Trafikmoralism: Vilka åtgärder fungerar? Vilka gillar folk att prata om?

Erik Sandblom

Aktiv medlem
marjut.jpg

Nyligen träffade jag Marjut Ollitervo från Pyöräliitto, det finska cykelfrämjandet. Marjut uppfann termen "trafikmoralism" för att skilja mellan trafiksäkerhetsåtgärder som fungerar, och sådana som folk gillar att prata om.

Alla som vill främja cykling konfronteras snart av trafiksäkerhet. Många har starka åsikter om trafiksäkerhet och en del har personliga tragedier bakom sig. Därför kan det vara bra att veta skillnaden mellan kulturell säkerhet och faktisk säkerhet.

Ett exempel på kulturell säkerhet är "Om det bara räddar ett liv, så ska vi göra detta!"

Ett exempel på faktiskt säkerhet är att sänka hastigheten från 50 till 30, eftersom det grundas i fysik och data.

Trafikmoralism. Erik Sandbloms blogg

Trafikmoralism, ett typiskt finlandssvenskt (gammalmodigt) uttryck. Här skulle vi nog säga Trafikmoral.
Mina 0,5 cent.

staine sa:
Trafikmoralism, ett typiskt finlandssvenskt (gammalmodigt) uttryck. Här skulle vi nog säga Trafikmoral.
Mina 0,5 cent.
Moralism är väl snarast associerat med att försöka applicera sin egen moral på andra, bestämma vad som är rätt åt dem. Att vara trafikmoralpolis.

”Vi ska sänka hastigheten från 50 till 30, om det så bara räddar ett liv!”

Cyklisters regelefterlevnad är poppis att prata om. Så kommer jag in och förstör diskussionen genom att visa hur infrastrukturens utformning gör det svårt att följa trafikreglerna. Förutom att jag kan påpeka att det inte finns någon vetenskaplig rapport (VTI:s djupstudier av trafikolyckor, t.ex.) som visar att cyklisters bristande regelefterlevnad ens skulle vara en orsak till olyckor.

Bilisters regelefterlevnad är väl inte heller så lysande, särskilt hastighetsbegränsningar upp t.o.m 50 km/h verkar mer ses som rekommendation.

Det är inte så konstigt att det skulle bli mindre olycksfall om alla cyklade långsamt och bara i bilfria områden, även om ingen har hjälm.

Lite som att det skulle bli mindre av både sex och könssjukdomar om man förbjöd både samlag och kondomer.

qma sa:
Det är inte så konstigt att det skulle bli mindre olycksfall om alla cyklade långsamt och bara i bilfria områden, även om ingen har hjälm.

Lite som att det skulle bli mindre av både sex och könssjukdomar om man förbjöd både samlag och kondomer.

Jo men det är en binär syn. Omnämns på vänstra sidan.

Om man inför max 30 på fler gator så kan man öka säkerheten utan att ta bort alla bilar.

moralism är väl att utan välunderbyggda data angripa det som har mest outrage faktor.

Erik Sandblom sa:
Om man inför max 30 på fler gator så kan man öka säkerheten utan att ta bort alla bilar.
Så begränsande och tråkigt det skulle vara att inte få cykla snabbare än 30 km/h på gator i tätort.

"Lorentz Tovatt menar att hälsovinsterna med att cykla är större än riskerna. Han hänvisar också till forskning som sägs visa att bilister håller mindre säkerhetsmarginal gentemot cyklister som de ser har hjälm, samt att människor med hjälm på huvudet generellt är mer riskbenägna."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stort-mp-brak-om-cykelhjalmar

Örjan Lax sa:
"Lorentz Tovatt menar att hälsovinsterna med att cykla är större än riskerna. Han hänvisar också till forskning som sägs visa att bilister håller mindre säkerhetsmarginal gentemot cyklister som de ser har hjälm, samt att människor med hjälm på huvudet generellt är mer riskbenägna."

Hahahahahahahahahahahahahaha... host host hahahahahahaa jaj#vlar hahaha

Helkama raisu sa:
Örjan Lax sa:

Hahahahahahahahahahahahahaha... host host hahahahahahaa jaj#vlar hahaha

Vad är det för fel på folk....

Varför skulle man vilja förbjud bälten, airbags, antisladd, och ABS i bilar?
Låter som en jättedum ide.

//j

jesperC sa:

//j

Nä. Det hjälper Darwin att radera dem som inte har omdöme nog att vara försiktiga.

staine sa:
Mina 0,5 cent.

Du har ett begränsat språk och detta får dig att tro att folk som kan uttrycka sig gör det felaktigt.

a0fc8b9b21395031e46c305c5e88ef52687d86278469478e1fa3a5bb3de35ea8.jpg

jesperC sa:

//j
Bälten bra.
Men är Air Bags bra, är Antislad bra är ABS bra den som förlitar sig till dom systemen kan inte köra bil .Synd att ABS inte är urkopplings bart.

sdx sa:
Bälten bra.
... är Antislad bra...

Från https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/i-trafiken/var-trafikforskning/bilsakerhet

"Våra studier visar att antisladdsystem minskar olycksrisken med cirka 20 procent i snitt, för alla vägunderlag. I vått väglag minskar risken för olyckor med personskador med hela 50 procent.

Näst efter bältet är antisladd det viktigaste säkerhetssystemet i bilen. Det är också det bästa sättet att undvika okontrollerade sladdar som kan leda till allvarliga mötesolyckor eller singelolyckor."

Skulle aldrig köpa bil utan antisladd. (fas jag fattar ju att det kan påverka varvtiderna negativt om man är proffs :))

/Johan

JojjeM sa:
sdx sa:
Bälten bra.
... är Antislad bra...

Från https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/i-trafiken/var-trafikforskning/bilsakerhet

"Våra studier visar att antisladdsystem minskar olycksrisken med cirka 20 procent i snitt, för alla vägunderlag. I vått väglag minskar risken för olyckor med personskador med hela 50 procent.

Näst efter bältet är antisladd det viktigaste säkerhetssystemet i bilen. Det är också det bästa sättet att undvika okontrollerade sladdar som kan leda till allvarliga mötesolyckor eller singelolyckor."

Skulle aldrig köpa bil utan antisladd. (fas jag fattar ju att det kan påverka varvtiderna negativt om man är proffs :))

/Johan
Skrämsel propaganda i från folksam hur ser studierna ut vid olyckor och vad har orsakat dom borde gå att få fram i från trafikverkets haveri utredare.
Har du tänkt på hur ett antisladd system fungerar kanske något som man skall fundera över och vad systemet påverkar .
Man kan prova med att gasa när det är halt så ser man direkt och hör vad systemet påverkar .
Det som är den stora grejen är att bilister har en stor övertro på antisladd systemet att har man bara ett sådant så klarar man sig.

Bästa åtgärden är om folk lämnar bilen hemma. Verkar inte finnas nån gräns för hur lat man kan bli med en bil.
Exempel på åtgärd vore att införa koldioxidkompensering i Strava, med skalfaktor x negativa km för bilåkande. Då ser man vilka som är äkta cyklister :)
Jag tror äkthet är det nya heta.

JojjeM sa:
sdx sa:
Bälten bra.
... är Antislad bra...

/Johan

Åas. Kör man som folk aktiveras aldrig systemen. En säkerhetshöjande åtgärd vore automatisk körkortsåterkallelse om man triggar antisladd systemet två gånger samma år.

Nu kommer jag inte ihåg detaljerna men har för mig att antisladd är ett system som minskar antal olycker rätt markant men att det finns andra säkerhetessystem som inte gör det pga av att folk faktiskt tar större risker med dem så att det överväger fördelarna.

Förövrigt tycker jag att det är synd att tråden spårade ur på en gång då informationen i första inlägg är intressant och viktig.

Annat tips på åtgärd, såna där skyltar dom har på vägarna i Frankrike att bilister ska hålla minst 1.5 m i sidled vid omkörningar. Om det är helt fritt i motgående körfält, varför inte använda det då, jag fattar inte hur folk kör.

I Amsterdam av alla ställen så blev jag tacklad med backspegel av en taxichaffis, dom hade tydligen bråttom till en fotbollsmatch...

Om man vinglar så inihelvete och har ful(l)fejshjälmen hängande längst ute på styret, då får man motsvarande effekt som ovanstående skylt.

(edit: la till exempel)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp