Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Amanda loggade 246 miles i regnigt väder igår.

Lite grafer för att illustrera Steves framfart jämfört med Amanda (och Tarzan):
ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

De två sista graferna (ffa den näst sista) illustrerar rätt tydligt hur "ojämnt" Steve kör jämfört med Amanda.

Steves snitt har hittills varit 221,8 miles/dag. För att nå Tarzans notering krävs 203,9 miles/dag under resterande del av året medan det för att nå Amandas notering krävs 242,5 miles/dag, d.v.s. en ganska påtaglig ökning och en längd han hittills överskridit under 15 av 93 dagar.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
:
Jag tänkte att det kunde vara lite intressant att försöka få ett grepp om hur dagsetappernas längd varierar. Att bara räkna standardavvikelse eller varians blir lite missvisande då Amanda ju t.ex. rampade upp rätt rejält under senare delen av sitt försök så för att få ett mått som funkar även framgent gjorde jag följande:

1) Jag räknade för varje dag från dag 30 till den dag Steve är på i sitt försök ut snittet på hur långt de cyklat de senaste 30 dagarna,
2) För varje dag från dag 30 tog jag sedan absolutskillnaden mellan dessa värden och längden på etappen de körde den dagen
3) Slutligen medelvärdesbildade jag dessa värden

Jag säger inte att det på ngt sätt är ett perfekt mått, men det ger i alla fall en indikation kring hur dagsetappernas längd varierar. Jag får för Steve 18,3 miles, för Amanda 7,0 miles och för Tarzan 18,7 miles.

En uppdatering av dessa värden för de första 93 dagarna är att Steve har 21,1 miles, Amanda 6,7 miles och Tarzan 18,4 miles.

Variationen i dagsetappernas längder har alltså enligt detta mått ökat ytterligare för Steve. Sen är det lite svårt att riktigt avgöra vad som är vad då han verkar ha gått i en period med en held el turer som börjar på sen fm och slutar på em/kvällen dagen därpå och jag valt att logga dessa i enlighet med Strava-uppdelningen (d.v.s. att det loggas på det dygn cyklandet skedde) medan det tidigare var fler turer som startade på morgonen och avslutades en bit efter midnatt och som jag loggat helt på dygnet då turen startades.

Tommy Godwins rekord ...
Steve körde långtur igår och klarade av 42 mil medan Amanda producerade drygt tre mil mindre. Amanda har nu 1380 mil kvar till 100000 miles.

Ser ut som det kan vara en till lång dag för Steve då han startade strax efter halv sju i morse (lokal tid).

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Uppdatering kring Steves framfart t.o.m. torsdagens övningar (fredagen är inte fullständigt rapporterad på Strava ännu):

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

Blandade fakta krings Steves cyklande
Snittlängd: 222,15 miles/dag (357,5 km/dag)
Snittrulltid: 13 h 52 min/dag
Rullsnitt: 25,8 km/h
För att slå Tarzan: 203,5 miles/dag under resterande dagar
För att slå Amanda: 242,6 miles/dag under resterande dagar
Tid för att slå Amanda givet nuvarande rullsnitt: 15 h 9 min/dag under resterande dagar

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Angående tidigare diskussion gällande män resp kvinnors fysiska kapacitet för långdistans så hittade jag denna studie som jämför kvinnor och män med avseende på ett antal "blood biomarkers" före och efter ett triatholon (ironman-distans):
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0179324

Conclusion
Overall women appear to tolerate the effects of prolonged strenuous physical activity better than men as illustrated by their lower values of the biomarkers both post-race as well as during recovery.

Tommy Godwins rekord ...
Amanda tuffar på med rundor på 240+ miles förutom i söndags då hon tog en kortrunda på 200 miles för att fira Fars dag. Ligger nu på totalt 94,986 miles.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Angående tidigare diskussion gällande män resp kvinnors fysiska kapacitet för långdistans så hittade jag denna studie som jämför kvinnor och män med avseende på ett antal "blood biomarkers" före och efter ett triatholon (ironman-distans):
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0179324

Conclusion
Overall women appear to tolerate the effects of prolonged strenuous physical activity better than men as illustrated by their lower values of the biomarkers both post-race as well as during recovery.
Känns rätt vanskligt att extrapolera från detta till ultralånga sträckor. Och för ironman som sådant har jag svårt att se att de bästa kvinnorna skulle kunna slå de bästa männen. Med det inte sagt att kvinnor inte på riktigt långa sträckor skulle kunna konkurrera med de bästa männen.

Tommy Godwins rekord ...
[quote GöranS]
Känns rätt vanskligt att extrapolera från detta till ultralånga sträckor. Och för ironman som sådant har jag svårt att se att de bästa kvinnorna skulle kunna slå de bästa männen. Med det inte sagt att kvinnor inte på riktigt långa sträckor skulle kunna konkurrera med de bästa männen.[/quote]

Nej studien visar ju inte att kvinnor generellt sett har bättre förutsättningar än män för ultralånga prestationer, Män har ju många fördelar men studien visar på att det i alla fall finns vissa faktorer som påverkar prestationen över långa distanser där kvinnor har bättre förutsättningar och som kanske kan kompensera lite.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
[quote GöranS]
Känns rätt vanskligt att extrapolera från detta till ultralånga sträckor. Och för ironman som sådant har jag svårt att se att de bästa kvinnorna skulle kunna slå de bästa männen. Med det inte sagt att kvinnor inte på riktigt långa sträckor skulle kunna konkurrera med de bästa männen.

Nej studien visar ju inte att kvinnor generellt sett har bättre förutsättningar än män för ultralånga prestationer, Män har ju många fördelar men studien visar på att det i alla fall finns vissa faktorer som påverkar prestationen över långa distanser där kvinnor har bättre förutsättningar och som kanske kan kompensera lite.[/quote]

Studien talar ju om hur dessa biomarkörer påverkas av en ironman. Även om man kanske kan gissa att det är relevant även för längre distanser så tycker jag att man generellt sett ska vara försiktig med extrapolation av slutsatser från mätdata. En ironman är ju trots allt väsentligt kortare än RAAM, TABR, HAMR, ...

Tommy Godwins rekord ...
Börjat uppdatera arket med Steves förehavanden för de senaste dryga två veckorna. Han har dock börjat krångla till det ytterligare genom ha falska Strava-registreringar. Den 9/6 har han registrerat en del på 315,7 km som slutar några mil hemifrån. Från den punkten han slutade den delen (sannolikt vid midnatt) har han två korta segment registrerade, ett på 15,7 km och ett på 29,9 km. Det senare bär hem medan det första slutar innan han kommit hem. Konstigt nog har det senare flaggats medan det första inte gjort det. Hoppas det inte fortsätter på detta sätt. Är redan lite struligt med turerna som går över midnatt.

Tommy Godwins rekord ...
Schysst kommentar i slutet av videon på dag 403 då hon passerade 95000 miles: "... almost there!". Vittnar ju om en något förvriden världsbild när man tycker att 800 mil kvar = nästan framme.

Tommy Godwins rekord ...
Suck! Den 11:e har Steve lyckats registrera en tur med totaltid på över 31 timmar och rulltid på 5. Han gör det då inte lätt för en annan ...

Tommy Godwins rekord ...
Härligt att min favorittråd är uppdaterad igen:-)
Undrar om han kommer att få lida för den 6%-iga pulsökningen. Han är väl inte på väg att bli sjuk?

Tommy Godwins rekord ...
Mindre än 3000 miles kvar nu för Amanda. Hon verkar ha kommit in i en rytm där dagsetapperna ganska stabilt ligger på 240-250 miles vilket gör att det borde handla om i underkant tolv dagars cyklande ytterligare, d.v.s. hon skulle kunna vara klar den 11:e juli vilket skulle innebära att hon hållit på 423 dagar och därmed slagit rekordet med 77 dagar.

Tommy Godwins rekord ...
Men vad skall hon göra sedan?
Lägga sig ner o dö, väggklättrare eller kan hon fortsätta o slå något längre rekord?
Undra om hon klarar att köra osupportat? Det vore ju intressant att följa.

Tommy Godwins rekord ...
Längre än 100000 miles finns vad jag vet inget etablerat rekord för. Min gissning är att hon hittar på något annat cykelmässigt än att ligga och snurra i parken när hon nått de 100000.

Tommy Godwins rekord ...
Jaha, nu har Steve krånglat till det ytterligare. Han har börjat registrera Strava-aktiviteter som börjar 00.00 och innehåller en liten stunds cykling. Sen en natts sömn och cykling fram till midnatt igen s.a. totaltiderna blir runt 24 timmar. Tror jag gör något avdrag på ungefär den tiden han verkar ha sovit.

Tommy Godwins rekord ...
Steve har en del aktiviteter som flaggats, t.ex. denna https://www.strava.com/activities/1057388555 Är det någon som vet hur det där med flaggningar går till? Måste man motivera? Kan man i så fall se motiveringen någonstans? Vad händer med flaggade aktiviteter? Är de flaggade för alltid eller finns det någon möjlighet för Steve att få de o-flaggade?

Tommy Godwins rekord ...
Lyckades äntligen få in data för Steves äventyr den senaste tiden.
ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

ZZZ.JPG

Steves snitt är efter en tredjedel av året 221,2 miles/dag att jämföras med rekordet på 237,2 miles/dag. Ska Steve greja att slå rekordet krävs nu 245,2 miles/dag under resterande 243 dagar. För att slå herrekordet, d.v.s. Tarzans notering räcker det med 202 miles/dag under resterande tid.

Steve fortsätter också att ha betydligt mer varierande dagslängder än Amanda. Hittills har han haft en snittabsolutavvikelse från medelsträckan under de senaste 30 dagarna på 23,0 miles medan Amanda under samma period av sitt försök hade 9,1 miles.

Under de två sista tredjedelarna av försöket hade Amanda 4 dagar under 200 miles. Om man tittar på Steves turer på sistone har han haft 4 dagar under 200 miles fr.o.m 21/6 till 3/7.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Lyckades äntligen få in data för Steves äventyr den senaste tiden.

Steves snitt är efter en tredjedel av året 221,2 miles/dag att jämföras med rekordet på 237,2 miles/dag. Ska Steve greja att slå rekordet krävs nu 245,2 miles/dag under resterande 243 dagar. För att slå herrekordet, d.v.s. Tarzans notering räcker det med 202 miles/dag under resterande tid.

Steve fortsätter också att ha betydligt mer varierande dagslängder än Amanda. Hittills har han haft en snittabsolutavvikelse från medelsträckan under de senaste 30 dagarna på 23,0 miles medan Amanda under samma period av sitt försök hade 9,1 miles.

Under de två sista tredjedelarna av försöket hade Amanda 4 dagar under 200 miles. Om man tittar på Steves turer på sistone har han haft 4 dagar under 200 miles fr.o.m 21/6 till 3/7.

Ett helt inlägg med bara miles som enhet? Tur att du växlade ofta mellan vem som var röd och vem som var blå i graferna. Det blir snabbt tråkigt annars om man inte får använda hjärnan lite. :)

Tillbaka
Topp