Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Både Steve och Amanda framstår onekligen som en smula eljest, men jag tror nog en måste vara det för att överhuvudtaget ge sig på något liknande, det är trots allt ett år av ens liv levt i någon slags bubbla. Själv uppskattar jag folk som inte är som folk mer ju äldre jag blir, man kanske blir klok nog att inse att man inte behöver bry sig så mycket vad andra tycker.

Tommy Godwins rekord ...
Jo, visst är de i någon mån udda och det är kanske inte så konstigt då HAMR:ande knappast kommer att bli någon mainstreamaktivitet. I Amandas fall verkar det ju dock som att det snarast fick henne att återvinna lite socialt liv och bli mer öppen och gladare. Så i det fallet verkade det snarare spräcka bubblan än att baka in henne i den.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Jo, visst är de i någon mån udda och det är kanske inte så konstigt då HAMR:ande knappast kommer att bli någon mainstreamaktivitet. I Amandas fall verkar det ju dock som att det snarast fick henne att återvinna lite socialt liv och bli mer öppen och gladare. Så i det fallet verkade det snarare spräcka bubblan än att baka in henne i den.

Det menade ja ju!!! Hur svårt kan det va? Cyklingen är rehab för henne.

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
GoranS sa:

Det menade ja ju!!! Hur svårt kan det va? Cyklingen är rehab för henne.

Amanda har ju en skada på/i hjärnan! Så det underlättar nog att va lite galen."

och

Eftersom hon är sjukpensionär & föräldrarna försörjer henne så: Hon kunde ju inte fortsätta på
elit nivå.

är detsamma som att

Cykling är rehab för henne.

Du lyckades uppenbarligen kollra bort mig i alla fall.

Tommy Godwins rekord ...
Vi kanske kan avhålla oss från att döma både osmakligt och efterblivet. Det är dåliga ordval men ni är egentligen rätt ute i era tankar även om det framstår som plumpt. Låt mig förtydliga vad jag menar.

Helt klart är det ingen ”normal” eller ”rationell” person som ger sig på dessa rekordförsök. Men trots det finns det ett helt gäng människor som gör motsvarade saker; allt från ”ett maraton om dagen” till världsomseglingar, nå världselit osv så underlaget är ändå förhållandevis stort. Så helt konstigt är det inte.

Tarzan valde ett upplägg som verkade som ”fusk” men trots det funkade det ändå inte riktigt från och han anpassade sig följdaktligen och levererade ett bra resultat. Enligt partnern gillade han inte parken men hon ”tvingade” honom att köra där.

Amanda byggde vidare på Tarzans framgångskoncept i parken och optimerade de bra bitarna ytterligare - föräldrar som stöd, dvs två heltidspersoner mot Tarzans enda, därtill fyllde hon på med mycket socialt stöd och peppande via andra som cyklade med henne vilket garanterat är jättepositivt i längden och bryter av ensamhet och tristess men ändå blir ”lagom” ansträngande för henne.

Steve verkar utåt sett välja bort de möjliga förbättringsfaktorerna. ”Efterbliven” är förstås ett alldeles för starkt ordval men det är märkligt att han inte löpande justerar och utvärderar sitt koncept. Jag försöker med en annan jämförelse och säger att Steve är som en artist eller konstnär. Ofta behöver en artist en producent - artisten kan då fokusera på sin kreativitet och skapandeprocess medan producenten har det övergripande ansvaret att ta det hela i mål. Det finns begåvade artister som aldrig skulle kunna få ihop en skiva eller en turne utan hjälp. De är förstås inte ”efterblivna” men de saknar snarare en del av det som krävs men har ANNAT i överflöd.

Ingen av dem kan fungera utan den andre. Steve behöver liksom en producent som kan ge honom utrymme för sina excentriteter (konstnärlig integritet) men samtidigt hålla honom på spår (kommersiell framgång).

Tarzan med sin företagsägarbakgrund och Amanda som elitidrottare har redan den där ”resultatbiten” på plats.

Så tänker jag iaf, vad tror ni?

Tommy Godwins rekord ...
Angående Steve har han aldrig varit ute efter något 365dygns rekord. Utom Godwins, men att
några andra han före bryr han sig inte så mycke om.

Tommy Godwins rekord ...
Kristoffer R sa:
Vi kanske kan avhålla oss från att döma både osmakligt och efterblivet. Det är dåliga ordval ...
Hm, inte riktigt med på vad du menar. Jag är väl den som på senare tid i alla fall har använt ordet osmakligt i tråden så jag är lite nyfiken på hur jag ska tolka detta. Menar du att jag använde ordet osmakligt på ett dåligt sätt då jag skrev att jag tyckte att det var just osmakligt att utan stöd hävda att den hjärnskada Amanda ådrog sig i bilolyckan skulle vara en delförklaring till framgången?

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
Angående Steve har han aldrig varit ute efter något 365dygns rekord. Utom Godwins, men att
några andra han före bryr han sig inte så mycke om.
Inför nuvarande försök fanns en plan, tror det var på den nu till synes insomande sajten oneyeartimetrial.org.uk. Denna plan plan beskrev hur han skulle öka dagsdosen månad för månad på ett sätt som verkade uttänkt för att nå Amandas (förväntade) resultat. Nu ökade ju Amanda på slutet så inte ens om Steve genomfört planen hade det inneburit att han slagit Amandas notering. Men nog skulle jag tro att han hade förhoppningar om att slå Amandas notering när han började försöket i mars 2017. Sen lyckades han aldrig öka dagsdosen och han har naturligtvis sedan ganska länge släppt alla tankar på hennes notering.

Tommy Godwins rekord ...
Jag tycker att Mark Beaumonts 80-dagarscykling runt jorden är intressant som ett exempel på vad som kan göras om man tar det på allvar och lägger tid på planering. Optimera en rutt jorden runt som uppfyller kraven och som inte är för backig/blåsig etc. Få det att fungera med alla gränspassager, visum etc utan att tappa för mycket tid. Arrangera flygtransporter utan att tappa för mycket tid. Samtidigt hålla ett bra flöde av uppdateringar mot traditionella och sociala media, vilket gör det lättare med sponsorer.

Och sedan faktiskt klara av cyklingen.

Tommy Godwins rekord ...
mmmrrrr sa:
Jag tycker att Mark Beaumonts 80-dagarscykling runt jorden är intressant som ett exempel på vad som kan göras om man tar det på allvar och lägger tid på planering. Optimera en rutt jorden runt som uppfyller kraven och som inte är för backig/blåsig etc. Få det att fungera med alla gränspassager, visum etc utan att tappa för mycket tid. Arrangera flygtransporter utan att tappa för mycket tid. Samtidigt hålla ett bra flöde av uppdateringar mot traditionella och sociala media, vilket gör det lättare med sponsorer.

Cykla 94mil på 24tim Borde väl va ett rekord som snart borde bli 1000km.

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
mmmrrrr sa:

Cykla 94mil på 24tim Borde väl va ett rekord som snart borde bli 1000km.
Är det någon som är på gång med ett försök?

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Kristoffer R sa:
Vi kanske kan avhålla oss från att döma både osmakligt och efterblivet. Det är dåliga ordval ...
Hm, inte riktigt med på vad du menar. Jag är väl den som på senare tid i alla fall har använt ordet osmakligt i tråden så jag är lite nyfiken på hur jag ska tolka detta. Menar du att jag använde ordet osmakligt på ett dåligt sätt då jag skrev att jag tyckte att det var just osmakligt att utan stöd hävda att den hjärnskada Amanda ådrog sig i bilolyckan skulle vara en delförklaring till framgången?

Du har helt rätt i din invändning att kalla det osmakligt och det var en dålig formulering av mig att plocka upp det ordet som exempel.
Jag syftade inte direkt på dig och det du skrev utan mer på den riktning tråden tog, och hoppades egentligen vrida diskussionen mer ”i balans”. Jag skulle ha skrivit det istället och varit mer direkt. Ursäkta.

Det finns gott om trådar med både oavsiktliga och avsiktliga missförstånd och det skulle lätt kunna bli pajkastning.

Hoppas det blev mer klart, ingen kritik mot någon utan snarare försökte jag tillämpa ”generositetsprincipen” och försöka förstå vad skribenten egentligen skulle kunna mena.

Hursomhelst: Jag rehabiliterar själv från en stressinducerad hjärnskada och är beredd att spekulera kring tesen att det kan vara en delförklaring. Jag säger inte att det är ett framgångsrecept eller eftersträvansvärt och förminskar inte heller men det hänger ihop.

För vilken person som helst är en hjärnskada en livsomvälvande händelse. Det sätter radikalt ner ens möjligheter att fungera, såväl fritid som yrkesmässigt. Att acceptera sitt nya handikapp är enormt svårt, även att lära sig nya gränser. Saker som tidigare var lätta blir omöjliga. Hjärntrötthet är vanligt; dvs energikostnaden är mycket högre och mer hjärnvila krävs. Hjärnan är anpasslig, men i vuxen ålder tar den anpassningen mycket mer tid.

Fasta rutiner och minimalt med intryck är positivt. Motion är positivt. Utomhusvistelse, gärna i halvöppna landskap med träd och natur är också positivt. Jag vet inte varför, men så är det.

Hård fysisk ansträngning är både ångestdämpande och stressminskande. Ångest och livsomvälvande händelser bearbetas ofta på liknande sätt.

Amanda mådde troligen väldigt väldigt bra av cyklingen mot HAMR. Vad som för någon annan vore en miserabel och enformig livsstil, kan i hennes fall istället ha varit en fantastisk väg mot läkning.

Den sociala kontakten att cykla i grupp är också perfekt om man lider av hjärntrötthet. Ramarna för Amanda blir tydliga och enkla vilket ger fördelarna av socialt umgänge med en relativt liten insats från hennes sida.

När det gäller Steve är det i mina ögon så att det är Tommys rekord som gäller, och hans fiktiva ”producent” skulle hjälpa honom att nå målet på ett sätt som Steve accepterar som ”artistiskt korrekt”. Att rulla runt Flatwoods är uteslutet.... men att köra kortare loopar under vissa väderförhållanden och att lägga ut jättedagar/kortdagar på ett smartare sätt skulle vara rimligt.

Amanda förefaller ha haft väldigt lite tekniskt strul för övrigt. Stämmer det och isf varför?

Tommy Godwins rekord ...
Kristoffer R sa:
Amanda förefaller ha haft väldigt lite tekniskt strul för övrigt. Stämmer det och isf varför?

Låga belastningar, i stort sett samma miljö varje dag. Förmodligen varmt och rent och obetydligt med damm. Växlar mellan flera olika cyklar som underhålls av "supporten" medan Amanda cyklade på en av de andra. Eventuella problem kunde åtgärdas genom att bara rulla tillbaks till "supporten" på kort tid och byta till annan cykel. Kanske hade de ett schemalagt serviceschema, ungefär som inom flyget, att man byter vissa komponenter efter bestämd tid/gångtid i stället för när det börjar strula eller bli fel på.

Tommy Godwins rekord ...
Jag vill bara inflikade ett tack till Kristoffer R. Bra formulerat och dessutom innehåll som är värt att ta åt sig av och ta med sig i andra sammanhang.

Tommy Godwins rekord ...
Ser ut som det Tommys notering också håller på att bli svåruppnåelig. Efter 315 dagar, d.v.s. med 50 dagar kvar, är snittet nere på 204,7 miles/dag och för att nå Tommys notering behövs 211,6 miles/dag under resterande tid. Med tanke på att hans snitt den senaste månaden legat på ca 180 miles/dag krävs en rejäl ökning. Jag vet inte hur mycket hans skador påverkar, men fredag och lördag hade han mindre än 10 timmars rulltid vilket inte håller, i synnerhet som rullsnittet låg på 23-24 km/h.

Några grafer:
Fig1.JPG

Fig2.JPG

Fig3.JPG

Fig4.JPG

Tommy Godwins rekord ...
Ska han dra igång en månadsrekordsatsning nu? Är det Amandas notering han satsar på att slå eller sin egen?

Om det är Amandas notering det handlar är det alltså 267 miles/dag eller nästan 43 mil/dag. Med tanke på att han hittills haft ett rullsnitt på 25,5 km/h innebär det närmare 17 timmars rulltid per dygn. Mindre än en timmes overhead-tid per dag tror jag är optimistiskt vilket gör att han har sex timmar från det att han avslutar en runda tills nästa ska påbörjas. Jag förhåller mig skeptisk till om detta är realistiskt givet vad han gjort hittills. Dessutom har snittfarten på sistone varit under 25,5 km/h. Sedan 1/12 har den varit 23,5 km/h vilket ger över 18 timmars rulltid per dygn.

Om man struntar i ev. praktiska aspekter vore det i mina ögon vettigare att köra ett HMMR-försök mitt i sommaren för att få så mycket ljus som möjligt.

Tommy Godwins rekord ...
Där låter det som att han fortfarande tror/drömmer om Tarzans notering, om jag nu inte har helt fel i min statistik och han behöver 230+ miles/dag för Tommys notering.

Vi får väl se men jag tror att han får bara glad om han kan stå som innehavare av det brittiska rekordet i början av mars.

Tommy Godwins rekord ...
Han verkar inte riktigt förstå sina egna begränsningar. Lite som gammelgubben i Australien som skulle köra en ironmandistans om dagen i hundra dagar förra året och klarade sju(?) dagar.

Tommy Godwins rekord ...
Steve fortsätter med väldigt variabla dagsdoser. Senaste veckan har bjudit på 136, 228, 205, 162, 215, 160 resp. 228 miles.

Med 43 dagar kvar behöver han nu snitta 215 miles/dag för att slå Tommy och 238,6 miles/dag för att nå Tarzan. Hans egna snitt hittills ligger på 204,4 miles/dag. Ett problem är att han på sistone legat på mellan 21 och 23 km/h i rullsnitt. Bara för att slå Tommy behöver han närmare 16 timmars rulltid per dag med ett snitt på 22 km/h. Lägg på 1-2 timmar "dötid" och det är problem med otillräcklig sömn, i synnerhet som han redan nu rapporterar att han blir sömnig emellanåt.

Det som möjligen kan anses positivt är att det i alla fall inte verkar vara någon risk för snö och is den närmaste tiden runt Milton Keynes.

Tommy Godwins rekord ...
Om jag fattade det rätt var han ute i "sista sekund" för att få in försöket/försöken, så jag gissar att något försök börjar precis i början av februari. Att han skulle lyckas slå Amandas notering håller jag dock för ganska osannolikt, men osvuret är kanske bäst.

Tommy Godwins rekord ...
OK. Angående månadsrekordförsöket tolkar jag det som att han startar 2/2 och målsättningen är att slå den egna noteringen snarare än att attackera Amandas rekord.

Tommy Godwins rekord ...
För att slå Amanda och spela enligt pajas-reglerna så tror jag en liggcykel och en utomhus velodrom är det optimala.
Lite pannben och lite folk som drar runt en så är rekordet hemma!

Tommy Godwins rekord ...
Davidsson sa:
GoranS sa:
OK. Angående månadsrekordförsöket tolkar jag det som att han startar 2/2 och målsättningen är att slå den egna noteringen snarare än att attackera Amandas rekord.

Tappar ju allt allmänt intresse om han bara skall försöka slå sitt eget bästa.

Hans bästa är väl rekordet för män eller har det blivit slaget? Han visade nämligen ett diplom.

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
Davidsson sa:
GoranS sa:

Hans bästa är väl rekordet för män eller har det blivit slaget? Han visade nämligen ett diplom.
Om jag inte helt missat något har han fortfarande rekordet för män. Dock är jag inte säker på om diplomet är för män eller inte. När han slog rekordet var det oavsett kön. Amanda slog sedan Steves notering. Så Steves diplom skulle kunna vara för rekordet oavsett kön. Sen är det väl t.ex. brittiskt rekord så ...

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Konkret sa:
Davidsson sa:
GoranS sa:

Om jag inte helt missat något har han fortfarande rekordet för män. Dock är jag inte säker på om diplomet är för män eller inte. När han slog rekordet var det oavsett kön. Amanda slog sedan Steves notering. Så Steves diplom skulle kunna vara för rekordet oavsett kön. Sen är det väl t.ex. brittiskt rekord så ...

På diplomet står det kön.

Det är väl ganska intressant om han kan slå rekordet eftersom det är världsrekordet.

Eller brukar du alltid rata det andra könet om det är sämre än det andra i rekordsammanhang?

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
Davidsson sa:
GoranS sa:

Det är väl ganska intressant om han kan slå rekordet eftersom det är världsrekordet.

Eller brukar du alltid rata det andra könet om det är sämre än det andra i rekordsammanhang?
Var det sista riktat till mig eller Davidsson?

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Konkret sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
Davidsson sa:
GoranS sa:

Var det sista riktat till mig eller Davidsson?

Till davidsson.
Missade helt quoten GoranS. Ursäkta.

Tommy Godwins rekord ...
Davidsson sa:
Snurrade ihop lite med årsrekordet.

Hur går det för galningen?

23 januari.

Trek Bicycle Store in Milton Keynes has set me up very well, ready for my last month and a bit of my Annual Mileage Record attempt. For the last month, starting on 2nd February, I will start another attempt at my current month (30 day) distance record of 7104 miles. Thanks to Trek my bikes are better equipped and in better condition than when I broke the month record as part of my training for the year record, back in September 2016.
Going for the month record at the end of winter probably doesn't seem like the best plan when, in theory, I could have put in attempt in summer, so why do it in winter?
My year record never went to plan. I started very well, riding 95 hours a week and I was feeling stronger. Even my power data backed this up.
I couldnt figure out why it was that in the 2nd month, inspite of feeling stronger and the power data still backing up how I felt, my mileage was dropping. By the 3rd month I reduced my hours of riding to about 85 a week thinking that I would recover and my speed would continue to increase and because of my slight increase of speed, my mileage wouldn't drop too much.
This never went to plan and I gradualy grew more tired without really noticing until by about September, I was bringing up food about every hour. At worst I was being sick every 2 miles for about an hour or two until I slept by the roadside.
I couldn't understand why I was finding it so hard to ride for 85 hours a week when I was riding 95 hours a week much more comfortably at the beginning of the year. I was sure that I was getting enough sleep. I made a point of never using an alarm clock to wake up each morning for several reasons. But why was I finding it so hard. I also loosely followed Mark Beaumont on his round the world record attempt (well done Mark) and had this nagging question, how can he ride for 100 hours a week for almost 80 days when I am finding it so hard to only do 85?
I thought about what I had going on and from what I have read and listened to about sleep, everything seemed to point at me being deprived of sleep. I have read up a little bit on sleep because of my Audaxing and working rotating shifts, so have a reasonable understanding of how it works. But how? I was sure I was getting enough sleep, but was I? The only answer that made sense was that I have a condition called, "Sleep Apnoea."
I tried an experiment. I bought some anti snoring spray from a chemist and tried that one night. I felt a whole lot better than usual when I woke up the next morning. I tried this for several days and felt much better! On reading the notes on the anti snore spray it said that it was not for treating sleep apnoea, so I looked on line and bought myself a tongue stabilizer which had very good customer ratings. This made a huge difference!
You can read up about sleep apnoea on the NHS website, among other places for better information, but what it basically is, is that you stop breathing while you are asleep, which wakes you up. You wont be aware that this is going on because before you are fully awake, you will go back to sleep very quickly without realizing that you woke up in the first place. The best clues that you may have this condition are that you snore (as I do, or at least did now that I am treating my condition) and that you wake up during the night, perhaps to go to the toilet.
This simply means that when I was sleeping, I was getting a very poor quality and ineffective sleep.
However, although I had made a most probable diagnosis, I still wasnt going to magically spring back to how I was back in March. Loss of sleep has an accumulative effect. You simply don;t recover from months of lost sleep literally overnight. Much less so when you have to try and cycle over 200 miles a day! It was going to take months to recover and it pretty much has!
I don't know how badly affected I am by sleep apnoea. The only real way of knowing is by going to a sleep clinic and getting wired up for analysis while you seep, but I didn't have time for that. Just popping my tongue in a tongue stabilizer before I fell asleep and seeing if it worked was much more time efficient and time is miles!
I actually seemed to be catching up on sleep by getting roughly the same number of hours sleep each night when riding for 85 hours a week.
Within a few weeks I was feeling much better. I wasn't being sick and I could cut down on the huge amounts of caffeine I was taking to help me get through a day.
Within a few months I was feeling much better, though still not great, I knew that things would improve.
Then I was hit by a car. Another huge setback and my injures were making me feel sleepy. A different kind of tiredness. More like of you've done a hard training session. Damage to the body triggers off repair hormones which make you feel very sleepy, so I was slower and unable to ride as many hours. And just as I was beginning to feel almost recovered from that, I went down on ice very heavily.
Its about a month on from when I went down on ice. Its been about a week since I have been able to walk comfortably and mount my bike by lifting my leg over my saddle instead of resting it on the top tube and sliding it over.
It is still slowing me down but I am feeling much better. I tried pushing my pace closer to what I was doing back in March-April yesterday, but ended up getting very sleepy. this is because of my injuries being not fully recovered. Mentally, I feel better than I have done since about the early days of my attempt. I rode 100 hours last week, though my mileage wasn't that good because I was slowed down, not just from my injuries but also from persistent strong winds. I hope to do another 100 hours this week, hopefully at a slightly faster pace, but as I found yesterday, I am still unable to ride at pace without getting sleepy so will just take it easy and keep going as long as I can. This week hasn't got off to a great start with me having to do paperwork and other things that only I can do, regarding legal stuff. But my injuries are healing and I am feeling more and more awake. My speed is slowly getting back to pace.
I don't know if I can succeed or not. It depends on how quickly I can recover from my injuries. Last week was my first week of over 200mpd since about 6 weeks. I haven't just had injuries holding me back. The GPSs have been running themselves into the ground and I've had to manage my riding and take time out to sort those out. The tracker packed up, which cost several more hours. I've taken yet more time out today to sort out stuff that needs doing.
But now everything is pretty much done now and I can finally just get on with the cycling and not have to do too much else.
Garmin, in their infinite wisdom, have sent me their latest top notch 1030 GPS (available at Trek Bike Store ;-)). I've been using it for about a week and its looking very good. I reckon I can get over 30 hours use on battery save mode where I was getting 15-16 from a Garmin 520, though a few weeks ago I was lucky to get 10 hours because the battery has been recharged so many times.
So if I can recover from my injuries enough and in time; weather aside maybe; things are looking promising for me beating my (now men's) Monthly Mileage Record. I shouldn't be affected by my sleep apnoea as I would have been in 2016. I am probably fitter than I was then and am certainly lighter. The new Garmin 1030 has most likely removed any GPS issues with its long battery life. And thanks to Trek Bike Store I am better equipped for my month record attempt than I was in 2016.

Tillbaka
Topp