Torraste mtb-turen runt gbg

Neeskens

Ny medlem
Jag är ny på mtb och har börjat halka runt i terängen utanför Göteborg. Eftersom att jag bor i just Göteborg (egentligen Mölndal) måste jag därmed leva med det härliga vädret, vilket den senaste månaden innebär osannolikt mycket regn.

Eftersom jag saknar koll på hur torra/blöta olika leder är gjorde jag ett försök att cykla Horsikan -> Kållered. Det var väääldigt mycket vatten och jag bar nog cykeln mer än jag satt på den.

Så frågan är, vilka är top 3 rundorna runt gbg som funkar även med en höst som denna? Dessutom, vilka områden skall man verkligen undvika?

Hoppas det finns ett bra svar på frågan, annars får man väl skaffa sig en snorkel och bara köra på ;-)

Jag tycker att Änggårdsbergen i det stora hela är väldigt torrt, perfekt för dig som bor i mölndal också! självklart finns det blöta och leriga partier men inte alls i samma utsträckning som i tex Sisjön. så prova Änggårdsbergen, stort utbud och många roliga stigar!

Änggården brukar vara torrast följt av Vättlefjäll, men jag föreslår att du hänger med på happyrides och lär dig att köra i väta och bara hoppar av när du absolut måste (eller tar på dig snorkeln och fortsätter trampa)

Tack för tipsen, skall testa Ängårdsbergen. När det gäller easy rides har jag funderat på det, men väntar nog lite tills min über-sunkiga kondition hoppat upp några pinnhål :-(

Det är bara att gilla läget, nära nog alla stigar funkar även på hösten och vintern. Vättlefjäll rekommenderas också, det är väldigt bra när det är blött. Ju tyngre det är nu, desto lättare blir det till våren sen. :-)

/Leo

Jag har kört en del i horsickan de senaste veckorna. Visst är det blött men inte så värst lerigt på de stigarna jag kört. Det brukar vara ganska fast under vattnet så bara att ta fart igenom det och gilla läget att man blir blöt.

Skändlaberget kanske alla inte känner till, var där i söndags och det var inte mkt lera där inte tekniskt och rolig cykling i riktigt fin terräng ,iofs bara ca 5 km runt tog mig och en kompis ca 40 min ett varv, 2 varv med pannlampa kanske kan vara lagom så här på hösten efter jobbet.

Skändlaberget ligger mellan Säve och Stora holm ,parkera med bil på p plats vid skändla sörgårdsväg.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=sk%e4ndla+s%f6rg%e5rdsv%e4g

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är bara att gilla läget, nära nog alla
> stigar funkar även på hösten och vintern.
> Vättlefjäll rekommenderas också, det är
> väldigt bra när det är blött. Ju tyngre det
> är nu, desto lättare blir det till våren sen.
> :-)
>
> /Leo

Så jävla äckligt positiv också. Jag var fan bölfärdig efter all lera/vatten/forsar idag. Sen är badvattnet för varmt så jag kommer inte ner i det än. FY FAN!

Tillbaka
Topp