Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
CyberBike skrev:
-------------------------------------------------------
> janolle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>Magnus bäckstets tuffaste pass
> > 200km+
> > låg på knappa 34km/H
>
> Go For It --- !! Har för mig att TDF rekordet är
> > 50+ km/h medelhastighet på en sträcka av ca 20
> mil, ( ej lagtempo osv ), Cipollini tog det för
> ett tag sen !!

Ja men nu pratar vi träning UTAN pace . Solo om du ej fattat det . Annars har Bäckstedt
snittat närmare 70 på 30minuter med Derny

Tommy Godwins rekord ...
..

Bilagor

• t1.JPG
    t1.JPG
    81.2 KB · Besök: 116
Tommy Godwins rekord ...
toshiba skrev:
> Borde man inte vänta in ett skottår för ett
> sånt här försök?

Jo. Det är därför jag står över i år.

Tommy Godwins rekord ...
Har han någon draghjälp? Lite konstigt tycker jag om han inte skulle ha det i alla fall lite då och då för intresset verkar ju väldigt stort hemma i England.

Och undrar hur intresset står sig. Han har nu runt femtio kommentarer och 1000 kudos per ride på Strava, hur ser det ut om ett halvår tror ni?

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
> Har han någon draghjälp? Lite konstigt tycker
> jag om han inte skulle ha det i alla fall lite då
> och då för intresset velar ju väldigt stort
> hemma i England.

Ibland verkar han iaf ha sällskap, så jag antar att han den mesta tiden då ligger på rulle.

I förrgår så hade han sällskap och båda kraschade på isfläckar. Hans vän fick en spricka i en höftled och blir sängliggades åtta veckor... Skönt att det inte var Steve som råkade ut för det!

Tommy Godwins rekord ...
JLarsson skrev:
> 305 km idag. Måste ha varit tungt, snittpulsen
> var 92.

Pissväder mitt i vintern, trettio mil om dan, ingen återhämtning. Cyklar med förhöjd vilopuls eller nåt i den stilen. Det är fan Stålmannen och han har maskerat sin superhjälte i en kropp som inte ser tränad ut men är det, och han har ett högkvarter som ser ut som en soptipp men egentligen är en avancerad sambandscentral. Den här tråden kommer bli episk och på måååååånga sidor.
Kämpa Steve!

Tommy Godwins rekord ...
Visst är en snittpuls på 92 låg, men vi känner väl inte till hans maxpuls? Jag har cyklat några rundor, visserligen i lös klunga, där jag haft snittpuls på ca 108. Min maxpuls är nånstans strax över 190. Om Steve har en maxpuls kring 160-165, så motsvarar hans 88-92 ungefär min snittpuls på rundorna ovan, omräknat till procent av max.

Tommy Godwins rekord ...
@geologen, Gjorde du detta typ igår med rådande förutsättningar och trettio mil? Jag har också en maxpuls 195 och tränar en hel del. Men det här som Steve gör det kan jag inte göra. Tror inte jag skulle fixa en vecka ens oavsett belöning och med högre genomsnittspuls.

Edit: Justerar det där sista till att jag inte tror att jag skulle klara en hundramilare på tre dygn, jo kanske, men där nånstans går nog gränsen. Känns som typ inget i jämförelse.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Nä, jag klarar inte långa distanser alls. Men har man det psyket och den röven, så med mycket vätska, energi och genomgående lugnt tempo tror jag inte att det behöver bli så påfrestande trots allt. Allt tid av cykeln är nog mer eller mindre återhämtning.

Killen har, drygt två veckor in i januari, cyklat hälften så mycket som jag cyklade hela 2014... :)

Tommy Godwins rekord ...
geologen skrev:
>Men
> har man det psyket och den röven, så med mycket
> vätska, energi och genomgående lugnt tempo tror
> jag inte att det behöver bli så påfrestande
> trots allt.

Jag kan ha fel, men jag misstänker att det kan vara lite småjobbigt, kanske till och med ansträngande att klara av rekordet även om man har "det psyket och den röven". Det är möjligt att han till och med kommer att vara lite småsliten i slutet av året. ;-)

Tommy Godwins rekord ...
Nu har han nog väldigt bra koll på sin kropp. Men säg 10-15 slag högre och istället 2 timmar vila mer på kvällen. Förlorar man mer än man får tillbaka i återhämtning?

Nu är det inte bara hjärtat och lungorna utan musklerna med som ska vila.
Hans största prestation är kanske att han hjälper mig upp på morgonen, när jag vaknar kvart över sex så tänker jag "han är redan ute och trampar", får lite perspektiv och lättare att gå upp =)

Tommy Godwins rekord ...
Jag är helt övertygad om att Steve klarar detta. Undviker han allvarlig sjukdom, allvarliga krascher och annan oförutsedd händelse så kommer han att lyckas.

Folk som sitter här och säger att han cyklar för långsamt har nog aldrig cyklat mer än 2 dagar i sträck.

Tommy Godwins rekord ...
Konkret skrev:
> Jag är helt övertygad om att Steve klarar detta.
> Undviker han allvarlig sjukdom, allvarliga
> krascher och annan oförutsedd händelse så
> kommer han att lyckas.
>
> Folk som sitter här och säger att han cyklar
> för långsamt har nog aldrig cyklat mer än 2
> dagar i sträck.

+1
Snart dags att börja betta. Vilka sajter föreslår ni?

Tommy Godwins rekord ...
Alfsomfan skrev:
> Detta är min favorittråd för tillfället. Jag
> hoppas hoppas att han klarar det.

+1

Tommy Godwins rekord ...
Gunnar O. skrev:
> Alfsomfan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Detta är min favorittråd för tillfället.
> Jag
> > hoppas hoppas att han klarar det.
>
> +1

+1, Det skulle vara jättespännande att höra dina tankar kring detta Gunnar O. Du är förmodligen den som varit närmast att göra något liknande även om du i princip kört ett "tempolopp" i jämförelse. Hur är det med sparandet på krafter och återhämtning? Hur mycket får man betala för att ta i onödigt mycket vid fel tillfälle och hur katastrofalt är det när vädret gör sitt bästa för att motarbeta cyklisten?

Tommy Godwins rekord ...
Det lär gå snabbare när det blir bättre väder. Om han har bra support med dragvilligt sällskap och kan ligga på rulle under hela passen borde han kunna snitta 30 km/t? Men han måste ju också cykla fler mil per dygn än vad han gör nu så det kommer ändå bli många timmar i sadeln. En bra dag måste han nog kunna tillryggalägga uppemot 40 mil. Så en stor andel körning på rulle tror jag är en förutsättning för att han ska ha någon chans över huvud taget.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Får man ligga på rulle då? I så fall skulle det snarast bli en ekonomisk fråga. Om man betalar 8-10 pers för att cykla i en klunga omkring en, för att ge maximalt vindskydd...

Tommy Godwins rekord ...
geologen skrev:
> Får man ligga på rulle då? I så fall skulle
> det snarast bli en ekonomisk fråga. Om man
> betalar 8-10 pers för att cykla i en klunga
> omkring en, för att ge maximalt vindskydd...

Som om rekordfösöket inte redan är en ekonomisk fråga; vilken arbetsför människa har råd med att inte jobba ett år för att istället bara cykla om vederbörande inte hade sponsorer eller rejäl kassa ? ;-)

Tommy Godwins rekord ...
geologen skrev:
> Får man ligga på rulle då? I så fall skulle
> det snarast bli en ekonomisk fråga. Om man
> betalar 8-10 pers för att cykla i en klunga
> omkring en, för att ge maximalt vindskydd...

Vad jag kunde utläsa var det tillåtet att ligga på rulle bakom annan cyklist. Förmodligen kommer klungorna bestå av frivilliga som antingen styr sina pass så att de kan hjälpa till samtidigt som de tränar lågintensiv distans eller av cyklister som helt enkelt vill vara delaktiga i det här försöket och som vill hjälpa Steve att lyckas. Problemen kan väl bli att han får massor med hjälp när det är bra väder och blir ensam när det är som tyngst, blötast och mest mörkt. Sen krävs det ju av hjälpare att de gör allt enligt hans direktiv och inte förbrukar hans reserver genom att cykla för fort eller för ojämnt.

Tommy Godwins rekord ...
janolle skrev:
> Tänk så här , INGEN ALKOHOL. INGET KNARK. På
> ett år nej tack . Är han religös? Eller tror
> han på tomten ?

+1

Tommy Godwins rekord ...
Han behöver lojala dedicerade medhjälpare som kan ta.ledigt från jobbet och cykla med honom inte bara på helgerna utsn även under må-fr. Men sen är det ju inte vem som helst som pallar att köra (och helst kunna liggs och dra konstant) ett pass 30+ mil bara sådär.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Detta borde funka för att slå rekordet:

När Fabian Cancellara pensionerar sig från proffscyklingen tar han lite av sina CHF-miljoner och hyr en velodrom ett år. Han anställer även en sju åtta hyfsade cyklister som han betalar för att i skift ligga och köra lagtempo med Fabian på rulle. Jag tror att Cancellara med TT-hoj på rulle skulle kunna hålla 45 km/t tio timmar per dag.

Med ett detta upplägg krävs 269 dagars cykling a tio timmar. Vilket ger utrymme för totalt 96 vilodagar, nästan två lediga dagar i veckan alltså.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
> Detta borde funka för att slå rekordet:
>
> När Fabian Cancellara pensionerar sig från
> proffscyklingen tar han lite av sina CHF-miljoner
> och hyr en velodrom ett år. Han anställer även
> en sju åtta hyfsade cyklister som han betalar
> för att i skift ligga och köra lagtempo med
> Fabian på rulle. Jag tror att Cancellara med
> TT-hoj på rulle skulle kunna hålla 45 km/t tio
> timmar per dag.
>
> Med ett detta upplägg krävs 269 dagars cykling a
> tio timmar. Vilket ger utrymme för totalt 96
> vilodagar, nästan två lediga dagar i veckan
> alltså.

Cykla tio-tolv timmar dagligen i verkligheten? Mja, ja, det hade jag nog kunnat tänka mig.

Femtio timmar i veckan på en 250-metersbana? Det kan du glömma.

Tommy Godwins rekord ...
En halv miljon varv på en 250-metersvelodrom - fy fasen! Dessutom undrar jag om TT-hoj i tio timmar verkligen är så önskvärt. Komfort borde inte vara helt oväsentligt i detta sammanhang.

Tommy Godwins rekord ...
När gnällfabbe gör det ska jag levitera ett varv runt jorden på 2 min 30 sek sjungandes Black Flags Six pack.

Supertramp skrev:
> Detta borde funka för att slå rekordet:
>
> När Fabian Cancellara pensionerar sig från
> proffscyklingen tar han lite av sina CHF-miljoner
> och hyr en velodrom ett år. Han anställer även
> en sju åtta hyfsade cyklister som han betalar
> för att i skift ligga och köra lagtempo med
> Fabian på rulle. Jag tror att Cancellara med
> TT-hoj på rulle skulle kunna hålla 45 km/t tio
> timmar per dag.
>
> Med ett detta upplägg krävs 269 dagars cykling a
> tio timmar. Vilket ger utrymme för totalt 96
> vilodagar, nästan två lediga dagar i veckan
> alltså.

Tommy Godwins rekord ...
janolle skrev:
> Det som imponerar är ju att Godwin körde 1380
> mil i Juli ! Snitt 445km/dag.

Det är helt är helt rubbat.

Denna tråd är utmärkt att tänka på när det duggar lite och man tycker det är jobbigt att ge sig ut. Rule 9 de lux liksom.

Tommy Godwins rekord ...
Vad har för diagnos den här snubben?

Ngn psykiatiker eller hobbypsykolog här på forumet kanske kan ge lite vägledning?

Tommy Godwins rekord ...
Risken borde vara hög att han vurpar och skadar sig. 12,000 mil, det är ju som att utsätta sig för samma risk som om man cyklar 1000 mil per år i tolv år. Och då känns det som ganska sannolikt att man nån gång under dessa tolv år skulle vurpa och slå sig så pass allvarligt att man i alla fall inte skulle kunna cykla på ett tag.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
> Risken borde vara hög att han vurpade och skadar
> sig. 12,000 mil, det är ju som att utsätta sig
> för samma risk som om man cyklar1000 mil per år
> i tolv år. Och då känns det som ganska
> sannolikt att man nån gång under dessa rolv år
> skulle vurpa och slå sig så pasd allvarligt att
> man i alla fall inte skulle kunna cykla på ett
> tag.

Frågan är inte om det kommer att hända, utan hur många gånger han kommer att syna asfalten. Risken blir ju inte mindre av att han ligger i tempobåge vintertid. Och till sommaren lär det vimla av ölfryntliga bilister på väg hem från puben på de småvägar han frekventerar. Rattfyllon är nog den största risken; gränsen för rattfylla i England är skrämmande 0,8 promille!

Tommy Godwins rekord ...
Ca 1/400 cyklister fick under årets vätternrunda uppsöka sjukhus. Så det borde innebära prick 100% risk för sjukhusbesök för steve, typ.

Tommy Godwins rekord ...
ajca skrev:
> Ca 1/400 cyklister fick under årets vätternrunda
> uppsöka sjukhus. Så det borde innebära prick
> 100% risk för sjukhusbesök för steve, typ.

Det som talar emot är väl den enorma bunten med brevetkort han har. Bara för att 400 x X idioter cyklar alldeles för långt en gång om året och nån gör illa sig måste väl inte det betyda att en supererfaren randonneur har samma procentsats risk? Men visst blir man orolig att han skall råka ut för något.

Tommy Godwins rekord ...
Men herregud kom igen, jämför ni Steve med en vr-cyklist? Och bilisterna med svenska rattfyllon?

Jaja tråden har rejäl potential att spåra ut snart om det fortsätter så

Btw, mitt förslag om betting, trots allt borde väl oddsen för ett lyckande vara rätt höga än så länge, var kan man spela?
Eller är det omoraliskt? ;)

Tommy Godwins rekord ...
ajca skrev:
> Ca 1/400 cyklister fick under årets vätternrunda
> uppsöka sjukhus. Så det borde innebära prick
> 100% risk för sjukhusbesök för steve, typ.

Nej snarare typ 63 % (om man antar samma
risk för olycka per mil).

Mattelektion:

Sannolikhet för olycka (med sjukhusbesök) per 30 mil = 1/400= 0,0025

Sannolikhet för ingen olycka = 1 - 0,0025 = 0,9975

12,000 mil = 400 Vätternrundor.

Sanonolikhet för ingen olycka 40 Vätternrundor = 0,9975^400 = 0,37

Sannolikhet för olycka = 1 - 0,37 = 0,63

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp