Tour de France, 2026, 4-26 juli + 1-9 augusti

Fireworks idag också.

Kasia var arg på Gery och tyckte att hon blockade. Jag spolade tillbaka och fattar inte riktigt vad som hände. Såg inget fulspel men de körde också ubder en träd i sändningen så svårt att se ordentligt.

Ah, där fanns väl ingen brist på möjlighet att köra om när de väl var loss. Och kan inte tänka att ELBs dragjobb var till någon större nackdel

Ah, där fanns väl ingen brist på möjlighet att köra om när de väl var loss. Och kan inte tänka att ELBs dragjobb var till någon större nackdel
Det behövs ju inte mycket för att det ska vara 5-10 meters lucka. Säg att KNP låg lite till höger om DV för att kunna följa när hon attackerade, men hann inte följa direkt o då gled Gery åt den sidan o stängde så KNP fick vika åt vänster istället, ganska mycket och med tappad fart, genast är 10 meter borta och hon får jobba extra hårt för att täppa luckan.
Med tanke på "resten" av etappen ser jag inte att det hade gjort någon större skillnad.
Iof är tidskillnaderna så små att hela touren kan avgöras av just de sekunderna....
Men chapeau Demi Vollering.

Hoppas vi får se hela sekvensen från motorcykeln/helikoptern. Verkar som att helikopterkameran låg på lite försening, därav det förvirrande i vad som hände.

Gissningsvis gjorde Gery inget särskilt, kanske lite taktisk ”vara i vägen” när hon slog av, men det är väl mer ett taktiskt drag.

Om någon har mindre behov av skämskudde än jag finns en video där Kasia konfronterar Gery, men jag kunde inte med att se mer än Kasia i lugn ton säga ”why did you do that was that part of the plan?”

Sedan fick jag stänga av.

Undra varför Longo Borghini så ofta gillar och dra upp andra till bra placeringar? Hon hade ju längre inga skäl att köra efter att inte Niewiadoma ville/orkade vara med och köra. Ändå kör hon bara på. Mycket märkligt. Har ju gjort liknade körningar i tidigare etapper också. Men här påverkar det ju direkt totalställningen, utan hennes hjälp hade det nog allt varit avgjort nu.

Undra varför Longo Borghini så ofta gillar och dra upp andra till bra placeringar? Hon hade ju längre inga skäl att köra efter att inte Niewiadoma ville/orkade vara med och köra. Ändå kör hon bara på. Mycket märkligt. Har ju gjort liknade körningar i tidigare etapper också. Men här påverkar det ju direkt totalställningen, utan hennes hjälp hade det nog allt varit avgjort nu.
Hon kör väl främst ”mot” Reusser. Sedan att Kasia låg på hjul är ett mindre problem.

Tyvärr dödade väl det där en del av spänningen om totalsegern. Med tanke på att Vollering verkar starkare f.n. hade det varit intressantare om Niewiadoma hade grejat att gå med uppför muren på slutet s.a. de kommit till mål på samma tid. Då hade Vollering varit i ett läge att behöva köra ifrån Niewiadoma imorgon vilket känns klart sannolikare än omvändningen som nu behöver ske för att det ska bli spänning (har svårt att se KNP vinna en spurt och Vollering vara fyra eller sämre).

Trodde först att Niewiadoma hade fått något mekaniskt problem när hon "parkerade" i mjölksyrelandet. Tog så totalt stopp.

Lite konstigt att inte ha väggen som en kategoriserad stigning - visst, den var kort, men med tanke på hur brant den var tycker jag gott att den kunde ha fått en Cat 4-märkning.

Formin som ständigt säger fel namn.. de tre "bästa" från idag:

- Kim Le Court drar upp Reusser till en bättre position, oklart vem i Movistar det var men inte Le Court vart fall
- Cerboul blir nu ikappkörd, när det var Squiban
- Vollering har nu mer eller mindre säkrad den tröjan. När pratade om gröna tröjan

Inte sett något annat. Men det såg ju jäkligt illa ut hur hon cyklade med armen hängandes. Trodde inte hon skulle gå i mål. Blir väl som så ofta, går i mål på rent adrenalin men bryter sedan inför nästa etapp

Jo, jag skulle bli förvånad om hon startar imorgon.

En sån där mitella får mig att tänka nyckelben. Å andra sidan brukar det väl oftast vara slutcyklat direkt om nyckelbenet verkligen går? Men det kanske finns varianter där också och att det i vissa fall går att ta sig vidare en bit med adrenalinstöd.

Med tanke på dagens körning av ELB om hon nu körde för tredjeplatsen i totalen så borde hon ju köra imorgon också, Ska ju ta in 2 minuter till.

Kasia kändes ju mest som en dålig förlorare idag, ELB såg ju till att hon fortfarande har segerchans utan ELB hade ju Kasia tappat mycket mer idag.

Ja, det var min första känsla när jag såg vurpan, men sätter man mitella om man skadat armbågen?

Hur som, det lär väl framkomma vad det lider så meningslöst att som okunnig spekulera vidare.
Inget brutet. Så Inget som hindrar start imorgon men hon och teamet bestämmer i morgon om hon startar sista etappen.
Såg ju ut att har riktigt ont iallafall.

Jag kanske är gnällig men Fomin sitter och rabblar upp herrarna Paris-Nice historia men vad har det med dagens etapp för damerna att göra.

Så stark Vollering. Var aldrig någon tvekan idag. Niewadoma gjorde vad hon kunde, men hade ju egentligen aldrig någon chans.
Vilken Tour! Bland de mest spännande och bästa tävlingar man sett. Det blir ju verkligen intensivt och fint race i det upplägg de har nu. Så även om man förstår fullt att de vill utöka det är det också lite synd.

Grymt kört av Bäckstedt för övrigt. Trodde inte hon skulle orka så länge som hon gjorde. Körde ju hela backen andra varvet. Men det blev ju för hårt även för Niewadoma, vilket hon även nämnde i intervjun efter 🙂

Senast ändrad:
Så stark Vollering. Var aldrig någon tvekan idag. Niewadoma gjorde vad hon kunde, men hade ju egentligen aldrig någon chans.
Vilken Tour! Bland de mest spännande och bästa tävlingar man sett. Det blir ju verkligen intensivt och fint race i det upplägg de har nu. Så även om man förstår fullt att de vill utöka det är det också lite synd.
Jag sätter nog 2024 års upplaga före vad gäller spänning. Vete mig tusan om stigningen upp till AdH när tre cyklister slåss om totalsegern inte är det mest dramatiska jag sett i ett cykellopp, i alla fall vad gäller GTs.

Girot 2005 är en konkurrent då det var fyra cyklister som slogs om segern långt in på näst sista etappen. Var dock inte spännande till mållinjen på riktigt samma sätt.

Touren 1989 är väl annars en klassiker vad det gäller spänning, men det var innan jag började titta på cykel.

Även om det blev lite transportsträcka från det att Vollering fick lucka så var det på sitt sätt skönt att hon körde ifrån så pass ordentligt att den tiden hon var före igår inte var avgörande. Bra kämpat av KNP, men Vollering var starkast. Sen fattar jag fortfarande inte Vollerings körning på Ventoux, såvida hon inte var kaxigt säker på sin kapacitet.

Även om det blev lite transportsträcka från det att Vollering fick lucka så var det på sitt sätt skönt att hon körde ifrån så pass ordentligt att den tiden hon var före igår inte var avgörande. Bra kämpat av KNP, men Vollering var starkast. Sen fattar jag fortfarande inte Vollerings körning på Ventoux, såvida hon inte var kaxigt säker på sin kapacitet.
Jag tror mer på osäkerhet faktiskt. Hon var ju nära gå ikapp när hon tryckte på bra, men när kom 6-7 s från så tror jag hon gick lite för nära rött och var tvungen sakta ner. Sedan kändes det mer som hon inte riktigt vågade, kanske av rädsla att det skulle bli för tufft vara ensam i motvinden när de kom ovan trädgränsen. Sedan väntade hon lite för länge innan hon kände att nu kommer det nog hålla ända in i mål. Svårt veta säkert, men det var min känsla av hur hon såg ut och vad som hände.

Med tanke på hur mkt hon tog in på slutet av Ventoux-etappen var hon ju uppenbart en bra bit ifrån gränsen där (innan hon drog igång slutforceringen alltså). För mig känns det som att hon borde haft hygglig koll på att hon hade en del kvar att köra med. Och min gissning är att hon kunnat plocka in mer tid om hon startat forceringen tidigare.

Vet inte om jag minns galet, men jag har för mig att jag läste något uttalande om att hon i efterhand tyckte att hon borde att täppt luckan innan lurpassandet mellan Reusser och Vollering började.

Nu är det förstås ointressant genom att Vollering vann totalt, men ibland blir jag lite förvånad över hur Vollering kör. Idag var dock inte en sådan dag.

För Canyon blev det lite konstigt rent taktiskt då Bäckstedts monsterkörning inte följdes upp. Visst, den grillade många och reducerade tätgruppen, men lite mer klassiskt hade ju varit att låta Niedermaier gå stenhårt näst sista gången. Där känns det dock som att de vill ha vita tröjan och inte var villiga att gambla bort den, vilket förstås kan vara ett helt rimligt val om de insåg att sannolikheten att KNP skulle kunna distansera Vollering var liten.

Senast ändrad:
Ibland får jag för mig att sportdirektörer och cyklister indirekt kommer överens om en ”offensiv” plan som egentligen är ganska defensiv.

De visste att det är högst osannolikt att vinna totalen men vill visa på starkt lag och bara göra något. Men efter Bäckstedts drag upp för backen hände ju inte så mycket.

Troligtvis är jag bara en TV-tittande snubbe som inte förstår att de inte orkade mer men ändå.

För Canyon blev det lite konstigt rent taktiskt då Bäckstedts monsterkörning inte följdes upp. Visst, den grillade många och reducerade tätgruppen, men lite mer klassiskt hade ju varit att låta Niedermaier gå stenhårt näst sista gången. Där känns det dock som att de vill ha vita tröjan och inte var villiga att gambla bort den, vilket förstås kan vara ett helt rimligt val om de insåg att sannolikheten att KNP skulle kunna distansera Vollering var liten.
Jag hörde tyvärr inte vad KNP sa i intervjun efter målgång, hörde bara att hon hyllade Bäckstedt.
Jag var lika delar förvirrad över planen och imponerad av förningen. Håller med kommentatorerna, jag skulle också velat se hennes kraftsiffror på den (Edit: hon har lagt upp loppet på Strava). Men sen blev det ju inget mer, de saknade en domestique, Niedelmaier satte ju ändå upp KNP inför hennes attack, och hade en tröja att försvara så jag förstår ändå det, men de hade förstås behövt grilla 3e gången upp i backen också.
Ändå höll det på att bli så bra, när Reusser var droppad hade UAE allt att köra för, sen klotade Reusser och that's it, även om de ska ha sagt/velat köra ändå enligt Dani Rowe.

Grymma körningar av unga cyklister med svenska namn!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp