Total dominans av Serneke Allebike

rularn

Aktiv medlem
Idag var det Mörksuggejakten uppe i Rättvik och pallen dominerades av cyklister från Serneke Allebike CK. Förra veckan i Eksjö var det samma visa, tror tom dem hade plats 1-5.
Hur påverkar detta den svenska MTB-scenen?

På landsvägssidan ser vi liknande tendenser från team Tre Berg.

Diskutera.

Är väl inte så konstigt. Sverige är för litet för flera stora lag. Tre berg o Serneke knyter till sig dom bästa. Så var det ju förr med TeamCykel city och team Crescent.

Ska vi få fram internationellt gångbara cyklister så behöver de bra motstånd/sparring även på träning, så utifrån det perspektivet är det bra med starka lag. Och som skogsvakt skriver blir det i lilla Sverige då bara ett fåtal starka lag.
Om vi däremot vill ha jämna/spännande inhemska tävlingar är det bättre med fler jämnstarka lag.
Jag föredrar det första om det är elitnivå vi pratar om. Där måste målet vara att bli så bra som möjligt och ta sig ut internationellt.

Nu vet jag inte vad cyklisterna har för typ av deal, men det är väl jättekul att det finns ågon som vill hjälpa till att sponsa? Det ger kanske cyklisterna lite bättre förutsättningar att prova på en cykelsatsning, tävla internationellt mm. Att harva tunt bland gubbmotionärerna på svenska LL-cupen är nog ganska meningslöst om man har ambitioner.
Nivån på svenska mtb eliten är ju inte världsklass direkt, så det krävs nog att fler tycker det är värt att heltidssatsa om "vi" skall få fram någon att heja på, på herrsidan också.

Tråkigt bara att det fått till följd att en sådan som Lindgren i princip helt väljer bort XCO både i Sverige och utomlands. Det senare gäller ju även XCM där ingen av åkarna körde VM.

Så förutom att det är roligt med deras framgångar i LL-cupen känns det som att den samtidigt har bromsat oss att hävda oss internationellt.

Att deras sponsorer tycker att Pearl Izumu långlopp är viktigare än den UCI C1:a i XCO gör ju att vi troligen på sikt får en ännu sämre Swecup och med det ännu sämre cyklister.

KJS sa:
Tråkigt bara att det fått till följd att en sådan som Lindgren i princip helt väljer bort XCO både i Sverige och utomlands. Det senare gäller ju även XCM där ingen av åkarna körde VM.

Så förutom att det är roligt med deras framgångar i LL-cupen känns det som att den samtidigt har bromsat oss att hävda oss internationellt.

Att deras sponsorer tycker att Pearl Izumu långlopp är viktigare än den UCI C1:a i XCO gör ju att vi troligen på sikt får en ännu sämre Swecup och med det ännu sämre cyklister.
Nu är inte jag insatt i skogscykling, men på landsväg är i alla fall stora inhemska lag / continentalteam vägen mot "riktiga" proffscirkusen. Är du tillräckligt bra där får proffsteamen så småningom upp ögonen för dig. Är du det inte får du harva vidare.
Funkar det annorlunda inom skogscykling? Det jag menar är att om cyklisten är tillräckligt bra får han så småningom erbjudanden fr större team med större ambitioner. Dvs tillräckligt bra cyklist har ett val.

KJS sa:

Michael Olsson fick förfrågan av SCF att köra XCM-VM i Singen i år. På grund av förbundets dåliga framförhållning (han fick beskedet 2 veckor i förväg) Kände han inte att det var värt att åka dit om han inte kunnat förbereda sig så som han ville för en sådan tävling. Så att säga att de inte kör VM är ju sant i sig, men en stor del av anledningen ligger i detta fall på förbundet.

Problemet ligger ju i att Olsson inte kört någon deltävling i världscupen för XCM. Då kanske också förbundet varit ute tidigare.

När det gäller inhemska lag som språngbräda ut i världen är det ju en fördel om det är i den diciplin som har den typen av lag. (XCO).

Visst finns det en del XCM proffslag också men jag har då inte sett någon satsning av teamet där.

Ta mig inte fel nu, tycker också det är rätt coolt att ett lag är så pass starka att man kan rycka ifrån i startbacken på ett LL.

Men nog hade det varit lite roligare ifall man gick all-in på att satsa i de internationella tävlingarna som gått i Sverige. Kanske även lyfta in mer av de som har chansen att ta språnget ut och gjort en redig satsning på att få ut folk i proffscirkusen, där känns Tre Berg att ha en bättre plan där man med en mix vill skapa det. Serneke ser man aldrig tala om den ambitionen eller fokus.

Härl i Sverige har vi ju en viss tradition av att gilla långa lopp inom diverse discipliner. Är väl egentligen inte så konstigt att det är det som slår.

Jag har hört av Allebike att ambitionen finns för ett framtida världscup lag (XCO)! Så varför då ha en plan att fostra åkare till andra "större" lag när målet är att ha ett själva?

Alla börjar någonstans. Och just nu i Sverige är långloppen det mest prestigefyllda man kan köra. XC loppen är ganska döda.

Tycker det är kul. Höjer nivån på tävlingarna och motiverar andra åkare till att bli bättre.

Hej på er alla på detta forum,

Gällande Serneke Allebike och deras dominans, så vill jag som delägare kommentera lite kort.

Serneke har en sponsringsstrategi där vi vill få så många som möjligt att utöva olika typer av sporter så att vi får mer föreningar som tar hand om våra barn och även skapar ett bättre samhälle. Se även http://www.serneke.se/om/goals/

Vi sponsrar ca 125 st olika föreningar och jag som huvudägare i börsnoterade Serneke Group, kan glädjas åt vilken positiv effekt detta ger till föreningar och våra anställda - det värmer helt enkelt gott i hjärtat och man somnar bättre.

Att resultatet i Serneke Allebike har blivit så lyckat i år är på grund av många anledningar, men den största är att alla mår bra tillsammans och känner att man sporrar varandra.

Jag som "utomstående", kan se hur många ungdomar som ser upp till våra åkare - dels i vår förening dels ute på tävlingarna.
Detta skapar några att se upp till och skapar på sikt ett bättre cykelsverige. Barnen tränar mer och vill bli som de som kör i vårt lag.

På sikt kommer detta ge internationella framgångar helt klart. Vår satsning på svenska framgångar på hemmaplan skapar helt enkelt ett bättre underlag för framtiden.
Vi är även intresserade av internationella tävlingar - men detta är en fråga att diskutera med förbundet samt en gemensam satsning framåt.

Att exempelvis tillsammans ta ut lag och satsa på för till exempel 2020 hade varit intressant. Icke att förglömma så kräver internationella tävlingar mer oavsett om det är resurser, tid eller framförallt ett familjeförhållanden som tillåter det.

Mvh Ola Serneke

Det är bara att lyfta av hatten för Allebikes framgångar! Alltid trevliga när man träffar deras folk runtomkring.
Nästan så man skulle vilja köpa en cykel av dom också ?
Målsättningen är enkel vill man vara först till mål och vinna så måste man vara bättre.

Kul med många ungdomar kör, hoppas dom blir fler ✌️
Det tar tid att odla fram en världsartist, hoppas förbundet ser potentialen i de som finns nu.

Typiskt Ola att ta sig tid att svara här. Han är verkligen genuint engagerad. Han cyklar själv massa långlopp och är riktigt bra. Tummen upp

Senast ändrad:
Sverige, eller cykelsporten i Sverige, är för liten för att ha material till många, jämnstarka lag. Tyvärr. Jag är mest intresserad av DElit landsväg, och där är Team Crescent totalt dominerande. Inte bara har de de flesta av de starkaste som kör på hemmaplan, utan de knyter även till sig både utlandsproffs och elittriathleter inför vissa tävlingar.

Bra skrivet Ola. Härlig inställning. Jag har en allmän fundering: måste allting, alltid, bli internationellt? Jag är mer intresserad av långloppscupen och de tävlingar vi har här än XCO internationellt. Startar du inte topp 15 (tror jag det var?) så kan du i princip inte vinna ett XCO lopp.

Nu blir det lite OT: Jag tycker man ska satsa ännu lite mer från arrangörens sida. Varför inte koppla på en kamera på olika åkare och direktsända loppen på stadion? Det är fullt möjligt idag. Parkoppla också sensorer till kamerorna. Blir så mkt roligare att se sen och vi kan få en uppfattning om hur mkt kraft det krävs för att ligga längst fram. Jag kan inte vara den enda som uppskattar en film så mkt mer när jag vet hastighet, lutning, effekt, puls kadens exempelvis? Inget ont om Lukas film, men visst är min roligare att titta på eftersom vi har dessa data tillgängliga? Har påtalat detta för långloppscupen och de säger att det blir vikt involverad, visst, det handar om ett par hundra gram i runda slängar. Det skulle gå att göra rättvist genom att låta alla ha samma vikttillägg (piska) eller genom ersättning av något slag (morot). Om det ökar intresset för alla och ffa för unga (som kommer närmare sporten på sätt och vis) så tror jag att alla kan "köpa" det.

Jämför film med och utan data från sensorer:

Personligen uppskattade jag Jennys OS-guld mycket mer än Långloppscupen, Cykelvasan & Vätternrundan.

Blir lite som rundpingis o Pingis båda kan vara kul men man får bara OS-guld i den ena.

På EM XCO i Husqvarna kom Herrarna på plats: 30 Emil, 37 Gustav, 52 Micke, 56 Wengan, 65 Axel L.

Om vi ska ha möjlighet att få en manlig Cyklist till OS så krävs det förändringar från botten o uppåt. Tjejerna kommer fram pga. att de tränar mot starkare åkare.

På skidor så är Britta Johansson Norgren en av de bästa på Långlopp.
Men trots detta så är det Stina & Kalla som är i media.

Hur många gånger läser/ser man något om att vi har en EuropaMästare i Cykel!

Gillar helt klart XCO mer än LL, väldigt mycket roligare banor och måste vara mycket roligare att vara publik på ett sånt lopp när man får se åkarna 7 ggr (var det senast iaf, 6 för damer)

RockyM sa:
Personligen uppskattade jag Jennys OS-guld mycket mer än Långloppscupen, Cykelvasan & Vätternrundan.

Blir lite som rundpingis o Pingis båda kan vara kul men man får bara OS-guld i den ena.

På EM XCO i Husqvarna kom Herrarna på plats: 30 Emil, 37 Gustav, 52 Micke, 56 Wengan, 65 Axel L.

Om vi ska ha möjlighet att få en manlig Cyklist till OS så krävs det förändringar från botten o uppåt. Tjejerna kommer fram pga. att de tränar mot starkare åkare.

På skidor så är Britta Johansson Norgren en av de bästa på Långlopp.
Men trots detta så är det Stina & Kalla som är i media.

Hur många gånger läser/ser man något om att vi har en EuropaMästare i Cykel!
+1
Och då kör Britta ändå i den internationella långloppscupen, inte nån liten nationell historia för närmast sörjande.

Bra beslut att han avgår.

Tillbaka
Topp