Titanram

MightyMike

Ny medlem
Titanram
Efter att surfat runt både här och lite varstans har jag fått nån smittsam "sjukdom" som jag tror heter "vill ha mer..." eller "vill ha en skitsnygg klassisk titan med campa"
Är inte förtjust i de kompakta slopade reklampelarna utan uppskattar stilrena klassiska linjer.
Tyvärr skulle en sån kosta mer än vad jag har råd med, men kanske man kan hitta delar och bygga själv.
Moots går bort pga priset, men vet någon nåt om dessa? Habanero och Litespeed.
http://www.habcycles.com/road.html
http://www.litespeed.com/bikes/classic.aspx
Läste också någonstans att man kanske kan importera från Kina eller Taiwan. Vet någon om nån distributör?

Titanram
har legat på blocket som hel cykel samt ram i flera månader. Kanske att han kan gå ner i pris nu när det inte funkar att sälja.....

http://www.blocket.se/vi/20510699.htm?ca=11_s

Tror ev att båtbensbudet här på happy har en snygg ram till salu.....Prova PM

Själv har jag precis fått mitt tian proj klart. Ska bli intressant och se hur den presterar när snön försvunnit.
IMG_4313.JPG ht=544

Lyckan till!

Senast redigerad av en moderator:
Titanram
Tack för reklamen jilster :)
Den där hos janne e min eller förhoppningsvis ngn annans snart. Den är faktiskt inte slopad.

Fin colnago för övrigt!! hur upplever du den i jämförelse med tidigare hojar (vad var de för några?).
Ser racekittad ut :)

Titanram
båtbensbudet skrev:
-------------------------------------------------------

> Fin colnago för övrigt!! hur upplever du den i
> jämförelse med tidigare hojar (vad var de för
> några?).
> Ser racekittad ut :)

Tack! Jag är mkt nöjd med den vad det gäller utseendet.....Är mitt i en flytt till nordligare breddgrader så jag har inte hunnit testa den ännu. Håller tummen att vi kommer trivas dock.

McR skrev:

Oj, vad fin, var har du köpt denna Colnago?

Ebay is your friend!

Titanram
Miss Lycka skrev:
> Colnago gjorde i princip alla sina titanramar i
> Russernas rike. Frågan är om de gjorde några i
> Italien?

Ah! det var så du mena. Antar att det är en ryssramme då. Är inte så duktig på historiken bakom olika ramar och fabrikanter.

Rippa Skrev:

Den där blev ju sjukt mullig Jilster!!!

Tack christian!

Titanram
Det är inget fel på rusernas titanarbeten. Det är något de är riktigt bra på. Precis som vodka.

Fin cykel i alla fall. Ett par Live strong hjul hade varit pricken över I:ett.

Titanram
Håller också på med ett titanbygge. Min är en Snakebike, rysk byggd från Uppsala. Hittade en annan ram som var billig <http://shop.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=21_387_390&products_id=433&osCsid=ndrkhslvg679tlco1kc3bl4ef6> Har själv köpt handbyggda hjul där som var riktigt fina så jag kan rekomendera shoppen, dom har svarat på mail när man har funderingar och hanterade en reklmation bra.

Dom har även fler ramar och även andra komponenter billigt.

/Mats

Titanram
Hmm, verkar som om titan är på väg att bli happytrend 2009. Jag vill ha en Kocmo Cross Disc.
Bygget har faktiskt redan smygbörjat med hjulen, men när hojen är färdigbyggd vid den här tiden nästa år kommer jag att vara hopplöst ute :-)

kocmo_cross_disc.jpg ht=484

~K

Titanram
har handlat hi-light ram av denna kille http://www.cycleway.cn/shop/index.aspx i kina, gick smärtfritt, ska gå att få me custom mått med. hi-lights sägs vara samma tillverkare som gör van nicholas ramar, om det stämmer vet ja inte. men svetsfogarna o rören påd en titanram jag hade, såg grymt fina ut. gillade den ramen skarpt

denna är ju t.ex. fin:
product_2009-02-03-02-13-42_b.jpg

Titanram
Kolla med Bubblan på fixedgear.se, han spezialbeställde en Ti-ram från Tjina och han pyntade typ 4000:- (kan vara i underkant) för den, visserligen med en annan växlingskurs. Då kan du ju skryta med att du har designat den med.

Titanram
Det var inget dåligt gensvar! Och jag som trodde det var lite unikt med titan. Kul med så många tips. Det finns en hel del tillverkare/leverantörer. De flesta är ju okända, så det känns ju lite osäkert att köpa osett. Det verkar ju gå att hitta en ram från typ 700€. KOCMOs ramar ser riktigt bra ut, både classic och cross. Riktigt kul att surfa runt och drömma. Just nu anser jag mig vara "vill ha-sjuk", men om jag fortfarande vill ha när jag frisknar till, kanske jag börjar granska finanserna. Och hoppas att både € och $ kommer återhämta sig.

Titanram
JLarsson skrev:
> Titan är lika unikt som fixie.

Exakt, det är därför jag kommer stånka omkring på jordens tyngsta stålracer snart. Våga vägra mainstream liksom.

Titanram
Äsch bry dig inte om trend puttarna. Bygg det du vill testa. Jag har länge varit intresserad av att testa titan och nu fått möjlighet. Hur svårt kan det bli två smala hjul och en massa växlar = väg cykel.

Kör på! Drömma är kul!

Titanram
MightyMike skrev:
> .... hoppas att både € och $ kommer
> återhämta sig.

du ska väll hoppas på att kronan återhämtar sig, euron o dollarn är ju rätt starka sett mot kronan just nu :D

Titanram
Åh, det var ju en present så jag frågade inte... Men ramarna finns bl a på hubjub och custom kostade inget extra. De flesta delarna kom från min gamla hoj... Tycker det är värt det fast jag känner mig fattig nu. Servade bilen för ett tag sedan och de tog 3400 spänn. Och jag har ingen aning vad de gjorde med den. Rent rutinunderhåll. Det känns dyrt.

Titanram
Singular skrev:
> Mmm,
>
> klassisk titanram (Merlin...) med Campa
> (Record...) är helrätt...
>
> /M

Kollade Merlins hemsida...och där stod den...precis så här hade jag tänkt - skitsnygg! om jag hade haft 50-60 papp som jag inte visste var jag skulle göra av så......

Bilagor

• FR-cyrene.jpg
    FR-cyrene.jpg
    26.5 KB · Besök: 28
Titanram
Jilster skrev:
> MatsS? Hur långt har du kommit i ditt bygge? Har
> du bilder på projektet?
>
> Hur går tankarna kring hjul och komponenter?
>
> Pat

Har samlat grejor ett tag och inte haft så bråttom. Jag köpte den som komplett hoj av en kompis för 6000:- i höstas och bytte ut styrstammen till en mer passande och körde så mycket jag hann innan snön kom för att känna in cykeln.
Jag tävlar inte så min tanke var att bygga en bra träningskompis med klassiskt utseende, smala ramrör och "cleent" utseende med minimalt med loggor. Jag satsade på halv aero hjul handbygda på CNC-bikes med 30mm fälg Aero ekrar 24 fram 28 bak, total vikt ca 1470gr. Köpte Dura Ace vevparti plus bromsar, växlar blir ultegra reglage plus framväxel, Dura Ace bakväxel. Jag skickar in lite bilder på det halvfärdiga bygget. Jag är mest missnöjd med utseendet på Dura Ace vevpartiet som inte riktigt matchar ramen.
090325099.jpg ht=544

090325100.jpg ht=544

090325101.jpg ht=544

090325102.jpg ht=725

090325103.jpg ht=725

Titanram
illbeige skrev:
> Den här fick jag i födelsedagspresent av
> migsjälv - och jag blev i alla fall jätteglad.
> Att jag inte är unik kan jag leva med. Justin
> Burls är en klippa. Och Benny på Veloposition
> för den delen med.
>
> För den som är intresserad finns mer bilder på
> http://www.flickr.com/photos/illbeige/sets/7215760
> 5059131711/

Det någon särskild anledning till dom lååånga kedjestagen ? :-/ T
Edit: Såg att det såg lika knasigt långt ut på MatsS ram ovanför mitt inlägg, är det touringramar ??

Titanram
MatsS skrev:
> Jilster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

> Jag tävlar inte så min tanke var att bygga en
> bra träningskompis med klassiskt utseende, smala
> ramrör och "cleent" utseende med minimalt med
> loggor.
>

AHHH!
Styrstammen, styrstammen!
Den pekar åt fel håll!

(jag är avundsjuk)

Fin fin träningskompis vekrar det ju bli...

Titanram
heklamama skrev:
> MatsS skrev:
> -----
> > Jilster skrev:
> >
>
> > -----
>
> > Jag tävlar inte så min tanke var att bygga
> en
> > bra träningskompis med klassiskt utseende,
> smala
> > ramrör och "cleent" utseende med minimalt med
> > loggor.
> >
>
> AHHH!
> Styrstammen, styrstammen!
> Den pekar åt fel håll!
>
> (jag är avundsjuk)
>
> Fin fin träningskompis vekrar det ju bli...

Kan hålla med att styrstammen skulle ha haft en annan vinkel och mindre distanser, men stammen har ingen vinkel så den går inte att vända och jag sitter jätte bra :) Jag letade länge för att hitta en styrstam med intern fastklämmning mot styrröret, så har någon ett tips på en lika dan 120mm med 6 gr vinkel så är jag intresserad!

/Mtas

Tillbaka
Topp