Tips ryggsäck för cykelpendling

Jim.E

Aktiv medlem
Hej. Tänkte börja cykelpendla ca 17km enkel resa och söker tips på lämplig ryggsäck för ändamålet. Kraven jag har är att den ska vara skön att ha på ryggen i cykelposition, vill även ha en så liten och smidig väska som möjligt men ska få plats med två matlådor och även lite kläder eventuellt.

Tips mottages tacksamt på vad ni pendlar med för väska

Jag pendlar med en ca 16 liters Bergans-rygga vars stora fördel är att den är utspänd från nätet som ligger an mot ryggen så att ryggen faktiskt kan vädra lite, i motsats till alla ryggsäckar vars själva säck ligger tight mot ryggen, till kostnaden att vara mindre rymlig för samma ytterdimension (väl värt det). Jag har intw hittat just den på sistone, men rekommenderar den typen av väl ventilerad säck.

Bilagor

• DSC_0588.JPG
    DSC_0588.JPG
    148.7 KB · Besök: 716
681194_Blitz20_WHIT_front_web.jpg

Black Diamond BLITZ 20 PACK

Den här pendlar jag med. Fyllde mina baskrav:
-15-20 liter
- Inte öppning/stängning med dragkedja
- Sitter bra, i mitt fall vill jag att att säcken sitter högt på ryggen
- Avtagbart midjebälte och bröstrem (Jag cyklar utan midjebälte, men använder det vid hiking t.ex.)
- Så lite utvändiga grejer (fickor, fack, stroppar) som samlar skit som möjligt (Skulle gärna varit utan isyxefästena, men det har visat sig att de funkar ganska bra för att transportera bygellås)
- Få fack och avdelningar inne i säcken. Tycker att det bara gör det hela knöligare. Om jag verkligen har behov att separera saker använder jag packpåsar
-Lätt!
-Behöver inte vara vattentät, men skall hålla undan vatten under rimlig tidsrymd.

Black Diamod:en ersatte en Exped som gick som pedlings säck i 6-7år innan den dog:
exped-cloudburst-15-stuff-sack.jpg

Också ett bra alternativ på samma koncept

Senast ändrad:
"Red Cycling Products" har en prisvärd rygga "Messenger backpack" som jag använder. Har ett tåligt yttre och kan spolas av samtidigt som cykeln efter de mer leriga pendlingarna. Kanske lite stor men bra på vintern om man behöver ta med förstärkningsplagg. Billig på bikester.
http://www.redcycling.de/kategorie/ausruestung/taschen/messenger-bags/

Bilagor

• Red_Cycling_Products_PRO_Messenger_Backpack_WP100_schwarz1880x1320-335x235.jpg
    Red_Cycling_Products_PRO_Messenger_Backpack_WP100_schwarz1880x1320-335x235.jpg
    5.7 KB · Besök: 404
Deuter Trans Alpine.

Bra storlek, riktigt välbyggd och finns i 3 storlekar beroende på hur lång man är. Lastar mycket bättre än många liknande väskor eftersom den har en aluminium ram. Använt min varje dag i typ 3 år nu och är otroligt nöjd med den.

Såg nu att du ville ha en så liten väska som möjligt och då är det kanske inte den bästa rekommendationen men en bra väska i alla fall.

I min värld ska en pendlarryggsäck klara regn och blöta utan att väta igenom. Börjar det regna under turen vill jag inte stanna och börja mecka med ett regnöverdrag som ändå inte täcker ryggen. Jag har fastnat för Ortliebs modeller som sitter väldigt skönt och lagom tajt. De vobblar inte i sida ens när jag står och bryter. Nedan två modeller som tar klädombyte, matlåda, surfplatta och några slangar, utan att det blir supertrångt. Packman Pro 2 rymmer ledigt detta och mer därtill. Jag har båda och längtar inte tillbaka till åren med packväska som blev en DIY-hållare för sjösäck på sadelstolpen.

Airflex 11 (11 liter)
https://www.ortlieb.com/en/AirFlex 11/

Packman Pro 2 (25 liter)
https://www.ortlieb.com/en/Packman Pro2/

Edit: Packman Pro 2 rymmer 25 liter och inget annat.

Senast ändrad:
Jag har pendlat med tre säckar
- 16 liter: En deuter kopia från LIDL. Funkar alldeles utmärkt om man inte behöver så mycket grejer, om jag bara har dator och skjorta tar jag denna (men sen är det fullt).
- 22 liter: Osprey momentum, med datorfack. Mycket bra om man har med sig dator men inte så mycket kläder, och tar nån grej till.
- typ 30 liter: Osprey escapist: mycket bra till pendling, och den jag använder om jag behöver litet mer kläder, beroende på vart jag skall.
- typ 30 liter: Deuter trans alpine: begränsad erfarenhet av denna, men den påminner väldigt mycket om ettan (och storleksmässigt om escapist). Anledningen till att jag valde escapist framför denna var bättre fack på escapist.

Men generellt: Det spelar inte så himla stor roll - de flesta säckar är väldigt bra, och när de är så små och inte skall ha så mycket packning så är det inte mycket som kan gå fel. . Någon nämner att själva säcken skall vara vattentät och inte bara ha skydd, om det är viktigt så kan det vara en särskiljare. Vilka fickor som finns tycker jag är viktigt, jag vill gärna kunna tokpacka ibland (så ett hjälmnät kan vara en bra backup, samt rymliga sidofack/nät), och jag vill ha mobilen lätt tillgänglig utan att knäppa av mig säcken. Så kanske man har synpunkter på utseendet också.

Jag har aldrig provat en ryggsäck som man inte blir svettig på ryggen av, så ventilationen handlar mer om bekvämlighet än undvika svett tycker jag.

Kör oxå med en drybag. Skönt att vattnet bara rinner av.
Tät rygga med rullstängning innebär att det bara är att trycka ut luften för att anpassa blåsan till innehållet.
Nätrygg för ventilation är överskattat. Svettig blir man ändå.
Inte lika bra passform och bärsystem som "riktiga ryggsäckar" men tillräckligt bra för mig.
Min är på 35 L och jag får ner allt möjligt i den när det behövs.

En fördel är att det går att få dem riktigt lätta. Min Northface väger bara 500g. De flesta pendlarryggor väger över kilot.
https://www.thenorthface.com/shop/waterproof-daypack#hero=0

Ostruktur sa:
Både Chrome och Mission workshop skulle jag tipsa om för bra och vattentäta ryggor.

+1

Jag pendlar med en Chrome Barrage & ibland en MissionWorkshop Vandal när mycket grejer ska med. Inga lättviktare, men tål mkt stryk vilket jag värdesätter.

Om jag inte hade behövt laptop i jobbet hade jag nog valt ett fram rack med randoväska eller en korv på sadelstolpen för att slippa svettpölen på ryggen. Såg att Restrap har släppt en grym randoväska för fram rack,men tyvärr inte plats för laptop. Kör vidare med ryggsäck tills nån tillverkare löser problemet för laptop pendlare.

Edit: Lowriders eller pakethållare + väska är ju en lösning för laptop. Men inget jag gillar. Blir nog ryggsäck ett tag till...

Senast ändrad:
parbe sa:
"Red Cycling Products" har en prisvärd rygga "Messenger backpack" som jag använder. Har ett tåligt yttre och kan spolas av samtidigt som cykeln efter de mer leriga pendlingarna. Kanske lite stor men bra på vintern om man behöver ta med förstärkningsplagg. Billig på bikester.
http://www.redcycling.de/kategorie/ausruestung/taschen/messenger-bags/

Denna klarat dessvärre inga större vikter. Remmar går av vid typ 15 kg last. Dessutom kan den vara ganska obeväm då den saknar stoppning mot ryggen. Har man ex en tetra mjölk och ett lås är det lätt det blir knögligt mot ryggen.

En till här då.... McKinley Kinetic 20 är en lätt och trevlig säck med sköna axelband, tror den är hyfsat tät också för de flesta väder.

Mvh Ulf S.

Mitt bidrag blir Osprey Viper 13.
https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/viper-13-1
Köpte min på naturkompaniets rea för dryga 400:-
Många smarta fack som inte tar plats om de inte används vilket jag gillar. Bland annat en utanpåliggande ryggficka där man kan knöla ner ett par skor, samt ett hjälmspänne om man vill ha en hjälm med på ryggan.
Viss ventilering av ryggen och dubbla avbärarremmar.

Ingen ryggsäck direkt men en klassiker bland pendlare ... slittålig, snygg och praktisk :-)

Bilagor

• 267733367_97b92345-cf97-473e-957a-f48a26897d80.jpg
    267733367_97b92345-cf97-473e-957a-f48a26897d80.jpg
    293.5 KB · Besök: 277
Jag gillar Haglöfs Tight, finns i olika storlekar men jag har den största för att den är skönast att bära. Jag brukar även ha den som resväska då man kan fläka upp hela ryggarna och packa i och ur. Gillar 4 kantiga modeller då det är lättare att packa 4 kantiga saker i dem.

Der Kaiser sa:
Jag pendlar med en ca 16 liters Bergans-rygga vars stora fördel är att den är utspänd från nätet som ligger an mot ryggen så att ryggen faktiskt kan vädra lite, i motsats till alla ryggsäckar vars själva säck ligger tight mot ryggen, till kostnaden att vara mindre rymlig för samma ytterdimension (väl värt det). Jag har intw hittat just den på sistone, men rekommenderar den typen av väl ventilerad säck.
Ja ryggsvetten suger ju.

krzys42 sa:
Själv så kör jag med denna. Finns även en 15L version. Komfortabel, rymlig och billig. Rekommenderas varmt.

http://www.wiggle.se/dhb-slice-ryggsack-30-liter/
Jag har samma men modellen innan som har gula detaljer. Grymt slitstark. Använder min dagligen och har gjort så i, jag vet inte hur många år, men 4-5år kanske.
Inga problem med dragkedjor eller någonting sånt. Jag packar ändå rätt tungt rätt ofta eftersom I princip alla matvaror fraktas i den också.

+1 på vattentät. Jag pendlar 16 km enkel. Jag avskydde regnöverdrag och slog till på en Asaklitt från Classe efter att haft beslutsångest på dyrare säckar. Tänkte att jag skulle testa typen och sedan uppgradera. Jag har dock inte känt något behov av uppgradering.
Den rymmer en normal laptop, regnkläder, ombyte, matlåda och handduk. Med allt detta är den full, normaldagar har jag regnkläder (ligger alltid I botten) eventuellt dator samt det dagliga ombyte (t-shirt kalsonger och strumpor) byxor, tröja och handduk transporterar jag en gång i veckan.

https://m.clasohlson.com/se/Vattentät-ryggsäck-18-l-Asaklitt/31-8015-2

Bump! Vad finns det för spännande alternativ nu 2020?

Pendlar 14km enkel och inser att jag behöver bättre ryggsäck med plats för ombyte.
Måste-ha-funktioner är vattentålighet och separata fack för laptop och kläder. Tror 20-30L blir perfekt.

Gärna Wiggle då jag behöver komma upp i Platina igen ?

Bump! Vad finns det för spännande alternativ nu 2020?

Pendlar 14km enkel och inser att jag behöver bättre ryggsäck med plats för ombyte.
Måste-ha-funktioner är vattentålighet och separata fack för laptop och kläder. Tror 20-30L blir perfekt.

Gärna Wiggle då jag behöver komma upp i Platina igen ?
https://silva.se/products/bags/#backpacks den där 360 lap kanske? kunde köpas på kampanj med preem mastercard nyss.

Någon som använder ett fram rack eller pakethållare där ni fäster ryggsäck för pendling? Jag har beställt ett Surly 8-pack rack precis, någon som vet ifall dessa ryggsäcker är "smidiga" att fästa där? Tänker främst på typ "Spektrum Hummel" eller "Chrome Urban Ex" som nämnts ovan.

Tillbaka
Topp