Trafikljus till höger om cykelbana, vad gäller?

macondele

Ny medlem
Hej!

Jag har noterat att en del cyklister stannar när det är trafikljuset står på rött på den bifogade bilden. Jag antar att det är för att de tror att cykelbanan innefattas av trafikljuset när det är till höger om cykelbanan (som på bilden).

Själv vet jag inte vad som gäller. Någon som kan förtydliga?

Bilagor

• Screen Shot 2018-09-05 at 09.59.30.png
    Screen Shot 2018-09-05 at 09.59.30.png
    587.3 KB · Besök: 515
Jag skulle stanna, med tanke på att stolpen står där den står. Finns ju iofs ingen spärrlinje med det ska ju inte behövas. Precis efter Nacka forum antar jag? Finns en liknande lösning på min pendelväg i Aspudden.

Ja, det där är vid Nacka Forum. Antar att det finns någon slags logik i att man ska stanna eftersom övergångsstället korsar cykelvägen. Eller så kanske man bara har väjningsplikt mot övergångsstället?

Där ska man stanna, gäller även mellan Finntorp och Alphyddan vid trafikljuset, men där
är det inte många som stannar, gäller både hem och till stan.

/S

Sådär ser det ut på Birger Jarlsgatan, ner mot Stureplan. Där sammanfaller rödljus på trafikljuset på höger sida om cykelbanan med att fotgängare får grönt. Övergångsstället slutar vid cykelbanan precis bakom trafikljuset. Finns inget heldraget streck i cykelbanan. Det är snårigt att tolka tycker jag; jag brukar helt enkelt cykla om jag inte ser någon fotgängare oavsett om det är rött eller inte. Prioriterar givetvis att stanna om det kommer fotgängare, blåser inte på.

Som jag läser vägmärkesförordningen så gäller den där fordonssignalen även cykelbanan. Det mest troliga är väl dock att den som beslutade om signalens placering inte tänkte på det.

Stopplinjen är bara en anvisning för var man ska stanna om man ska stanna. Den har ingen bäring på frågan om man ska stanna eller ej, och om den saknas stannar man i höjd med signalen.

Stanna. Samma sak gäller skyltar, t ex stopp eller lämna företräde. Är stolpen till vänster om cykelbanan, så gäller den bara de på vägen.

Men om man vill ta sig fram snabbt men ändå korrekt och laglydigt är det ju bara hoppa av cykeln och gå förbi rödljuset utanför cykelbanan, till exempel på fotgängarsidan eller om trottoar finns till höger om cykelbanan, eller hur? :)

@Fjärdebrunn, det gör väl inget eftersom det finns en stopplinje? Själva trafikljuset kan väl sitta i princip var som helst bara det är tydligt vad det reglerar, och var man ska stanna.

Intressant att det skrivs om ''biltrafikljus'' och liknande. Det heter trafikljus. Det gäller alltså alla i trafik. Cykel, gångtrafikant, seqway, rullstol etc. Du har inga rättigheter i trafiken utan endast skyldigheter. och i detta läge så har du skyldighet att stanna även om du färdas på cykelbanan.

Jag har så svårt att förstå alla ''odödliga'' som ger sig ut utan hjälm, i 20kmh och mer, mot rött ljus, i stora korsningar i rusningstrafik. Kan inte alla ha för vana att stanna. Hur hade det sett ut om alla andra trafikanter hade betet sig som några(men ändå relativt många) cyklister beter sig i trafiken.

Många många fler dödsolyckor och bilar som gasar fullt mot rött(''för det kommer ju inga bilar just nu'') i stora korsningar(utan bilbälte)...

Inte alls bitter.... Men de cyklister som ignorerar rödljus trotts att det står både bilar och cyklar som väntar på grönt, förstör ryktet och känslan biltrafikanter har för cyklister över lag. och det tysta kriget fortsätter.

Pryllan sa:
Intressant att det skrivs om ''biltrafikljus'' och liknande. Det heter trafikljus. Det gäller alltså alla i trafik. Cykel, gångtrafikant, seqway, rullstol etc. Du har inga rättigheter i trafiken utan endast skyldigheter. och i detta läge så har du skyldighet att stanna även om du färdas på cykelbanan.

Jag har så svårt att förstå alla ''odödliga'' som ger sig ut utan hjälm, i 20kmh och mer, mot rött ljus, i stora korsningar i rusningstrafik. Kan inte alla ha för vana att stanna. Hur hade det sett ut om alla andra trafikanter hade betet sig som några(men ändå relativt många) cyklister beter sig i trafiken.

Många många fler dödsolyckor och bilar som gasar fullt mot rött(''för det kommer ju inga bilar just nu'') i stora korsningar(utan bilbälte)...

Inte alls bitter.... Men de cyklister som ignorerar rödljus trotts att det står både bilar och cyklar som väntar på grönt, förstör ryktet och känslan biltrafikanter har för cyklister över lag. och det tysta kriget fortsätter.

+1

aahlborg sa:
Ser ut som en trotoar vid ljuset. Cykelbanan var nog en efterkonstruktion.
+1

Ser ut som att en delad GC-bana skulle kunna börja borta vid streckade mittlinjen. Före ljussignalen ser det mest ut som en smal trottoar där i varje fall jag inte skulle välja att cykla. Nu från 1 augusti dessutom lagligt att välja bilväg istället, som cyklist. Även med cykelbana intill.

Senast redigerad av en moderator:
Finns vid Stureplan söder ut på BJG också. På Sturegatan vid korsningen Östermalmsgatan i båda riktningar. Mycket förvirrande och anarki råder.

STalle

Goofy sa:
Pryllan sa:

+1

+1, senast idag, två cykelbud som cyklade mot rött, korsningen Götgatan/Åsögatan.

Senast ändrad:
Pryllan sa:

Nästan rätt, men det finns olika varianter av trafiksignaler och alla varianter gäller inte alla trafikanter. Signalen på bilden i trådstarten heter fordonssignal och gäller alla fordon inklusive cykel, men utan tilläggstavla gäller den inte fotgängare. Så en gående på GC-banan till höger får passera signalen även när den lyser rött.

I övrigt håller jag med dig, och är kritisk mot alla som cyklar på ett sätt som spär på bilden av cykling som ett samhällsproblem. Att stanna för rött är en av de regler jag aldrig tummar på, inte ens vid defekta signalkonstruktioner som den här på Landsnoravägen i Sollentuna som aldrig slår om till grönt för cyklister.

https://www.google.com/maps/@59.435...4!1sN3zGIeM6VZ6BDtC9y4E3uw!2e0!7i13312!8i6656

Då kliver jag av och leder cykeln vilket lyckligtvis är tillåtet.

Zorg sa:
Som jag läser vägmärkesförordningen så gäller den där fordonssignalen även cykelbanan. Det mest troliga är väl dock att den som beslutade om signalens placering inte tänkte på det.

Stopplinjen är bara en anvisning för var man ska stanna om man ska stanna. Den har ingen bäring på frågan om man ska stanna eller ej, och om den saknas stannar man i höjd med signalen.

Det där är väl som det kan bli :-)

Nu spelar det väl mindre roll för den där GC-remsan är synnerligen olämplig för cykling och därför väljer man att köra på vägbanan och då ska man stanna, vid linjen.

Det är helt okej cykelbana en bit före och efter den där getingmidjan vid trafiksignalen, så jag skulle nog kunna tänka mig att stanna kvar på cykelbanan när den övergår i konfliktbana, i gångfart om det behövs. Men några längre sträckor skulle jag inte cykla på en sån GC-bana.

Vad gäller här då? En del av min pendlingssträcka, Täbylundsvägen i Spånga/Bromma. Upphör cykelbanan? Går den till vänster? Går den till höger?

xedWcML.png

Om stolpen gäller eller inte beror ju på vilken sida man passerar och står den mitt i cykelbanan så kan man ju välja. Enda är väl att har man tänkt stanna ska man hålla åt höger och då passerar man till höger och ska inte stanna...

Konvalj sa:
Vad gäller här då?

Linjen för uppdelning i cykelbana och gångbana upphör en halvmeter innan signalen, så därefter är det en ouppdelad GC-bana där du som fordonsförare hålla till höger, alltså höger om signalen och inte stanna. Sen svänger du in på cykelbanan där den börjar på andra sidan korsningen.

Det är värt att notera att trafikförordningen bara talar om hur du ska bete dig, där står inget om att det ska vara genomförbart utan att skada sig.

Finns några liknande "lösningar" i Göteborg som bilderna i tråden visar, och jag kom genom jobbet att träffa en person som arbetade på kommunen med trafikreglering och liknande. När jag frågade han om denna placeringen på trafikljus menade han att den vanligaste orsaken till att de var placerade såhär var platsbrist eller att vägen har byggts/målats om. Det var inte praxis i Göteborg att placera trafikljusen på detta sätt utan ofta en olycka i arbetet eller snålhet. Men bilden som Konvalj visar är ju vansinnig, där måste cykelbanan ha målats efter eller liknande, ingen vid sina sunda vätskor kan ju placera en stolpe på det sättet.

Zorg sa:
Konvalj sa:
Vad gäller här då?

Linjen för uppdelning i cykelbana och gångbana upphör en halvmeter innan signalen, så därefter är det en ouppdelad GC-bana där du som fordonsförare hålla till höger, alltså höger om signalen och inte stanna. Sen svänger du in på cykelbanan där den börjar på andra sidan korsningen.

Det är värt att notera att trafikförordningen bara talar om hur du ska bete dig, där står inget om att det ska vara genomförbart utan att skada sig.

Solklart. Tänk om alla regler var så enkla och framför allt tydliga i verkligheten. Extra enkelt blir det ju med den anslutande GC-banan från höger och om det är mycket fotgängare som har grönt och går över övergångsstället. Som byggt för att alla ska förstå varandra och agera rationellt.

Konvalj sa:
Zorg sa:
Konvalj sa:
Vad gäller här då?

Solklart. Tänk om alla regler var så enkla och framför allt tydliga i verkligheten. Extra enkelt blir det ju med den anslutande GC-banan från höger och om det är mycket fotgängare som har grönt och går över övergångsstället. Som byggt för att alla ska förstå varandra och agera rationellt.

Själva reglerna är det inga större fel på, vi är bara så förbannat dåliga på att låta dem avspeglas i den byggda miljön.

NAnders sa:
Konvalj sa:
Zorg sa:
Konvalj sa:
Vad gäller här då?

Själva reglerna är det inga större fel på, vi är bara så förbannat dåliga på att låta dem avspeglas i den byggda miljön.

Jag skulle vilja påstå att reglerna i detta fall, även om det var tydligt byggt och kommunicerat, är tvetydiga. Ungefär 7-8 månader om året är marken fylld med löv eller snö, och hur ska man då veta vilka regler som gäller? Det enda tydliga sättet med dagens regler är att ha cykelbanan i rödljuset eller helt utanför, men syftet här är ju bara att släppa över gående så då ska såklart cykelbanan också omfattas av rödljuset.

Konvalj sa:
NAnders sa:
Konvalj sa:
Zorg sa:
Konvalj sa:
Vad gäller här då?

Jag skulle vilja påstå att reglerna i detta fall, även om det var tydligt byggt och kommunicerat, är tvetydiga. Ungefär 7-8 månader om året är marken fylld med löv eller snö, och hur ska man då veta vilka regler som gäller? Det enda tydliga sättet med dagens regler är att ha cykelbanan i rödljuset eller helt utanför, men syftet här är ju bara att släppa över gående så då ska såklart cykelbanan också omfattas av rödljuset.

Fast nu beskriver du ju hur den byggda miljön är sådan att trafikreglerna blir svåra att förstå. Det finns inget i de svenska trafikreglerna som förhindrar att man bygger som i Danmark eller Nederländerna.

emmer sa:
Fältprästen sa:
emmer sa:
den där GC-remsan är synnerligen olämplig för cykling och därför väljer man att köra på vägbanan och då ska man stanna, vid linjen.
Jag förstår inte varför du tycker den är olämplig. Det finns ju gott om utrymme.
#någonbevisadejustbristpåomdömme
Du har inget bra svar alltså, vilket inte förvånar mig.
Eller är det dig själv du refererar till?

NAnders sa:
Konvalj sa:
NAnders sa:
Konvalj sa:
Zorg sa:
Konvalj sa:
Vad gäller här då?

Fast nu beskriver du ju hur den byggda miljön är sådan att trafikreglerna blir svåra att förstå. Det finns inget i de svenska trafikreglerna som förhindrar att man bygger som i Danmark eller Nederländerna.

Problemet är att det finns möjlighet att bygga usla och osäkra lösningar. För blandtrafik finns det tvingande regler som omöjliggör att man bygger likt den bild jag visade. Nu är jag inte regelexpert men jag tvivlar starkt på att man får ställa en rödljusstolpe mitt i körbanan. En cykelbana ska inte kunna ha stolpar i sig, oavsett om det är en GC-bana utan skiljelinje eller en dedikerad yta. Genomtänkta lösningar, som såklart kommer kosta pengar att bygga, måste kompletteras med tvingande minimikrav. Får det inte plats med lösning X så får man kanske tänka om och göra hela det bevakade övergångsstället på ett annat sätt (30, fartgupp och obevakat t ex).

Konvalj sa:
För blandtrafik finns det tvingande regler som omöjliggör att man bygger likt den bild jag visade.

Vi har förvisso lämnat trafikreglerna bakom oss, men det finns inga tvingande regler av annat slag som förbjuder stolpar mitt i körbanan. Allt handlar om vilja.

Det fattar väl vem som helst att man inte kan ställa upp en stolpe för nära körbanan. Då blir den ju nerkörd så fort nån kör in i den med sin bil, och så får man åka ut och sätta upp en ny stolpe hela tiden. Cyklister och fotgängare är mjuka och har inte sönder stolparna, så på GC-banor är det inte lika noga.

Oj, nu förstår jag varför cyklister är som yra höns.

Cykeln är ett fordon. Signalen avser fordon.
Går cykelbanan innanför trafikljuset så gäller den cyklar också, precis som alla andra fordon.
Det här trodde jag ALLA, jag menar ALLA, utom möjligen nyfödda visste.

När jag stannar för rödljusen på götgatan, där stannar mindre än hälften, långt mindre. Om nu inte två i bredd redan stannat, då
kan det bli fler som stannar än som kör mot rött.
Jag trodde att det var för att de sket i det och var kräk, men av vad som skrivs i tråden så har många ingen aning.

Jag tror knappt mina ögon.

Det måste nog till en "cykelutbildning" 2h räcker.

Stervelo sa:

Går cykelbanan innanför trafikljuset så gäller den cyklar också, precis som alla andra fordon.

När jag stannar för rödljusen på götgatan, där stannar mindre än hälften, långt mindre. Om nu inte två i bredd redan stannat, då
Jag trodde att det var för att de sket i det och var kräk, men av vad som skrivs i tråden så har många ingen aning.

Du kanske själv behöver en sådan "cykelutbildning" som du föreslår?
Åtminstone vad gäller ditt påstående om vilken sida fotgängare skall gå på cykelbana (dvs fordonsväg)
Stervelo sa:
fotgängare ska gå till höger överallt utom bilväg

/Håkan

HåkanC sa:
Stervelo sa:

Du kanske själv behöver en sådan "cykelutbildning" som du föreslår?
Åtminstone vad gäller ditt påstående om vilken sida fotgängare skall gå på cykelbana (dvs fordonsväg)
Stervelo sa:
fotgängare ska gå till höger överallt utom bilväg

/Håkan
Om du jämför det där mot att stanna för rött är du seriöst efterbliven.
Men, jag går gärna en utbildning för att verkligen förstå hur cykelöverfart av olika sorter ska identifieras och vem som lämnar företräde.
Det är oklart.

Tillbaka
Topp