tjockdäckig gravel för vettigt pris?

MTBemil

Aktiv medlem
har börjat kika på ny gravel hoj, och möjligheten att sätta på riktiga (2.2-2.4") däck och ge sig ut på skogsturer är riktigt suktande.
vad finns det för prisvärda hojar i den här kategorin? cyklar som 3t exploro och open Wi.De är långt utanför budgeten. kikat lite på allcity gorilla monsoon och singular peregrine, hur är dem? finns det ännu billigare modeller? för runt 10k för ett ramset kan man väl få en marino för.

Custom, via typ Waltly kanske?

Alternativt en annan byggare, jag följer Soulrider som gör mycket fint i stål!

har börjat kika på ny gravel hoj, och möjligheten att sätta på riktiga (2.2-2.4") däck och ge sig ut på skogsturer är riktigt suktande.
vad finns det för prisvärda hojar i den här kategorin? cyklar som 3t exploro och open Wi.De är långt utanför budgeten. kikat lite på allcity gorilla monsoon och singular peregrine, hur är dem? finns det ännu billigare modeller? för runt 10k för ett ramset kan man väl få en marino för.
Jag är väldigt nöjd med min Peregrine, med Rocket Ron's i 2.2" har jag ganska mycket plats kvar och den klarar allt som prövat hittills. Känns rapp på platten och klättrar bra.

Att den går att köra SS är ju ett stort plus i min bok

Jag gillar verkligen min Gorilla Monsoon, inga problem att cykla grus eller skogsstigar. Stabil som ett godståg fullastad på några bikepackingtripper.

Rullar med ganska modesta Pirelli Cintauro 45mm nu sommartid, och isracing på norrländska cykelbanor med 2,4" ISP på vintern.
IMG_8741.jpg

20220123_143817 (1).jpg

Jag gillar verkligen min Gorilla Monsoon, inga problem att cykla grus eller skogsstigar. Stabil som ett godståg fullastad på några bikepackingtripper.

Rullar med ganska modesta Pirelli Cintauro 45mm nu sommartid, och isracing på norrländska cykelbanor med 2,4" ISP på vintern.
Visa bilaga 586934

Visa bilaga 586935
byggt från ramkit eller? om det inte hade varit mekaniska bromsar på deras färdiga med apex grupp hade det varit ett självklart val

Köp svenskt!

Sour bikes Purple Haze var för övrigt ett hett alternativ innan jag fastnade för Gorillan. Kanske lite modernare standarder än Gorillan, intern wiredragning osv. Rekommenderas med 45-60mm däck.
Föll för min del mest pga tillgång av storlekar, verkar lite tunt även idag.

Sour bikes Purple Haze var för övrigt ett hett alternativ innan jag fastnade för Gorillan. Kanske lite modernare standarder än Gorillan, intern wiredragning osv. Rekommenderas med 45-60mm däck.
Föll för min del mest pga tillgång av storlekar, verkar lite tunt även idag.

Den ser ju grym ut, men en sak jag inte fattar är att om dem säger att den kan ta 60mm däck och gafflarna har en max på 2.2", är inte det samma som 54mm?

Visa bilaga 586934

Visa bilaga 586935
Jag googlade på "Gorilla Monsoon" och blev inte besviken

Screenshot_20221012-212255_Chrome.jpg

Fairlight Faran är mitt förstaval. Då den kanske är lite över budget har jag ofta återkommit till Veloheld Iconx och Sonder Camino v3.

Det kan vara en idé att bygga själv och slippa betala tull och moms på delar du kan köpa i Europa. Vill man inte bygga själv så kan nog någon verkstad i närheten göra det.

Jag har inte riktigt koll på vad min jonne kostade totalt, då jag byggde den under komponentbristen och det tog typ tre år att få den klar. Ramen köpte jag till och med innan brexit.

Har haft en önskan om detta i många år och nu äntligen börjar det komma. Det är dock fortfarande väldigt tunt om modeller som tar mkt gummi.

Blev en Heroux gravel som Lundatok länkade till. Mkt trevlig upplevelse än så länge!

Det kan vara en idé att bygga själv och slippa betala tull och moms på delar du kan köpa i Europa. Vill man inte bygga själv så kan nog någon verkstad i närheten göra det.

Jag har inte riktigt koll på vad min jonne kostade totalt, då jag byggde den under komponentbristen och det tog typ tre år att få den klar. Ramen köpte jag till och med innan brexit.
Jo det kanske faktiskt blir billigast så, speciellt när jag redan har hjulpar

Tillbaka
Topp