Tragiskt Göteborg

StoraBerg

Medlem
Tragiskt Göteborg
http://www.goteborgsstigcyklister.se/?page_id=253

En allmän stig ska präglas av respekt mellan alla som använder den.

Detta var det mesigaste jag läst på länge. Klassisk svensk självutplånande tradition där man ska ta så mkt hänsyn till andra att den ursprungliga tanken om vad man ville göra upphör att existera.

MTB finns.

Det får resten av naturens användare lära sig att respektera.

Därmed inte sagt att det är ok att göra som en amerikansk kollega "I just wear a fullface helmet and dark googels and run them over. Fucking hikers"

Men när man läser detta så står jag lätt närmare den anglosaxiska varianten än den Göteborgska.

Nu blir det väl förstås ett jävla liv om detta oxå men som att jag bryr mig.

Tragiskt Göteborg
The heat is on...

Bilagor

• 408031d1226539589-all-mountain-handlebar-bell-gun-bar-mount-1.jpg
    408031d1226539589-all-mountain-handlebar-bell-gun-bar-mount-1.jpg
    81.1 KB · Besök: 21
Tragiskt Göteborg
Underhållande =)

Men det är fruktansvärt stor skillnad på att cykla i skog nära en storstad och cykla i skog inte så nära en storstad.
Enligt din profil bor du i Norrbotten.. hur mycket folk bor det där kontra hur mycket skog det finns ?
Gissningsvis mer skog än folk mot vad som rör sig i delsjön/änggårdsbergen. (Göteborg)
Har man någon gång cyklar i änggårdsbergen så känns det helt relevant med dessa regler.

Tragiskt Göteborg
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tyckte att rubriken var lovande men att
> själva inlägget inte riktigt svarade upp mot
> förväntningarna.

+100

Tragiskt Göteborg
När jag cyklar i områden som används av många, så brukar jag bete mig ungefär så som önskas enligt länken.
Men cyklar jag mitt ute i ingenstans så bryr jag mig inte lika mycket om vissa av "reglerna".
Hänsyn till andra försöker jag visa var jag än är.
Behovet av att låta stigarna "vila" när det är blött känns inte relevant här i Norrland, men kan kanske vara det i storstadsområdena?

Jag tror ändå att det kan vara bra med att upplysa om dessa "regler" då vissa cyklister helt enkelt inte tänkt tanken på att andra kan störa sig på tex cyklister som passerar i full fart.
Jag ser "reglerna" som ett försök till att utbilda cyklister att använda sunt förnuft för att inte reta andra i onödan.

För övrigt är det lite förvånande att StoraBerg allt oftare trollar med överdriven bitterhet.
Är det för lite enduro där uppe? :)

Tragiskt Göteborg
Hatten av till Göteborgsklubben, om alla följde detta skulle utövande av vår sport vara så mycket enklare. Tex att få låna mark för tävling eller träningsområden.

Tragiskt Göteborg
Kan man inte hålla sig till så självklara regler så kommer det bara upp massa lokala fullt lagliga cykling förbjuden -skyltar över allt.
Mot en juste träpinne står sig en finnig mtbfjant jävligt slätt.

Tragiskt Göteborg
Mat till trollet:

Om de reglerna känns svåra att följa i naturen undrar jag hur det går att klara vanliga sociala regler i vardagen. Det måste då vara en lättnat att inte behöva dela buss, boende eller arbetsplats med andra människor ;-)

Tragiskt Göteborg
matteboy skrev:
> Men vilken är den optimala hesten?

Det är den snela hesten ;)

Tragiskt Göteborg
Det jag läste via länken är bara så jäkla självklart tycker jag. Vanligt förnuft helt enkelt. Något som herr trådskapare verkar sakna mao.

Tragiskt Göteborg
Skönt också att köra stig med fullface och goggles bara för att slippa bromsa.
Fråga, har han mycket tuffa eldsflammor och sånt på cykeln också?

Tragiskt Göteborg
Storaberg

För inte så länge sedan gick jag i änggårdsbergen med min dotter på tre år när det kom två snubbar med samma inställning som du. Det slutade med att min dotter var en centimeter från att få en cykel över sig som kunde slagit ihjäl henne. Hade jag fått ta på den fega cyklisten som såklart bara cyklade vidare hade han inte kunnat cykla idag.

Tragiskt Göteborg
Blaze skrev:
> Hade jag fått ta på
> den fega cyklisten som såklart bara cyklade
> vidare hade han inte kunnat cykla idag.

Som sagt: Mot en juste träpinne står sig en finnig mtbfjant jävligt slätt.

Tragiskt Göteborg
Det är en stor skillnad på att vara vårdslös och hålla på och cykla över en treåring och att låta bli att cykla om det regnat för att stigen kan breddas då och för att någon mossa / lav (eller vad det nu var fråga om) kan bli skadad.

Det första är helt oacceptabelt.

Det andra är töntigt.

Inga andra grupper som nyttjar naturen avkrävs samma åtaganden. Terränglöpare med icebugs. Hundägare. Alla lämnar ett visst slitage på naturen.

Att break even för vad som skulle vara acceptablet slitage och inte går just vid mountainbike är inget faktum. Det är en attitydfråga.

Därför tycker jag det är viktigt att stå för sin rätt att göra sin grej. Att inte låta attityder och förutfattade meningar hindra vår sport.

Respekt innebär att man visar hänsyn.

Att innbilla sig att man har tolkningsföreträde för hur naturen ska användas bara för att man har en annan infallsvinkel än MTB är inte respektfullt.

Men jag skriver förstås egentligen bara utifrån min egen synvinkel och dom diskussioner som jag haft med min kommun i byggandet av våra trails. Där var det mkt moss - och lavsnack i början. Men det har lagt sig till stor del. Kanske är GBG så överbefolkat av stigcyklister att reglerna behövs så att inte stigarna slits ned.

I så fall: grattis till er. Min fru kommer från västra delarna av landet så i år kommer stighojen med på semestern och då blir det till att kolla in era stigar. Men bara om det inte har regnat.....jag lovar =)

Tragiskt Göteborg
Rattnalle skrev:
> Pelle Hå skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snyggt trollat!
>
> Jag som tyckte det var ganska tamt..

Och motsatsen till tamt är vilt:

AAAAAAAAAAAAAAHHH!!!!

headbanganimalkermit.gif

Tragiskt Göteborg
Jag håller i och för sig med dig om att ingen ska behöva be om ursäkt för att hen cyklar MTB, vi har lika stor rätt att vistas i naturen som alla andra. Med det sagt så finns det goda skäl att vara mer diplomatisk kring storstäderna där man är fler som ska samsas om samma "resurs", än vad det gör i "glesbygden".

Senast ändrad:
Tragiskt Göteborg
Sambal Oelek skrev:
> Nån som är avis på att vi har bland de bästa
> stigarna i landet samtidigt som det är nära till
> stan :-)

Nåja, det är en tolkningsfråga.

Hur som tycker jag riktlinjerna är bra. Stigmekkat Falun stänger också av vissa leder/stigar för att inte förstöra under värsta blötsäsongen. Men det handlar inte om att visa hänsyn för naturister eller hästar, det är stigvård av fina trails. Allt blir inte bättre för att det är sönderkört.

Tragiskt Göteborg
Sant sant Aron. På vissa ställen är det kanske inte ens relevant att tro att man kan cykla. Men faktiskt så har man DH cykling i tex Prag och det är ganska tajt med folk i den stan. Men där gick det DH trails rakt över gångstigarna i stadens park - som låg på en kulle. Ingen verkade må dåligt över det.

Tror nog att det finns en stark "politisk korrekthet" kring att vara nego till MTB i vårt land.

Senast ändrad:
Tragiskt Göteborg
StoraBerg skrev:
> Tror nog att det finns en stark "politisk
> korrekthet" kring att vara nego till MTB i vårt
> land.

Snarare så att cykling i naturen följer allemansrättens regler och det är till väldigt stor del baserad på hänsyn till andra och naturen.
Vill man ha andra regler - ingen allemansrätt utan snitslade stråk - så flytta då för faan...

Tragiskt Göteborg
Gick en sväng i Arboretet precis utanför botaniska för nån helg sen. Jag och sambon stannar och beundrar en koltrast som sitter och sjunger fint på en stubbe, när man plötsligt hör ett rassel och en bottnande gaffel i diket bakom oss. Cyklisten pressar på nån meter brevid oss utan att ens lyfta blicken, och trycker sen på precis där koltrasten sitter uppför en backe.

Situationen blev lite smålustig när idyllen försvann men nog tyckte vi att han var en lycra-prydd hänsynslös tönt...

Tragiskt Göteborg
Kung_Gustaf skrev:
> Sambal Oelek skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som är avis på att vi har bland de
> bästa
> > stigarna i landet samtidigt som det är nära
> till
> > stan :-)
>
>
> Nåja, det är en tolkningsfråga.
>
> Hur som tycker jag riktlinjerna är bra.
> Stigmekkat Falun stänger också av vissa
> leder/stigar för att inte förstöra under
> värsta blötsäsongen. Men det handlar inte om
> att visa hänsyn för naturister eller hästar,
> det är stigvård av fina trails. Allt blir inte
> bättre för att det är sönderkört.

+100

Tragiskt Göteborg
Om man i alla lägen känner att man är tvungen att till varje pris hävda sin rätt, ja då har man nog lite jobb att göra med sig själv.

Detta blir troligen mer konstruktivt än att tjura & skrika om PK.

Tragiskt Göteborg
Känns bra att bo där man slipper trängsel i skogen, problemet här är snarare att stigarna växer igen för folk sitter kvar hemma i soffan i för stor utsträckning :-)

Tragiskt Göteborg
StoraBerg skrev:
> Men där gick
> det DH trails rakt över gångstigarna i stadens
> park - som låg på en kulle. Ingen verkade må
> dåligt över det.

Det låter ju helt sinnessjukt. Inte ens i en park skall man slippa trafikfaror alltså? DH bör man köra där man inte riskerar att krocka med söndagsflanörer och barnfamiljer. En stadspark låter inte som ett bra ställe om man inte stängt av.

Tragiskt Göteborg
Ja men i Prag tycker man tydligen annorlunda.

Jag såg själv inga åkare just där jag gick men jag såg då och då folk på väg i t-banan med dubbel krona och full utrustning. Så visst körde man där.

I Skottland fanns något som kallades "shared trail" och där fick alla vara. Alla hade ett ansvar. Joggare hade ett ansvar att se upp för MTB cyklister lika väl som att MTB cyklister hade ett ansvar för att undvika joggare och ryttare etc.

Här har jag hört fasansfulla historier om hur någon dum dum MTB cyklist bottnade ut en framgaffel och skrämde iväg en liten fågel så man blev så besviken så.Hur kan den hemska cyklisten ha rätt att göra så?

Eller tvärtom - vad tror ni att ni har för rätt att stå och glo på fåglar när Per Larsson kommer dundrande i sitt livs trail flow? Ni kanske störde honom (förlåt hen) väldigt mycket. Hen kanske blev deprimerad och blev stilla sittande i massor med månader. Framför datorn. Fick diskbråck. Har ni tänkt på det era egoister.

Verkligheten ser ju annorlunda ut beroende på vilken vinkel man väljer när man betrakta den.

Utom om man är politiskt korrekt för då ser verkligheten alltid ut så som den är utstakad av något allmänt "medvetande" som man tror sig tillhöra.

Tragiskt Göteborg
StoraBerg skrev:
> Verkligheten ser ju annorlunda ut beroende på
> vilken vinkel man väljer när man betrakta den.

Visst är det så. Bara att vissa har en väldigt skev bild av verkligheten.

Att meja atuomateld rakt in på en fullsatt sportsbar bara för att man har en beef runt haschförsäljning är vettigt för vissa med en viss bild av verkligheten.
Det gör den dock inte vare sig korrekt eller vettig.

Tragiskt Göteborg
Du tycker inte att din jämförelse med MTB haltar lite? Det är ju trots allt nyanser av var och hur MTB ska utövas som vi diskuterar. Eller som i alla fall jag diskuterar.

Tragiskt Göteborg
StoraBerg skrev:
> Du tycker inte att din jämförelse med MTB haltar
> lite? Det är ju trots allt nyanser av var och hur
> MTB ska utövas som vi diskuterar. Eller som i
> alla fall jag diskuterar.

Det var snarare exempel på hur skev ens egen verklighetsbild kan bli när man är för inkokt på något. Och det tycker jag verkar högst relevant i sammanhanget.

Tragiskt Göteborg
StoraBerg skrev:
> Verkligheten ser ju annorlunda ut beroende på
> vilken vinkel man väljer när man betrakta den.

Som grundprincip tycker jag att man kan tillämpa synsättet att den som är störigast/farligast, också är den som måste vika undan och ta mest hänsyn.

Sen kan man naturligtvis skapa reservat för störiga/farliga aktiviteter. Tex är det bra att man håller sig till en racingbana om man vill köra j-vligt fort med bil eller mc. Alla tycker ju inte så, utan tycker att de som håller lagstadgad hastighet skall se till att hålla undan, men de tycker ju fel så det är inget att bry sig om.

Därmed inte sagt att alla inte måste följa vissa regler i trafiken. Detta är nödvändigt för att skapa förutsägbarhet. Om man däremot är i en stadspark så finns det ju en allmän föreställning om att man skall kunna knalla fram bland träden utan att behöva hålla uppsikt efter cyklar som plötsligt kan dyka upp i 60 knyck. Det är cykeln som är oförutsägbar.

Tragiskt Göteborg
För att ett exempel ska vara relevant måste det stå i proportion till det man vill argumentera mot. Det gör inte ditt exemepel. Och då är det inte heller relevant.

Om du vore läskunnig så borde du kunna läsa tydligt i mina inlägg att jag verkligen står upp för vanligt folkvett även hos cyklister på MTB.

Men om reglerna är såna att man ska se upp med att bromsa sin cykel så börjar jag personligen se att vitsen med att cykla försvinner.

Om man nu trots allt tycker att det är relevant att jämföra en inbromsning av en MTB på en av 8 miljarder unika lav och mossarter med maskingevärseld så har jag faktiskt rätt svårt att se vad man har på ett MTB forum att göra.

Tragiskt Göteborg
Eller inbillar du dig att folk i Skottland och Prag går omkring och säger "Jaha jaha kände du för att skjuta lite maskingäver vilt omkring dig i dag. Jo självklart. Gör det. Här respekterar vi alla".

Bara för att en joggare i Skottland eller på kullen i Prag klarar av den (i Göteborg) enorma personliga kränkningen att dela sitt spår med en MTB cyklist så behöver det ju inte betyda att densamme är beredd att acceptera din jämförelse överhuvudtaget.

Tragiskt Göteborg
Sant snuten. Absolut sant. Därför kanske det där med snitslad bana i storstad inte är så dumt. Eller "shared trail". Det är inte många i vårt land som kör MTB på stig i 60 km/h. Snarare 20-30 km/h om man är tämligen duktig.

Antalet dödsolyckor eller olyckor med någon form av skada på någon annan än MTB cyklisten borde vara obefintligt. Så varför paniken?

Det är liksom inte heller helt relevant att jmf med bilkörning i hög fart på gator och vägar. Där vet vi att farten dödar. Så vitt jag vet beskriver inte trafikverket någon stor dödlighet i samband med MTB olyckor.

Tillbaka
Topp