Tjyv försökte sno min ram

sleepy

Ny medlem
Kom hem nyss . full som ett as.
O upptäckte att en knarkare höll på mo sno min ram. som hängde på tork i källaren.Kan man bli straffad för att man nita en tjuv som försökte sno mina prylar.Har precis lackat den i vitt.
Blev jävligt sne när ja såg den jäveln.
ja sa åt honom att det som inte dödar härdar.men då bara stack han iväg o sa att ja vafan inte klok.
Ser ja hönom igen så ska ja fan lära honom veta hut.

Man ska nog se upp med att slå folk på käften vare sig de är tjuvar eller ej, angrep han först kan man ju alltid hävda nödvärn. Det har ju uppmärksammats en del fall genom åren där de som försökt avfärda tjuvar gjort sig skyldiga till allvarligare brott än stöld när de gett sig på tjuvar. Men visst blir man förbannad och det kan nog ligga nära till hands att ge sig på någon. Gjorde en liknande grej för ca 15 år sedan. De flydde hals över huvud efter en omgång, i efterhand kan man nog säga att jag var dj**ligt glad att de inte satte dit mig.

Mitt tips blir definitivt -rädda dina prylar men bruka så lite våld som möjligt det kan komma tillbaks etter värre än stöld.

I gettot som ja bor i hjälper det tydligen inte o låsa källarn.
Ja va nere o kolla nyss, o upptäckte att det är flera förråd som har blivit uppbrytna.
Angående bråket så är det lugnt.En bekant känner till tjuven, o han bor i en husvagn o vill nog ha så lite med snuten o göra som möjligt. Han är en sån som snor allt han kommer åt.Bränner bland annat kablar för att få ut koppar.

=David skrev:
-------------------------------------------------------
> Stackars din nyfikna granne..
>
> Mvh David
>
>
>
> - The more I learn, the more I realize how much I
> don't know -
>
> 42/14

hahahaha

som sagt, angriper han får man använda nödvärn, men inte övervåld. o så fort han "anses" utslagen eller "besegrad" så måste man sluta, annars övergår det till övervåld o misshandel. riktigt knivigt det där :D:D

För att avvärja ett direkt brottsligt angrepp får du använda våld som är "ej uppenbart oförsvarligt"(Brb 24:1§ dvs nödvärn). Den rätten gäller dock bara så länge tjuven försöker stjäla cykeln. Samma sak gäller om tjuven sätter sig till motvärn när du försöker ta tillbaka godset. Om han stannar upp och bara tittar på dig dvs upphör med brottets genomförande (uatan att ha fullbordat det) så har du ingen rätt att använda våld (Om han inte befinner sig i din lägenhet/villa, för då har du rätt att kasta ut honom). Skulle du slå honom när ett angrepp inte längre pågår, så räknas det som hämnd och du åker dit för misshandel (Brb 3:5§).
Det är rätt invecklat att förklara och det är en komplicerad process att fastställa när det brottsliga angreppet har upphört....

MCM_team:
Vad innebär "ej uppenbart oförsvarligt"? Att det inte är "uppenbart övervåld"?

Ted_B:
Det är väl ord mot ord då... och baserat på skadorna som tjuven eller man själv har, antar jag...
Sen att tjuven kanske orsakar ordentlig skada på sig själv direkt efter mötet innan han går till sjukhuset för att sedan anklaga dig för dom skadorna är ju en annan sak...

Hursomhelst så är det en otrevligt stor risk att åka dit själv... Händer ofta och står ofta i tidningen om sådana fall... >:(
(mäkta frustrerande)

Det är ingen risk att han anmäler mej.
Han håller sej undan myndigheter.(kriminell)
Såg honom i morse, när han smög omkring på parkeringen bakom huset, o två timmar senare kom han åkande på en gammal Trampmoppe. Såg rätt nystulen ut.
Han är en sån som snor allt han kommer åt.
Hans sportbag bara skramlar när han går, full av verktyg.

"Ej uppenbart oförsvarligt" är en juridisk definition som är svår att precisera kortfattat. Det man kan säga är att det är den största ramen som man har att hålla sig inom. Tex: en polis rätt till våldsanvändning vid tjänsteåtgärd måste vara försvarlig dvs ej mer än vad situationen kräver. Agerar man i nödvärn kommer man alltså undan med mer våld eftersom det enda som sägs är att våldet inte får vara "uppenbart oförsvarligt" i förhållande till omständigheterna. Om ni vill fördjupa er i ämnet så kan jag rekommendera boken "Straffansvar" (Norstedts juridik) av Leijonhufvud / Wennberg.

Såga mig gärna vid fotknölarna, men...

Hur tusan kan en cykel vara så viktig så man nitar någon som försöker sno den? Hur kan en stöld vara värre än våld mot en annan person?

Varför är det så viktigt att fysiskt avreagera sig på alla som gör idiotiska saker? Att överhuvudtaget diskutera huruvida man ska slå eller inte ENBART BASERAT PÅ OM MAN KAN ÅKA DIT ELLER INTE????? Hur fan tänker man då egentligen?

"Han är kriminell så han anmäler dig inte." Är det bara att slå honom blodig då?

JT skrev:
> Såga mig gärna vid fotknölarna, men...
>
> Hur tusan kan en cykel vara så viktig så man nitar
> någon som försöker sno den? Hur kan en stöld vara
> värre än våld mot en annan person?
>
> Varför är det så viktigt att fysiskt avreagera sig
> på alla som gör idiotiska saker? Att
> överhuvudtaget diskutera huruvida man ska slå
> eller inte ENBART BASERAT PÅ OM MAN KAN ÅKA DIT
> ELLER INTE????? Hur fan tänker man då egentligen?
>
> "Han är kriminell så han anmäler dig inte." Är det
> bara att slå honom blodig då?

om jag skulle se en kille som försöker sno mig cykel (kostade 18k) skulle jag fan ta mig gå fram till honom och sparka honom i huvudet. Han har fan ta mig ingen andledning att sno min cykel. De e fan min! om han inte kan acceptera det så kommer jag fan inte acceptera honom. nä, spraka ner jävlen bara. Han väljer ju själv att försöka sno cyklen, eller hur??

GummiAnkan skrev:
> om jag skulle se en kille som försöker sno mig
> cykel (kostade 18k) skulle jag fan ta mig gå fram
> till honom och sparka honom i huvudet. Han har fan
> ta mig ingen andledning att sno min cykel. De e
> fan min! om han inte kan acceptera det så kommer
> jag fan inte acceptera honom. nä, spraka ner
> jävlen bara. Han väljer ju själv att försöka sno
> cyklen, eller hur??

Ja, hans troligen redan miserabla liv blir säkert ännu bättre av lite skallskador och ett par veckor på sjukhus. Bara för att du ska slippa plocka ut en ny (!) cykel på försäkringen.

Jag försvarar inte folk som snor prylar, men om du anser att första sättet att stoppa tjuven är att sätta ett fotavtryck i pannan på denne, så är du TAMEJFAN lika omdömeslös som tjuven själv.

JT jag är 16 år... jag skulle inte kunna få ut en cykel på försäkringen. Jag skulle kanske få ut 10k. Jätteskoj... vad fan ska amn göra da? Stå och be honom sno cyklen med motiveringen: Hans liv är ju så miserabelt.

Nä fan... slå ner den jävlen, kasa in honom i fängelset och låt honom sitta där! *punkt*

GummiAnkan: Då du inte är en juridisk person i den meningen att du inte får ingå avtal (det är väl 18 som gäller för det va?) så är det din(a) förälder(föräldrar)s försäkring som gäller. Alltså är det dom som får driva tvisten med försäkringsbolaget och med andra ord spelar din ålder ingen roll! :)

Den som inte respekterar min rätt att äga en fin cykel tänker jag visa samma respekt som en geting. Så länge den inte attackerar mig tänker jag inte attackera den. Men om den attackerar, ja då jävlar plockar jag fram den ihoprullade tidningen! :)

Smart, sparka ihjäl en pundare för en bit aluminium. Du får fyra år på anstalt och när du kommer ut har nån annan snott cykeln. Skaffa er lite perspektiv.

rikard: Inte sparka ihjäl, det skulle jag inte göra! Däremot skulle jag försöka ta ifrån honom/henne cykeln och behövs ett visst mått av våld för detta tänker jag nyttja det. Men inte mer än vad som krävs. Är ju inte sadist!

rikard skrev:
> Smart, sparka ihjäl en pundare för en bit
> aluminium. Du får fyra år på anstalt och när du
> kommer ut har nån annan snott cykeln. Skaffa er
> lite perspektiv.
>

när sa jag att han skulle dö? Räcker gott och väl med en hjärnskakning så att han ligger nere för räkning tills polisen kommer...

btw: inte aluminium, Kolfiber... =D

Jag förstår vat du menar JT , men om det var din nya dyra cykel han skulle sno,
skulle du säga "varsågod ta den bara" ?
Tror inte det ,men jag känner dig inte...
Jag skulle nog ge han en rejäl minnesförlust , i synnerhet om han ska bråka.

Tillbaka
Topp