Tips på ny icke-dropper-sadelstolpe till min XC?

Hund

Medlem
Eftersom att jag aldrig använder min dropper post på min XC-cykel tänkte jag att jag kan spara lite vikt och slippa åtminstone en kabel vid styret. Jag har läst alla tester jag kunnat hitta, men jag kan inte hitta något som inger någon slags trygghet i kvalitet.

Jag vill ha en aluminum, kvalitet och något som är rimligt lätt (sett till val av material).

Vad kan ni rekommendera till min Trek X-Caliber 9? Just nu sitter det en TranzX JD-YSP18 (31,6 mm, 425 mm längd) på den.

du letar efter tester av alustolpar, jag tror de flesta är på kolfiber eller dropper som ens testas. Varför inte kol? 31,6 sviktar väl lite skönt om inte annat.
Köp en kol på köp och sälj ?

du letar efter tester av alustolpar, jag tror de flesta är på kolfiber eller dropper som ens testas. Varför inte kol? 31,6 sviktar väl lite skönt om inte annat.
Köp en kol på köp och sälj ?
Att spara några gram för fyrdubbla priset och allt besvär som kolfiber kommer med, har jag personligen inget intresse av. :)

Kolla på KCNC:s sadelstolpar
Jag läste mest missnöjda recensioner av deras stolpar tyvärr.

Alustolparnas svar på IBM är annars Thomson. Jag har sådana på nästan alla mina hojar.
Jag läste en del bra om dem, men vet inte vad jag tycker om deras böjda stil. Jag kanske får spana in dem ändå. För vem kan motstå IBM. :D

Att spara några gram för fyrdubbla priset och allt besvär som kolfiber kommer med, har jag personligen inget intresse av. :)

Jag läste en del bra om dem, men vet inte vad jag tycker om deras böjda stil. Jag kanske får spana in dem ändå. För vem kan motstå IBM. :D
Själva grejen med en kolstolpe är ju att det blir mer bekvämt att cykla, sen vikten då såklart!
Tycker du det är dyrt med kolfiber så är ju fula ankungen thomson inte heller ett alternativ. Aluminium sitter oftast på enklare cyklar, därför dåligt med reviews… det är vad man har innan man uppgraderar så att säga.

Kcnc/ aerozine har jag haft två stycken och båda var toppen! Men tror dom saknade setback och var rätt obekväm. Bor du i Gävle får du köpa en i 31,6 som ligger i bra att halådan om du vill.

Jag har kört m en KCNC-stolpe och var mkt nöjd.
Mkt lätt och bra pris, rätt styv/stum. Ingen setback.

De har en maxgräns på cyklistens vikt som är typ 85 kg eller så (minns inte exakt, jag vägde 83). Är man tyngre än maxvikten ska man såklart inte använda den. Isf är det som jag förstår framförallt sadelrören/railsen som kan pajja eftersom stolpen har väldigt liten anläggningsytan mot railsen. Det finns en adapter att köpa till för tyngre cyklister men behövs den är stolpen inte lika prisvärd längre.

Ännu mer budget som är hyffsat lätt är Kalloy Uno, inte testat själv.

Edit: Uno verkar rätt tung, läste nog fel om vikten. Står lite olika på nätet.

Finns ju både raka och böjda. Grymt fina men också väldigt styva. En kolfiberstolpe kan ge stor förbättring i komfort.

Svaga punkten på KCNC är själva infästningen. Sett en del som gått av. De är stumma som sjutton också.

Thomson är snygga och bomb proof men inte lättast.

Ser inte riktigt vilka problem kolstolpar har som är utmärkande men each to his own.

Svaga punkten på KCNC är själva infästningen. Sett en del som gått av. De är stumma som sjutton också.

Thomson är snygga och bomb proof men inte lättast.

Ser inte riktigt vilka problem kolstolpar har som är utmärkande men each to his own.
Glitch, vad tycker du är för fördel m stolpe som flexar. Komfort? Jag tycker en stum stolpe känns effektiv när jag trampar utan effektförlust. Har aldrig ägt en kolfiberstolpe så har inget att jämföra m på det viset.

Glitch, vad tycker du är för fördel m stolpe som flexar. Komfort? Jag tycker en stum stolpe känns effektiv när jag trampar utan effektförlust. Har aldrig ägt en kolfiberstolpe så har inget att jämföra m på det viset.
Fast sitter man och trampar på en grusväg t.ex. är det gött med en stolpe som tar upp lite vibrationer. Sen de kcnc jag haft har varit 30.9 och 31.6 så grövre, läs stötigare diameter. En 27.2 alu blir ju i regel mindre stötigt än motsvarande tjockare. Men t.ex. Ergons bladfjädrade som Canyon använt är riktigt nice ur komfortsynpunkt.

Köpte en billig kinakolstolpe till min ”monstergrus” (En HalvsTel månntäjnbajk som nästan bara går på grusiga underlag) . Tyckte hisspinnen bara var ivägen.
Den kinakolstolpen håller bra. Jag har inte fått plötsligt extra anushål än.

Jag köpte denna för ett par veckor sedan:
Behövde en stolpe utan offset och ville prova en annan infästning till sadeln. Jag tyckte det var bökigt att få till rätt vinkel på sadeln när jag testade olika positioner på sadeln. Fungerar riktigt bra ?

Tillbaka
Topp