Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> ajca skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ca 1/400 cyklister fick under årets
> vätternrunda
> > uppsöka sjukhus. Så det borde innebära
> prick
> > 100% risk för sjukhusbesök för steve, typ.
>
> Nej snarare typ 63 % (om man antar samma
> risk för olycka per mil).
>
> Mattelektion:
>
> Sannolikhet för olycka (med sjukhusbesök) per 30
> mil = 1/400= 0,0025
>
> Sannolikhet för ingen olycka = 1 - 0,0025 =
> 0,9975
>
> 12,000 mil = 400 Vätternrundor.
>
> Sanonolikhet för ingen olycka 40 Vätternrundor =
> 0,9975^400 = 0,27
>
> Sannolikhet för olycka = 1 - 0,27 = 0,63

De sista två raderna får du nog räkna på igen ;-)

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
> Skulle bara kolla om ni var med :-)

Men hans mål är 80000miles om någon missat det . Så det blir 436 vättern ( 295km )

Tommy Godwins rekord ...
Where're you going with that bike Steve?

Screenshot_2015-01-18-10-15-40.png

Tommy Godwins rekord ...
janolle skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Skulle bara kolla om ni var med :-)
>
>
> Men hans mål är 80000miles om någon missat det
> . Så det blir 436 vättern ( 295km )

Precis, ni måste få decimalerna rätt då ni räknar ut sannolikheten för att Steve ska skada sig! ;-)

Tommy Godwins rekord ...
silverman834 skrev:
> janolle skrev:
> -----
> > Supertramp skrev:
> >
>
> > -----
> > > Skulle bara kolla om ni var med :-)
> >
> >
> > Men hans mål är 80000miles om någon missat
> det
> > . Så det blir 436 vättern ( 295km )
>
>
> Precis, ni måste få decimalerna rätt då ni
> räknar ut sannolikheten för att Steve ska skada
> sig! ;-)

Kände du också att det blev lite negativt laddat? :-) Lägg sen till lite spel på att han inte skall klara det, kombinera det med alla spelande fyllon som kör på fel sida. Hoppas det inte går att spela på detta. Jag måste säga att det känns ganska safe med en rutinerad räv som cyklar sina hemmavägar i sällskap med andra bra cyklister och de cyklar onormalt långsamt och säkert. Jag tror att han har ganska bra odds att klara året, i alla fall i jämförelse med random genomsnittscyklist.

Tommy Godwins rekord ...
Detta är en favorit-tråd. Det känns overkligt att tänka sig att Steve skall sitta och trampa resten av året.

Jag har också funderat kring risken för en olycka; antingen egen vurpa eller orsakad av annan trafik.

Som jag förstått det hela har han planerat sina dagar för att i möjligaste mån undvika trafik (hjälper där att cykla i för honom välkända områden).

England (UK) är, har jag läst statistik på, ett förhållandevis säkert land att cykla i - i paritet med Sverige om inte en aning bättre. Att göra samma i Ungern eller Polen skulle vara en sämre ide.

Här är en bild från i morse, från Twitter. Visst blir ni sugna på att klämma en 30-milare när ni ser den....

image.jpg

Tommy Godwins rekord ...
Att vingelcyklister på VR där många knappt cyklat något eller ligger på sin absoluta gräns blir bara löjligt jämfört med en snubbe som cyklar runt på promenadpuls och har många mil i sadeln. Det är klart han fixar detta, heja och må kraften vara med honom!

Tommy Godwins rekord ...
Nån som känner till Steves tidigare historia som cyklist? Är han nå snabb på normal distanser? Han är ju tydligen en känd och meriterad randonneur, men har han även bakgrund som tävlingscyklist, eller har han bara hållit sig till långlopp?

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
363 km i går norrut i medvind. 363 liksom. Idag är han på samma väg söderut och som tur är har vinden vänt. Välkommen flyt där.

Angående olycksrisk så tror jag att en allvarlig olycka (som får honom att missa målet) är liten. Cykling är väldigt sällan farligt och i det här fallet säkerligen ännu mindre farligt.

När jag först såg den här tråden tänkte jag genast att att det var en dåre på omöjligt uppdrag. Efter att ha kollat upp snubben så kände jag mig själv som en dåre som dömt ut honom.

Tommy Godwins rekord ...
Jag har absolut inte dömt ut honom. Och jag tycker hans försök är väldigt spännande och intressant att följa, kul med annorlunda människor som gör saker ingen tror är möjligt. Jag hoppas verkligen att han lyckas!

Men skulle jag satsa pengar så skulle det bli på att han inte slår rekordet. Hoppas att jag har fel (vilket inte är otroligt då jag har dålig koll på extrem långdistanscykling) men det som jag ser som största riskerna är olyckor, förslitningsskador och fysisk utmattning. Men det betyder ju att jag kommer bli ännu mer imponerad om han fixar detta. Redan det som han gjort hittills på dryga två veckor galet imponerande!

Tommy Godwins rekord ...
staine skrev:
> Tänk på att han kanske läser den här tråden
> på sina lediga stunder. Det skulle jag göra i
> alla fall.
>
> Go, go, go Steve!!

Han kanske kör trainer med kryss på väggen på lediga stunder. Enda personen i världen som tycker trainer är mindre enformigt än att cykla ute. :-)

Tommy Godwins rekord ...
Menade inte att du gjort det. Förstår hur du tänker med dina problemformuleringar. De är relevanta och intressanta.

Min gissning, som väl är ungefär lika mycket värd som slask, är att chansen att han lyckas är stor. Man kan se det som att snubben har ett enformigt och slitigt heltidsjobb. Men han gillar det!

Supertramp skrev:
> Jag har absolut inte dömt ut honom.

Tommy Godwins rekord ...
Menade inte att du menade det :-)

EDIT: Menade inte att du menade att jag menade.
Det var så jag menade alltså. För att undvika vidare missförstånd!

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
> Känner att Steve kanske behöver lite Swedish
> misey pendling expertice här?

Ja om det inte är fusk borde nån snabbt buda ner ett par nödhjälpsdubbisar ;)

Tommy Godwins rekord ...
Det vet inte en njurpajstuggare vad det är ens. Han skulle ta det som ett hot. :-)

staine skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Känner att Steve kanske behöver lite Swedish
> > misey pendling expertice här?
>
>
> Ja om det inte är fusk borde nån snabbt buda ner
> ett par nödhjälpsdubbisar ;)

Tommy Godwins rekord ...
Vet inte riktigt, skulle jag betta på att en av dom misslyckas skulle det bli denne Tarzan pga hans nördigt insnöade tabeller, det verkar lite för professor Kalkyl världsfrånvänt petigt typ
Men va vet man?
(Njurpaj är väl förresten hyfsat äckligt m tanke på ingrediensen, men säkert bra för kampviljan. Eller nåt :))

Tommy Godwins rekord ...
SuperApe skrev:
> Tarzan håller ju också på. Han startade sitt
> försök 10 dagar efter Steve och kan ju därför
> använda Steve lite hare. Fast det är Steve som
> är sköldpaddan jmf med Tarzan som är en
> betydligt snabbare cyklist.
>
> Fast Farzan har en plan också.
> http://www.tarzanrides.com/the-riding-plan.php
>
> Det kommer bli spännande!

Känns som lite antiklimax väl om man skulle ta ett rekord som stått sig sen 1939 och därefter bli av med det nya inom kanske 10 dagar.

Tommy Godwins rekord ...
Kul att det är två! Helt olika approach där också.

Men att Kurt skall närma sig 32km/h i snitt låter ju optimistiskt. Närapå så att jag menar att det kan han glömma.

Där Steve verkar väldigt förberedd med sin bakgrund, tänket att hålla en låg fart och inte behöva räkna med återhämtning och att han börjat testa sina teorier inför försöket redan 2012 känns amerikanen mer som att han sätter nya högre mål varje är och inte är i närheten av lika förberedd.

Det enda som känns vettigt i hans Excelark är att det finns två veckors "marginal" i extradagar.

Jag saknar lite mer info om cykel, praktiska grejer etc - någon som har länkar?

Tommy Godwins rekord ...
365 i sträck. Därav kan haren tarzan använda sköldpaddan steve som... öh... hare.

Supertramp skrev:
> Finns det några officiella (eller inofficiella)
> regler för rekordet? Måste det tex vara ett
> kalenderår eller räcker 365 dagar i sträck?

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
> Finns det några officiella (eller inofficiella)
> regler för rekordet? Måste det tex vara ett
> kalenderår eller räcker 365 dagar i sträck?

365 dagar i sträck går bra (#18). http://ultracycling.com/sections/records/max-mileage.php

Den mest intressanta regeln tycker jag är nummer fem: alla cyklar utom kåpade liggcyklar är tillåtna. Vanliga liggcyklar är alltså kosher. Eftersom de är så överlägsna aerodynamiskt och alla liggcyklister lovprisar dess komfort, borde de vara ett oftare diskuterat alternativ. Finns det några uppenbara nackdelar? Anses det som "fusk" att slå Tommys rekord med en liggcykel?

Tommy Godwins rekord ...
Fattar jag det hela rätt så körde han miglia 1001 på en single speed.

44630_1363106765663_2553818_n.jpg

Svaret på frågan att han verkade ha mycket plats för packning...

"Steven Abraham: Most of what was on the back of the bike was a padded bag to put my bike in when i got the train from Paris to Milan."

Självklart, vem hade inte gjort så?

Tommy Godwins rekord ...
emmer skrev:
> SuperApe skrev:
> -----
> > Steve sov över hos en snubbe för några dagar
> > sen.
> >
> > https://burlycross.wordpress.com/2015/01/15/tg/
>
> Ja, vad ska man säga om dieten? och
> "pendlarhojen"?
> Känns underbart excentriskt engelskt :-)

Helt grymt. Om ni inte gjort det, gå in och läs på länken!

(Steve ser ju för övrigt helt väck ut på bilden... )

Tommy Godwins rekord ...
Men efter att ha läst länken från när han sov över hos en kompis stärktes inte oddsen i mina ögon. Det bådar inte gott om han.redan är så trött att han knappt orkar prata efter ett pass. Och han måste ju sova ordentligt! Det känns livsfarligt tycker jag om han inte hinner med att täcka sömnbehovet varje natt.

Tommy Godwins rekord ...
Att han är trött nu beror iofs att han tillfälligt? frångått ~290km/dag, januarisnittet. Blev ju 360km två dagar på raken. Vilket känns lite överilat kanske. Godwin tog ju det väldigt lugnt första månaderna, å andra sidan så var rekordet han skulle slå lite "enklare", han slog det redan i slutet av oktober.

Tillbaka
Topp