Tjockis på räcer ...

• Trådstartare Trådstartare afe
  • Start datum Start datum

afe

Ny medlem
Tjockis på räcer ...
Hej på er allihopa!

Jag har tidigare bara lurkat runt här på forumet, men nu tyckte jag det var dags att regga mig och skriva ett första inlägg. Varning för långt inlägg ... :)

Som rubriken antyder är jag en tjock en (42 år, 122 kg och 186 cm). Innan denna säsong har jag inte cyklat regelbundet (eller tränat över huvud taget) på över 20 år, så kondisen har minst sagt tagit en del stryk. Förra året bestämde jag mig för att köpa en pendlarjonne som användes halvhjärtat ett par gånger i veckan tills den fick punktering - det var en bra ursäkt att låta den stå på kontoret och ta bilen till jobbet i stället ...

Under en skidhelg i alperna med jobbet i vintras, konstaterade jag att jag visserligen hade lite kvar av tekniken, men ingen som helst ork. I och med det bestämde jag mig för att något måste göras, så jag lånade en trainer och släpade hem cykeln från jobbet. Sedan april någon gång har jag cyklat till jobbet alla dagar utom de då jag behövt bilen, eller om det varit skyfall.

För några veckor sedan började jag ge mig ut på lite längre cykelrundor, och från att tyckt de fyra kilometrarna till jobbet var pest cyklar jag nu gärna 20-30 km utan några större problem. Förra veckan blev det en runda på 53 km (på 2.49 så inte så snabbt, men ändå) och två kortare rundor på 20-25 km. Jag ligger på en relativt hög snittpuls, 165 (tror min maxpuls är ungefär 185), så med några såna rundor i veckan är det kanske inte helt konstigt om konditionen ökar en del (och vikten förhoppningsvis minskar med tiden).

Nu till ämnet; jag törs nog inte skriva vad jag har för cykel, men jag kan säga så mycket som att den är dyr, svensk, tillverkad i Småland, har 24 växlar, touringstyre och väger minst ett halvt ton. När jag köpte den hade jag inte planerat ge mig ut på några längre cykelturer, utan ville mest ha en hållbar cykel att pendla och cykla i stan med. Jag har bytt framdäcket från ett väldans tungt Schwalbe Marathon (32 mm) till ett Conti GP 4-seasons (28 mm), vilket gjorde klar skillnad, och ska nog göra detsamma med bakdäcket. Jag har dessutom monterat Eggbeater-pedaler och en Brooks Swiftsadel på den, så den är klart anständig att cykla på. Vikten och längden gör dock att den inte direkt är snabb, vilket gjort att jag tänkt skaffa mig en riktig cykel att träna på och använda gjutjärnsmonstret till enbart pendling och vintercykling.

Jag har kommit fram till att det är en racer jag vill ha. Jag är för gammal och feg för att ge mig ut på leriga skogsstigar, och en cx känns varken hackad eller malen. Troligen blir det inget köp förrän nästa säsong, om jag inte hittar något bra reaerbjudande under hösten (och jag råkar ha pengar till det), så förhoppningsvis har jag gått ner ytterligare några kilon till dess.

Det jag funderar på är hur pass bra en racer pallar för en fullvuxen karl som jag. Efter en hel del surfande har jag fastnat för Canyons cyklar; de verkar ge en hel del godis för pengarna, och deras kolfibercyklar är specade för upp till 120 kg. Nu tror jag visserligen att jag kommer nöja mig med en aluminiumram, då det blir så dyrt om man vill ha kolfiber och Campagnolo. Den jag är mest inne på nu är Ultimate AL 9.0 SL - 7,4 kg med Chorus ser mysigt ut.

Jag vet att en del av er nu kommer att tycka det är fånigt med en så pass lätt cykel för en tungviktare som jag, men det bryr jag mig ärligt talat inte om. Tre kilo mer på cykeln känns klart mer än tre kilo mer runt midjan ;) Dessutom kommer jag tynga ner mitt eventuella inköp med lädersadeln som jag tycker mycket om (den är i och för sig inte så himskans tung tack vare titanräls). Jag är hyfsat prylnördig, så köper jag en racer lär det bli bättre än jag förtjänar i vilket fall ...

Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar i mina resonemang, och kommer jag att cykla sönder en fincykel under första rundan?

/afe

Tjockis på räcer ...
Resonemanget delar du nog med de flesta här :o) Klart du vill ha en lätt cykel, varför skulle du inte vilja ha det bara för att du väger mer än genomsnittet?

Det jag först och främst tänker på är väl hjulen och hur starka dom behöver vara om man väger runt 120kg.

Annars är det nog mest att rocka och köra och varmt välkommen till den här ankdammen på internet.

Tjockis på räcer ...
Jag ger dig inga, igentliga, råd utan endast en stor eloge för att du tar tag i tränandet. Bra jobbat, fortsätt såhär så rasar kilona iväg och du får ha skoj under tiden!

cykeln håller nog förresten, du är inte ensam om att vara stor, satsa på bra hjul bara.

//Axel

Tjockis på räcer ...
Hjulen som sitter på cykeln jag är inne på är Mavic Ksyrium Elite, och det verkar råda lite delade meningar om hur hållbara de är (för tunga cyklister). De är ganska fåekrade vilket kanske inte är helt lyckat, och dessutom med specialekrar, så det är förstås trist med ekerbrott på ett sådant hjul.

Gissningsvis skulle jag få betydligt hållbarare hjul om jag lät bygga ett par på DT-fälgar eller Mavic CXP33 med 32/36 ekrar, men så länge jag håller mig på vägar jag känner till utan en massa potthål borde även Ksyriumhjulen hålla.

Tjockis på räcer ...
Det som främst märks av med din relativt höga kroppsvikt är flex i hjulen, så personligen skulle jag i ditt fall verkligen överväga att satsa på ett par kraftiga CX/touring/tandem-mässiga hjul oavsett vilken cykel du köper. Det är i princip ingenting du någonsin får med på en färdigköpt cykel. T.ex Mavic CXP33 fälgar med 36 DT Champion/Competition ekrar och några pålitliga nav, t.ex Hope Pro III, och ett par 28mm däck. Den typ av hjul som du ofta får med på en cykel i den prisklass jag tror du tittar på, typ Fulcrum Racing 5, Mavic Aksium, osv, kommer nog kännas väldigt flexiga i förhållande till resten av cykeln och 23mm däck lever farligt nära gränsen för lätta punkteringar om man inte är väldigt försiktig över potthål och dylikt med så mycket last. Undvik ALLT vad kolfibersadelstolpar heter, och sen bör resten absolut inte vara några problem om du väljer en cykel med grundvikt omkring 7,4 kg.

EDIT, haha... så går det när man skriver långa inlägg, alla andra hinner före med samma resonemang :)

Senast redigerad av en moderator:
Tjockis på räcer ...
Bra att börja för fan och du köper precis den hoj du tycker är cool/snygg/schysst eller whatever. Prylnörderi är väl ett plus och det är så trevligt att det går att kombinera med att cykla. Jag håller med om att det nog är hjulen du ska betänka. Och sedan kanske stolpen inte behöver vara den klenaste du kan hitta, men vips som det är så kan du köra med vilken stolpe du vill. Kör så det ryker och fett bra att du börjat!!

Tjockis på räcer ...
Kan bara tillägga att ett par hjul är vad du ska satsa på. Ksyrium Elite hjulen kommer du att uppleva som flexiga vilket är trist i längden. Jag vägde en bit över 100kg (~105 kg) när jag började cykla seriöst för 6 år sedan. Jag köpte en Cannondale R500 i aluminium där det satt några snikiga Gipimine hjul på. Cannondales racerramar i aluminium är välbygda hållbara och styva så det räcker. Hjule tröttnade jag dock rätt fort på, när jag stod upp och tog i gick dom emot bromsarna vilket inte kändes speciellt kul. Jag lät då bygga ett par hjul på Dura Ace nav, DT Comp ekrar och Mavic CXP33 fälgar. Det var som natt och dag! Hjulen var styva och höll sig raka hur hårt jag än tog i. Efter 5 år är dom fortfarande spikraka och även om dom numer förpassats till träningshjul då jag satsat på ett par fulkines hjul i kolfiber ångrar jag inte en sekund pengarna jag la ut på dessa hjul. Köp cykeln, sälj Mavic hjulen till någon som behöver ett par träningshjul och låt någon kunnig bygga ett par hjul med mycket ekrar, 32 eller 36 st, samt styva fälgar (Velocity Deep V fälgar är ett annat bra alternativ).

Efter 6 års jobbpendling har jag gått ned över 10 kg, är mindre sjuk, orkar mer, och körde vättern på 9:20 i sommras. Lycka till!

Tjockis på räcer ...
skrev ett långt inlägg.. men fick telefon och tröck bort det,

sammanfattning: eftersom du enligt egen utsago är prylnörd så lägg pengar sådu tror du blir nöjd.

Tjockis på räcer ...
Tack för svar och uppmuntran!

Det är just hjulen jag är mest skeptisk till på Canyons cyklar - dessvärre är det enda man kan ändra på deras färdiga cyklar längden på styrstammen och möjligen också hur många spacers man vill ha. Hjulen som följer med nästan alla deras modeller är i och för sig bra, men kanske inte optimala för folk i min viktklass.

Som Selast skrev kanske det bästa är att sälja originalhjulen nya och låta bygga ett par med många starka ekrar direkt. Om jag räknar rätt på vikten (cxp33 fälg + Campa record nav + massor av DT Comp ekrar) blir det inte ens mycket tyngre än de fåekrade Ksyriumhjulen - det lär väl dock bli ett par lusentappar extra när man väl sålt Mavichjulen ...

Tjockis på räcer ...
afe skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar i mina
> resonemang, och kommer jag att cykla sönder en
> fincykel under första rundan?

Grattis, och välkommen i cykelträsket.
Självklart skall du ha en såpass bra, och dyr cykel, så att du känner dig nöjd.

Det enda jag vill peka på är, förutom hjulen läs nedan, bör satsa på ett trippel vevparti och en kassett (typ) 12-29.
Att 'släpa' över 130kg uppför backarna kräver rejält med effekt, för att minimera risken för att du överbelastar knän och annat bör du ha trippelvevparti fram, inte ens ett sk Compact-vevparti kommer att räcka till.
Om (när?) du har fått ned din vikt kan du alltid 'belöna' dig med en ny cykel och då en lätt kolfibercykel med dubbelvevparti.

Vad gäller hjulen så håller jag med de andra inläggen här, du bör du helt klart satsa på bra handbyggda hjul med (minst) 32 ekrar, typ DT Comp, allra helst 36 ekrar bak och då DT Rev-ekrar på vänster sida, fälg CXP33, Campa Record-nav (de enda bra Campa-naven)
Men glöm inte däcken, du skall definitivt ha minst 25mm däck (det är tyvärr max vad Canyon rekommenderar) av bra kvalite'.

Ha så kul med din nya cykel.

/Håkan

Tjockis på räcer ...
Jag byggde mina hjul för €479 inklusive fälgband, slang och conti 4-season med exakt den specen från Starbike, och du borde kunna få i alla fall runt 3000 kr för dina hjul om du säljer dem.

Tjockis på räcer ...
Jag har inget att tillägga om hjulen på Canyons cyklar, men:
Av egen erfarenhet vet jag att runt 120 pannor och skithjul funkar finfint. Jag tycker du ska köra på hjulen som följer med cykeln tills det inte funkar. Jag är lite i din sits och försöker ta tag i mitt liv. I år har jag cyklat bort 20kg på min racer i 10.000kr-klassen och inte drabbats av några ekerbrott eller skeva hjul alls.

Sen är jag helt med på att prylbögsgrejen är halva nöjet med cykling, så vill du köpa nya hjul bara för att du vill ha det fräckaste säger jag bara: go for it.

Du antyder lite att du inte har extremt mycket erfarenhet av att cykla racer. Det kan kanske vara en idé att satsa på hjulen när du vet lite mer om vad som är dåligt med de hjul du kör på redan. Det är trots allt förbannat dyrt med hjul och det är nog lätt att köpa fel som förstaköp.

Tjockis på räcer ...
Har ni tagit drickheroin?

Det är inte en elefant ni ska bogsera. Mina fulhjul från faderslandet håller gott och väl för 100+ kg cyklist, det är empiriskt bevisat. ;)

CXP33 med dt comp, 32 ekrar och lätta fulnav.

Jag har också en fulkines i karbåååån med kompakt-vevparti och väger väl 100-110 nånting som gud skapade mig. Den höll för Nynäs -> Sjöstan på grusväg och stig, förutom det klarar jag mig utan winch uppför, tack så mycket.

Tjockis på räcer ...
Välkommen till Happy Anders. Det är ju synd att jag inte har en räser för då kunde vi ju ha satsat på Vättern tillsammans. Vi spelar ju i samma liga i övrigt menar jag.

Det finns rätt fina hjul att köpa löst för övrigt som är rejält mycket styvare än de som följer med de flesta cyklar för inte särskilt många pengar. Stod och klämde på ett till mtb för ett tag sen och vart lite överraskad över hur stumt det kändes jämfört med de hjul jag har.

Mvh
Fredrik

Tjockis på räcer ...
Just nu tror jag det mest lutar åt kompaktvevar - inte ens på gjutjärnscykeln vars namn ej kan nämnas är det speciellt ofta jag behöver gå ner på pytteklingan.

Handbyggda hjul är nog inte i mitt fall så mycket prylbögeri som ren självbevarelsedrift - med CXP33 eller Deep V är nog de kompletta hjulen t.o.m. billigare än svenskt fullpris för Ksyriumhjulen. Canyon Ultimate AL 9.0 (utan SL i modellnamnet) har ännu ballare hjul (Citec Aero 3000) och kostar 4 KKr mindre än den jag vill ha, men då är det Ultegra och jag vill av någon fånig anledning ha Campa.

Vad gäller naven behöver det inte nödvändigtvis vara Campagnolo - finns det bättre nav för samma pengar som Recordnaven så kan jag mycket väl tänka mig det också. Jag jämförde för övrigt priserna hos Cyclecomponents och Cykelcity, och det är rätt stor skillnad på delarna till hjulen - hur stor skillnad det väl blir när hjulen är byggda av nån som kan vet jag dock inte.

HåkanC: Varför ska man ha andra ekrar på vänstra sidan av bakhjulet?

Tjockis på räcer ...
Köp den cykel du gillar bäst. Du kommer då att cykla mest.

[e] Var tvungen att rimma lite.

Tjockis på räcer ...
fphotography skrev:
> Välkommen till Happy Anders. Det är ju synd att
> jag inte har en räser för då kunde vi ju ha
> satsat på Vättern tillsammans. Vi spelar ju i
> samma liga i övrigt menar jag.
>

Tjena Fredrik!

Det finns en teveserie som heter "Two fat ladies" där de rullar runt på motorcykel och lagar mat - vi skulle då bli "Two fat photographers", även om jag nog inte riktigt kan räknas som fotograf längre ;)

Vättern känns än så länge väldigt avlägset men det vore skoj - det är ett helt gäng från jobbet som ska åka 2011.

De flesta färdiga hjul för landsväg verkar vara gjorda för folk som väger mindre än du och jag, och ofta är det konstiga ekrar i dem vilket gör att det kan vara krångligt att få det lagat snabbt.

Tjockis på räcer ...
mzi skrev:
> Och det är ett friskhetstecken att du vill ha
> campa på finhojen!

Jag har varit cykelintresserad sedan jag gick i mellanstadiet (tränade landsvägscykling i UCK ett tag), och prylintresserad lika länge. Tidigt lärde jag mig att Campa är fiiint och Shimano är fuuult, men Campa var alltid dyrare så det fick bli det man hade råd med :)

Om och när jag har råd att köpa en räcer nu, så blir det definitivt det jag alltid velat ha - alltså Campagnolo!

Tjockis på räcer ...
afe skrev:
> Just nu tror jag det mest lutar åt kompaktvevar -
> inte ens på gjutjärnscykeln vars namn ej kan
> nämnas är det speciellt ofta jag behöver gå
> ner på pytteklingan.

Då är du RIKTIGT stark och vältränad.
Lägsta hastigheten med 34/25 och hyfsad kaddens (80) är 13,7km/h det ger i en 10%ig backe en effekt på >500w för 130kg cykel+cyklist!
Med fortfarande höga, men mer realistiska, 350W behöver du 30/32 för att kunna hålla 80 kadens i en 10%-backe.
Men troligen borde du klara dig bra även med Campas vanliga 12-29-kassett och lvg-trippel.

Eller hur låg kadens vill du utsätta dina knän för?

> Varför ska man ha andra ekrar på
> vänstra sidan av bakhjulet?

Ekrerna håller längre då, pga den högre elasticiteten hos de tunnare ekrarna.
(Det viktiga är alltså att förhindra att ekrarna går helt slacka)
Detta är ett vanligt sätt att bygga hjul av bättre kvalite', tex Campa själva använder det på tex Neutron-hjulen.

/Håkan

Tjockis på räcer ...
Hallå Afe,

trevligt o höra att du har tagit tag i cyklingen ordentligt.
Ligger själv i samma viktklass och kör på en Merida race 905
med Ultegra/105 kombo med compact vevparti och shimano rs-10
hjul som fått mycket skit på olika forum.

Efter ca 100 mil är de fortfarande raka vilket enligt andra ska
vara omöjligt med den vikt de får utstå. Sedan är det inga
problem överhuvudtaget med compact vevparti för mig uppför och då
är jag inte överdrivet stark i benen längre däremot har jag bra
pump för att väga så mycket. Problem med knän brukar jag inte ha
dock kan det kännas ibland om jag stretchar dåligt efter passen då
jag börjar närma mig medelåldern :-p

Summa sumarum du kommer inte att cykla sönder den nya cykeln dock
så kan jag tipsa om att efterdra alla muttrar och skruvar efter ca
50 mil så man är på den säkra sidan då vi belastar något mer än
gemene man :-D

Hoppas du fortsätter att cykla bort kilo för kilo för det är skonsamt
sätt att tappa vikt, brukar kombinera det med roddmaskin på vintern för
att även få lite överkropp.

Tjockis på räcer ...
HåkanC skrev:
> Då är du RIKTIGT stark och vältränad.
> Lägsta hastigheten med 34/25 och hyfsad kaddens
> (80) är 13,7km/h det ger i en 10%ig backe en
> effekt på >500w för 130kg cykel+cyklist!
> Med fortfarande höga, men mer realistiska, 350W
> behöver du 30/32 för att kunna hålla 80 kadens

> Eller hur låg kadens vill du utsätta dina knän
> för?

Vältränad och stark är jag inte, så du har säkerligen rätt. Jag har inte cyklat med vare sig kompakt- eller trippelvevar på en landsvägshoj, så jag vet faktiskt inte. Min cykel har 28/28/48 och 12-25 (Nexave/Tiagra). Jag undviker för övrigt allt för branta uppförsbackar så mycket jag kan ;)

> > Varför ska man ha andra ekrar på
> > vänstra sidan av bakhjulet?
>
> Ekrerna håller längre då, pga den högre
> elasticiteten hos de tunnare ekrarna.
> (Det viktiga är alltså att förhindra att
> ekrarna går helt slacka)

Låter vettigt, och något jag gissar att de som kan bygga hjul känner till? :)

Tjockis på räcer ...
Som tur är så är ju inte UppsalaSLÄTTEN nedlusad med 10%-backar så du kan nog lugnt köpa ett tvådelat parti. Dessutom så skulle jag vara väldigt förvånad om du inte hade ett enminutsmax på 3.8W/kg.

HåkanC tråkar alla med sina siffror och har glömt bort att det är kul att cykla också.

Tjockis på räcer ...
Jag blev tvungen att rikta framhjulet på gjutjärnshybriden efter att jag bytt till 4-seasonsdäcket - rullbromsen var inte så bra justerad, så jag tog i tills hjulet låste :) Blev några blåmärken där ...

Jag har inte räknat hur många ekrar det sitter i hjulen på den, men fälgarna heter Eurodisc S17 och verkar bara säljas för OEM-bruk (dubbelbottnade halvhög profil på 495g, så de är inte alltför tunga - till skillnad från resten av cykeln).

Tjockis på räcer ...
mzi skrev:
> Som tur är så är ju inte UppsalaSLÄTTEN
> nedlusad med 10%-backar så du kan nog lugnt köpa
> ett tvådelat parti.

Och köpa en ny cykel när du ska ngn annanstans och cykla?
Iofs behöver väl vi alla (minst) en cykel till?

Men för Uppsalaslätten, och även VR, så kommer 34/29 att räcka till som lättaste.
Men även för sådan cykling är det bättre med lvg-trippel, eftersom det blir MYCKET färre växlingar fram, och med kompakt-vevparti är framväxlingar 'besvärligare' än med standard/trippel pga det stora 'hoppet' (typiskt 16 tänder).

Beräkna själv din utväxling här:
http://sheldonbrown.com/gears/

Det finns öht mkt värdefull info hos Sheldon: http://www.sheldonbrown.com/

/Håkan

Tjockis på räcer ...
Jag behöver minst två nya cyklar, en FS och en LVG. Men personligen är jag fruktansvärt dåligt insatt i LVG. Jag har sett att det finns de med smala hjul och de med ännu smalare hjul... Fast det mesta är ju smalt när man jämför med mtb.

/Fredrik

Tjockis på räcer ...
Förstår inte riktigt varför alla dissar ksyrium elite hjulen i detta fallet. Få ekrar javisst men de är samtidigt riktigt styva om man nu ser det som en viktig egenskap....viket jag nog gjort om jag vägt lite mer. De är kanske svårare att laga den dagen en eker går sönder men jag hade inte sålt dom direkt utan att testa dom några rundor först.

Tjockis på räcer ...
Återigen: Jag är personligen snarlik i kroppen och kör på en racer med kompakt-vevparti fram (105). Lättaste-lättaste är så tokigt lätt så jag tro inte OP kommer att ha några problem att ta sig uppför backar.

Mitt slutliga råd, är samma som Arons, köp den cykel DU drömmer om att cykla på. Resten kommer att ordna sig.

Över och ut.

Tjockis på räcer ...
afe skrev:
> mig ut på leriga skogsstigar, och en cx känns
> varken hackad eller malen.

Alternativt så kan en Cx beskrivas som en cykel för många ändamål.

En Cx med slicks är ju en racer, men de har ju (nästan) alltid lite lägre
utväxling, mer utrymme för däck och i många fall även fäste för skärmar.

En Cx kan vara just en Cx, men också lätt förvandlas till racer med
bara byte av däck, den kan bli en "lyx"-pendlare med skärmar om fäste finns
och i vissa fall vara en enklare långfärdscykel.

Jo, just det, jag kör mest Cx numera.

Tidigare var det mest renodlad racer som gällde för mig men min Cx är
lika "snabb" som en racer och bekvämare eftersom bredare däck kan användas.

Vad gäller viktgränser så har ex Cannondale gränsen 125 kg för modellerna
Six13, Synapse, Capo, CAAD7, CAAD8, CAAD9 och SystemSix enligt deras katalog
från 2009.

Då tillåts också 4,5 kg som bagage i form av styr- och sadelväska.

För Cannondales Cx-modeller gäller 136 kg som gräns allt enligt deras katalog från 2009.

Även då tillåts bagage, men då är gränsen 13,6 kg för detta.

Vad gäller hjul är det som flera skrivit standardhjul som är bäst/mest prisvärda.

Cxp33-fälg, 32 eller 36 ekrar, vanliga nav, Campagnolo, Shimano eller Sram spelar ingen roll,
de stora märkenas nav fungerar bra alla tre.

/Fedde

Tjockis på räcer ...
Får köpa en Rohloff - då får jag helt jämna steg mellan alla växlar, fast det kanske blir svårt att få ihop med min tänkta Canyon då ...

Nä, men HåkanC har väl förmodligen en poäng - det går förmodligen smidigare mellan växlarna i en trippel än i en kompakt med 34/50. Eftersom jag nu är som jag är och vill köra Campagnolo, och dessutom snöat in på på Canyon, så har jag dock inte så många val - det som finns är compact eller double ...

Visserligen har Campagnolo ett trippelset, men det är väl i så fall något jag får fundera på när jag väl konstaterat att jag inte orkar med kompakten i och med att det inte går att köpa från början (med just den cykeln).

Tjockis på räcer ...
Det går sätta andra klingor på ett kompaktparti än 34/50... och dessutom går det att byta om förutsättningarna (läs vikten/konditionen/benstyrkan) skulle ändras.

(känner mig lite som Captain Obvious)

Tjockis på räcer ...
Fedde: får man på bra dubbdäck på en cx (37 mm eller bredare)? Finns det bra cx-cyklar med Campagnolo?

Min tanke var ju annars att köra stålcykeln på vintern och för pendling, och en räcer enbart för "riktig" cykling.

Tjockis på räcer ...
Jag vet inte om den skulle klassas som "bra" men jag är sjukt nöjd efter att ha haft den en vecka (köpt på CycleComponents)

hos http://shop4cross.de kan du "sätta ihop" en cykel med Campa (men jag tror bara att det finns upp till Centaur)

Bilagor

• 40891_1356760598618_1219582509_30842946_3573125_n.jpg
    40891_1356760598618_1219582509_30842946_3573125_n.jpg
    101.4 KB · Besök: 47
Tjockis på räcer ...
Om du är ovan med att cykla på racer kan det vara värt att tänka på sittställningen också. En CX har oftare lite snällare och mer komfortabel (upprätt och inte så utsträckt) sittställning. Samtidigt går det att att mixtra med spacers och styrstammar på en racer. När man läser på om vilken storlek och sittställning som kan passa så kan det lätt bli väldigt teoretiskt. Prova gärna en racer och kanske en CX innan du gör beställningen för att få en uppfattning om vad som känns rätt. Varken hackat eller malet kan vara vägen att gå. Jag har både en CX och en kolfiberraket och jag upplever båda som väldigt snabba och roliga jämfört med en standardcykel.
Lycka till!

edit: här går det undan...skrev långsamt och missade att många andra redan skrivit om cx

Tjockis på räcer ...
Har jag nu lyckats cykla en hel säsong på gjutjärn, kan jag säkerligen fortsätta med det hela vintern. Cx är ett intressant koncept, men jag tror de flesta (motionärer) som köper dylika använder dem som vore de rena lvgcyklar.

Väldans många cx-cyklar verkar för övrigt säljas med samma fälgar som motsvarande lvg-cyklar, och då spelar det som inte så stor roll om ramen rymmer 25 eller 37 mm - hjulet lär går sönder nästan lika snabbt ändå.

Nä, jag har svårt att se att jag kommer ha behov av att cykla grusväg, och i och med det torde en räcer med 25 mm funka utmärkt - gäller bara att hitta rätt räcer :)

Tjockis på räcer ...
En fundering kring Campa vs Shimano när man är i din storlek. Jag har normalt storlek 10-11 i handskar, alltså L till XL enligt de flesta tillverkare av cykelhandskar. Och det är, uppriktigt talat, för stora händer för Campa-reglage. Dom blir för små/smala och skär in något i handen, speciellt när man börjar bli trött och hänger med mer vikt på styret. Eftersom du är nära 40 kilo tyngre än mig kommer du sannolikt lägga ännu mer vikt på reglagen, och jag gissar nästan med din vikt + att du är 12 centimeter längre än mig, att du inte har speciellt små händer heller.

Det är i varje fall värt och tänka på, när du står i valet mellan Shimano och Campa. Komfort bör alltid, okey nästan alltid, gå före estetik.

Tjockis på räcer ...
Niko/Frost: Har du testat dom nya "svängda" campa reglagen ?, jag har också 10/11 i handskar och plockar lätt upp en basketboll med en hand men tycker att reglagen funkar alldeles utmärkt (jag har dock aldrig testat förra generationen)

Tjockis på räcer ...
Jag har också stora händer och inga problem med Campa reglage tvätom tycker jag de är mycket skönare än Shimanos medans SRAMS känns rätt så bra de med.

När det gäller det ursprungliga inläget. Du kan i princip ha alla nya cykelramar vikten kommer inte vara något problem. Håller med de som skriver att du skall investera i ett par handbyggda hjul med 36 ekrar i 3 kryss montering feks på Mavic CXP33 fälgar. Men du behöver inte göra det med det samma för det är lika mycket körstilen som ger flex som vikten. Så du kan faktiskt vara en cyklist på 120 kg som inte har problem alls med fabriks hjul. Så köp den där Canyonen du hade kollat in eller en annan i samma prisklass varför inte kolfiber? Förbered dig på att du kanske men bara kanske måste ha nya hjul.

Tjockis på räcer ...
afe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Just nu tror jag det mest lutar åt kompaktvevar
> -
> > inte ens på gjutjärnscykeln vars namn ej kan
> > nämnas är det speciellt ofta jag behöver gå
> > ner på pytteklingan.

Själv vägde jag ca 108Kg när jag köpte min förra cykel, för ca 4 år sedan. Och på den satt det ett 52/39 vevparti. Visst funkade det. Men det går inte fort uppför. Vilken kanske inte är så viktigt.
Jag har nu en ny cykel och till den har jag bla ett CT 50/34 vevparti. Där skulle jag nog vilja ha ett 50/36 i stället. Det är lite smidigare spridning på det.

Och troligen borde du klara dig bra även med Campas vanliga 12-29-kassett och ett CT 50/36. trippel i all ära. Men nej det går bort för min del.

> > Varför ska man ha andra ekrar på
> > vänstra sidan av bakhjulet?

HåkanC skrev:

> Ekrerna håller längre då, pga den högre elasticiteten hos de tunnare ekrarna.
> (Det viktiga är alltså att förhindra att ekrarna går helt slacka)
> Detta är ett vanligt sätt att bygga hjul av bättre kvalite', tex Campa själva använder det
> på tex Neutron-hjulen.

Själv köpte jag tyvärr bara Proton hjulen. Inte för att dom är dåliga eller inte håller. För det gör dom och det väldigt bra dessutom. Nej det är för att jag var "dumsnål" då det skiljer så pass lite mellan Proton och Neotron hjulen i pris. Men jag tror däremot att Neotron hjulen är så pass mycket bättre med tex ekrarna. Så skulle jag köpa hjul i dag så skulle jag köpa Neotron hjulen. Sen tycker jag dessutom att dom är snygga också och det gör ju inte saken sämre

Lycka till med cykelköpet.

Tjockis på räcer ...
PackSwede skrev:
> Niko/Frost: Har du testat dom nya "svängda" campa
> reglagen ?, jag har också 10/11 i handskar och
> plockar lätt upp en basketboll med en hand men
> tycker att reglagen funkar alldeles utmärkt (jag
> har dock aldrig testat förra generationen)

Nä tyvärr bara torrklämt på den nya generationen i butik, och visst känns dom skönare än dom gamla, särskilt i och med att jag alltid monterar mina reglage med några graders vinkel innåt. Men spontant i butik tyckte jag dom kändes lika smala om inte nästan bara en antydan till smalare än tidigare "raka" generation.

Fast ironiskt nog föredrar jag relativt tunna handtag på MTB, så det kanske är lika mycket en smaksak med. Men jag tycker ändå man läser liknande uppfattningar ofta på forum, just att Campa skulle passa bättre för lite mindre händer medans Shimano ofta passar lite större händer bättre. Men det är väl precis som med sadlar, jag har inte en ballerina-rumpa men kommer överens med SLR-sadeln precis lika bra som många trådsmala cyklister 20 kilo under min vikt :)

Edit, stavfelsnisse...

Tjockis på räcer ...
Afe skrev:

>Vältränad och stark är jag inte, så du har säkerligen rätt. Jag har inte cyklat med vare sig kompakt-
> eller trippelvevar på en landsvägshoj, så jag vet faktiskt inte. Min cykel har 28/28/48 och 12-25
>(Nexave/Tiagra). Jag undviker för övrigt allt för branta uppförsbackar så mycket jag kan ;)

Jag känner igen dina erfarenheter även om min startvikt var lägre, körde på en onämnbar stålhäst länge med allt för tuff utväxling för mina förutsättningar och när jag blev starkare och började uppskatta tom uppförsbackar (som är bra för att ge mycket flås/investerad tid) upptäckte jag att knäna började ta stryk. Slutsats: Ny cykel självklart !
Har nu avverkat ca 70-80 mil på min cx med släta däck och börjar få lite facit. Jag känner att jag valt rätt cykel men gjorde det kanske utan veta riktigt varför(sensmoral:man lär sig i farten). Jag var ute efter en cykel för grusväg efter jag kör ca 1/3-del grusväg och det var nog iofs rätt. Men vad som mer blev rätt är en utväxling som är perfekt för mig oavsett väg (kör dock på ganska kuperade vägar) knäproblemen är lösta. Korta återtripper på stålhästen bekräftar detta, för låg kadens i backarna = ajaj i knäna. Ändå upplever jag att jag kan hålla motionärsfart på mina rundor med snitt strax över 30 utan att sakna växlar. Kör en Merida med 105/Ultegra 46/36 12-27.
Kan bekräfta allt som skrivits i övrigt ur en nybörjares perspektiv. Den lite snällare ställningen och allmänna komforten på cx:en bidrar minst lika mycket som flåset till att mina rundor blir längre. Till det kommer att jag lärt mig anpassa däckstryck efter rundan vilket gör underverk för komforten men kräver (tror jag) breda däck vilket jag har.
Helt riktigt också att det är seeegt att växla upp på främre klingan med det stora lyftet.
Men å andra sidan används den bara på grus och ganska sällan då med.
Fast jag drömmer redan om att ha en riktig räser och har provat flera. Komforten skiljer mot cx:en men går det fort ska det väl inte vara bekvämt?
Klarar man sig här i livet med mindre än minst 3 cyklar ni som vet??

Tjockis på räcer ...
Lustigt nog slumpade det sig så att det blev en räcer redan idag :)

Jag var förbi Team Sportia i Uppsala i andra ärenden, och de hade 20% rabatt på sina racercyklar. Det blev en billigare cykel än jag först tänkt mig, men de hade en Bianchi Via Nirone 7 Alu med 105-/Ultegra och R500 hjul som passade mig perfekt i storlek (59) för 12 800:-.

Jag hade förstås hellre haft Campaprylar, men har alltid gillat Bianchi (så länge de är i kulören celeste).

Än så länge sitter styret ganska högt - jag ska dit med cykeln för inställning iförd rätt kläder och skor nästa vecka - det kommer de att kapa när jag cyklat ett tag på cykeln så jag vet hur högt jag vill ha det. Just nu känns den i alla fall klart bekvämare än stålmonstret. Självklart har jag monterat på min Brookssadel som visserligen väger nästan dubbelt så mycket som den medföljande Selle San Marco-sadeln, men är klart skönare.

Däcken som sitter på är Vittoria Zaffiro som jag inte alls känner till, men de lär få sitta på en stund i alla fall. Hjulen kommer jag säkerligen att byta så småningom, men även de ska få en chans under hösten.

Hur som helst fick jag en cykel jag tycker är snygg och bekväm - i helgen blir det en första riktig provkörning om inte vädergudarna är allt för elaka ...

Tillbaka
Topp