Trådlösa ANC-hörlurar för cykling och kontor

Helt ärligt tror jag att någon slags in ear-lurar med ANC som tar bort vindbrus men släpper igenom övrigt trafikljud osv (det ska finnas tror jag?) skulle funka bättre för cykling. Det ser ut som att man är mer ouppmärksam men jag tror man faktiskt kommer höra mer än utan lurar då. Så länge man inte spelar hög death metal.

Edit: Jag har ett par Sony over ear-lurar med ANC och jag kan trycka på en knapp för att släppa igenom ljud eller stänga. Tyvärr innebär den knappen för att släppa igenom ljud att jag får vindbruset ännu högre än utan lurar (testat på pendlarcykeln till affären på cykelbanor) eftersom det blir som en hörapparat som amplifierar bakgrundsljudet. Men det ska finnas märken/modeller som har mer avancerad filtrering. Mina lurar ska kunna filtrera ut röster, men det funkar sådär.

Jag har ett par gamla Shokz från när dom hette Aftershokz. Funkar skitbra egentligen, men eftersom att det är helt öppet för örat så man hör allt bakgrundsljud lika väl som innan så måste man höja volymen enormt för att ens kunna höra musiken eller podden man lyssnar på också utöver all trafik och vindbrus. Det funkar bättre vid zenpendling än träning om jag säger så. Vid träning funkar det knappt alls pga vinden. Men ändå lite skönt och stämningshöjande att höra musiken lite dovt ibland och vid rödljus, korsningar osv där man får stanna till.

När jag precis köpt dom och tog en promenad utomhus lyssnade jag på en låt jag inte hade hört förut som hade någon slags ljudeffekt av vatten som rann. Det var mörkt ute så jag såg inte skitbra på gångbanan (lysen långt ifrån) och jag gick bredvid ett vattendrag. Jag hoppade nästan åt sidan av vattenljudet i låten för det lät så jävla realistiskt när det blandades med ljudet runtomkring mig, och ljudet spelas liksom upp mer ”inuti huvudet” som när du tänker en tanke än ”utifrån” som med vanliga hörlurar. Jag trodde för en sekund att vattnet bredvid mig plötsligt hade svämmat över gångbanan när jag hörde det i låten. Så bra är tekniken när man väl hör något.

Men som sagt, för cykling knappt användbart om du kör snabbare än 20 km/h.
Ja, det blir väl så med dem flesta öppna.
Just Openfit Pro ser ju ut att täcka mycket av öppningen framifrån så tänkte att den kanske kan dämpa bruset lite.
Sen har dem ju ANC men i min erfarenhet blir det ju oftast mindre brus med det avstängt, men man vet ju inte utan att ha provat den specifika modellen.

Ja, det blir väl så med dem flesta öppna.
Just Openfit Pro ser ju ut att täcka mycket av öppningen framifrån så tänkte att den kanske kan dämpa bruset lite.
Sen har dem ju ANC men i min erfarenhet blir det ju oftast mindre brus med det avstängt, men man vet ju inte utan att ha provat den specifika modellen.
Jaha shit sorry jag sökte dåligt när jag kollade upp modellen. Jag kollade bara på produkten i sig och trodde då att den satt runt örat bara som tidigare modeller. Den här verkar som du säger täcka örat mer, även om det kanske inte går in i örat och täpper till som vanliga in-ears gör.

Har du en Elgiganten eller så nära så kan du beroende på din egna etik och moral göra ett test av lurarna hemma och sen lämna tillbaka om det inte skulle funka. Brukar vara rätt generös öppet köp-policy. Har själv fått begagnade prylar som säljs som helt nya, och hört att folk ibland köpt systemkameror och tagit med på Thailands-resan och sen returnerat på öppet köp… fult kanske, men om du är villig att vara ful kan det vara ett alternativ?

Jag är också intresserad av hur bra dom funkar i praktiken för cykling nu.

Jag hade ett par Jabra in-ear för ganska många år sen som var jag verkligen uppskattade att ha när jag cyklade mtb. Jag kunde förlora mig i någon podcast eller ljudbok och bara låta tiden rinna iväg samtidigt som jag cyklade runt på stigar.
Tappade tyvärr bort dom och har sen dess letat efter något likvärdigt. Har provat många olika budgetvarianter men även AirPods Pro 2 samt Shokz Open run men det blir för mycket vindbrus för att jag ska kunna uppfatta tal utan att ha obehagligt hög ljudnivå. Jag har även provat i kombination med såna öronmuffar av foam som ska reducera vindbrus men det hjälper bara marginellt. Musik fungerar hjälpligt om det går sakta och inte blåser men generellt är allt jag testat så pass dåligt att jag istället väljer att inte ha några hörlurar när jag cyklar. Man pallar ju inte att hålla på och köpa nya för att testa hela tiden men om det dyker upp något som verkligen fungerar så är jag idel öra.

Shokz Open run är inte bra för snabbare cykling, kan fungera hyfsat ok om det är helt vindstilla men annars generellt dåliga. Så dessa tycker jag egentligen man helt bör glömma bort i sammanhanget. Dock tycker jag de är mycket bra för tex löpning utomhus samt för Zwift, gillar att de aldrig lossnar hur svettig man än blir.

Det är väl sannolikt någon in-ear variant som är bäst för cykling även om säkerheten så klart minskar ju mindre man hör från omgivningen men även dessa varierar uppenbarligen, @gnilrub ovan skriver ju tex att någon Jabra in-ear variant var bra medan AirPods Pro 2 var dåliga. Eller värre än så tydligen "allt jag testat så pass dåligt att jag istället väljer att inte ha några hörlurar när jag cyklar". :cry: :cry: :cry:

Tillbaka
Topp