Tipsa mig om bromsar (MTB)

• Trådstartare Trådstartare PH.
  • Start datum Start datum

PH.

Aktiv medlem
God kväll!

Behöver bromsar till ett kommande bygge och känner mig lite lost i bromsdjungeln... Har kikat runt på SRAM G2 RSC, Guide dito, ev Code (overkill?), Kikat på Shigura, Magura MT8, MT Trail Sport, Formula Cura...

Cyklar till 90% stig/teknisk stig. Relativt platt, en del backar, men rätt korta (längsta nedförsbacken är väl på en minut ungefär). Det kan gå hyfsat fort, men aldrig tokfort. De övriga 10 % kan bli lite längre backar. Som referensram har jag SRAM Level TL idag och de nya måste vara bättre överlag jämfört med dem.

Vad vill jag ha?
* Hyfsat bra bett/bromskraft, utifrån vad jag cyklar.
* Skaplig modulation (inte allt eller inget)
* De ska vara lätta! Vågar inte uttala mig om exakt hur lätta. Sub 500 gr för ett set?
* Vill såklart undvika bromsar med kända problem...
* Helst inte mer än 3k, men är öppen för förslag. Får gärna kosta mindre än tre lök dock...
* Gärna begagnat!

Vilka bör jag kolla upp?

Fråga om växlar och bromsar (mm.mm.) Blir lätt som att fråga vilket godis som är godast, det mesta och helt olika.
Jag gillar SRAM, nöjd på det hela. Har även kört Deore och de funkade lika bra/dåligt. Jag två olika par Code och de är inte lättast men stoppar bra. Tror ett snäpp ner räcker bra till stigcykla.

Har du kollat Hayes Dominion A4?
De hade jag inte kikat på tidigare. Ska kika mer på dem. Tackar!

MT5 för 1300kr

MT5 för 1300kr

MT5 är väl känd för att läcka?

Edit: Jag hade nog fel.

Senast ändrad:
Svåra att lufta har jag läst men annars sägs de vara top tier i undre prissegmentet. Har ingen egen erfarenhet tyvärr.
Jag har flera cyklar med Magura:
-på min ellastcykel har jag MT5, de funkar helt otroligt bra. Grymt bett och har inga problem att bromsa ner de många gånger +200kg. Fick lufta frambromsen efter knappt ett år, i övrigt inget underhåll på 5 år/1000 mil.
-på min enduro HT kör jag MT7. Kört två somrar och nöjd med dem förutom att orginalbeläggen tar riktigt dåligt i väta (inget jag märkt på MT5:orna). Med MDR-P skivorna är det nog snyggaste setupen sån går att uppnå.
-på min numera sålda Inspired streettrial hade jag MT7 med standardskivorna. Funkade grymt bra under de två år jag hade den. Bra kraft (kunde alltid låsa) och bra modulering.
-på min Surly hade jag liknande spec som dig, hård stigcykling i flack terräng (dvs ingen större värmeuppbyggnad). Köpte MT8 pro och de har funkat bra men har behövt lufta frambromsen en gång (på 1 år), tog några försök innan det blev bra men så svårt var det inte. Kör med SL skivorna som är riktigt lätta men på gränsen för hårdare cykling (i vissa fuktiga förhållanden hr de en tendens att börja vibrera).

MT5 har tråkiga tvåfingergrepp. MT Trail har mindre enfingergrepp.

MT Trail på standardskivorna 203/180 hade jag kört för den budgeten. Eller Shimano Deore men de har jag knappt testat själv. SRAM har jag haft men gillade inte alls.

Senast ändrad:
Prestanda är en grej, men det ska vara enkelt att underhålla samt köpa och byta reservdelar (o-ringar..) när det väl börjar krångla.
Min cykel har varit stående i två veckor i väntan på ett bleed kit fastän jag har alla grejer på hyllan förutom just en M5 smörjnippel som jag inte lyckats hittat till salu över disk annat än online för hutlösa pengar (75 kr/st + 99 kr frakt, give me a break) med nästan lika lång leveranstid som kittet.
På chans köpte jag även ett "enklare" kit från amazon, till min andra cykel, som ju dök upp långt INNAN utlovad leveranstid och det löste alla mina problem.

Jag kör MT5 (eller egentligen OEM Trail varianten av dem) och Maguras enklaste 203mm skivor (HC Storm tror jag de heter?). De är mycket prisvärda och stoppar bra även på en EMTB i långa utförslöpor.
Jag kör mycket blöt och lerig stig och det enda jag kan ha som negativt är att när de blir ordenligt skitiga så kan de börja skrika lite med sintrade belägg (mycket mindre med organiska) och några gånger så har jag fått "aligna om" kolvarna då greppet tagit lite längre in (som upplevs som att det är luft i systemet) men det gör man på någon minut.
Har bara behövt lufta dem 1 gång på 2 år men det var inte för att jag egentligen behövde det utan att jag bara ville prova mitt luftningskit (vilket egentligen inte heller behövs då det finns trick att lufta Magura på tuben utan att ha ett kit).

Har Shimano Deore XT 2-kolvs på min analoga cykel. Jag gillar dem med men upplever att de har lite sämre bromskraft och modulation än MT5. Kanske inte en helt rättvis jämförelse men de sitter ändå på en 12kg lättare cykel som körs i ett lugnare tempo.

Sen kan ju vara bra att veta att MT5 egentligen är samma som MT7 fast några gram tyngre bara. Så vill du spara vikt både på hojen och i plånboken så kör på MT7'or!! ;)
Och för att få ut bästa prestanda ur MT5, så kör alltid med 4st separata belägg för MT7 och skippa de som sitter ihop parvis.

Ett annat tips om man tycker 2.fingers greppet är lite tråkigt, är ju att flytta in bromsen lite på styret så att pekfingret naturligt hamnar längst ut på handtaget. Då har man ju i princip ett enfingershantag! :)

Jag har flera cyklar med Magura:
-på min ellastcykel har jag MT5, de funkar helt otroligt bra. Grymt bett och har inga problem att bromsa ner de många gånger +200kg. Fick lufta frambromsen efter knappt ett år, i övrigt inget underhåll på 5 år/1000 mil.
-på min enduro HT kör jag MT7. Kört två somrar och nöjd med dem förutom att orginalbeläggen tar riktigt dåligt i väta (inget jag märkt på MT5:orna). Med MDR-P skivorna är det nog snyggaste setupen sån går att uppnå.
-på min numera sålda Inspired streettrial hade jag MT7 med standardskivorna. Funkade grymt bra under de två år jag hade den. Bra kraft (kunde alltid låsa) och bra modulering.
-på min Surly hade jag liknande spec som dig, hård stigcykling i flack terräng (dvs ingen större värmeuppbyggnad). Köpte MT8 pro och de har funkat bra men har behövt lufta frambromsen en gång (på 1 år), tog några försök innan det blev bra men så svårt var det inte. Kör med SL skivorna som är riktigt lätta men på gränsen för hårdare cykling (i vissa fuktiga förhållanden hr de en tendens att börja vibrera).

MT5 har tråkiga tvåfingergrepp. MT Trail har mindre enfingergrepp.

MT Trail på standardskivorna 203/180 hade jag kört för den budgeten. Eller Shimano Deore men de har jag knappt testat själv. SRAM har jag haft men gillade inte alls.

Jag har samma erfarenheter. Vi har (haft) tre cyklar med MT4 bromsar i familjen, de två sista med 1-finger handtag. 2-finger handtag är inte roliga. Tyvärr finns MT4 inte längre att köpa med 1-finger handtag. Tryckpunkter är hård och modulationen är bra. Jätteenkelt att snabblyfta också. Jag har en MT8 Pro på en annan cykel och där får jag inte tryckpunkten tillräckligt hård, kanske behöver jag lyfta den komplett. För att MT4 inte längre finns med 1-finger handtag har ljag köpt MT Trail Sport till sonens nya cykel, endå skillnad är fyra kolvar fram.

Enda problem jag har med Magura bromsar är att deras belägg behöver bromsas i ordentligt: 30-50 stopp från 30 km/h, mycket för jobbigt för mig. Trickstuff Power är riktigt bra belägg, men sliter snabbt. BBB DiscStop HP är billig och bra.

Men det finns folk som gillar Magura bromsar mycket och folk som inte vill har dom alls ...

Min LBS mobbade mig lite vid senaste besöket för mina Magura MT Trail Sport, 4 kolv fram 2 kolv bak, han började berätta vad han gillar och inte gillar. Jag drog en vända samma dag och de bromsade bra då med.. Använder ett finger men tror handtagen är för två fingrar.

Personligen hade jag nog satsat på Deore 6120.
MT5 har lika fint grepp (till billigare pris) men då jag gör underhållet själv så är det så mycket enklare med shimano lilla kopp än att jäklas med sprutor.
Leta nu i rea tider kanske du kan hitta ett kap på ett par Deore eller SLX!

Underhållet och pålitligheten gör att jag alltid kör Shimano. Blir en enkel toppluftning när jag byter belägg för att kolvarna ändå behöver tryckas in dock (funkar utan).
Kör M7120 på stora hojen och M6100 på HT:n, helnöjd.

Tillbaka
Topp