Tips på MTB cykel nu vid kampanj?

Cogo

Medlem
Hej hej!

Ska byta ut min nuvarande MTB hoj och vill du har något som är lite bättre i växlar, drivlina och dämpare. Jag såg att XXL nu har kampanj på en Merida Big Nine Viper för 4999 kr som verkade vara schysst pris, men är det ändå bättre att spara ihop lite pengar till och istället beställa en Vitus Nucleus 29 från wiggle istället för 7200 kr? Vad vinner jag med Vitusen för den merkostnaden? Kommer mest att köra grusvägar, men även lite stig med kanske. Tänk MTB vättern och Cykelvasan.

Har idag denna cykel:

https://www.xxl.se/white-xc-275-trainer-19-terrangcykel-herr/p/1143967_1_style

Tittar på dessa två:

https://www.xxl.se/merida-big-nine-viper-xt-29-terrangcykel-unisex-gra/p/1159530_1_style

https://www.wiggle.se/vitus-nucleus.../&utm_term=Kelkoo+AB&utm_content=Sub+Networks

Tittar på XL(21) ramar då jag är 190 cm lång och vikt på 95 kg. Vad bör jag välja och varför, tänk på att jag är nybörjare och förstår inte alla tekniska bitar så bra ännu.

Mvh Magnus

SocialGimp

Aktiv medlem
Kan inte så mkt om Merida Big Nine men är inte det en XC-racer som ska väga som ett löv ungefär? Tittar jag i specen så står det över 15 kg?? Om det ska XC-cyklas skulle jag nog vilja ha en betydligt lättare cykel. Geometrin ver jag inget heller om men tycker väl den ser XC-typiskt kort o hög ut.

Nucleus 29 har jag själv en så där vet jag mer. Meridan verkar vara ngt bättre bestyckad. Jag köpte min Nucleus när den kostade 550€ och tyckte då att den var prisvärd. Nu när den gått upp i pris så är jag inte lika säker längre. En basic Sentier skulle kännas bättre då den har boost och 1x. Bättre att köpa rätt från början.

Sammanfattningsvis så är Meridan XC o Nucleus mer åt trail-hållet. Eftersom du suktar efter grusvägar skulle jag nog leta efter en lättare XC-variant.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
En xchoj som väger som ett löv för några tusenlappar. Låter troligt.