Tråden för oss Clydesdales

Munthe

Medlem
Clydesdales = skottsk muskelhäst och ett begrepp för att beskriva cyklister som är lite längre och lite muskligare än snittet (ej att förväxla med fetare). Normalt brukar man snacka om cyklister uppåt och över 190cm och 90+ vikt (Magnus Bäcksstedt är den urtypiske Clydesdalen)

Så vad kör ni på/rekommenderar ni "Clydesdales" för utrustning? Alla vet ju att "lätt" och "starkt" inte riktigt är föreningsbart om cyklisten erbjuder lite elakare massa. Många high-end hjul faller i princip bort ur ekvationen om cyklisten väger mer än 80 kg. Vi Clydesdales kan i princip riva alla cykeltidningar. Ingenting testas för oss. Kör vi på grejer som får femmor i alla cykeltidningar så kommer det bara resultera i ekrar som ryker, extremt snabbt slitna däck och klämpunkor flera gånger i veckan. Plus att geometrin för ramar och komponenter kan bli lite underlig i storlek 60+. Så vad har ni för erfarenheter och vad rekommenderar ni som har kört ett tag och betat er igenom en del utrustning?

Ös på!

Jag vet att det lätt blir en känslig markering eftersom småkillarna får jobba hårdare i alla andra avseenden i livet utom på cykeln...men nej - om du läste vad jag skrev så, inte fetare. Visualisera istället Stålmannen på en räcercykel så förstår du vad jag menar. Några av oss lämnade den inverterade bröstkorgen, de smala axlarna och den kalviga benstommen bakom oss när vi gick in i puberteten. Men vi gillar att cykla trots vår mer Herkules-lika fysik!

Nu tillbaka till ämnet. Vilka cykeldelar skulle Stålmannen välja?

Fel? jag bara vidarebefodrar den tolkning som är vanligast.

Från forum som har tjockis-subforum:

"Clydesdales/Athenas (200+ lb / 91+ kg)

Looking to lose that spare tire? Ideal weight 200+? Frustrated being a large cyclist in a sport geared for the ultra-light? Learn about the bikes and parts that can take the abuse of a heavier cyclist, how to keep your body going while losing the weight, and get support from others who've been successful."

Shit asså, fyra centimeter för kort, behöver jag gå ner i vikt alltså?

Som cyklist på 100+ strecket har jag inte sett något behov av att skaffa specialdelar. Det enda som havererat fullständigt för min del var mina orginalhjul på Konan jag köpte, men det vetefan om det var viktrelaterat. Speciellt inte när man spontan-tacoar ett framhjul i en sluttning.

Det är som kvasidiskussionen vi hade för ett tag sedan när någon räknade på vilka krafter en tjockis applicerade på sin stackars cykel på väg uppför en backe.

Happy kom fram till att knäna skulle sprängas + ANNAT om man inte använde (minst) ett trippelparti.

Clydesdale används för knubbisar ja. Men, du kan vara clydesdale utan att vara knubbig, men tjockisarna har snott frasen. Jag är gränfall om man är clydesdale när man väger över 80kg, men smal ändå.

Enda jag cyklat sönder var ekrar i ett bakjul på en Kona i det här fallet med. En fin gammal kona explosif. Gick inte att fixa, fick köpa nytt hjul med straightpull ekrar i navet.

Munthe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet att det lätt blir en känslig markering
> eftersom småkillarna får jobba hårdare i alla
> andra avseenden i livet utom på cykeln...men nej
> - om du läste vad jag skrev så, inte fetare.
> Visualisera istället Stålmannen på en
> räcercykel så förstår du vad jag menar. Några
> av oss lämnade den inverterade bröstkorgen, de
> smala axlarna och den kalviga benstommen bakom oss
> när vi gick in i puberteten. Men vi gillar att
> cykla trots vår mer Herkules-lika fysik!

Du menar bristande syretransport?

Annars borde väll Tours tester passa dig? De verkar ju vara helt inriktade på prylarnas ev. förmåga att vara styva.

Senast redigerad av en moderator:
På MTB kör jag företrädesvis hjul med straightpullekrar och UST-fälg med UST-däck. Starkt och liten risk för genomslagspunka. 192cm? (efter några kotkompressioner) ; ca 85kg

Landsväg så kör jag med lätta prylar utan problem. Cannondale Super Six med lätta komponenter, ca 7kg blankt väger cykeln in på med snikhjul.

@Stervelo: Då är det dags att "reclaima" uttrycket.

När jag är på topp i träningsformen ligger jag på 90 kg. Går jag under det skulle en läkare rekommendera mig att gå upp i vikt eftersom så pass lite kroppsfett är farligt (ca 6%). Och problemen kvarstår; de flesta hjul jag testat måste rättas ofta när jag cyklar på dom eftersom jag kör hårt. Klämpunkor är vardag. Vet inte hur många gånger jag bränt ned i nån liten asfaltsskreva i hög fart med exploderande slang som resultat. Styrstammar är också ett problem för mig. Jag påpekade för en cykelhandlare i stan att många längre stammar (måste man ha om man är stor - Magnus Bäckstedt har t ex 150mm-stam) är för veka/ostyva. Han hade aldrig hört talas om det - de flesta cyklister och hans kunder är trots allt småkillar. Så jag ställde mig framför min cykel och tog tag i styret och vred och stammen flexade rätt rejält. Det där är ett kännbart fenomen när man börjar ta i på cykeln. Och även kännbart på långa distanser då minsta flex i stammen har en förmåga att transportera upp ojämnheter i vägen upp i axlar/rygg. Nu kör jag med ett par väldigt vridstyva Ritchey-stammar men över lag så går det mesta i handeln bort.

@Graj: Nej jag har inget fel på syretransporten. Problemet är möjligtvis att min vadmuskel kräver lika mycket syre som småkillarnas totala fysiologi. Tours? Var hittar jag dom?

@Cerberos: Mitt intryck över lag är att Cannondales grejer är pålitliga för större cyklister (gäller nästan allt amerikanskt faktiskt - American Classics har ju bra rykte). Vad kör du för hjul och däck?

Sluta köpa anorektiska prylar? Är man så "stark" att delarna trillar sönder borde man orka cykla med gedignare grejjer?

"Sluta köpa anorektiska prylar? Är man så "stark" att delarna trillar sönder borde man orka cykla med gedignare grejjer?"

Absolut. Det är just vad tråden handlar om. Tips på bra grejer som håller för 90+ cyklister. "Gedignare grejer" måste inte vara en Kronan på Blocket. Jag vill fortfarande väga in cykeln under 10kg och jag vill ha bra grejer. Bra nav som håller får långsiktig träning och många mil. Däck som inte slits för snabbt. Jag sliter ett par Schwalbe Stelvio på en månad ungefär medan jag har fenomenalt bra erfarenhet av Conti Attack+Force. GP 4000-däcken har också bra rykte. Jag snålade och köpte BBB-slangar förra sommaren. Rekordmånga klämpunkor.

Mina träningshjul just nu är Fulcrum Evolution. Köpte dom på tips för att dom skulle vara bombsäkra och extremt styva på gränsen till okörbara för lättare cyklister. Jag har kört dom ett år ungefär och det är fina hjul för den lilla pengen men dom har ett tydligt flex när man ställer sig och stampar. Faktum är att Fulcrums billigaste hjul, sjuorna, som jag fick med på en cykel för ett par år sedan är styvare och klarar misshandel bättre. Dom kör jag numera single speed på en året runt beater och dom har fått uppleva ohyggligt dåligt väder med många minusgrader och rena skitvägar och jag har behövt rätta dom en enda gång. Men dom känns inte "snabba" som räcerhjul. Jag vill att hjulen ska svara snabbare i sprinter - dvs snabb rörelserotation (= vikten samlad närmare navet + ett djävligt bra nav)...

Det finns garanterat folk med erfarenheter i forumet som inte läst tråden ännu. Någon som har efrfarenhet av Neuvation eller American Classic t ex? Eller Spinergy?

Munthe skrev:
-------------------------------------------------------
> @Cerberos: Mitt intryck över lag är att
> Cannondales grejer är pålitliga för större
> cyklister (gäller nästan allt amerikanskt
> faktiskt - American Classics har ju bra rykte).
> Vad kör du för hjul och däck?

Jag vägde ca 94kg när jag började cykla lite mer frekvent..... 2007.
Innan dess körde jag mest MTB på min Specialized Epic M4 från 2005 med Mavic Crossmax Enduro-hjul (straightpull) i UST-version på med UST-däck från Scwalbe, Racing Ralph, Nobby Nic....

Jag har Thomson sadesltolpe och styrstam på den och ett kolfiberstyre från Ritchey.

På Super Six:en sitter det för närvarande de Mavic Ksyrium Elite som kom med cykeln och Schwalbe Ultremo R.1 på. Jag har kört Mavic Ksyrium Elite på min gamla Cannondale CAAD4 sedan 2007?

Min gamla Cannondale landsvägshoj har varit med på ett otal brevetlopp i riktigt risiga förhållanden gupp och gropar och jag kraschat med den så att den och jag studsat över vägen med ryggskador för mig som följd och en del bytta delar på cykeln. Ramen har dock hållit.

Varken Mavic Ksyrium Elite -07:orna eller -10:orna har på något sätt uppvisat problem.

Jag har ett par Zipp 404 tubisar på ingående skall bli intressantatt se hur den laterala styvheten bak hanterar när man trycker på. Jag var i kontakt med Zipp och frågade om jag borde köpa deras just "Clydesdale" version men deras representant tyckte inte att det skulle vara nödvändigt. Jag täniker klistra på ett par Schwalbe Ultremo HT 25 på dem.

På den gamla hojen sitter det kanttråds Continental GP 4000 S på vilka först efter ett antal 100-mil börjat visa tecken på att börja ge upp. Jag förderar Continentals däck genereltt sett på lnadsväg men på tubisarna blir det Schwalbe nu.

mina erfarenheter så långt, även om jag bara väger 84 kg (194 cm) (sist jag vägde mig, var nog iofs ett år sen). OBS, det är alltså bara vad jag tycker, det är inte ett test, det är en recension....:

-racerhjul med 20/24 ekrar funkar inte för mig, först går framhjulens ekrar av, sen ickedrivsidan bak. Nu kör jag 32-ekrat trekors, inte så sexigt men de har aldrig ens behövts riktas.

-25mm racerdäck är riktigt trevligt, kör på GP4000s 25mm, känns mjukt men ändå lättrullat, bättre kantgrepp än i mina 23 mm Michelin prorace 3.

-Canyons Ultimate CF-ram är inte speciellt styv i storlek 62 (vanliga modellen, SLX har jag inte provat). En liten besvikelse, men den är iaf bekväm. Jag hittade (tyvärr efter att jag köpt min ram) ett test av större ramar där Storck, Specialized och Simplon fick bra betyg på styvhet i de större storlekarna (62 och uppåt). Min Kona kolfiberracer var mycket styvare än den canyon jag har nu.

-180 mm vevarmar på mtb (shimano xt) tycker jag var ett lyft, har det även på racern (dura ace) men där är jag inte helt övertygad ännu.

-29er var också ett riktigt lyft för mig, känns helt plötsligt som om jag sitter naturligt på cykeln, känns inte som om jag ska trilla över styret pga min höga sadelstolpe.

Hur är det med shimano XTR och Dura Ace? de är väl tillräckligt lätta och styva för er större cyklister?

MTB grejer är väl lättare att hitta något som passar än på LVG?

På MTB är det ju liksom bara att gå upp ett snäpp från XC till AM grejer och använda dom som XC grejer, då brukar det hålla.

För LVG så tror jag på Shimanos system hjul, de är ju väl hållbara nog?

MADFIBER hjul är väl OK?, de har ingen viktbegränsning vad jag läst.

/Mattias

Mavic verkar knepiga och man måste se till att man köper Mavics speciella garanti. Ksyrium Elite är ju testade upp till ca 100kg medan hela deras övriga utbud helt är fokuserat på betydligt lättare cyklister. Zipp 404 är ju stark tobak...men jag tillhör den sällsynta lilla klunga cyklister som har svårt att motivera Zipp privat och utan att nån pröjsar notan i ett proffssamanhang. Men det är ju bara jag det - jag har inga problem att förstå habegäret. I princip resonerar jag att hjul bör befinna sig under 10 000 kr om man cyklar utan teambil med mekaniker och fem av allt i reserv...

Lyfter den här tråden igen, jag sitter och leker med Rose:s cykelkonfigurator, kommer mest troligt att köpa en sådan, där finns ett antal olika hjul att välja bland, vilket av nedanstående tre hade ni valt för att få ett styvt och hållbart hjul och varför? Det är ingen prisskillnad i konfiguratorn.

Mavic Ksyrium elite
DT Swiss R1500 http://www.dtswiss.com/Products/Wheels/RR-wheels-(1)/R-1600.aspx
Easton EA70 http://www.eastoncycling.com/en-us/road/products/wheels/performance/ea70-694

Ksyrium elite verkar ju populära i den här tråden, hur står sig de andra två i förhållande till dem? Jag gillar den traditionella uppbyggnaden av DT-hjulen, känns lätta att hitta reservdelar till ifall ngt går sönder.

Jag kör på ett par Ksyrium Elite på min cross och har kört dom i alperna en vecka på racern. Dom är riktigt styva och svajar inget när jag står upp och bryter.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp