Tips på pump för gaffel och dämpare

NizzyBrada

Ny medlem
Hej!

Jag sitter och väntar på min beställda cykel nu och tänkte att jag under tiden skulle beställa en gaffelpump från cyclecomponents:

På cykeln sitter en Marzocchi MX Comp ETA framgaffel och en X- Fusion O2RC bakdämpare.

bakdämparen: http://www.poisonbike.de/shopart/39640005.htm

framdämpare: http://www.poisonbike.de/shopart/39600003.htm

på båda dämparna är förspänning med lufttryck möjlig.

Jag undrar om någon har en rekommendation på vilken luftpump jag ska köpa:

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&varumarke=000&Sort=A.Beskr&artgrp=118&avd=1

Där finns Buzzy´s 200 och 300 psi samt marzocci 200 psi.

I och med att jag inte fått cykeln ännu så vet jag ju inte vad det är för pumpventil på dämparna, men det kanske är standard?

Vilken pump blir bäst?

tack på förhand

\nils

Det du bör ha i åtanke är att gaffeln och bakdämparen sannolikt arbetar med väldigt olika tryck. Av länken framgick inte arbetstrycket för bakdämparen men maxtryck på 300psi och lämpligt tryck på 150-250 psi är nog troligt. Marzocchidämparen är en lågtrycksvariant som där ca 50psi eller i vissa fall ännu lägre är normalt. Ska du bara ha en pump behöver du sannolikt en 300psi-variant men den måste klara att visa korrekt tryck även vid låga nivåer.

Har ingen egen erfarenhet av pumpen på CC men kompisen har beställt en för precis samma behov så snart vet jag :-)
/Oscar

Ursäkta sidofrågan, Nizzy, men kan man använda en gaffelpump till hjulen också? Om man vill ha med sig den på turen och slippa två pumpar tänker jag?

Lekeberg: Ja, om du har samam typ av ventil, dvs. Schrader aka. bilventil. Dock får du i väldigt lite luft per pumpslag...

Jag kör presta men har en sån där liten adapter av mässing som man skruvar på på prestan så den blir till en schrader. Och då är mackarnas kompressorer rätt så bra att ha för vad jag hittills haft problem med har varit att hålla tätt. (Hihi, hålla tätt..tsssss)

Hur lite luft jämfört med en vanlig minipump?

Mårten: Det är högst teoretiskt, det skulle ta en halvtimma att pumpa ett däck med en gaffelpump även fast nu ventilen råkar vara samma. Dumt att ge såna "tips" om man inte testat själv..

Jag brukar dock tjata om att Specialized har en kombopump som funkar fint, kostar ca en femhundring. Tror Topeak har något motsvarande också.

Jomper: Jag skrev ju att det går även om man får i lite luft! Fri översättning såhär i efterhand: Du får nog pumpa som en gnu! Bara för det ska jag prova...

Edit:
Tog cirkus 130 pumpslag att höja trycket i mitt bakdäck (2.24" WTB Motoraptor med Michelin World Cup DH slang på en XM317-fälg) knappt 20psi.

Alltså, inte att rekommendera även om det går!

Tror du Hans hade blivit glad om han upptäckt det mitt ute i skogen under punkareparation? ;)

Är bara lite less på alla högst teoretiska tips som dyker upp då och då..

Men fan, han frågade om det gick! Och ja, det går! Hade frågan varit om det var bra hade svaret varit ett helt annat! Dessutom skrev jag ju att man fick i väldigt lite luft per pumpslag.

Som man frågar får man svar, och i det här fallet kunde frågan besvaras ja. Att svara nej hade varit lögn eftersom det går.

Aja, varför försvarar jag mig ens...

Men men, bästa att klargöra. IGEN! Att pumpa däcken med dämparpump går om man har rätt ventil, dock kan det ta ett ganska långt tag eftersom en dämparpump ger väldigt lite luft per pumpslag. Jag rekommenderar inte detta sätt att pumpa däck till någon utom mina värsta ovänner. Men som sagt, är det nöd så går det men jag tänker fortsätta åka runt med både dämparpump och minipump i ryggan.

Tusen tack för uttömmande info! Till och med med direkttest!

Den där kombopumpen verkar ju intressant, någon som vet komplett namn för att förenkla sökning? Jag är mest ute efter att slippa köpa två pumpar. Har inte för avsikt att ta med mig något annat än däckpump i skogen, men om kombopumpen medger både och så säger inte jag nej, speciellt inte om priset bara är någon hundring dyrare än en renodlad gaffelpump. Men resultatet måste ju vara tillfredsställande i båda fallen.

Kombipump

Topeak E-shock Master Blaster
pump.jpg

Finns här http://www.mtbikers.com/StoreFront/products/viewCatalog.do?page=1&order=P&brandId=59&id=977#none

Fungerar dock inte i kyla enligt http://www.fahrradtest.de/Fahrradberichte2002/Universal-Luftpumpe Topeak.html

/Anders

Specialized Windpipe

* SwitchHitter head technology fits both Presta and Schrader tubes without fiddling
* Full-volume tire pump
* Full range 0-220 psi shock pump
* Simple twist-operated shift from tire to shock function
* Swivel fit hose for easy access to tires and shocks

Enda begränsningen är att den bara går upp till 220 psi vilket kanske inte räcker för alla, det är precis på gränsen för mig.

Har en likadan.
Jag tycker inte att det spelar någon roll hur bra precision pumpens mätare har.
Man måste ju ändå ställa in gaffeln efter hur det känns när man kör och då finns bara två alternativ:
Mer luft eller mindre luft. ;)

/Adam

Jag tycker den är helt ok, men då har jag inte testat någon annan pump.
Den är lätt att skruva fast den på ventilen och man har bra känsla i pumpandet, vad mer kan man begära? ;)

/Adam

Bumpar den här eftersom jag behöver införskaffa en jag med. Någon som provat på och vet vad man skall satsa på? Att användas med PIKE & PEARL 3.3

Jag har en 100psi Marzocchi-pump, funkar bäst med Marzocchi-gafflar som har lågt tryck, tycker iaf jag (som har två såna gafflar). Med 200-300 psi-pumpar borde vara svårt att avläsa små skillnader i lufttryck (som faktiskt gör skillnad).

Men visst vill man inte behöva ha med sig två pumpar, så..

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en kombipump från spec, den är the shit.

Varifrån skaffar man den billigast?

TCM har haft dem på hyllan men min kommer nog från Bikescene. Pelle Hå langade åt mig.

Den är av god kvalite, har manometer förstås och det enda som jag upplever som nackdel är att den tar lång tid att pumpa däck med, men så ofta punkar man ju inte ute i skogen.

Tyvärr har min nya hoj ultrahögtryck i bakdämparen så de 230 psi som Spec-pumpen uppnår är inte tillräckligt.

/jonas - ägare av tre dämparpumpar. Topeak, Specialized och Scotts originalpump.

Tillbaka
Topp