Tips på vettig sadelstolpe/sadel till CX

ghia64

Aktiv medlem
Hepp!
Köpte mig en CX här på Happy för en dryg vecka sedan. Sadelstolpen är ovillig att bistå mig med den vinkeln jag önskar, vilket får mig att direkt fundera på vad som skulle fungera bättre...
20170209_185935.jpg

Nuvarande Stolpe:
20170209_185222.jpg

Jag tar tacksamt emot tips på en stolpe som medger viss vinkling framåt på ovan visade ram... nuvarande klarar på sin höjd horisontellt läge, knappt det skulle jag vilja säga...
Det gör ju inget om den också är lite lättare än nuvarande variant. Diametern är 27,2mm.

Kikade bla på denna:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/thomson-masterpiece-inline-seatpost/rp-prod9400

Skall vara 40g lättare än sin billigare bror som ligger på 188gr (250mm). Låter lätt tycker jag.... :-)

Så vitt jag kan se så är den symmetrisk. Läste några kommentarerna på CRC, och funn verkar få en del kritik får dålig justeringsmån...

Ta en sadel som rumpan gillar. Du sitter ändå bara och skumpar omkring när du kör CX. När du inte springer med hojen dvs, men då sitter du ju inte alls.

Om det verkligen är cyclocross, som i 60 minuters full gas, som är syftet så är det nästan skit samma vilken sadel du har. Man sitter och skumpar, fram och tillbaka, från sida till sida, av och på, hela tiden.

Johan A sa:
Ta en sadel som rumpan gillar. Du sitter ändå bara och skumpar omkring när du kör CX. När du inte springer med hojen dvs, men då sitter du ju inte alls.

Jupp! Har haft en Romin sadel på min förra Focus, och den satt jag bra på. Har inte hunnit testa Phenom sadeln ännu, men den påminner rät mycket om Romin till designen kan jag tycka. Romin sadeln finns ju i flera olika prisklasser och vikter, så det är kanske ett säkert kort att hålla sig inom den familjen.....
Denna cykeln är min alltiallo cykel. Den får vara med på pendling, långlopp etc... Den är hyfsat lätt redan idag, men det ser ut som man ganska lätt skulle kunna spara 2 hekto på sadel och sadelstolpe...

ohellstrom sa:
Om det verkligen är cyclocross, som i 60 minuters full gas, som är syftet så är det nästan skit samma vilken sadel du har. Man sitter och skumpar, fram och tillbaka, från sida till sida, av och på, hela tiden.
Nu var det ju huvudsakligen stolpe som kan ge rätt vinkel det handlade om och med tanke de smällar man kan få i baken när man trampar på så man nästan lättar från sadeln över vallen och hjulet tar en grop så kan det ju vara kul om det träffar lämpliga delar i underredet.
Idealt vore nog en något plattare sadel än den på bilden, för den på bilden (curved) ger en ganska fix position och det vill man nog inte ha.

emmer sa:
ohellstrom sa:
Nu var det ju huvudsakligen stolpe som kan ge rätt vinkel det handlade om och med tanke de smällar man kan få i baken när man trampar på så man nästan lättar från sadeln över vallen och hjulet tar en grop så kan det ju vara kul om det träffar lämpliga delar i underredet.
Idealt vore nog en något plattare sadel än den på bilden, för den på bilden (curved) ger en ganska fix position och det vill man nog inte ha.

I trådens titel efterfrågas tips på sadelstolpe/sadel.

För övrigt bör man tänka på att en framåtlutat sadel också ger en mer eller mindre fast position eftersom den effektiva sadelhöjden ändras ganska markant om man flyttar fram eller tillbaka. Så i det avseendet kan TS behålla nuvarande sadel.

På min cross sitter en fizik arione som pekar aaaningen upp.

Inte den lättaste å kanske lite dyr men jäkligt bekväm....Canyons VCLS stolpe!

Bilagor

• IMGP8338.JPG
    IMGP8338.JPG
    400.5 KB · Besök: 27
Många bra tankar här Fizik sadeln verkar populär. Som sagt, cykelns primära syfte är att försöka hålla mig i form, och historiskt sett så blir det mest pendling på landsväg. En fast position är att föredra pga detta. Vid grus/gravel körning så får jag ändå justera ner sadeln något, och kan då även vinkla upp sadeln något....

Phenom sadeln vägde in på 254 gram, så ingen lättviktare trots Titanrails mm.... Min Romin har CRMO rails och väger garanterat ännu mer.

Fizik Arione R3 Braided väger in på 165 gram.... Nu skall vi bara hitta en LBS i götet som har denna hemma så att man kan prova lite.... :-)

Även en skön lätt kombo......

Selle Italia SLR Ti 139gram
Ritchey Superlogic 153gram

Summa: 292gram

Bilagor

• IMGP8172.JPG
    IMGP8172.JPG
    489.9 KB · Besök: 30
Stuvarn sa:
Även en skön lätt kombo......

Selle Italia SLR Ti 139gram
Ritchey Superlogic 153gram

Summa: 292gram

Nu snackar vi! Plaststolpe och inte särskilt mycket dyrare än Thomsonstolpen.... Selle Italia verkar trevliga. Behöver dock testa om min stjärt är kompatibel med denna modellen... Tjusig cykel Stuvarn!

Stumpy sa:
ghia64 sa:
Vid grus/gravel körning så får jag ändå justera ner sadeln något
Kör samma sadelhöjd på cx som lvg. Ute på crossbanan, stig eller dålig grusväg så får man bara lätta på rumpan lite när det blir slagit.
Jag tycker nog lite lägre för CX (1/2-1'') är vettigt med tanke på av-/upphopp och att lägga ut foten på skråsvängar och allmänt vingligt och obalans och sådär...
För mig i vart fall :-)

Stumpy sa:
ohellstrom sa:
Har Arione både på crossen och lvgen. Båda monterade horisontellt.

Har egentligen alla sadlar monterade horisontellt, men när jag byggde crossen kom den liiite, lite "spets upp" och det funkar utmärkt.

Har samma sadelhöjd på alla cyklar.

ohellstrom sa:
Stumpy sa:
ohellstrom sa:

Har egentligen alla sadlar monterade horisontellt, men när jag byggde crossen kom den liiite, lite "spets upp" och det funkar utmärkt.

Att bara läsa detta får mina genitalier att skrika högljutt och krympa ihop till russin..... :-)

ghia64 sa:
ohellstrom sa:
Stumpy sa:
ohellstrom sa:

Att bara läsa detta får mina genitalier att skrika högljutt och krympa ihop till russin..... :-)

Att ha samma sadelhöjd eller att ha dem horisontellt?

Han scottkillen som vann OS har sadeln nedåt så därför har jag också köpt en Scott med sadeln neråt ;)

Det är ju olika för alla. Mern 6cm drop så får jag ont bakom pungen iaf. Måste köpa hålsadel...

Sen finns det ju mkt lätta sadelstolpar.... :)

Bilagor

• IMGP7505.JPG
    IMGP7505.JPG
    123.6 KB · Besök: 21
  • IMGP7500.JPG
    IMGP7500.JPG
    345.5 KB · Besök: 18
Stuvarn sa:
Sen finns det ju mkt lätta sadelstolpar.... :)
Se upp för billig kinajox bara för endel stödjer inte klämmorna på undersidan vilket ger väldigt käcka S-formade rails på sadeln med tiden...
(Duckar för "-Jag har sån kinastolpe och det funkar utmärkt när jag kör downhill i åre..." :-) )

Annars finns dom någon hundring billigare på eBay (med fri frakt - kolla så det är modellen med stöd under railsen som når till klämmorna) - men det tar ju en månad eller två innan snigelposten är framme :-)

Och så dök äntligen stolpen upp. Ett brunt paket i detta formatet med avsändarnamnet Kvalitetstid gjorde att ryckte i mer än en mungipa på uthämtningsstället.... :-)

20170220_181325.jpg

Stolpen ser trevlig ut får jag säga, dock lite lång. Jag har räknat ut att jag klarar mig med 300mm, så det blir nog att ta av den dryga 100mm.

20170220_190005.jpg

Jag hoppas dock innerligt att min billiga köksvåg visar 20 gram för mycket här, då vikten skall vara 184 gram....

20170220_190401.jpg

Tar tacksamt emot rekommendationer på vad för sorts pasta/friktionsmedel Ni inbitna cyklister använder i detta interfacet, dvs sadelstolpe i Alu mot ram i kolfiber...

Tillbaka
Topp