Tjong i framväxeln!

Hinkas

Ny medlem
Tjong i framväxeln!
Jag skulle nog behöva lite hjälp... Jag satt på trainern och trampade och skulle juster framväxeln lite eftersom jag fick lite skrap av kedjan när det tjongade till. Vad som har hänt är att den låser inte fast läget på framväxeln, den rör sig men fastnar inte alltså.
Är det någon spärr som döddit som jag behöver byta? Ska jag passa på att byta hela vevpartiet eftersom det är ganska lågt växlat på min scott cyclocross comp?

Tacksam för tips, Hinkas

Tjong i framväxeln!
Inte så att du skruvade justerskruven på växeln för långt så inte växeln kan dra vajern tillräcklgt? låter som de.

Tjong i framväxeln!
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte så att du skruvade justerskruven på växeln
> för långt så inte växeln kan dra vajern
> tillräcklgt? låter som de.

Jag spände vajern men kanske inte spände tillräckligt för att den ska kunna låsa? Jag ska prova igen...

Tjong i framväxeln!
Jag får fasiken inte till det, jag spänner och spänner men det verkar inte hjälpa. Jag har lossat ner vid växelföraren och dragit i vajern med tång för att kunna spänna så mycket som möjligt men den verkar inte vilja ändå.

Tjong i framväxeln!
Jämnför jag mellan framväxel och bakväxel så känns det inte likadant i reglagen för framväxeln, är det där det sitter en låsning? För det klickar nämnligen inte till när jag drar i växelreglaget för framväxeln, trots att växelföraren rör sig tillräckligt för att kedjan ska hoppa upp på stora klingan fram, med råge, nästan så den skjuter över kedjan på utsidan.
Är det bara att se sig om efter nya växelreglage?

// Ledsen Hinkas, jag måste ju träna inför vättern :'(

Tjong i framväxeln!
Hopp... Bara att försöka något billigt då eftersom jag inte direkt har råd med dyra saker just nu. Måste ju kunna träna :'(
Guuu vaaa suuuur ja bliir!

Tjong i framväxeln!
Prova att spruta in lite olja i reglaget klicka lite och låt stå. Kan vara så att vänster reglaget funkar igen med lite tur efter att du dränkt det en stund.

Tjong i framväxeln!
båtbensbudet skrev:
> Prova att spruta in lite olja i reglaget klicka
> lite och låt stå. Kan vara så att vänster
> reglaget funkar igen med lite tur efter att du
> dränkt det en stund.

Kan ju prova, 5-56, duger det? Tror det är det enda jag har hemma. Det kärvar ju inte i reglaget utan det var ju precis som någon spärr small av.

Tjong i framväxeln!
Jag har också en Scott Cx comp, från 2009, med Tiagra-reglage, varje gång jag växlar ner med framreglaget känns det som om något snart kommer gå sönder i det.
Kanske är det något tillverkningsfel på dem?

Hur gammal är din cykel, du kanske har garanti kvar på den?

Tjong i framväxeln!
Ted_B skrev:
> Jag har också en Scott Cx comp, från 2009, med
> Tiagra-reglage, varje gång jag växlar ner med
> framreglaget känns det som om något snart kommer
> gå sönder i det.
> Kanske är det något tillverkningsfel på dem?
>
> Hur gammal är din cykel, du kanske har garanti
> kvar på den?

Min är två år i mars har jag för mig. Har skrivit mail till dom jag köpte den hos och kolla om det finns garanti på grejerna, annars får jag väl köpa ett nytt tiagra handtag och byta ut det.
Det är fin cykel i övrigt, gillar den skarpt. Kommer cykla den runt vättern i sommar är det tänkt. Efter det blir det troligtvis att jag byter ut den till en ren räser och denna får bli en fin pendlarhoj.

Tjong i framväxeln!
cerro skrev:
> Inte så att du skruvade justerskruven på växeln
> för långt så inte växeln kan dra vajern
> tillräcklgt? låter som de.
Det låter ändå inte som om du kollat det här. Om stoppskruven för ändläget är för långt dragen och alltså stoppar för tidigt, så får du ju aldrig växeln dit den ska.

Tjong i framväxeln!
Anders H skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte så att du skruvade justerskruven på
> växeln
> > för långt så inte växeln kan dra vajern
> > tillräcklgt? låter som de.
> Det låter ändå inte som om du kollat det här.
> Om stoppskruven för ändläget är för långt
> dragen och alltså stoppar för tidigt, så får
> du ju aldrig växeln dit den ska.

Det skulle inte förklara varför det plötsligt "tjongade till". Av beskrivnignen vi fått tycker jag att det låter som defekt reglage. Men visst, har han varit nere och skruvat på ändskruvarna så är det en potentiell felkälla.

Senast redigerad av en moderator:
Tjong i framväxeln!
Jag har inte rört något nere på växelföraren, men som sagt, det tjongade till och efter närmare eftersökning så har jag som sagt inte samma känsla i reglaget, det känns att det inte klickar till i det, som sagt så rör sig växelföraren väldigt långt om jag trycker max på reglaget så att den borde absolut kunna låsa fast, men det är som att spärren som ska hålla emot så den inte åker tillbaka till ursprungsläge har gått av eller liknande.
Jag har mailat butiken där jag köpte den så får vi väl se om det går att få nytt reglage på garanti.

// Hinkas

Tjong i framväxeln!
Utan att veta hur reglaget är konstruerat så tippar jag på, som du säger, att det är en liten spännfjäder till en låsklack eller liknande som gått av. Har hänt mig på MTB-reglage. Fjädrarna är rätt spröda. Om man lyckas skruva isär grejerna så kan man möjligtvis bocka om fjädern försiktigt, men distinkt, och få den att funka igen. När man sätter ihop reglaget brukar man uttala div. förbannelser över små jävla japaner. Men det går. Garanti och ett sprillans nytt reglage är såklart prio 1.

Tjong i framväxeln!
Lite trådkapning men jag samma problem som Hinkas har med mitt Shimano 105-reglage.
Det låter på Poppe och rooth som att det här är ett känt problem med de här reglagen, stämmer det?

Poppe skrev:

> rooth skrev:
> -------------------------------------------------------
> > Shimano 105-reglage?
>
> :)

Tjong i framväxeln!
Jag har hittat ett billigt ultegra reglage för triple, funkar det att köra det istället för mitt tiagra? Jag har ju dubbel igentligen, men det var så bra pris på detta ultegra att det känns dumt att köpa ett tiagra som är dyrare. Ultegra är väl ett eller två snäpp bättre också va?

Tjong i framväxeln!
DirtMechanic skrev:
> Kan du inte öppna upp och kolla på reglaget?

Som jag förstått kan man öppna upp och kolla, men det är inte alls lika lätt att sätta ihop det sedan, och med mina tjocka korvfingrar lär det vara ett helvete i särklass. Att köpa ett ultegra reglage för under 600:- känns mer lockande, kan ju alltid byta till 10s sedan och slänga på det högra reglaget också.

Tjong i framväxeln!
det var nog bland de sämsta tipsen jag någonsin läst här på happy...

nej nej nej, öppna för allt i världen _inte_ reglaget i tron att det skulle ge någon information som är vettig i det här fallet.

verkar betydligt enklare att eventuellt behöva offra en växelvajer, provmontera och växla och se om det funkar istället. har svårt att tänka mig att det inte skulle funka dock, så det är nog lugnt.

Tjong i framväxeln!
Dechantel skrev:
> Lite trådkapning men jag samma problem som Hinkas
> har med mitt Shimano 105-reglage.
> Det låter på Poppe och rooth som att det här
> är ett känt problem med de här reglagen,
> stämmer det?
>
>
> Poppe skrev:
>
> > rooth skrev:
> >
> -----
> > > Shimano 105-reglage?
> >
> > :)

Japp, det är ett känt problem på 105-reglaget. Ring till Shimano i Uppsala så får du nog hjälp, eller om du ber någon Shimano-ÅF ringa åt dig. Både jag och Poppe fick våra utbytta efter vi fått tjong i reglaget.

Tjong i framväxeln!
Hinkas skrev:
> Jag har hittat ett billigt ultegra reglage för
> triple, funkar det att köra det istället för
> mitt tiagra? Jag har ju dubbel igentligen, men det
> var så bra pris på detta ultegra att det känns
> dumt att köpa ett tiagra som är dyrare. Ultegra
> är väl ett eller två snäpp bättre också va?

Du vill inte ha ett trippelreglage med ett dubbel-vevparti. Leta vidare efter billiga dubbelreglage. Antar att du bara kör trainer nu ändå så då borde det räcka med en växel fram. Om det lilla drevet är för litet för att få vettigt motstånd på trainern kan du ju montera bort framväxeln så länge och köra bara på det stora drevet.

Tjong i framväxeln!
rooth skrev

> Japp, det är ett känt problem på 105-reglaget. Ring till Shimano i Uppsala så får du nog hjälp,
> eller om du ber någon Shimano-ÅF ringa åt dig. Både jag och Poppe fick våra utbytta efter vi fått
> tjong i reglaget.

Gött, det betyder förhoppningsvis en tråkig men nödvändig ersättningsinvestering mindre!

Tjong i framväxeln!
slors skrev:
> Hinkas skrev:
> -----
> > Jag har hittat ett billigt ultegra reglage för
> > triple, funkar det att köra det istället för
> > mitt tiagra? Jag har ju dubbel igentligen, men
> det
> > var så bra pris på detta ultegra att det
> känns
> > dumt att köpa ett tiagra som är dyrare.
> Ultegra
> > är väl ett eller två snäpp bättre också
> va?
>
>
> Du vill inte ha ett trippelreglage med ett
> dubbel-vevparti. Leta vidare efter billiga
> dubbelreglage. Antar att du bara kör trainer nu
> ändå så då borde det räcka med en växel
> fram. Om det lilla drevet är för litet för att
> få vettigt motstånd på trainern kan du ju
> montera bort framväxeln så länge och köra bara
> på det stora drevet.

Jepp, det är bara trainer ett tag till framöver, och jag har tur att nu har det låst sig på stora klingan så jag kan trampa på som vanligt.
Det reglaget som sitter på nu verkar ju vara för trippel? Det har IAF tre lägen när man ska växla, vore det så illa att byta till ett ultegra för trippel? Men det kanske är som du säger, lika bra att vänta, om jag ändå ska byta cykel så klarar jag mig nog med stora, som är rätt liten, fram. Det blir ju bara pendling ett par kilometer till jobbet då.

Tjong i framväxeln!
Hinkas skrev:

> Jepp, det är bara trainer ett tag till framöver,
> och jag har tur att nu har det låst sig på stora
> klingan så jag kan trampa på som vanligt.
> Det reglaget som sitter på nu verkar ju vara för
> trippel? Det har IAF tre lägen när man ska
> växla, vore det så illa att byta till ett
> ultegra för trippel? Men det kanske är som du
> säger, lika bra att vänta, om jag ändå ska
> byta cykel så klarar jag mig nog med stora, som
> är rätt liten, fram. Det blir ju bara pendling
> ett par kilometer till jobbet då.

Då skulle jag iaf inte spontanbeställa ett trippelreglage utan i lugn och ro googla vidare på vilka reglage som funkar och inte. Verkar konstigt med trippel-reglage till ett dubbel-parti? Men funkar det så varför inte. Det kanske räcker med att ställa ändlägena på framväxeln så att kedjan inte kan hoppa av åt något håll?

Tjong i framväxeln!
slors skrev:
> Hinkas skrev:
>
> > Jepp, det är bara trainer ett tag till
> framöver,
> > och jag har tur att nu har det låst sig på
> stora
> > klingan så jag kan trampa på som vanligt.
> > Det reglaget som sitter på nu verkar ju vara
> för
> > trippel? Det har IAF tre lägen när man ska
> > växla, vore det så illa att byta till ett
> > ultegra för trippel? Men det kanske är som du
> > säger, lika bra att vänta, om jag ändå ska
> > byta cykel så klarar jag mig nog med stora,
> som
> > är rätt liten, fram. Det blir ju bara
> pendling
> > ett par kilometer till jobbet då.
>
> Då skulle jag iaf inte spontanbeställa ett
> trippelreglage utan i lugn och ro googla vidare
> på vilka reglage som funkar och inte. Verkar
> konstigt med trippel-reglage till ett
> dubbel-parti? Men funkar det så varför inte. Det
> kanske räcker med att ställa ändlägena på
> framväxeln så att kedjan inte kan hoppa av åt
> något håll?

Ungefär så jag tänkte också. Men men, jag kanske ska hålla i plånboken en månad till, har ju trots allt en födelsedag på gång. Och som det känns just nu så är inte bar asfalt i närheten av att komma fram, kanske fram i mars/april.

Tjong i framväxeln!
105-reglagen (iaf det jag har) för tvådelat har ändå tre lägen, ett för lilla klingan och två för den stora, för att kunna trimma lite och slippa kedjerassel.

Tjong i framväxeln!
rising skrev:
> 105-reglagen (iaf det jag har) för tvådelat har
> ändå tre lägen, ett för lilla klingan och två
> för den stora, för att kunna trimma lite och
> slippa kedjerassel.

OK, då är det säkert det som det är på mitt tiagra också. Jag får klara mig med en växel fram ett tag helt enkelt, säkert ingen jätteförlust om jag bara har en klinga fram när det börjar bli bart heller, väldigt sällan jag använder lilla eftersom stora är såpass liten, har nog bara 48 på stora.

Tillbaka
Topp