Tips på fjällcykel.

Mjölner

Medlem
Tips på fjällcykel.
Jag har stuga i västerbottensfjällen (utanför Kittelfjäll) och har tänkt ha en cykel ståendes där permanent. Den ska används för korta turer i området, dagsturer som längst. Terrängen är som ni förstår allt ifrån hyfsade till rejält stökiga stigar, myrar, grusvägar och skoterspår. Tänkt att användas året runt, men mest på barmark. Jag är definitivt ingen DH-snubbe (rätt feg), men vill gärna testa gränserna i stök lite ibland. Inte enbart smyga runt.

Jag är inne på nåt i stil med Kona Wozo - dvs framdämpare och 27.5-hjul. Däckbredden är väl enda frågetecknet jag har. Wozons 3.8 ger en smidigare hoj än 4.5- 4.8, men begränsar å andra sidan användningsområdet, åtminstone i teorin. På vintern blir det nog mest skoterspår tror jag och då gissar jag att 3.8 är fullt tillräckligt. Men hur är det på sommaren - när har man mer nytta av riktigt feta däck? Är det något nöje att ge sig ut på myrarna? Ger de bredare däcken en stor fördel även när det är riktigt jävligt med sten?

Ett alternativ kan ju vara att köra med två hjuluppsättningar, men till att börja med vill jag undvika det.

Ni som har erfarenhet av fjällcykling, delge gärna!

Tips på fjällcykel.
Siktar du på Fatbike så köp något som rymmer 4,8-5" från början, speciellt om du tänker dig ut vintertid. Tråkigt om man upptäcker att man villhöver bredare däck och det inte ryms i ramen.
4" går alltid få in, och passar väl de flesta fälgar förutom de bredaste 100mm Clownshoes kanske.

Jag är såklart jävig, men slår ett slag för en Pole Taiga.

Bilagor

• Fatbike_20190324-5536.CR2.jpg
    Fatbike_20190324-5536.CR2.jpg
    140 KB · Besök: 47
Tips på fjällcykel.
Pepperazzi sa:
Siktar du på Fatbike så köp något som rymmer 4,8-5" från början, speciellt om du tänker dig ut vintertid. Tråkigt om man upptäcker att man villhöver bredare däck och det inte ryms i ramen.
4" går alltid få in, och passar väl de flesta fälgar förutom de bredaste 100mm Clownshoes kanske.

Hur feta hjul tar den? Och vad snackar vi för pris?

Tips på fjällcykel.
Pepperazzi sa:

Jag har sett både dig och din hoj (jag bor på Dragonfältet) och är imponerad av bägge :) men Polen känns lite för utförsorienterad för min smak/förmåga. Har haft FB tidigare (On-One) och blev aldrig riktigt vän med den hojen. Skyller delvis på att jag inte tror mig gilla helstelt, men kanske även på för liten storlek och att jag inte lekte med däcktrycket i tillräckligt stor utsträckning. Men du kör t o m enduro med den?

Tips på fjällcykel.
+1 på att köpa något som tar riktiga däck på minst 4,8.
Det går ju att montera smalare om man av någon konstig anledning vill det. Däremot kan det vara svårare att montera breda däck i trånga ramar.

Vad har du för budget?

Tips på fjällcykel.
Lars.E sa:
+1 på att köpa något som tar riktiga däck på minst 4,8.
Det går ju att montera smalare om man av någon konstig anledning vill det. Däremot kan det vara svårare att montera breda däck i trånga ramar.

Vad har du för budget?

Lite rädd att 4.8 gör hojen för trög. Men visst, en dubbelhjuluppsättning är nog det som på sikt är modellen för mig. Har som fastnat för 27.5, men är det ointressant jfr med 26? Trek Farley är ett alternativ i så fall med 27.5 och 4.5 - men då vet jag inte om de tar in modellen med dämpare.

Budget...helst inte över 30kkr.

Tips på fjällcykel.
Mjölner sa:
Jag har sett både dig och din hoj (jag bor på Dragonfältet) och är imponerad av bägge :) men Polen känns lite för utförsorienterad för min smak/förmåga. Har haft FB tidigare (On-One) och blev aldrig riktigt vän med den hojen. Skyller delvis på att jag inte tror mig gilla helstelt, men kanske även på för liten storlek och att jag inte lekte med däcktrycket i tillräckligt stor utsträckning. Men du kör t o m enduro med den?

Haha, "kör enduro" var kanske att ta i :)
men jag jag var med på GCK's enduroträning en kväll, och tog mig ner för alla branter utan incidenter.

Hade en On-one Fatty tidigare, men den dog rambrottsdöden efter fem års trogen tjänst. Taigan är väldigt annorlunda, även om den är längre och tyngre så har jag slagit de flesta tider jag haft sen tidigare. Större däck tillåter lägre tryck, så det är betydligt mer förlåtande att bara dundra över stenar, rötter och småvilt som kommer ivägen.

Jag är ju något av en feg gubbe också, men vågar betydligt mer med Taigan nu än jag gjorde tidigare.

Tips på fjällcykel.
Canyon Dude är lätt och inte så vansinnigt dyr. Tar 4.8" däck. Jag tycker att det är trevligt med dämpad gaffel, det funkar utan, men om man har råd tycker jag att det är bra, i alla fall på sommaren. På vintern kan det kvitta.
Alternativt kan man skaffa en heldämpad 29". Vitus Escarpe 29 VR är prisvärd. Jag har kört både fatbike och heldämpad 29 i fjällen, både är roliga men 29:an är lite snabbare. Fatbike är bättre i mossa, snö, slask mm. 29 bättre på sten och stök och hal lera där fatbike gärna glider ovanpå.
Vilken cykel du än köper, se till att skaffa en sänkbar sadelstolpe, det är det bästa som hänt sen skivbromsar.

Tillbaka
Topp