Tips på prisvärd pendlingscykel

leffe2k

Ny medlem
Hej,

Idag tar jag bilen till jobbet som ligger lite mer än 1 mil från hemmet, vilket både känns dumt för kropp, plånbok och knopp när det är fina cykelvägar till jobbet via hav och skog. Min Monark Mona har fått ge sig ut på denna tur ett par gånger, men varje gång jag har svurit mig blå över hur jävla jobbigt det är och att jag inte orkar cykla mer. Beror säkert delvis på att cykeln väger en del, har tre växlar och att det alltid blåser sidvind från havet på de öppna sträckorna (delvis lite uppför men inte inte mycket).

Tänkte mig en inkörsmodell runt 5000-7000 kr ungefär som är prisvärd och en bra modell för någon som inte har koll på något vad beträffar växlar, bromsar, hybrid, cykelcross eller hjulstorlekar etc.

Känns som att ni här inne absolut är rätt ställe att hjälpa en vilsen skåning i rätt riktining!

Vad är det för slags vägunderlag till jobbet? Mest asfalt, eller mycket grus, genom någon skog? Tuff terräng i så fall? Lätt?

Kan du tänka dig bockstyre eller föredrar du ett vanligt rakt styre?

Är du cykelintresserad generellt och kommer ge dig ut på rundor även utanför själva pendlingen?

Hur lång är du? Normallånga armar och ben? :P

Försöker bara fiska fram så mycket info som möjligt så experterna kan göra vettiga bedömningar. :D

Vinden är din värsta fiende. En cykel där du kan sitta djupt underlättar. Bockstyre kan kännas ovant i början, men är guld värt i längden.

White GX Pro med hydrauliska bromsar kostar strax under 7000kr den här veckan på XXL. Är nog begränsat vilka storlekar som finns, ser ut som att M och L finns i lager i Helsingborg i alla fall.

Peth sa:
White GX Pro med hydrauliska bromsar kostar strax under 7000kr den här veckan på XXL. Är nog begränsat vilka storlekar som finns, ser ut som att M och L finns i lager i Helsingborg i alla fall.

Är det fästen för stänkskärmar på den där?

Det går bra att fästa stänkskärmar på den White GX Pro, det finns fästen förberedda. Jag har köpt billiga (och bra) stänkskärmar på Biltema.

De säljer ut 2018, jag har en 2019 som verkar vara samma cykel fast i annan färgsättning. Bockstyre och lite grövre däck på pendlingscykel passar iallafall mig bra.

Också intresserad av ämnet.
Hydraulisk tiagra och drygt 10kg för 8500 känns ju ok. Hade tittat på en Planet X, London road tex innan, men det finns det kanske ingen poäng med?

leffe2k sa:
Hej,

Idag tar jag bilen till jobbet som ligger lite mer än 1 mil från hemmet, vilket både känns dumt för kropp, plånbok och knopp när det är fina cykelvägar till jobbet via hav och skog. Min Monark Mona har fått ge sig ut på denna tur ett par gånger, men varje gång jag har svurit mig blå över hur jävla jobbigt det är och att jag inte orkar cykla mer. Beror säkert delvis på att cykeln väger en del, har tre växlar och att det alltid blåser sidvind från havet på de öppna sträckorna (delvis lite uppför men inte inte mycket).

Tänkte mig en inkörsmodell runt 5000-7000 kr ungefär som är prisvärd och en bra modell för någon som inte har koll på något vad beträffar växlar, bromsar, hybrid, cykelcross eller hjulstorlekar etc.

Känns som att ni här inne absolut är rätt ställe att hjälpa en vilsen skåning i rätt riktining!

Mina förutfattade meningar säger att det finns några prylar som du bör lägga till i din budget(om du inte redan har)

Hjälm, alla som pendlar med cykel har en och det är en bra grej.

Cykelskor och klickpedaler, inget måste men det förhöjer upplevelsen.
Ändamålsenliga kläder, om du vill att det inte ska vara "jobbigt" att cykla till jobbet måste du svettas lite.

En singlespeed är ju annars ett alternativ. Relativt billiga och enkla att ha att göra med. Dom enda gångerna jag önskar jag satt på en hoj med växlar är när motvinden är brutal och man blir omkörd av hi-viz fetton på elcyklar.

Budget-räcer om du kan tänka dig bockstyre, annars nån sportig hybrid. Tänk på att det tillkommer en del kostnader utöver bara cykeln. Sen bör du ju fundera på underhållet också. Ska du lämna in den eller ska du göra själv? Det är inte svårt alls att göra iaf det grundläggande underhållet själv, och det är rätt bra timpenning på det också om du kollar på vad det kostar hos en mekaniker.

Peth sa:

Den såg trevlig ut till det priset. Rea gillar vi.
Är däcken allround och kan köras på såväl bra asfalterade cykelvägar som på vinterväglag eller tolkar jag texten på sidan fel?

Ska åka till Väla imorgon och kika på den, tack för tipset!

leffe2k sa:
Den såg trevlig ut till det priset. Rea gillar vi.
Är däcken allround och kan köras på såväl bra asfalterade cykelvägar som på vinterväglag eller tolkar jag texten på sidan fel?

Ska åka till Väla imorgon och kika på den, tack för tipset!

Ser väl ut att vara allround-däck för grus och asfalt. Jag tror inte dom är till för vinterväglag, iaf inte om det är halt.

leffe2k sa:
Jag tror inte dom är till för vinterväglag, iaf inte om det är halt.

Uppenbarligen inte. Det är sommardäck. Jag har aldrig sett en ny cykel säljas med vinterdäck monterade.
Det de menar är att cykel går att använda på vintern, d v s att det finns plats för dubbdäck och skärmar.

Tillbaka
Topp