Tips på MTB cykel nu vid kampanj?

Cogo

Medlem
Hej hej!

Ska byta ut min nuvarande MTB hoj och vill du har något som är lite bättre i växlar, drivlina och dämpare. Jag såg att XXL nu har kampanj på en Merida Big Nine Viper för 4999 kr som verkade vara schysst pris, men är det ändå bättre att spara ihop lite pengar till och istället beställa en Vitus Nucleus 29 från wiggle istället för 7200 kr? Vad vinner jag med Vitusen för den merkostnaden? Kommer mest att köra grusvägar, men även lite stig med kanske. Tänk MTB vättern och Cykelvasan.

Har idag denna cykel:

https://www.xxl.se/white-xc-275-trainer-19-terrangcykel-herr/p/1143967_1_style

Tittar på dessa två:

https://www.xxl.se/merida-big-nine-viper-xt-29-terrangcykel-unisex-gra/p/1159530_1_style

https://www.wiggle.se/vitus-nucleus.../&utm_term=Kelkoo+AB&utm_content=Sub+Networks

Tittar på XL(21) ramar då jag är 190 cm lång och vikt på 95 kg. Vad bör jag välja och varför, tänk på att jag är nybörjare och förstår inte alla tekniska bitar så bra ännu.

Mvh Magnus

SocialGimp

Aktiv medlem
Kan inte så mkt om Merida Big Nine men är inte det en XC-racer som ska väga som ett löv ungefär? Tittar jag i specen så står det över 15 kg?? Om det ska XC-cyklas skulle jag nog vilja ha en betydligt lättare cykel. Geometrin ver jag inget heller om men tycker väl den ser XC-typiskt kort o hög ut.

Nucleus 29 har jag själv en så där vet jag mer. Meridan verkar vara ngt bättre bestyckad. Jag köpte min Nucleus när den kostade 550€ och tyckte då att den var prisvärd. Nu när den gått upp i pris så är jag inte lika säker längre. En basic Sentier skulle kännas bättre då den har boost och 1x. Bättre att köpa rätt från början.

Sammanfattningsvis så är Meridan XC o Nucleus mer åt trail-hållet. Eftersom du suktar efter grusvägar skulle jag nog leta efter en lättare XC-variant.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
En xchoj som väger som ett löv för några tusenlappar. Låter troligt.
Undra varför folk lägger ungefär 80000 för att få liknande? ?

SocialGimp

Aktiv medlem
NickPick sa:
En xchoj som väger som ett löv för några tusenlappar. Låter troligt.
Undra varför folk lägger ungefär 80000 för att få liknande? ?
Jag kanske var otydlig:
Jag menar att den riktiga carbon-varianten (Big Nine Team) är en XC-racer som väger som ett löv. Självklart väger en instegsvariant mer men att den väger hela 15,3 kg är på tok för mkt för en XC. Hade den vägt ett par kg mindre kan man ju kanske ha övervägt den om det är grusvägar man är ute efter.

Senast ändrad:

Hill

Medlem
Kul att jobba sig uppåt från första cykeln. Känslan av att allt blir bättre liksom :)
Det du kommer märka mest på Vitusen tror jag är tidsenlig geometri. Komponenterna kan ju inte vara annat än instegsnivå för ett totalpis om sjutusen kronor?
Sneglat på begagnat? Borde gå snabbt att hitta en välskött hardtail, särskilt om du har möjlighet att spara ihop ytterligare en tusing eller två.
Allt är relativt, men det är inte astronomiska priser på cyklarna du länkat till, så om du vet att du är kreditvärdig går det ju att köpa av en handlare som erbjuder räntefri avbetalning; kliva upp liiite i pris – och kvalitet. Håller du dig kring 10K behöver du förmodligen inte inte sitta med lånet för tid och evighet.

Trivs du med din nuvarande cykel? En variant är i så fall att lägga nån tusing på att komponentuppgradera och köra slut på den istället ;)

Obs. Jag gör inte anspråk på att tala i axiomer.

Cogo

Medlem
Hill sa:
Kul att jobba sig uppåt från första cykeln. Känslan av att allt blir bättre liksom :)
Det du kommer märka mest på Vitusen tror jag är tidsenlig geometri. Komponenterna kan ju inte vara annat än instegsnivå för ett totalpis om sjutusen kronor?
Sneglat på begagnat? Borde gå snabbt att hitta en välskött hardtail, särskilt om du har möjlighet att spara ihop ytterligare en tusing eller två.
Allt är relativt, men det är inte astronomiska priser på cyklarna du länkat till, så om du vet att du är kreditvärdig går det ju att köpa av en handlare som erbjuder räntefri avbetalning; kliva upp liiite i pris – och kvalitet. Håller du dig kring 10K behöver du förmodligen inte inte sitta med lånet för tid och evighet.

Trivs du med din nuvarande cykel? En variant är i så fall att lägga nån tusing på att komponentuppgradera och köra slut på den istället ;)

Obs. Jag gör inte anspråk på att tala i axiomer.
Tack för svar. Är väl sådär nöjd med cykeln idag, känns lite lite och känns som om utväxlingen inte räcker till på flacka grusvägar.

Vill inte lägga så mycket mer än 8000 då jag använder den så pass lite ännu, och har titta på begagnat men finns inte så mycket nu i närområdet.

SGS

Aktiv medlem
1. Köp Meridan.
2. Släng framgaffeln på nämare 3kg åt h*vete.
3. På med billig kolfibergaffel.
4. Cykla!

Med det sagt är Nucleus en klart bättre cykel. (Fast nästan lika tung).

Cogo

Medlem
Någon som har koll på Meridans geometri?
Hittar inget om den? Tänkte om man jämför med andra cyklar om den är dålig eller likvärdig?

Mvh Magnus

SGS

Aktiv medlem
Cogo sa:
Någon som har koll på Meridans geometri?
Hittar inget om den? Tänkte om man jämför med andra cyklar om den är dålig eller likvärdig?

Mvh Magnus
XXL är notoriskt usla på att speca upp cyklarna de säljer. Blir inte lättare av att de, åtminstone när det gäller Merida, säljer versioner som ej finns i övriga handeln. Oftast en annorlunda lackering, namn, och förstås bakväxeltrim. (Som i detta fall vad det verkar).

Meridas svenska hemsida är tyvärr inte mycket till hjälp den heller. Internationella hemsidan listar visserligen geometrier, men däremot vare sig årsmodeller eller specialversioner från XXL.

Gissningsvis handlar det hursomhelst i detta fall om en några år gammal ram av denna typ:

https://www.merida-bikes.com/en/bike/144/bignine-20-md

Kort och hög. Saknar moderniteter. Är du intresserad av faktiskt prestanda så låt dig inte luras av att de står XT på bakväxeln hos XXL. Det är ett dåligt köp.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer