Torpedo Dreigang 515 - problem

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Hej hej.

Jag har precis plockat ned och rengjort ett Dreigangnav från omkring 1970, modell 515. Efter återmontering går det inte att få i första växeln.

Tredje växeln (planetväxeln), det ökända friläget och andra växeln går fint men ettan är omöjlig.

Inne i navet finns ju en koppling/”dog clutch” och det är genom att flytta den via växelkedjan som växlarna går i. Kopplingen har två kuggdrev, ett inre, fintandat för trean och tvåan, och ett yttre med grövre tänder för ettan.
Ettan är efter vad jag har förstått direktväxel där
kopplingens grövre drev driver kedjedrevet?

Min första tanke var att växelkedjan inte lyckades dra ut kopplingen tillräckligt långt och att kuggarna på det yttre kuggdrevet inte hakade i motsvarande kuggar på insida kedjedrevet, men visst gör de det. När jag kollar närmare ser det däremot ut som att att kopplingens inre, fintandade kuggdrev fortsätter driva tvåans växel trots att det yttre kuggdrevet har hakat i kedjedrevet på rätt sätt. Ska det vara så?

Efter att ha rivit ned navet och satt ihop det igen fem gånger utan att ha löst problemet vänder jag mig nu till Happy och håller tummarna.

//Eric

Kopplingens yttre kuggdrev:
F6C06159-8820-4D16-A329-173B56AB385E.jpeg

Motsvarande kuggar på insidan kedjedrevet:
0F66E925-D610-4D45-BA32-647297CE544D.jpeg

Sätter du tvärpinnen rätt i axeln? Den du skruvar fast kedjan i..
Den har en platt och en rundad sida. Missar man på den så får den inte full rörelse och då går oftast inte ettan i (när den behöver full rörelse)

Sätter du tvärpinnen rätt i axeln? Den du skruvar fast kedjan i..
Den har en platt och en rundad sida. Missar man på den så får den inte full rörelse och då går oftast inte ettan i (när den behöver full rörelse)
Tack för svar! Jag satte tvärpinnen med platta sidan uppåt. Ett tag trodde jag att det var problemet och vände helt sonika på den för att få den rundade sidan uppåt så att pinnen kommer hela vägen upp i topp av spåret. Väldigt svårt att få in pinnen hela vägen då, kändes som att den faktiskt var gjord för att sitta med platta sidan uppåt. (Möjligt också att det är hålen i kopplingen som är slitna.)

I vilket fall som helst så monterade jag ihop den så, men fick inte i växelkedjan. När jag plockade isär allt (tredje gången tror jag..) hade pinnen gått av. Slaktade ett annat Dreigang för att sno ny pinne och den var då monterad med… platta sidan uppåt.

Så jag vet i fan.

man skall aldrg skruva fast kedjepinnen fullt i den lilla tvärpinnen, då går den av om den lilla växelkedjan råkar följa med runt vid fastdragning av hjulet. och växelkedjan bör ha fritt rum att rotera lite åt endera hållet för att funka tillfredsställande

en lbs värd namnet bör ha pinnen på lager.

vad problemet är i ditt nav vet jag inte riktigt, men för mycket och för fast fett kan ställa till det.

man skall aldrg skruva fast kedjepinnen fullt i den lilla tvärpinnen, då går den av om den lilla växelkedjan råkar följa med runt vid fastdragning av hjulet. och växelkedjan bör ha fritt rum att rotera lite åt endera hållet för att funka tillfredsställande

en lbs värd namnet bör ha pinnen på lager.

vad problemet är i ditt nav vet jag inte riktigt, men för mycket och för fast fett kan ställa till det.
Ah. Det har jag inte tänkt på. Smart.

Pinnen har jag snott från ett annat nav, så det är ju lugnt för tillfället. Tittade igenom en sprängskiss av 515-modellen och ser att jag har missat en liten del.
C2E386AD-0006-4D24-84AA-4B7F180EC0DA.jpeg

Vem vet, det skulle kunna vara det som är problemet.

Hej hej.

Jag har precis plockat ned och rengjort ett Dreigangnav från omkring 1970, modell 515. Efter återmontering går det inte att få i första växeln.

Tredje växeln (planetväxeln), det ökända friläget och andra växeln går fint men ettan är omöjlig.

Inne i navet finns ju en koppling/”dog clutch” och det är genom att flytta den via växelkedjan som växlarna går i. Kopplingen har två kuggdrev, ett inre, fintandat för trean och tvåan, och ett yttre med grövre tänder för ettan.
Ettan är efter vad jag har förstått direktväxel där
kopplingens grövre drev driver kedjedrevet?

Min första tanke var att växelkedjan inte lyckades dra ut kopplingen tillräckligt långt och att kuggarna på det yttre kuggdrevet inte hakade i motsvarande kuggar på insida kedjedrevet, men visst gör de det. När jag kollar närmare ser det däremot ut som att att kopplingens inre, fintandade kuggdrev fortsätter driva tvåans växel trots att det yttre kuggdrevet har hakat i kedjedrevet på rätt sätt. Ska det vara så?

Efter att ha rivit ned navet och satt ihop det igen fem gånger utan att ha löst problemet vänder jag mig nu till Happy och håller tummarna.

//Eric

Kopplingens yttre kuggdrev:
Visa bilaga 529214

Motsvarande kuggar på insidan kedjedrevet:
Visa bilaga 529215
Är Du sker på att den stora kulringen ligger åt rätt håll?

Senast ändrad:
Sista försöket innan jag ger upp. Har nu monterat ihop navet med den halvmåneformade bricka som syns på sprängskissen ovan (den har alltså suttit i mitt nav från början, så det inte blir några missförstånd). Nu går ettan i, men inte trean. Endast det där #^!!%^+$ friläget ligger i vid slapp växelvajer.

Problemet är alltså att kopplingen inte kan röra sig över hela växelspektrat, antingen når den ettan, tvåan och friläget eller också tvåan, friläget och trean. Så långt är jag med. Jag bifogar en bild på alla delar som ingår, utlagda i ordning. Kan någon se om jag missat någonting, eller förmedla kontakt till någon som är expert på äldre växelnav?

Ja, jag vet att jag kanske borde skaffa ett annat, men det är ju så FRUKTANSVÄRT PSYKANDE att ge upp utan att ha hittat felet.

08DE2F0E-B3D3-4008-B53F-7B7271F07563.jpeg

åh härligt detta blir nog min debut här i happys avlånga forum! äntligen någon mer som gillar skrot! Problem att få i växlarna får du så fort någon pryl sitter fel så det kan vara lite vad som helst. Kulringen på första bilden ligger absolut åt fel håll! Imponerande att du fick ur den gängade lagerskålen. Kolla på den här videon
så ser du steg för steg, på tyska dessutom :)

och ge inte upp! du löser det med bara lite mer envishet. Angående växelbacken ska platta sidan vara riktad utåt. Kan tipsa om Cykelhistoriska föreningen (för frågor) och Cykelhistoriska föreningens pryltorg (ja, för för skrot) på facebook! Om allt totalskiter sig har jag nog ett hyfsat komplett reservnav (515)!

och ge inte upp! du löser det med bara lite mer envishet. Angående växelbacken ska platta sidan vara riktad utåt. Kan tipsa om Cykelhistoriska föreningen (för frågor) och Cykelhistoriska föreningens pryltorg (ja, för för skrot) på facebook! Om allt totalskiter sig har jag nog ett hyfsat komplett reservnav (515)!
Låter underbart. Jag köper gärna ditt nav på rot. Vad vill du ha för det? Har slängt ut en förfrågan hos cykelhistoriska men inte fått svar. Vilken del menar du med ”växelbacken”?

Låter underbart. Jag köper gärna ditt nav på rot. Vad vill du ha för det? Har slängt ut en förfrågan hos cykelhistoriska men inte fått svar. Vilken del menar du med ”växelbacken”?
Hmm får kolla om jag har kvar det först, kan svänga förbi verkstan och kolla vid tillfälle. Återkommer! Med växelbacken menar jag den lilla gängade staven med en platt och en rundad sida som glider inuti axeln och lilla växelkedjan skruvas fast i, alltså den någon annan kallar för tvärpinne. Har säkert redan plockat den från reservnavet hehe. Ser inget inlägg i CHF ännu så det kanske inte har publicerats!

Hmm får kolla om jag har kvar det först, kan svänga förbi verkstan och kolla vid tillfälle. Återkommer! Med växelbacken menar jag den lilla gängade staven med en platt och en rundad sida som glider inuti axeln och lilla växelkedjan skruvas fast i, alltså den någon annan kallar för tvärpinne. Har säkert redan plockat den från reservnavet hehe. Ser inget inlägg i CHF ännu så det kanske inte har publicerats!
Tänkte att du menade den. Och visst ska den platta sidan vara utåt - det går faktiskt inte att montera den på annat sätt utan våld har jag märkt.

Tydligaste monteringsanvisningen jag har sett hittills - tack! Noterar att också denna visar den halvmåneformade brickan som nr 38, ”gear change plate”. Om jag nu går ner i verkstan och sätter ihop allt enligt sprängskiss så måste det funka, ja?

Om inte räknar jag med att det är någonting fel med navet.
Jag hade låtit navet vila tills imorgon, meka sent på kvällen/natten brukar sluta i sönderdragna gängor och förstörda saker ...

Jag hade låtit navet vila tills imorgon, meka sent på kvällen/natten brukar sluta i sönderdragna gängor och förstörda saker ...
Numera är jag som Dalai Lama när jag mekar. Blir aldrig arg. Många års erfarenhet (läs: misstag) har förvandlat mig till ett under av lugn.

håller med, och tänkte på samma sak. mitt minne från dessa nav var dock att det var svårt få ihop navet om man vände fel?

lagret ser också möjligen ut som det har fler kulor än original, och om dessa även är större kan det ju ställa till det...

6F69AFAF-88BE-4CA7-BCEF-009D3AAF19EC.jpeg

Nionde gången gillt! Nu fungerar alla växlar!

Tack så mycket för support och tillrop!

Visa bilaga 529424
Nionde gången gillt! Nu fungerar alla växlar!

Tack så mycket för support och tillrop!
Men ack nej. Provtur visade tydligt att navet är trasigt på något sätt. Ettan går förvisso i men hoppar ur så fort man belastar lite mer i uppförsbacke. Det är förklaringen till de slitna ekrarna som någon pekade på tidigare i tråden.

Jag ger upp och skaffar ett annat nav. Är det någon som har ett Dreigang 515 är jag intresserad!

Men ack nej. Provtur visade tydligt att navet är trasigt på något sätt. Ettan går förvisso i men hoppar ur så fort man belastar lite mer i uppförsbacke. Det är förklaringen till de slitna ekrarna som någon pekade på tidigare i tråden.

Jag ger upp och skaffar ett annat nav. Är det någon som har ett Dreigang 515 är jag intresserad!
Att den hoppar ur växeln tror jag beror på att växeln inte gått i riktigt. Det är väldigt länge sedan jag hade ett treväxlat Torpedonav men som jag minns var det den typiska orsaken.

Att den hoppar ur växeln tror jag beror på att växeln inte gått i riktigt. Det är väldigt länge sedan jag hade ett treväxlat Torpedonav men som jag minns var det den typiska orsaken.
Ja, det är helt riktigt som du säger. Men nu är navet korrekt ihopsatt, allt är där det ska vara, och det fungerar inte ändå.

Det är någonting fel med hur kopplingen löper mellan växlarna. Även med växelkedjan maximalt utdragen vill inte ettan stanna på plats vid belastning. Kan vara slitna kuggar men jag tycker att de ser bra ut - jag tror inte att kopplingen orkar nå tillräckligt långt ut för att kugga i ordentligt utan att den bara når ett par millimeter in i kedjedrevets kuggar.

Skadorna på ekrarna tyder på att kedjan också tidigare har hoppat av, antagligen av samma orsak. Det får bli ett annat nav.

Ja, det är helt riktigt som du säger. Men nu är navet korrekt ihopsatt, allt är där det ska vara, och det fungerar inte ändå. Det är någonting fel med hur kopplingen löper mellan växlarna. Även med växelkedjan maximalt utdragen vill inte ettan stanna på plats vid belastning. Skadorna på ekrarna tyder på att kedjan också tidigare har hoppat av, antagligen av samma orsak. Det får bli ett annat nav.
Varför skulle kedjan hoppa av för att växeln går ur? Det är väl snarare en sliten och dåligt justerad kedja som är orsaken till att den hoppar av?

Tycker det är lite synd att ge upp. Men det skulle förstås kunna vara någon del som är utbytt mot en som inte är exakt rätt och då kan man hålla på till domedagen med att försöka hitta felet i monteringen så kanske bästa ändå att göra som du tänker och skaffa ett annat nav.

Senast ändrad:
Varför skulle kedjan hoppa av för att växeln går ur? Det är väl snarare en sliten och dåligt justerad kedja som är orsaken till att den hoppar av?
Ja, fasen, det kanske är så det är?! Jag kopplade ihop de två händelserna med varandra men de kanske sker oberoende? Det är det som är kruxet med gamla grejer, att två fel gärna uppstår samtidigt.

Ja, fasen, det kanske är så det är?! Jag kopplade ihop de två händelserna med varandra men de kanske sker oberoende? Det är det som är kruxet med gamla grejer, att två fel gärna uppstår samtidigt.
Det kanske behövs ett litet knyck för att kedjan skall hoppa av men är den och dreven i god kondition och den är rätt spänd skall den inte kunna hoppa av oavsett vad som händer om inte typ axeln smäller av eller något

Det kanske behövs ett litet knyck för att kedjan skall hoppa av men är den och dreven i god kondition och den är rätt spänd skall den inte kunna hoppa av oavsett vad som händer om inte typ axeln smäller av eller något
Sant. Spänner upp skiten och kollar. Efter vi har varit på Karl-Bertil med la familia.

Ska du lukta på glöggen, pojke?!

en vanlig orsak till att det hoppar till är ny kedja på slitet drev eller sliten framkrans.
Mig veterligen är det originalkedja på. Svårt att säga dock. I s f är den förstås rejält sliten men komponenterna lär vara ”slitna tillsammans”.

De kan ju vara utslitna tillsammans. Inte orimligt om det rara paret varit ihop sedan hedenhös. Eller när nu cykeln svetsades ihop.
Du har säkert rätt. Men jag börjar med att spänna kedjan ordentligt. Funkar inte det: Ny kedja. Funkar inte det: Nytt drev fram.

Du har säkert rätt. Men jag börjar med att spänna kedjan ordentligt. Funkar inte det: Ny kedja. Funkar inte det: Nytt drev fram.
En ny kedja kostar några tior, är den gamla sliten är det en väl värd investering. Lätt att kolla om den behöver bytas genom att mäta längden eller ännu enklare genom att dra den framåt mitt på framklingan, tror man brukar säga att inte mer än halva kuggen skall visa sig eller nåt. Drevet bak ser bra ut.

Jag tror inte det är något fel på navet. Testa att byta kedja. Säkerställ också att bakhjulet sitter rakt i ramen och att det är fritt runt bakdrevet . Är skruven som fäster skärmarna i ramen för lång kan den skrapa i kedjan vid bakdrevet.

Jag tror inte det är något fel på navet. Testa att byta kedja. Säkerställ också att bakhjulet sitter rakt i ramen och att det är fritt runt bakdrevet . Är skruven som fäster skärmarna i ramen för lång kan den skrapa i kedjan vid bakdrevet.
Dessvärre har jag ingen bakskärm. Annars var det bra tänkt. ???

Men har du rätt spänning i växelvajern då? Växelvajern ska vara lite slapp när treans växel är i. Är den mycket slapp går ettans växel inte i ordentligt. Testa att spänna den lite.

Ja, det är helt riktigt som du säger. Men nu är navet korrekt ihopsatt, allt är där det ska vara, och det fungerar inte ändå.

Det är någonting fel med hur kopplingen löper mellan växlarna. Även med växelkedjan maximalt utdragen vill inte ettan stanna på plats vid belastning. Kan vara slitna kuggar men jag tycker att de ser bra ut - jag tror inte att kopplingen orkar nå tillräckligt långt ut för att kugga i ordentligt utan att den bara når ett par millimeter in i kedjedrevets kuggar.

Skadorna på ekrarna tyder på att kedjan också tidigare har hoppat av, antagligen av samma orsak. Det får bli ett annat nav.
Riktig blockbuster detta! Hänger inte riktigt med i resonemanget här men menar du att kedjan hoppar av drevet när du belastar? Eller släpper drivningen inuti navet och kedjan ligger kvar på drevet?

Så här: Ditt drev är långt ifrån utslitet, tycker snarare det ser fräscht ut. dessutom: med en lagom spänd kedja och ett skapligt linjerat hjul kommer inte kedjan hoppa av drevet helt och hållet typ oavsett hur slitet det är, bara "kugga över". Mät gärna kedjan för att se konditionen på den!

Har du koll på hur du ställer in växelvajern? Den ska vara sträckt men inte spänd i sitt slackaste läge (3:an) och gå att spänna ytterligare lite grann i sitt spändaste läge (1:an).

Av det du skrivit ovan låter det dock som att det är reglaget som inte orkar hålla vajern sträckt på 1:an. Är det det röda originalregalget i stål är det ett extremt vanligt fel. Går säkert att laga själva reglaget på något sätt men aldrig gett det ett ärligt försök :) försök få fatt i ett annat 3-växlat reglage att testa med helt enkelt innan du jagar fler nav! Reglaget till generationen nyare 3vxl-torpedonav (H3111) fungerar också:
vaexelreglage-torpedo-triplex.jpg

Detta är en ny modell från Sturmey archer som också fungerar fint med typ alla gamla 3 växlade sachs nav, finns hos närmsta LBS:
Sturmey_Archer_Tommelfinger_Skifter__1582720475.jpg
och detta var ett försök till att göra ett reglage till gamla 3 växlade nav men det är HELT kasst eftersom det släpper på 1:an, undvik:

ck1224439.jpg

Riktig blockbuster detta! Hänger inte riktigt med i resonemanget här men menar du att kedjan hoppar av drevet när du belastar? Eller släpper drivningen inuti navet och kedjan ligger kvar på drevet?

Så här: Ditt drev är långt ifrån utslitet, tycker snarare det ser fräscht ut. dessutom: med en lagom spänd kedja och ett skapligt linjerat hjul kommer inte kedjan hoppa av drevet helt och hållet typ oavsett hur slitet det är, bara "kugga över". Mät gärna kedjan för att se konditionen på den!

Har du koll på hur du ställer in växelvajern? Den ska vara sträckt men inte spänd i sitt slackaste läge (3:an) och gå att spänna ytterligare lite grann i sitt spändaste läge (1:an).

Av det du skrivit ovan låter det dock som att det är reglaget som inte orkar hålla vajern sträckt på 1:an. Är det det röda originalregalget i stål är det ett extremt vanligt fel. Går säkert att laga själva reglaget på något sätt men aldrig gett det ett ärligt försök :) försök få fatt i ett annat 3-växlat reglage att testa med helt enkelt innan du jagar fler nav! Reglaget till generationen nyare 3vxl-torpedonav (H3111) fungerar också:
Visa bilaga 529522

Detta är en ny modell från Sturmey archer som också fungerar fint med typ alla gamla 3 växlade sachs nav, finns hos närmsta LBS:
Visa bilaga 529523
och detta var ett försök till att göra ett reglage till gamla 3 växlade nav men det är HELT kasst eftersom det släpper på 1:an, undvik:

Visa bilaga 529524
Kedjan hoppade av drevet på ettan, vid belastning. Efter alla problem med navet antog jag bara att det var där problemet låg, men så lär det inte vara. Det är säkert själva kedjan som är problemet.

Jag har faktiskt bytt reglage till ett vanligt, svart Torpedo för H3111. Originalreglaget (det röda med frilägesmarkeringen) gick inte att göra något åt, dessvärre.

Japp, växlar har jag justerat många i mina dar. Det brukar vara väldigt lätt på Dreigang. Pentasport är krångligare.

Tillbaka
Topp