Tour de France, 2026, 4-26 juli + 1-9 augusti

Sett det nu i efterhand, hållt mig från allt vad internet o grannar heter.

Fantastisk Alpe d Huez stigning! Publikkaoz i lagom dos (lite besviken de hade satt holländarna bakom staket), spännande bland de tre utbrytarna och ännu mer spännande med Pogacar på väg ikapp.
Jag hade gärna sett mindre flaggviftande, eller helst inget flaggviftande alls, i närheten av cyklisterna. Blir nervös av det då det är så trist när en flagga åker in i ett hjul och hindrar en cyklist. Över huvud taget så har jag lite svårt att förstå varför man måste ha en flagga för att kunna heja på cyklisterna. På samma sätt som jag har svårt att förstå äggen som prompt ska springa med.

Stå still, titta på cyklisterna, lämna utrymme åt cyklisterna så de inte riskerar att fastna i något och heja.

Inlägg i ämnet: https://www.feltet.dk/landevej/riis-broed-sig-ikke-om-menneskehav-ubehageligt/11241660

Sen är det mkt motorcyklar. Gissar att en del av dessa är pressfotografer. Drömmen vore att de kunde ersättas med drönare, i alla fall på de mest hysteriska stigningarna, för att minska ner antalet MC en del.

Går det inte att visa detta är omöjligt för en människa utan att ta preparat?
Det finns säkerligen begränsningar i olika processer i människokroppen som gör att man kan sätta en gräns för hur fort en människa skulle kunna cykla upp under givna yttre förutsättningar. Min gissning är dock att gränsen man skulle få fram skulle vara under Pogis tid upp idag.

Med tanke på att första serpan väl kommer efter typ 3/4 km så man vara rätt duktig för att komma upp dit med 6,9 W/kg.
Ah just det, det är ju rätt mkt rakt fram i början av backen. Jobbigt!

Men jag hade kanske, kanske klarat att hänga med spurtarna upp till första serpan. Innan jag hade kollapsat i en liten hög.

Jag hade gärna sett mindre flaggviftande, eller helst inget flaggviftande alls, i närheten av cyklisterna. Blir nervös av det då det är så trist när en flagga åker in i ett hjul och hindrar en cyklist. Över huvud taget så har jag lite svårt att förstå varför man måste ha en flagga för att kunna heja på cyklisterna. På samma sätt som jag har svårt att förstå äggen som prompt ska springa med.

Stå still, titta på cyklisterna, lämna utrymme åt cyklisterna så de inte riskerar att fastna i något och heja.

Inlägg i ämnet: https://www.feltet.dk/landevej/riis-broed-sig-ikke-om-menneskehav-ubehageligt/11241660

Sen är det mkt motorcyklar. Gissar att en del av dessa är pressfotografer. Drömmen vore att de kunde ersättas med drönare, i alla fall på de mest hysteriska stigningarna, för att minska ner antalet MC en del.

Kameravinklarna ljuger nog för det mesta, en flagga som är 10m ifrån att vifta en cyklist i ansiktet eller hjulen ser ut som 1m ifrån när det filmas framifrån. På samma sätt som klungan ser ut att vara hack i häl på utbrytarna när de är 200m ifrån. Kan knappt minnas senast en flagga orsakade en krasch på en bergsetapp. Jag kan dock inte heller riktigt se vitsen med flaggor men om de får åskådarna att gå igång so be it. De som springer med är värre imo.

Vill absolut inte det ska bli några incidenter, men när åkarna kör genom en tunnel av folk som är helt bananas gör denna sporten väldigt speciell. Idag tyckte jag som sagt det var ganska "lagom". På limiten men utan att gå över den. Förutom den stackaren som åkte in i bakrutan på bilen som tvärnitade.

Kameravinklarna ljuger nog för det mesta, en flagga som är 10m ifrån att vifta en cyklist i ansiktet eller hjulen ser ut som 1m ifrån när det filmas framifrån. På samma sätt som klungan ser ut att vara hack i häl på utbrytarna när de är 200m ifrån. Kan knappt minnas senast en flagga orsakade en krasch på en bergsetapp. Jag kan dock inte heller riktigt se vitsen med flaggor men om de får åskådarna att gå igång so be it. De som springer med är värre imo.

Vill absolut inte det ska bli några incidenter, men när åkarna kör genom en tunnel av folk som är helt bananas gör denna sporten väldigt speciell. Idag tyckte jag som sagt det var ganska "lagom". På limiten men utan att gå över den. Förutom den stackaren som åkte in i bakrutan på bilen som tvärnitade.
Visst, kameraperspektivet förstärker, men i vissa fall är jag rätt säker på att det bara är ett misstag från att en flagga åker in i ett bakhjul. Var ju en flagga som åkte in i Pachers bakhjul på etapp 2. Visserligen väl inte i stigning, men min gissning är att det är en tidsfråga innan det händer, om det inte redan gjort det. Och genom att det känns så onödigt att ens ha flaggor, skyltar och dylikt skulle jag gärna se att sådant försvann.

Angående att folk står då att det blir som att cykla in i ett hav av människor som viker undan så är det absolut häftigt. Baksidan är att det kan göra det svårt/omöjligt att passera motorcyklar och konkurrenter. T.ex. drabbades Remco av det idag.

Lite över gränsen kan jag tycka.

Screenshot_20260725_010054_Chrome.webp

"Förutom". Hur många krossade ansikten anser du det vara ok med?
En är för många för mig och jag tycker idioterna ska bort från banan!

Senast ändrad:
"Förutom". Hur många krossade ansikten anser du det vara ok med?
En är för många för mig och jag tycker idioterna ska bort från banan!

Det är cykeltävling. Ibland är det hundar som springer ut på vägen och orsakar kaoz, pensionärer på permobil, kor och hästar, publik med skyltar som viftar lite ovarsamt, eller som den lilla pojken vars slunga fällde Armstrong 2003. Jag tyckte dom skötte sig ganska hyfsat igår, knappt en enda sprang med eller på annat sätt hindrade cyklisterna. Det är väldigt få vurpor som har hänt uppför genom åren, där publiken är störst och står närmast. Och händer det något är det i princip aldrig allvarligt när farten är 20km/h. Freak accidents kan alltid hända.

Vad skulle alternativet vara, kravallstaket 1.3 mil?

UAE har en uttalad strategi. De ska dra fram Del Toro till seger. Jag hoppas och tror någon/flera kommer vara starkare så Poga får väl vinna idag också tyvärr?

Seger? Etappen eller andraplats i totalen, vad menar man?
Remco känns starkare än han gjort på länge, så undrar ju hur lätt det kommer vara

Seger? Etappen eller andraplats i totalen, vad menar man?
Remco känns starkare än han gjort på länge, så undrar ju hur lätt det kommer vara
Etappen idag, som jag förstått.
Fast jag kanske missuppfattat... Inte omöjligt. Ska Poga strunta i att försöka vinna och bogsera del Toro. Fan så tråkigt isf.

Nu är Mads 82 poäng före Jasper i kampen om gröna tröjan. Matematiskt klart alltså (teoretiskt 75 max imorgon).

Tycker Mads förtjänar att vinna totalen i Le Prix de la combativité.

Senast ändrad:
Även om det inte spelar någon roll för GC så undrar jag ju hur det sett ut om domestique Pogi fått köra för eget resultat från Sarenne

Tillbaka
Topp