Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
När de slutar vetefan om det är värt att titta längre, det var ju dem som en gång fick en att börja titta på cykel öht. Fomin är sådär. SVT:s cykelkommentatorer är ett skämt, likaså de TV4 hade de år de visade TdF. Lyssna på några bräkande engelsmän orkar jag inte med, bara den där breakaway-studion får en ju att spy

Wow! Serpentinvägen som var nyss, var ju oroligt mäktig!
Cyklat en hel del i dessa berg. Det är magi. Väl värt att ta med hojen och flyga ner till Nice och andra städer runt omkring.
Vad vi inte får se, för att de inte är där, är Estrellbergen, låga, mot St Troupe (stavning?) hållet, galet fin cykelåkning.

Inte bara Mallis kan cyklas när det är kallt hos oss.

Tour de France, 2024
Varför skulle han behöva ligga och dra halva etapperna :unsure: ?
Antingen det eller försöka hänga med på varje utbrytning. Utbrytningar som i så fall inte blivit av då ingen är sugen på att samarbeta bara för att bli ifrånåkta i bergen. UAE ligger ju inte och drar för skojs skull utan för att inte släppa iväg utbrytningarna allt för långt.

Tour de France, 2024
Antingen det eller försöka hänga med på varje utbrytning. Utbrytningar som i så fall inte blivit av då ingen är sugen på att samarbeta bara för att bli ifrånåkta i bergen. UAE ligger ju inte och drar för skojs skull utan för att inte släppa iväg utbrytningarna allt för långt.
Jo men vad som missas här är ju att andra lag inte kör för att hindra Pogi från att vinna, utan de kör för att deras kapten ska ha så stor chans det går att vinna. Så skulle inte UAE köra på skulle Visma eller något annat lag ta taktpinnen

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Åtta vinster verkar rekordet vara enligt TjackGPT. Charles Pélissier 1930, Eddy Merckx både 1970 och 1974, och Freddy Maertens 1976.

Tour de France, 2024
Var Adam den åkande reportern som sa att han trodde Pogi gick för segern för att jaga Cavendish rekord
Då sa Adamson att inte en chans att han åker och tänker på det redan iår.

De kom fram till att 8 är rekordet på en tour och 13 på girot

Tour de France, 2024
Däremot är det nog rekord på dagar i ledartröjan?

Kul att se Jonas attackera och håller tummarna för att han kommer tillbaks starkare nästa år.

Tour de France, 2024
Riktigt kul att kolla på Tv-sändningarna idag. Fantastiska vägar osv. Skriver upp det på to-do-list, att köra dit och besöka dessa vägar & områden, kanske nästa sommar ? ?

Tour de France, 2024
Riktigt kul att kolla på Tv-sändningarna idag. Fantastiska vägar osv. Skriver upp det på to-do-list, att köra dit och besöka dessa vägar & områden, kanske nästa sommar ? ?
Om det inte vore för alla fransmän så… Jag måste ju tyvärr vara där i krokarna en vecka varje vår och en varje höst, så borde egentligen se till att cykla lite också.

Tour de France, 2024
Får nog säga att jag tyckte att det var skönt att TP inte ”gav” etappsegern till JV som V&A spekulerade i.

Det finns lägen då jag kan tycka att det känns ok att en åkare ”ger bort” en seger till en annan.

Att ge bort segern till en huvudrival känns dock nästan lite som att förödmjuka cyklisten som ”får” vinsten.

Tour de France, 2024
Just förödmjukelsen verkar dock vara en stark drivkraft hos TP i år. Han vill inte vinna över JV, han verkar vilja krossa honom och hans lag.
Inte helt övertygad, men oavsett det vet jag inte vad TP skulle ha gjort annorlunda igår för att göra förödmjukelsen mindre för JV, i den mån det nu är förödmjukande att bli ifrånspurtad sista 200 meterna, eller hur långt rycket från TP nu var.

Som sagt, i mina ögon vore det mer förödmjukande att låta JV vinna trots att TP bevisligen kunde vinna.

Det vore direkt tramsigt att ”fejksläppa” för att låta JV vinna solo. Lite som att säga ”Jag har krossat dig så mkt tidigare att det spelar ingen roll om jag låter dig ta in lite tid. Och jag har redan vunnit så många etapper att du kan få den här”.

Att köra ifrån ordentligt som till Plateau de Beille och Isola 2000 nu när han har en så stor ledning vore också i mina ögon mer förödmjukande.

Så, jag har svårt att se att det TP gjorde igår skulle vara något utstuderat för att förödmjuka JV och hans lag.

Tour de France, 2024
Om man kikar på Monte Grappa-etappen på girot så fanns det ju i perspektivet av totalsegern ingen anledning för TP att cykla som han gjorde. Var det för att förödmjuka någon konkurrent eller var det för att han ville vinna en prestigefylld etapp? Är det ngt som är fundamentalt annorlunda i hur han kört i touren?

För mig känns det som att den primära drivkraften är att han vill vinna ”varenda” cykeltävling han ställer upp i.

Tour de France, 2024
Man tävlar om alla etapper i Touren, jag skulle förstå att TP ger bort en etappseger till någon av sina hjälpryttare.
Jag är säker på att JV visste vad som skulle ske, men i och med att han redan gett upp kampen om första platsen så drog han majoriteten från sin attack för att öka avståndet till Remco. JV är givetvis lika stor tävlingsmänniska att han gjort samma sak i omvända roller.

Tour de France, 2024
Om TP hade slagit av och släppt JV förbi sig igår, hade det ju sett bra löjligt ut?
TP är ju uppenbarligen den klart starkaste av de 2.

Tour de France, 2024
Att köra ifrån ordentligt som till Plateau de Beille och Isola 2000 nu när han har en så stor ledning vore också i mina ögon mer förödmjukande.
Precis, det jag avsåg var inte gårdagens etapp utan årets TdF som helhet. Hade han t.ex kört lika hårt upp till Isola 2K om Carapaz låg före?

Spekulationer definitivt men jag har fått uppfattningen att detta mycket mer är en ”revenge tour” än t.ex förra året.

Tour de France, 2024
Precis, det jag avsåg var inte gårdagens etapp utan årets TdF som helhet. Hade han t.ex kört lika hårt upp till Isola 2K om Carapaz låg före?

Spekulationer definitivt men jag har fått uppfattningen att detta mycket mer är en ”revenge tour” än t.ex förra året.
TPs kommentar efter den etappen var att han var sugen på att ta Jorgenson för att Visma satt så hård press på honom och UAE den dagen och att han ville försöka ”belöna” sitt lag för allt slit de lagt ner. Sant eller inte? Lär vi aldrig få veta.

Dessutom så är tre minuter inte någon helt säker marginal inför de två sista dagarna så om han känner sig bra är det i mitt tycke inte så konstigt att försöka utöka marginalen.

Som sagt, hade det kommit en attack i stil med den på Isola 2000 även igår tycker jag det varit ett starkare argument för förödmjukelsehypotesen.

Tour de France, 2024
Jag minns att Larry Warbasse sa i typ vintras att utförskörningen på dagens tempo skulle gå i minst 100 km/h och den som vill vinna måste ligga i aero bars. Och igår sa Tadej att han nog inte vinner för att det är farligt (viktigast att behålla gul etc etc).

Ska bli spännande att se skillnaderna i mellantiderna. Någon dåre kommer köra snabbast T2-T3, men vem?

Tour de France, 2024
Alltså Vacchi och Adamsson. Det är fan dags att byta ut. De snackar sönder varje etapp.
Ghaahh

Rob Hatch är klart bäst kommentator, alla kategorier; gärna med Robbie McEwen som bisittare. Carlton Kirby snackar sönder allt, så även Adamson och Vacchi. Danskarna har tagit valium allihop. Resten av kommentatorerna saknar jag språkkunskap för att värdera.

Tour de France, 2024
Rob Hatch är klart bäst kommentator, alla kategorier; gärna med Robbie McEwen som bisittare. Carlton Kirby snackar sönder allt, så även Adamson och Vacchi. Danskarna har tagit valium allihop. Resten av kommentatorerna saknar jag språkkunskap för att värdera.
Sean Kelly är väl värst av alla. Mal på med en helt entonig monoton röst. Går ju inte att lyssna på.

Tour de France, 2024
Rob Hatch är otrolig. Hans inlevelse, och de måleriska beskrivningar som han ständigt radar upp förgyller verkligen upplevelsen.

Tour de France, 2024
Vacchi & Adamsson är mina favoriter. Tror de är anledningen för det så pass stora intresset att se cykel på TV i Sverige.
En annan favorit är Veronika Wagner när hon kommenterar gymnastik. Själv rätt ointresserad av den sporten - men hon har förmågan att levandegöra för icke insatta.
Det kan V&A oxå!

Tour de France, 2024
Han låter som en gammal farbror man har hamnat bredvid på släktmiddagen som går på och går på om något litet specifikt specialintresse, typ olika husqvarnasågar från 1940-talet.
Jag gillar sådana farbröder. Och älskar hans Irländska dialekt, även om det blir bitvis en gissning vad han egentligen menar. Sen gillade jag Kessiakoff de få gånger han var expertkommentator.

Tillbaka
Topp