Tips på pulsklocka för cykling

PH82

Ny medlem
Hej!

Jag är ute efter en pulsklocka (främst för mountainbike, men även skidåkning och löpning) och behöver lite hjälp/tips. Eftersom jag ska kunna använda den till andra aktiviteter, samt vill ha den som vanlig klocka, därför är inte cykeldator ett alternativ.

Vad gäller funktioner så är jag inte fastlåst vid något men har en förkärlek för teknik och mätvärden :) Så den ska inte vara för simpel. Jag vet inte hur bra dessa prylar är men VO2max och värden för optimerad och effektivare träning vore bra. Gps vill jag ha.

Sen ett annat dilemma är själva träningssidorna/apparna som är kopplade till själva deviset, där ett önskemål är att kunna få träningsprogram/upplägg anpassade efter mig. Likaså vad gäller träningsfrekvens och återhämtning. Jag har ingen koll på hur bra tex polar, garmin eller suunto är jämförelsevis.

Med andra ord en kombinerad klocka/site/app som är teknisk och som kan ha koll på min kropp och min träning och få mig att träna bättre och effektivare är det jag är ute efter... om det finns :)

Har kikat runt lite på bla garmin Fenix 2, suunto 2 & 3, polar v800 och cx 5. Den förstnämnda är intressant och snygg men många av funktionerna verkar vara kopplade till löpningprofilen? Förvirrad i djungeln önskar jag lite goda råd!

/Patrik

Jag har en Suunto Ambit och jag är mycket nöjd. Jag tycker att den funkar bra tills allt förutom simning, dock ska de nyare varianterna vara betydligt bättre på simning.

Jag upplever Suunto Ambit som mycket lätt att hantera men det finns hur mycket info att analysera som helst om man nu vill det...

Jag har funderat en del i liknande fråga på sistonde. Lusläste manualerna för de du nämner och bestämde mig för fenixen. Jag tror att det är enda sättet att få reda på vilken du tror passar dig bäst. Simfunktionerna i kombination med avancerad löpanalys och live tracking fällde avgörandet för mig.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Vilken variant har du? Hur upplever du movescount? Är det i appen/sidan det går att analysera eller direkt i klockan ? Sen är jag väldigt nyfiken på huruvida det går få träningsprogram via dem utifrån mina data.

tr1cky skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en Suunto Ambit och jag är mycket nöjd.
> Jag tycker att den funkar bra tills allt förutom
> simning, dock ska de nyare varianterna vara
> betydligt bättre på simning.
>
> Jag upplever Suunto Ambit som mycket lätt att
> hantera men det finns hur mycket info att
> analysera som helst om man nu vill det...

Senast ändrad:
Ja det kanske är klokt att kika dem, men låter mindre upphetsande ;) Men du som har en, visst är detta med vo2max och återhämtningstider bara kopplat till löpningen, eller har det skett någon förändring? Tänker eftersom jag i huvudsak cyklar så vill ja att de funktionerna ska funka för det.

tropfrog skrev:
> Jag har funderat en del i liknande fråga på
> sistonde. Lusläste manualerna för de du nämner
> och bestämde mig för fenixen. Jag tror att det
> är enda sättet att få reda på vilken du tror
> passar dig bäst. Simfunktionerna i kombination
> med avancerad löpanalys och live tracking fällde
> avgörandet för mig.
> Med vänlig hälsning,
> Magnus

Garmin Forerunner 310 xt är bra. Den funkar bra till löpning också. Finns bra fästen att köpa och klicka i den på styret. Visar allt man vill se och mer därtill.

Vad kör du för något? Jag tyckte polar personal traning verkade väldigt bra, är det det?

Konkret skrev:
> jag säger bara polar.

Jag kör Polar RCX5. Mycket nöjd med den. Använder Sporttracks som träningsdagbok för att inte låsa mig vid någon form av leverantör av device ifall jag byter någon gång. Sporttracks har många häftiga tillägsappar för att analysera sin träning.

Ja den har jag kikat på, verkar trevlig, men den har dock inte inbyggd gps va? Eller har de ändrat det?

sdtbn skrev:
> Jag kör Polar RCX5. Mycket nöjd med den.
> Använder Sporttracks som träningsdagbok för att
> inte låsa mig vid någon form av leverantör av
> device ifall jag byter någon gång. Sporttracks
> har många häftiga tillägsappar för att
> analysera sin träning.

Suunto Ambit 2 kör jag med och väldigt nöjd. Bra info i klockan under träning och direkt efter träning. Gillar att man kan välja vad man vill se i klockan vid olika träningspass. Movescount är smidigt och lätt synkat. Bra batteri tid ligger den helt still så går den ner i sparläge.

Kör med Garmins nya kadensmätare till racern och det funkar klockrent.

Kan bara rekommendera denna klocka, har ju kommit en ny Ambit 3 som jag inte har koll på.

Mvh
Anders

Senast ändrad:
PH82 skrev:
> Ja den har jag kikat på, verkar trevlig, men den
> har dock inte inbyggd gps va? Eller har de ändrat
> det?
>
> sdtbn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör Polar RCX5. Mycket nöjd med den.
> > Använder Sporttracks som träningsdagbok för
> att
> > inte låsa mig vid någon form av leverantör
> av
> > device ifall jag byter någon gång.
> Sporttracks
> > har många häftiga tillägsappar för att
> > analysera sin träning.

Rätt PH82. Det är en liten puck som jag fäster i hängslen på cykelbyxan. Vet inte hur batteritiden är på de nya klockorna som har inbyggd GPS ( hade in forerunner 405 innan som jag fick ladda hela tiden) men denna klocka behöver jag bara byta batteri på ca 1 ggr i halvåret och ladda GPS pucken 1 ggr per månad.

Jag har haft min Suunto ambit(1) I ca 2 år nu och har varit supernöjd med den,både vad det gäller batteritid gps och movescount.
Sen att man kan välja(puls,km,varvtid etc) vilket som skall visas I klockans display är ytterligare ett stort plus.

Använder klockan till cycling,promenad,jogg,gåband,spinning och hitta tillbaka till hotellet, finns appar I movescount till det mesta att ladda ner direkt I klockan.

Enda minus som jag ser är att man måste koppla in den I datorn för att lägga in ditt senaste pass I Movescount(nya Ambit 3 sköter detta automatiskt när den kommer inom wifi).

Nu har jag tyvärr "råkat" använda den på jobbet och självklart hände det en grej så displayen slutade att funka, mailade Suunto och det är bara att skicka in den på rep enligt dom så vi får se hur det slutar. använder normalt en Suunto black core som "arbetsklocka" och är lika nöjd med den.
Som tidigare nämt har en Suunto Ambit 3 släppts och ser riktigt bra ut enligt all info jag kan hitta på nätet.
Ska lägga in en beställning på en ambit sport3 HR om ca en vecka så jag har den liggande på posten när jag kommer hem till Svedala, ska bli riktigt kul att testa den då!
Nu är jag helt handikappad utan klockan kan knappt träna ;)

Jag har Polar V800 och är mycket nöjd. Den mäter VO2 max, beräknar återhämtning för varje pass, har GPS, och inbyggd aktivitetsmätare vilket innebär att din dagliga aktivitet också tas in i beräkningen när den redovisir din återhämtning. Den har SmartBT som gör att du kan synka den trådlöst med en app i din smartphone. Det finns profiler för i stort sett var enda sport du kan tänka dig och du kan själv anpassa exakt vilken information du vill ha under ett cykel eller löppass. Den är dessutom snygg vilket gör att du kan ha den på dig i stort sett till alla tillfällen. Polar kommer dessutom med uppdateringar varje månad vilka tillför nya funktioner till klockan. Batteritiden är ca 16h med GPS vilket gör att jag som använder GPS och pulsbandet ca 2h per dag bara behöver ladda den 1g/vecka.

Jag är i behov av en pulsklocka inklusive pulsband för ungefär 2000kr eller närmaste förslag. Specen är lite udda. Behöver ingen GPS, måste kunna ladda upp på extern dator/mobil. Idealet skulle vara att man använder den så att den får puls och tid som rådata och läser över värden till personliga profiler som ligger på de externa enheterna. När behöver man en sån här setup? Det är tänkt att användas så att en spinningdeltagare kan få ut resultat från ett specifikt pass, träna mer och se sin förbättring. Jag vill motivera dem som inte har så bra koll och inte använder pulsklocka. Men samtidigt vill jag inte veta deras resultat, inte administrera, inte krångla med licenser och programvara, samt inte heller använda jobbets datorer för hantering. Allra helst kommer de tillbaka med en utskrift av puls samt någorlunda vettig procent av max. Nånting jag kan relatera till min egen kurva av samma pass. Sen gör man en jämförelse av två av deras utskrifter säg start höst och slut höst eller vad de själva vill. En nybörjare skulle i alla fall kunna få en rejäl boost av sin förbättring och någon som har dålig utdelning över tid kanske kan hitta ställen eller procent att öka intensitet på.

Lägger till att det är bra om bandets textil tål många tvättar och om mätare och klocka är vattentäta, vi har även vattenträning och jag är personligen väldigt nyfiken på vad man har för puls när det är skitjobbigt i vatten. Men jag har inget att kolla det med.

Edit: Förlåt trådkapet, jag tänkte mig inte för. Borde kanske lyfta ut det. Hursomhelst om nån har svar på min fråga kanske det tydligt kan separeras från TS frågor. Annars får jag lyfta ut min fråga till en ny/annan tråd.

Senast ändrad:
V800 verkar spännande, också för att det ingår en aktivitetsmätare, men har den stöd för Android? Sen när jag läst om den så har den verkat vara halvfärdig, men om alla planerade uppdateringar kommer så kommer den vara riktigt konkurrenskraftig. Har dessa uppdateringar redan kommit? Vad använder du klockan till? Hur precis upplever du att återhämtninghjälpen är?

L
ajf skrev:
> Jag har Polar V800 och är mycket nöjd. Den
> mäter VO2 max, beräknar återhämtning för
> varje pass, har GPS, och inbyggd aktivitetsmätare
> vilket innebär att din dagliga aktivitet också
> tas in i beräkningen när den redovisir din
> återhämtning.

PH82 skrev:
> V800 verkar spännande, också för att det ingår
> en aktivitetsmätare, men har den stöd för
> Android? Sen när jag läst om den så har den
> verkat vara halvfärdig, men om alla planerade
> uppdateringar kommer så kommer den vara riktigt
> konkurrenskraftig. Har dessa uppdateringar redan
> kommit? Vad använder du klockan till? Hur precis
> upplever du att återhämtninghjälpen är?
>
> L
> ajf skrev:
> -----
> > Jag har Polar V800 och är mycket nöjd. Den
> > mäter VO2 max, beräknar återhämtning för
> > varje pass, har GPS, och inbyggd
> aktivitetsmätare
> > vilket innebär att din dagliga aktivitet
> också
> > tas in i beräkningen när den redovisir din
> > återhämtning.

Vet ej hur det ligger till med android då jag själv använder iPhone.

När det gäller återhämtningen så känns den hyfsat exakt då jag märker skillnad på hur jag presterar på ett pass beroende på var i återhämtningsfasen jag är enligt klockan.

De delar där det funnits åsikter om att det är halvfärdig har handlat om de som använder den som triathlonklocka då simning i öppet vatten inte fungerar tillfreddställande idag och det man väntar på är en algoritm så beräknar denna typ av simning bättre. En annan aspekt där man vill se en förändring är att ens resultat hittils varit låsta till Polars egna webbtjänster men från Septemberuppdateringen så skall det gå att exportera till bland annat gpx har jG för mig. Polar tittar också på export till andra webbtjänster senare under året men det är inget som jag lägger någon större vikt då jag tycker att Polar Flow har dat jag behöver.

Jag använder min klocka till cykling dagligen, aktivitetsmätning dygnet runt och några gånger i veckan så tar jag en längre promenad med min bättre hälft. Jag har också använt den några gånger när jag simmar i bassäng då pulsbandet som följer med är vattentätt.

För mig är detta den bästa klockan idag och med tanke på hur aktiva Polar varit med att uppdatera den sedan lansering så lär den vara svårslagen innan årsskiftet.

PH82 skrev:
> V800 verkar spännande, också för att det ingår
> en aktivitetsmätare, men har den stöd för
> Android? Sen när jag läst om den så har den
> verkat vara halvfärdig, men om alla planerade
> uppdateringar kommer så kommer den vara riktigt
> konkurrenskraftig. Har dessa uppdateringar redan
> kommit? Vad använder du klockan till? Hur precis
> upplever du att återhämtninghjälpen är?
>
> L
> ajf skrev:
> -----
> > Jag har Polar V800 och är mycket nöjd. Den
> > mäter VO2 max, beräknar återhämtning för
> > varje pass, har GPS, och inbyggd
> aktivitetsmätare
> > vilket innebär att din dagliga aktivitet
> också
> > tas in i beräkningen när den redovisir din
> > återhämtning.

Enligt dcranimaker som varit på besök hos Polar så kommer Android-stöd i december.
I slutet av artikeln kan man läsa lite om planerna för kommande uppdateringar av v800 och Polar Flow. http://www.dcrainmaker.com/2014/09/behind-scenes-polar.html

(Bra länkad sida till dc rainmaker)

Har också köpt en V800. Används främst för löpning, men funkar fint för cykling också. Kan bara instämma att det finns mycket kvar att göra med software. Klockan i sig är ok klädsam, och solid. Hoppas de får till mer kul funktioner med polar flow. Kör den med iPhone och irriteras över att klockan enbart kan uppdateras via dator.
Watt uniten är för dyr för nån som cyklar så lite som jag.
Displayen är på tok för lågpixlad med dagens mått mätt.

Blir väldigt intressant att se vad applewatch ändar upp med. Det är ju trots allt bara en gps med bluetooth och skärm som är hårdvaran. Skärmen på V800 är ju rena 80-talet jmf applewatch...

robrob skrev:
> (Bra länkad sida till dc rainmaker)
>
> Har också köpt en V800. Används främst för
> löpning, men funkar fint för cykling också. Kan
> bara instämma att det finns mycket kvar att göra
> med software. Klockan i sig är ok klädsam, och
> solid. Hoppas de får till mer kul funktioner med
> polar flow. Kör den med iPhone och irriteras
> över att klockan enbart kan uppdateras via
> dator.
> Watt uniten är för dyr för nån som cyklar så
> lite som jag.
> Displayen är på tok för lågpixlad med dagens
> mått mätt.
>
> Blir väldigt intressant att se vad applewatch
> ändar upp med. Det är ju trots allt bara en gps
> med bluetooth och skärm som är hårdvaran.
> Skärmen på V800 är ju rena 80-talet jmf
> applewatch...

Visst är displayen lågpixlad jämfört med en Apple watch men å andra sidan så har den en batteritid på ca 30 dagar om man använder den som klocka och är vattentät till 50 meter samt tål en hel del stryk och hyfsat extrema temeperaturer. Till syvende sist så får man fråga sig vad man vill ha ut av klockan. Vill man kunna navigera med den eller köra spel eller appar så räcker den inte till. Själv tycker jag skärmens upplösning är fullt tillräcklig för den information jag vill läsa och varken appar eller navigering med karta är funktioner som Polar varkar ha planerat för den i framtiden.

an other vote for the Suunto Ambit 2 (3 is coming or already out but I have not seen or used one)
Also good for Swimming although either my stroke technic is very poor or it is not very good at deciding which one I am using at any giving time)

Senast ändrad:
Tack för alla tips! Jag har införskaffat en polar v800 och är hittills mycket nöjd, även om det finns förbättringar, men de verkar vara på gång :)

Ph 82. . Vill du komma med en analys av din polar v800 nu när det gått några månader, är i valet och kvalet själv, hur funkar synkningen mot Android b.la.??

Tillbaka
Topp