Tjänstecykel (företagare)

Oooh

Aktiv medlem
Hejsan,

Nån som har erfarenhet av tjänstecykel.

Jag vill ha en bra cykel (ingen el)
Den kommer stå parkerad vid kontoret och används när jag cyklar till o från projekten/beställare under dagarna. Jag jobbar som projektledare i Stockholm inom bygg/anläggning. En "normal dag" kan variera allt mellan 0-40km ish och ibland ännu mer. Idag kör jag mest med bil eller åker kommunalt.
Jag har flertalet cyklar privat och jag behöver verkligen ingen fler cykel. Jag har inte plats hemma heller för fler cyklar. Men jag vill inte att mina privata cykel skall bli stulna när jag jobbar. Vilket är en stor risk i Stockholms regionen.

Skatteverket rekommenderade jag skulle köpa en förmåscykel, men då är de jag som betalar och jag som har risken när den blir stulen.

MEN om jag ändå köper en cykel till företaget

1) Men hur bevisar jag åt Skatteverket att den bara används i tjänst?
Jag loggar i stort sett allt jag cyklar idag med Strava så de är ju en variant att logga (men köper Skatteverket de) eller skall man även köpa en billig cykeldator (som Skatteverket oxå kan säga att även den används privat). I Strava skriver jag ju vilken cykel jag cyklat med.

2) Antar om jag köper en "billig tant cykel" elller en el-cykel så kommer Skatteverket gilla de bättre o inte vara lika ifrågasättande, än om jag köper en 20-30k gravel ish. Eller spelar de nån roll?

3) Ska man klistra företagsloggan på cykeln för att göra den mer som en tjänstecykel?

Kort - Hur gör man för att övertyga Skatteverket att de är ok att köpa en "fin" cykel och att jag cyklar med cykeln endast i tjänst.

mvh Peder

Oj, intressant fråga! Regelmässigt är det ju solklart: företaget köper eller leasar en cykel och förvarar den på arbetsplatsen för att anställda skall kunna använda den i tjänsten. Inga konstigheter alls.

Men hur tusan övertygar man Skatteverket om att det verkligen är så den används? Det är ju knivigare. Tyvärr vilar ju bevisbördan på dig, inte Skv.

Prova att kontakta t ex dessa:

Skulle en sportigare lastcykel vara ett alternativ för dig? Tänker att en lastcykel blir lättare att motivera.

Sen är det ju också så att detta endast riskerar att ifrågasatt vid en skatterevision. Det är många omifallatt innan detta blir ett verkligt problem.

Senast ändrad:
Skulle en sportigare lastcykel vara ett alternativ för dig? Tänker att en lastcykel blir lättare att motivera.

Sen är det ju också så att detta endast riskerar att ifrågasatt vid en skatterevision. Det är många omifallatt innan detta blir ett verkligt problem.

Jag tror de blir tajt med förvaring om den är otymplig. Jag kommer behöva bära den i ett antal "trappor" till kontoret o utrymmet var den kommer stå är begränsat "tänk upp mot väggen".

Ibland har jag även tatt med cykeln på pendeln på morgonen, för att cykla när jag kommer fram och sen hem tillbaka till kontoret

Eller tänker du mer en typ budcykel, en sån https://pelagobicycles.com/silvo/

Det behöver du väl strängt taget bara bekymra dig för om du skulle råka ut för revision, det är ju inte så att Skatteverket sitter och går igenom dina utgiftsposter i bokföringen. ?
Jag gissar(!) att det värsta som kan hända vore att du förmånsbeskattas för möjligheten att använda jobbcykeln privat, vilket rimligen inte kan vara några större summor.

Loggar du turerna så lär det funka. Man kan ju köpa bil på företaget (och skatta privat för förmånen) så en cykel oavsett pris borde gå bra. Men fråga din revisor, bättre än att fråga fyrkantiga skv.

De svarade typ att bevisbördan är på mig. Enklast är en "billig" cykel alt en förmånscykel

Kanske får förtydliga att jag loggar alla cykelturer på Strava, o är de tillräckligt?
Då skulle jag köpa och köra på. Logga antingen på ditt vanliga konto, eller ett separat för jobbcyklingen med enklaste Garmin eller motsvarande. Kanske sticker i ögonen vid revision om cykeln kostar 30'+, men 20' för ett arbetstransportmedel kan inte anses dyrt. Ett årskort på SL kostar ju 10'.

Jag är i liknande situation, jag tar hela cykeln på företaget. Jag äger dock en annan cykel som jag kan använda för privata ändamål. Då hoppas jag skatteverket inte förmånsbeskattar mig vid eventuell revision.

Brompton P-line, 40km inga problem. Stor framväska med plats för det mesta. Klistra på logga och dokumentera dina resor på sociala medier (bra reklam) i form av ökat miljötänkande. Tryck på att du gjort en "grön omställning genom att cykla, Instagram, fb och dina kunder, samarbetspartners kommer att gilla dig.

Beroende på företagslogga bör den vara grön, gärna med fåglar eller fjärilar. Har du konkurrenter så kommer dessa att avundsjukt se dig susa fram. Jag kan bara inte se att skatteverket skulle börja tjafsa med dig, om så är fallet så vänd dig till lokalpressen och utmåla verket som bakåtsträvande, miljöfientliga byråkrater.

Lycka till!

Ps. Brompton för att då kan du enkelt kombinera med all lokaltrafik, du kan ta in den överallt (hindrar stöld).
P-line för att det är roligare att cykla med växlar istället växel i navet samt att den väger mindre.

Senast ändrad:
Ja, Brompton.

Med logga på och väska fram där du låter brodera/sy på företagslogotyp.

Att kunna cykla på ett möte/platsbesök på ena sidan stan för att sedan ta tuben till andra sidan för nästa och sedan cykla tillbaka till jobbet låter supersmidigt och framför väldigt trevligt. Skönt med flexibilitet om det blir pisseregn inför eftermiddagsmötet.

Kika i ”stora bromptontråden” för inspiration.

Kudos till dig!

Tillbaka
Topp