Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Steve har fortsatt Tarzan bakom sig, men bara knappt. Data är inkluderat t.o.m. fredagens tur.
Fig1.JPG

För att nå Tarzan krävs knappts 207 miles/dag under de sista 134 dagarna. För att greja Tommy räcker det med lite under 200 miles/dag. Följande graf kan i det sammanhanget kanske vara intressant:
Fig2.JPG

Tommy Godwins rekord ...
Har helt missat att följa Steves försök sedan i somras, hade i princip glömt bort att han höll på. Lite trist att upptäcka att han inte ligger så bra till jämfört med Tarzan nu, eller för den delen jämfört med Amanda också.

Är det någon som vet om han gjort några förändringar vad gäller kosten, och om han har någon form av stöd eller markservice som vid förra försöket?

Tommy Godwins rekord ...
Ytterligare ett par veckor och nu totalt 246 dagar avverkade och 119 dagar kvar. Steve verkar ha haft lite problem med sinuses (bihålor?) men förefaller nu vara mer eller mindre återställd. Han håller fortfarande Tarzan bakom sig som framgår av nedanstående graf.
Graf1.png

Han behöver greja 207,7 miles/dag under återstoden för att slå Tarzan och han har hittills haft ett snitt på 208,7 miles/dag. Om man tittar på rullande 7- och 30-dagarssnitt ser det ut enligt nedan (har inte orkat fixa in Tarzans värden i grafen):
Graf2.png

Graf3.png

Tommy Godwins rekord ...
Steve påkörd. Från Fb nyss:

"I was hit from behind by a car. Just a glancing blow, rather than a direct hit. Took the wing mirror clean off.
Worst of my injuries are in the photos taken about 20 hours later. Right hand side of my drop handlebars is now more like an extra tri-bar. Probably lucky I was on the tri-bars at the time. Not much more than superficial wounds really. Walking is uncomfortable, not in any pain if I am resting and I should be OK in 72 hours, according to the doctor. Been checked out and X-rayed and nothing broken. Swelling seems to be going down very quickly. I've just been eating and sleeping today.
So, I was hit and found myself lying at the roadside with my right leg tangled in bent up handlebars and in shock. I untangled myself and a passer by stopped and phoned the police. The person who hit me did stop.
Ended up waiting at the roadside for about an hour in freezing temperatures (having now checked my ride on Strava, it was 32F or 0C, so literally was freezing), covered in blankets and going into hypothermia. It got tough when my temperature went down to 34 degrees and it went as low as 33.
As I've had people ask what my resting pulse is, it went down to 37bpm when I was in hospital and warmed up again. It gave the medic a fright until I told him I cycle about 200 miles a day. I even got a free sandwich "

Tommy Godwins rekord ...
Aj, det var tråkiga nyheter. Nu har jag inte koll på vad han haft för rutter på senare tid, men risken för att hamna i något elände som involverar motordrivna fordon är ju inte försumbar med de tanke på hur många timmar det handlar om att vara ute på vägarna vid denna typ av aktivitet. Amandas upplägg med parkcykling är ju i det avseendet säkrare. Och även om ju hon också var i backen vid flera tillfällen så borde det faktum att bilar inte är inblandade i ev. olyckor minska risken att skadorna på något allvarligt sätt påverkar resultatet.

Tommy Godwins rekord ...
Oscar Camenzind sa:
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Risken borde vara hög att han vurpade och skadar
> sig. 12,000 mil, det är ju som att utsätta sig
> för samma risk som om man cyklar1000 mil per år
> i tolv år. Och då känns det som ganska
> sannolikt att man nån gång under dessa rolv år
> skulle vurpa och slå sig så pasd allvarligt att
> man i alla fall inte skulle kunna cykla på ett
> tag.

Frågan är inte om det kommer att hända, utan hur många gånger han kommer att syna asfalten. Risken blir ju inte mindre av att han ligger i tempobåge vintertid. Och till sommaren lär det vimla av ölfryntliga bilister på väg hem från puben på de småvägar han frekventerar. Rattfyllon är nog den största risken; gränsen för rattfylla i England är skrämmande 0,8 promille!

Jag vill ju inte säga "vad var det vi sa".
Men... VAD VAR DET VI SA!

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Oscar Camenzind sa:
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Risken borde vara hög att han vurpade och skadar
> sig. 12,000 mil, det är ju som att utsätta sig
> för samma risk som om man cyklar1000 mil per år
> i tolv år. Och då känns det som ganska
> sannolikt att man nån gång under dessa rolv år
> skulle vurpa och slå sig så pasd allvarligt att
> man i alla fall inte skulle kunna cykla på ett
> tag.

Frågan är inte om det kommer att hända, utan hur många gånger han kommer att syna asfalten. Risken blir ju inte mindre av att han ligger i tempobåge vintertid. Och till sommaren lär det vimla av ölfryntliga bilister på väg hem från puben på de småvägar han frekventerar. Rattfyllon är nog den största risken; gränsen för rattfylla i England är skrämmande 0,8 promille!

Jag vill ju inte säga "vad var det vi sa".
Men... VAD VAR DET VI SA!
Du menar att du vill inte säga det så du SKRIKER det istället? ;-)

Sen tror jag att ska man helt undvika att syna asfalten under cyklande av >10000 mil så får man nog se till att ha väldigt speciella förhållanden (eller ganska mycket tur).

Tommy Godwins rekord ...
Han gjorde 280 styvt igår trots mörker, skadat ben och ishalka på vägarna fram mot aftonen.
(Får tarzans solskensturer i nedförsbacke att verka fjuttiga, även om de var längre i kilometer.)

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
emmer sa:
Han gjorde 280 styvt igår trots mörker, skadat ben och ishalka på vägarna fram mot aftonen.
(Får tarzans solskensturer i nedförsbacke att verka fjuttiga, även om de var längre i kilometer.)

Eller Amandas på liggcykel i en solskenspark.
Tarzan körde väl tämligen platta etapper, i synnerhet på slutet, så det var nog vare sig speciellt mycket uppför eller nedför. Steve har garanterat haft fler höjdmeter utför.

Intressant att Steve ju själv uttalat sig och menat att Amandas cykling nog inte alls var så lätt som vissa vill mena. Men det är klart, vill man göra det svårt för sig kan man ju köra sitt HAMR-försök fram och tillbaka mellan Laerdal och Aurland över berget. Det lär få Steves försök att framstå som en barnlek vad det gäller höjdmeter och eländiga förhållanden.

Om det stämmer med 346 km/dag och 77 dagar kvar skulle jag säga att det nog är kört att greja Tarzans notering och att han får sikta in sig på brittiskt rekord. Kan bli tufft nog att greja drygt 200 miles/dag vilket krävs för det rekordet och en tredjeplats på HAMR-listan.

Tommy Godwins rekord ...
Nej, men skulle jag vara tvungen att sätta några pengar på det hade jag satsat på att han inte grejar Tarzans notering. Vad gäller Tommys måste jag kolla lite mer på hur det sett ut den senaste tiden för honom. Spontant känns det dock som att han gjort en del misstag med upplägget som gjort att det nu är långt ifrån säkert att han klarar Tommys notering.

Tommy Godwins rekord ...
Jag har svårt att googla fram hemsidan för diagrammen som länkats här tidigare.

Ej misstas för GoranS grymma grejer!

Känner någon till ytterligare personer som är på g att köra?

Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
gabbeon sa:
Konkret sa:

http://gicentre.org/oytt/
Är det skit-bakom-spakarna från min sida eller är det data som presenteras för Steve från hans förra försök?

Nere i gråa fältet står det progress as of 2016...

Tommy Godwins rekord ...
fhloston sa:
GoranS sa:
gabbeon sa:
Konkret sa:

Är det skit-bakom-spakarna från min sida eller är det data som presenteras för Steve från hans förra försök?

Men han startade väl i slutet på februari i år?

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
fhloston sa:
GoranS sa:
gabbeon sa:
Konkret sa:

Men han startade väl i slutet på februari i år?
Ja, det ser ut som att den länkade sidan inte är uppdaterad och därmed inte direkt användbar för att utvärdera Stevs framfart denna gång. Möjligen kan den utgöra referensmaterial kring andra försök.

Tommy Godwins rekord ...
Verkar som Steve körde omkull på isen i mellandagarna och har haft lite problem med höften efter det. Dessutom rapporterar han strul med live trackern.

Läget är t.o.m. 1/1 (dag 303) följande:
Fig1.JPG

Fig2.JPG

Fig3.JPG

Fig4.JPG

Fig5.JPG

Börjar se tufft ut att nå Tommys notering med tanke på vad han levererar för dagssträckor nu. Under återstående 62 dagar krävs 205,5 miles/dag. Detta ska jämföras med snittet hittills som ligger på 205,7 miles/dag och då har han troligen den tuffaste perioden på året vädermässigt kvar. Ska han slå Tarzan behöver han upp i 221,8 miles/dag vilket känns utopiskt. Och vad gäller Amanda så skulle det nu krävas drygt 391 miles/dag, d.v.s. i runda slängar 63 mil/dag.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Hur gick det egentligen med Miles "big ring" Smith eller vad han nu hette, han måste ha gett upp, hör inget om honom längre. han hade nån gigantisk klinga på 80 tänder.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Verkar som Tommy körde omkull på isen i mellandagarna och har haft lite problem med höften efter det. Dessutom rapporterar han strul med live trackern.
.

GoranS - mannen med sinne för detaljer, jag tror inte Tommy körde omkull och i synnerhet inte hade problem med trackern :-)
Tack för uppdate och all info du har delat i tråden!

Tråkigt om Steve inte slår Tommys rekord, men vad jag har läst här har hans upplägg inte varit optimalt. Någon som kan ge meddela vad han skulle ha gjort annorlunda och hur?

Tommy Godwins rekord ...
Mina spekulationer är att han troligen kunde åstadkommit ett bättre resultat om han:

a) Valt eller kanske snarare haft möjlighet att köra på en bättre plats än runt Milton Keynes

b) Struntat i att emellanåt ge sig ut på toklånga rundor blandat med kortare. Jag tror att fasta rutiner i längden betalar sig när vi snackar om en såpass lång tid som ett år.

c) Undvika utrustningsstrul. Lättare sagt än gjort, men Steve verkar vara duktig på att få det att strula.

d) Kört mer som han gjort en del under hösten och vintern nu med kortare "varv" inte så långt hemifrån. Om det strular utrustningsmässigt bör vara bättre att ha några mil hem till reservcykeln i stället för 20 mil. Dessutom undrar jag om det inte är mentalt lättare vid blåsigt väder att ha femton enmilssträckor med motvind blandat med femton lika långa medvindssträckor än att ha en femtonmilssträcka med motvind och en med medvind.

e) Hållit sig borta från trafikerade vägar. Det går att vurpa ändå, men är motorfordon inblandade är nog förväntad skada värre. Det är förvisso kanske inte helt enkelt, men åtminstone bör man nog försöka undvika trafik i möjligaste mån. Med så många timmar som det handlar om blir sannolikheten för att något inträffar relativt hög om man är ute på trafikerade vägar. Sen fick jag intrycket att han har försökt tänka på detta, men om man jämför engelska landsvägar och parkvägarna Amanda huvudsakligen höll till på är det ändå en viss skillnad.

f) Varit i bättre form s.a. han skulle kunna hålla högre snittfart. Skulle han slå Amandas notering med hittillsvarande snitt hade det krävts nästan 15 timmars rulltid per dag.

Finns säkerligen en massa annat också.

Tommy Godwins rekord ...
Steve verkar ju gå in för att göra det svårt för sig. Ibland får jag nästan känslan av att han är lite efterbliven. Tänk "Höjdhoppar'n" i Lars Molins film med samma namn.

Han cyklar i ett område med dåligt väder och kyla, vilket leder till lägre fart (tjockare kläder bromsar oerhört mycket!), och relativt kuperat är det också. Han väljer att cykla på vägar som är trafikerade, och har ju också drabbats av påkörningar (minst) två gånger hittills. Och nu vurpa på is. Han är också ganska ostrukturerad och väljer ibland långa rutter med övernattning borta, ibland korta turer nära hemmet.

Dessutom verkar målet bara vara att slå ett inte längre existerande rekord. Det skulle vara som att solosegla runt jorden snabbast, men att försöka slå 1973 års rekord i stället för det senaste och gällande (som i det här fallet är en fjärdedel av det första!).

Amanda var smart, medan Steves krokbensläggande på sig själv nästan är provocerande!

Tommy Godwins rekord ...
Man kan ju argumentera för att Tommy fortfarande har det brittiska rekordet och att om Steve slår hans notering övertar han det rekordet.

Att han kör i sina hemtrakter kan ju ha sina skäl - ekonomiska, sociala, ... Men, det är onekligen en plats som cyklingsmässigt framstår som lite besvärlig om det är en HAMR man satsar på.

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
SuperApe sa:
geologen sa:
Ibland får jag nästan känslan av att han är lite efterbliven. Tänk "Höjdhoppar'n" i Lars Molins film med samma namn.

Schyssta klubben.

Amanda har ju en skada på/i hjärnan! Så det underlättar nog att va lite galen.
Har du några belägg för att de skador hon ådrog sig i samband med bilolyckan underlättat hennes långcyklande? Om inte så tycker jag det där var lite osmakligt.

Tommy Godwins rekord ...
Bele sa:
GoranS sa:
Verkar som Tommy körde omkull på isen i mellandagarna och har haft lite problem med höften efter det. Dessutom rapporterar han strul med live trackern.
.

GoranS - mannen med sinne för detaljer, jag tror inte Tommy körde omkull och i synnerhet inte hade problem med trackern :-)
Korrigerat!

Av någon anledning skriver jag ofta det felet, Tommy i stället för Steve. De flesta gånger kommer jag på mig själv, men denna gång slapp det igenom. Vet inte om det beror på att jag när jag ska hitta rätt på tråden söker på Tommy och sedan har det i skallen när jag börjar skriva inlägget.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
janolle sa:
SuperApe sa:
geologen sa:
Ibland får jag nästan känslan av att han är lite efterbliven. Tänk "Höjdhoppar'n" i Lars Molins film med samma namn.

Schyssta klubben.

Har du några belägg för att de skador hon ådrog sig i samband med bilolyckan underlättat hennes långcyklande? Om inte så tycker jag det där var lite osmakligt.

Eftersom hon är sjukpensionär & föräldrarna försörjer henne så: Hon kunde ju inte fortsätta på
elit nivå.

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
GoranS sa:
janolle sa:
SuperApe sa:
geologen sa:

Schyssta klubben.

Eftersom hon är sjukpensionär & föräldrarna försörjer henne så: Hon kunde ju inte fortsätta på
elit nivå.
Tolkar det som att svaret på min fråga är nej.

Tillbaka
Topp