Tips på instegsracer, tjej?

sara.k.f

Ny medlem
Aldrig cyklat landsväg innan men ska nu gå med i cykelklubb och siktet är inställt på Vätternrundan. En bra instegsracer?

Hittat dessa, om någon vet vilken jag borde välja och som är mest prisvärd?

Bianchi Via Nirone 7 Dama Bianca 53 cm (Är 170 cm så tror den borde passa..)

Merida Ride 90 (tror ram stl 52 cm)

//Sara

Peth

Aktiv medlem
Om Meridan är såpass lite använd som det hävdas i annonsen så är den det bättre valet under förutsättning att den passar i storlek så klart. Men, vill minnas att den gick att köpa för ganska precis det priset ny från XXL för nåt år sedan. Så med tanke på att garantier och service bara brukar gälla den ursprunglige ägaren kan det vara lite mycket med 4500kr.
Fast å andra sidan så är det lite säljarens marknad just nu.

Salabaladala

Aktiv medlem
Meridan av dom två.

Ja 52-53 nånting borde bli bra för dig. Testa och känn. Lite större känns ofta bekvämare och lite mindre känns sportigare.

jonja

Aktiv medlem
Om Meridan är såpass lite använd som det hävdas i annonsen så är den det bättre valet under förutsättning att den passar i storlek så klart. Men, vill minnas att den gick att köpa för ganska precis det priset ny från XXL för nåt år sedan.
Ja, men med de nya handtagen. Aldrig sett den ramen med de gamla handtagen förut, en gåta.

MrSthlm

Aktiv medlem
Aldrig cyklat landsväg innan men ska nu gå med i cykelklubb och siktet är inställt på Vätternrundan. En bra instegsracer?

Hittat dessa, om någon vet vilken jag borde välja och som är mest prisvärd?

Bianchi Via Nirone 7 Dama Bianca 53 cm (Är 170 cm så tror den borde passa..)

Merida Ride 90 (tror ram stl 52 cm)

//Sara
Nu är jag långt ifrån någon expert på detta område men tror det kan vara värt att gå till en seriös cykelbutik för att få hjälp med storlek "bikefit", tex CykelCity i Stockholm om du är här. Att ha en ram som verkligen passar gör cyklingen skönare.

Senast ändrad:

sara.k.f

Ny medlem
Väger alla svar fram och tillbaks. Även varit i Meridabutiken här i stan idag. Där menade säljaren att deras S (small)/50 cm skulle vara bättre än S/M (ca 52 cm). Men någon här skrev även att en något större stl ger en mer bekväm känsla kontra mindre stl och sportigare? Argumentet säljaren hade mot den större storleken var att jag kommer behöva sträcka mig mer till styret.. talar därför emot en bekväm ställning? Den som skrev detta får gärna komma med ytterligare input om detta, gissar att det är möjligt att byta till kortare styrstam för att anpassa? Men här varnade säljaren att kontrollen i styret försämras om styrstången kortas för snävt.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Skillnader mellan 50 och 52 cm är försumbar på den modellen: 2 mm i reach och 11 mm i stack. Så en är 11 mm längre än den andra som kan kompenseras med en 1 cm kortare styrstam, om det skulle behövas.

EDIT: Sista meningen är fel. Dom är lika lång, men skiljer 11 cm i höjd, som man kan kompensera med att flytta stam upp eller ner genom att flytta distanser som ofta sitter på cykeln. Då flyter styren sig lite bara bak eller framåt, men bara med några mm.

Senast ändrad:

Fredrik S

Aktiv medlem
Ja, men med de nya handtagen. Aldrig sett den ramen med de gamla handtagen förut, en gåta.
Kanske någon som köpt en riktigt billig racer under någon utförsäljning på XXL för att plocka delar till sitt bygge? Sedan ersatt delarna man plockat av med grejer från skrotlådan och ut med hojen på blocket och hoppas att ingen märker något?

Gustav S

Medlem
Väger alla svar fram och tillbaks. Även varit i Meridabutiken här i stan idag. Där menade säljaren att deras S (small)/50 cm skulle vara bättre än S/M (ca 52 cm). Men någon här skrev även att en något större stl ger en mer bekväm känsla kontra mindre stl och sportigare? Argumentet säljaren hade mot den större storleken var att jag kommer behöva sträcka mig mer till styret.. talar därför emot en bekväm ställning? Den som skrev detta får gärna komma med ytterligare input om detta, gissar att det är möjligt att byta till kortare styrstam för att anpassa? Men här varnade säljaren att kontrollen i styret försämras om styrstången kortas för snävt.
Jag är 171 och kör på både 50 och 52 cm. För en nybörjare kan jag förstå butiksäljarens argument vad gäller både utsträckt överkropp och sämre styregenskaper om kort stam. Som berk skriver ovan inget problem med 1 cm kortare dock. Med det sagt tycker jag inte det är en dålig idé att köpa en stl 52 till bra pris begagnat.

Berk

Aktiv medlem
Jag är 171 och kör på både 50 och 52 cm. För en nybörjare kan jag förstå butiksäljarens argument vad gäller både utsträckt överkropp och sämre styregenskaper om kort stam. Som berk skriver ovan inget problem med 1 cm kortare dock. Med det sagt tycker jag inte det är en dålig idé att köpa en stl 52 till bra pris begagnat.
Såg nu att sista meningen var fel, både storlekar är lika lång och skiljer sig bara i höjd.

Men cykeln är såld.

Batavus

Medlem
Instegsracer... Vätternrundan... Förstår inte riktigt, såvida inte budgeten är väldigt begräsad. Det funkar nämligen inte att byta till en god cykel veckan innan, och 30 mil när man hela tiden tänker och skyller på att det är en instegscykel är inte så muntert som det låter.

sara.k.f

Ny medlem
Instegsracer... Vätternrundan... Förstår inte riktigt, såvida inte budgeten är väldigt begräsad. Det funkar nämligen inte att byta till en god cykel veckan innan, och 30 mil när man hela tiden tänker och skyller på att det är en instegscykel är inte så muntert som det låter.
Cyklat ett 14-mils lopp på en citybike (spontangrej) för mig är därför det mesta i racerväg ett uppsving (även om vätternrundan också är en spontangrej, men nu vill jag inte lida riktigt lika mkt..) 🙂 Dessutom, när jag inte vet om jag som en bonus skulle fastna för sporten så är jag nöjd med en racer av "rätt" kvalitetsmärke och en inte alltför kass modell i begagnat skick.

Rubriken kom av att jag ju är lite av en rookie? Som att man skulle sätta gammelfarmor med nyaste flashigaste mobilen på marknaden. Men jag tycker jag har fått fina råd såhär långt så jag klagar inte. Men som jag tolkat ditt svar så menar du att om man har lite mer slantar och satsar Vätternrundan så borde jag alltså skippa Meridan? Den jag länkade.

sara.k.f

Ny medlem
Kanske någon som köpt en riktigt billig racer under någon utförsäljning på XXL för att plocka delar till sitt bygge? Sedan ersatt delarna man plockat av med grejer från skrotlådan och ut med hojen på blocket och hoppas att ingen märker något?
Hoppas verkligen inte det är någon som vill vilseleda. Jämförde en hyfsat tillförlitlig källa genom en bild från en blogg:
..och cyklarna är helt klart snarlika i greppen på styret. Därav att jag har svårt att tro att det är ett ihopplock av delar i Meridacykeln jag länkade i första inlägget. *crossedfingers..

ooms

Aktiv medlem
Definitivt inga problem att cykla Vätternrundan på nån av de två cyklarna du länkade. Som du skriver är de ett stort steg upp jämfört med en citybike. Se till att du tränar på den under våren, får ihop uppåt 100 mil, ser till att den är välservad, så ska det inte vara några problem.

sara.k.f

Ny medlem
Definitivt inga problem att cykla Vätternrundan på nån av de två cyklarna du länkade. Som du skriver är de ett stort steg upp jämfört med en citybike. Se till att du tränar på den under våren, får ihop uppåt 100 mil, ser till att den är välservad, så ska det inte vara några problem.
Jag kommer självklart skicka den på en genomgång innan loppet, men hur vet (ser?) man om den är välservad inför köp? Säljare kan väl säga vad som helst utan att man (som med en bil och ex servicebok) kan verifiera att ditten eller datten gjorts med den? Tacksam för svar så jag känner mig trygg inför mitt beg köp.

DanielS

Aktiv medlem
Jag kommer självklart skicka den på en genomgång innan loppet, men hur vet (ser?) man om den är välservad inför köp? Säljare kan väl säga vad som helst utan att man (som med en bil och ex servicebok) kan verifiera att ditten eller datten gjorts med den? Tacksam för svar så jag känner mig trygg inför mitt beg köp.
Det kanske är svårt att se om en cykel är välservad, mer än att prylarna ska se fräscha ut. Men om cykeln varit inlämnad på service kan det ju finnas kvitton tex.

Men fördelen med en cykel är ju att det är ganska enkelt att testa att växlar och bromsar fungerar som de ska. Däcken ska se ok ut och hjulen ska rulla lätt, vara runda och inte vobbla. När du trampar runt på den ska den gå rent och tyst och inte gnissla, skorra eller klonka någonstans.

En billig racercykel som är ett par år gammal är förmodligen inte servad alls, kanske inte heller behövs service för att cykla under våren och köra vättern, men visst en översyn är det nog värt för att minska risken för att något går sönder under loppet.

Edarion

Aktiv medlem
Det ska inte vara för avancerat... Det viktigaste är att du kommer ut och cyklar samt att cykeln har rätt storlek. Jag har kompisar som cyklar mtb och som velat med vad de ska ha för landsvägscykel i flera år(!)... Själv har jag cyklat långt på en cykel som tog mig ett par dagar att bestämma mig för 2015. Jag åkte in till cykelhandlare och testade ut en storlek som passade i den modell jag tyckte var snygg (och som höll budget och var tillräckligt bra osv osv...) Den var väl snäppet över insteg, men inte mycket och jag har inte ångrat en sekund på det köpet.

CBrandel

Aktiv medlem
När du skriver instegsracer, vilken budget pratar vi då?

Ang. storlek så det måttet som ändras mest är stack, eller höjden när man byter ramstorlek. Alltså gör en större ram att man kan sitta mera upprätt.

Längden på cykeln går alltid justera med styrstam. Att det skulle påverka "styrningen" något nämnvärt är skitsnack.

Visst, man får något kortare hävstång vilket leder till något högre utväxling. Alltså det krävs mindre rörelse i styret för att svänga. Men när man håller fart så vrider man knappt på styret och det påverkar inte stabiliteten utan det är snarare vinkeln på gafflen som bestämmer.

Jag har inga bra tips på cykel, men ska du kolla på begagnad ta gärna med dig någon kunnig så du inte köper grisen i säcken!

Bengt-re

Aktiv medlem
När du skriver instegsracer, vilken budget pratar vi då?

Ang. storlek så det måttet som ändras mest är stack, eller höjden när man byter ramstorlek. Alltså gör en större ram att man kan sitta mera upprätt.

Längden på cykeln går alltid justera med styrstam. Att det skulle påverka "styrningen" något nämnvärt är skitsnack.

Visst, man får något kortare hävstång vilket leder till något högre utväxling. Alltså det krävs mindre rörelse i styret för att svänga. Men när man håller fart så vrider man knappt på styret och det påverkar inte stabiliteten utan det är snarare vinkeln på gafflen som bestämmer.

Jag har inga bra tips på cykel, men ska du kolla på begagnad ta gärna med dig någon kunnig så du inte köper grisen i säcken!
+1 på att försöka få med sig någon erfaren cykelnörd. Åas är inte en enkel racer någon spacex raket - är ramen hel, hjulen raka och reglagen fungerar så det nog en duglig cykel. Viktigast är att ha en cykel att börja cykla på - att behöva byta sadel och styrstam är något som du kan behöva göra även om du hade köpt en dyr fincykel.

Få hem något och börja cykla!

Batavus

Medlem
Bianchi, som ännu är osåld, är inte redo för Vätternrundan. Varken sadel - så mycket som går att se - trampor eller däck funkar. Jag låter väl aggressiv, men jag vill inte du ska gråta i ensamhet i 25 mil, och dessförinnan ha svårt att hänga med i träningsgängen. Du gör dock rätt i att titta på begagnat som "förstaracer", prisfallet är brant!
Nu tittade jag väldigt snabbt, och den här är i övre prissegmentet - prutläge? - men ändå: https://www.blocket.se/annons/gavleborg/specialized_ruby_comp_strl_51/94185707 Den här kan vara tänkbar, men 50-ram till en 170 cm lång person låter litet konstigt: https://www.blocket.se/annons/ostergotland/bianchi_via_nirone_7/94304174

sara.k.f

Ny medlem
Bianchi, som ännu är osåld, är inte redo för Vätternrundan. Varken sadel - så mycket som går att se - trampor eller däck funkar. Jag låter väl aggressiv, men jag vill inte du ska gråta i ensamhet i 25 mil, och dessförinnan ha svårt att hänga med i träningsgängen. Du gör dock rätt i att titta på begagnat som "förstaracer", prisfallet är brant!
Nu tittade jag väldigt snabbt, och den här är i övre prissegmentet - prutläge? - men ändå: https://www.blocket.se/annons/gavleborg/specialized_ruby_comp_strl_51/94185707 Den här kan vara tänkbar, men 50-ram till en 170 cm lång person låter litet konstigt: https://www.blocket.se/annons/ostergotland/bianchi_via_nirone_7/94304174
Vid en snabb titt och nu eftertanke på Bianchin, om du menade den jag länkade i första inlägget, håller jag med om att den upplevs mer som en pendlarhoj än något man cyklar över 30 mil på i ett sträck :) dock kan ju ngt spännande dölja sig under gelsadelskyddet (ser ut som ett sådant). Trampor går alltid att byta. Men nej, den går nog bort ändå. Bara nyfiken på hur du ser att däcken inte hade funkat?

sara.k.f

Ny medlem
Tack för tipsen. Hade kikat lite innan på den ena, "Bianchi via nirone 7", eftersom den vinner prismässigt över Specialized racern. Du tyckte 50-ram var konstigt till en på 170 cm? Hur?

Jag blev klart nedröstad på Meridabutiken här i stan när jag nämnde att jag funderat på 52 i ram och jag är 170 cm. For ut och provcyklade en sväng på deras 50 tummare och enligt säljaren checkade den av alla bockar på hur min åkposition såg ut.

Merida Ride 90:an och 52 tum är fortfarande ett alternativ och ser fram emot hur den kommer att kännas vid en testrunda. (Officiellt markerat såld, men inte betald så har fortsatt kontakt med säljaren.) Det är den racern jag ställer mot potentiella andra alternativ.

Som denna:
beskrivs som "23 tum på däck och 21-22 tum på ram" vilket jag reagerade först på som för stort.. men säljaren var tydligen 165 cm och jag 170 cm så. Antar att det är bäst att prova innan man dömer ut storleken. Frågan är dock hur den står sig i konkurrens med Meridan.
En skillnad är växelsystemen, där Scotts Shimano Tiagra är snäppet mer åt motionär än nybörjare än Meridans Shimano Claris som vänder sig åt nybörjare*.
*källa https://www.mantel.com/blog/sv/shimano-grupper-racer

CBrandel

Aktiv medlem
Vid en snabb titt och nu eftertanke på Bianchin, om du menade den jag länkade i första inlägget, håller jag med om att den upplevs mer som en pendlarhoj än något man cyklar över 30 mil på i ett sträck :) dock kan ju ngt spännande dölja sig under gelsadelskyddet (ser ut som ett sådant). Trampor går alltid att byta. Men nej, den går nog bort ändå. Bara nyfiken på hur du ser att däcken inte hade funkat?
Tycker den ser fin ut. Har ingen aning om vilka komponenter det är på dock.

Sadel och pedaler är sånt som man byter. Läge att pruta 1000-1500:- nu när den legat ute ett tag.

DanielS

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Hade kikat lite innan på den ena, "Bianchi via nirone 7", eftersom den vinner prismässigt över Specialized racern. Du tyckte 50-ram var konstigt till en på 170 cm? Hur?

Jag blev klart nedröstad på Meridabutiken här i stan när jag nämnde att jag funderat på 52 i ram och jag är 170 cm. For ut och provcyklade en sväng på deras 50 tummare och enligt säljaren checkade den av alla bockar på hur min åkposition såg ut.

Merida Ride 90:an och 52 tum är fortfarande ett alternativ och ser fram emot hur den kommer att kännas vid en testrunda. (Officiellt markerat såld, men inte betald så har fortsatt kontakt med säljaren.) Det är den racern jag ställer mot potentiella andra alternativ.

Som denna:
beskrivs som "23 tum på däck och 21-22 tum på ram" vilket jag reagerade först på som för stort.. men säljaren var tydligen 165 cm och jag 170 cm så. Antar att det är bäst att prova innan man dömer ut storleken. Frågan är dock hur den står sig i konkurrens med Meridan.
En skillnad är växelsystemen, där Scotts Shimano Tiagra är snäppet mer åt motionär än nybörjare än Meridans Shimano Claris som vänder sig åt nybörjare*.
*källa https://www.mantel.com/blog/sv/shimano-grupper-racer
Största skillnaden mellan Shimano Claris och Tiagra är antalet växlar, Claris har 2x8 och Tiagra 2x10. Båda varianterna kan ta dig runt Vättern. Men ska man cykla längre sträckor så ger 10 växlar bak lite bättre möjligheter till att hitta rätt precis växel. Förutsatt att vi då jämför cyklar med fälgbroms.

Sedan så skiljer det lite på vilken årsmodell man har av respektive serie. För att komplicera det ännu mer så förekommer det ibland att tillverkarna blandar komponenter från olika serier och även tillsammans med komponenter från tredjeparts-tillverkare.

På en racer för motionslopp skulle jag av dessa två valt Tiagra om prisskillnaden var rimlig. Men köper man begagnat är det nog viktigare att det allmänna skicket är ok om man inte har några specifika krav. Fastnar man för lvg-cykling kommer man antagligen att vilja uppgradera även Tiagra i framtiden.

Yonna

Aktiv medlem
Det är inte din längd som är viktigaste. Jag har samma längd som du men har långa 84cm ben så överkroppen är kort. Har därför nu en för stor ram för jag var dum och lyssnade på cykelbutiken (som bara ville sälja). Jag långcyklar ofta några veckor/månader utomlands och känner alltid överkroppen när jag kliver av racern (rygg, nacke, axlar, armar, händer) och även skrevet för trycket på sadeln är ju inte samma när man ligger eller sitter mer upprätt.

Köpte tempopinnar för att kunna ändra sittställningen och för att orka cykla >200km per dag (kör ofta snabbt retur Belgien) men fick ändå efter några år handproblem (typ karpaltunnelsyndrom). Har nu en kortare styrstam och allt funkar bra igen men känner fortfarande att en mindre ram skulle vara bättre. Och ett mindre brett styre (den är 45cm och axelbredd är 34cm), mindre bromshandtag/shifters för mina händer är inte så stora som en man och skivbromsar för dem är lättare att dosera än v-broms. Känner alltid händerna efter långa dagar i bergen, framförallt när det är blött eller kallt. Inte alls roligt att få kramp i händerna när man susar >60km/t nedförsbacke, nåt jag aldrig får på cyklar som har mindre bromshandtag och bättre bromsar.

Men som sagt, jag är ändå lyckligt med den lite för stora racern. Och för en platt Vätternrundan mitt i sommaren är ju nästan allt bra. Men kolla iaf din benlängd innan köpet :)

CBrandel

Aktiv medlem
Yonna låter som du skulle investera i ett 36cm styre. Ett smalare styre kommer ge dig lite mindre reach.

Nästan alla cyklar säljs med 42cm som standard oavsett storlek vad jag sett.

Känns det fortfarande som cykeln är för lång så köp en ännu kortare stam, kanske med vinkel.

Senast ändrad:

Batavus

Medlem
@Yonna: Är du säker på att du har 45 cm brett styre? 'Tror jag har 42 cm, och det känns brett. Män sägs ju ha orangutang-armar... Jag har en känsla av att du tvingar handlederna och armbågarna till en tokig vinkel. Nu är jag så gammal att jag inte gärna kryper ihop, men jag bytte i alla fall till en blott 10 cm lång styrstam, och är nöjd med det, men jag tror du ska fundera på annat styre först, innan du går vidare. Fråga i Belgien, Motala eller Varberg eller nånstans, om du kan få en bike-fit.

DarkMatter

Aktiv medlem
För längre cykelturer är Tiagra helt klart att föredra över Claris. Jag har kört Claris en säsong och saknade tätare steg i det högre registret. Och då kör jag ändå bara 30-40 km rundor. Håller därför på att uppgrader till Tiagra.

(En annan väsentlig skillnad för mig är att Claris inte har STI-reglage för hydrauliska bromsar vilket var ett av mina grundkrav.)

Bengt-re

Aktiv medlem
För längre cykelturer är Tiagra helt klart att föredra över Claris. Jag har kört Claris en säsong och saknade tätare steg i det högre registret. Och då kör jag ändå bara 30-40 km rundor. Håller därför på att uppgrader till Tiagra.

(En annan väsentlig skillnad för mig är att Claris inte har STI-reglage för hydrauliska bromsar vilket var ett av mina grundkrav.)
Man kan genom klokt val av kassett minska problemet med stora steg på växlar med färre drev. Min pendlare med 12-25 9-delat har inte värre steg än racern med 11-28 på 11-delat. Att ha drev som bara täcker det intervall man behövrer får ut trevliga steg även med enklare/billigare/äldre drivlinor.

Det finns fortfarande 12-25 kassetter till 8-delat!

Yonna

Aktiv medlem
@Yonna: Är du säker på att du har 45 cm brett styre? 'Tror jag har 42 cm, och det känns brett. Män sägs ju ha orangutang-armar... Jag har en känsla av att du tvingar handlederna och armbågarna till en tokig vinkel. Nu är jag så gammal att jag inte gärna kryper ihop, men jag bytte i alla fall till en blott 10 cm lång styrstam, och är nöjd med det, men jag tror du ska fundera på annat styre först, innan du går vidare. Fråga i Belgien, Motala eller Varberg eller nånstans, om du kan få en bike-fit.
P1200265.jpg

Jo den är 45cm, kanske närmare 46. Ramen är 54cm och jag byte 110 styrstam till 90 och ändrade även tempopinnars position och det känns bättre så. Men det är fortfarande nåt fel. Men det går även bra, inte 100% men har ingen pengar för en mindre ram och ett smalare styre är också för mycket pengar just nu. Jo, livet är hårt för långcyklister som bara cyklar och cyklar ;)

Yonna låter som du skulle investera i ett 36cm styre. Ett smalare styre kommer ge dig lite mindre reach.
Ja, om det finns pengar igen då ska jag byta styret! Hoppas bara att det finns fortfarande plats för mina händer på ett smalare styre med de där tempopinnarna för jag behöver verkligen dem. Det är ju skitskönt att ha när man cyklar långa distanser.

Peth

Aktiv medlem
Visa bilaga 472191
Jo den är 45cm, kanske närmare 46. Ramen är 54cm och jag byte 110 styrstam till 90 och ändrade även tempopinnars position och det känns bättre så. Men det är fortfarande nåt fel. Men det går även bra, inte 100% men har ingen pengar för en mindre ram och ett smalare styre är också för mycket pengar just nu. Jo, livet är hårt för långcyklister som bara cyklar och cyklar ;)

Ja, om det finns pengar igen då ska jag byta styret! Hoppas bara att det finns fortfarande plats för mina händer på ett smalare styre med de där tempopinnarna för jag behöver verkligen dem. Det är ju skitskönt att ha när man cyklar långa distanser.
Ser ut att vara 42 cm. Styren mäter man normalt C-C och inte ytterkant till ytterkant med styrlinda inkluderad.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer