Trainer / rullar

Stencil

Ny medlem
Trainer / rullar
Jag har funderat på att köpa någon typ av trainer, men hörde häromdagen att materialet i cykelramen blir utmattat och att cykeln blir sladdrig. Jag har en alu-ram som jag mycket ogärna vill pajja, så jag tänkte höra om det ligger någon sanning i det?

Alternativet kunde ju vara de traditionella rullarna, men jag har aldrig prövat varken det eller trainer, och behöver därför få lite köpråd.

Sedan är ju också ljudnivån en aspekt, är det någon skillnad där?

Trainer / rullar
Det där är en myt. Begriper inte varför det skulle vara så. Det som slits kan vara det som utsätts för allt svett som kommer i floder då man sitter inomhus och cyklar! Tror dessutom att det är gjort en test i någon cykeltidning, om jag inte minns helt fel var det nog Tour som hade gjort ett test och påvisat att det inte alls sliter mer på ramen/cykeln då den sitter i en trainer, ja förutom det som jag redan nämnt, det salta svettet då!

Vad gäller köpråd kan jag inte ge så mycket, har en Satori själv och är mycket nöjd med den. Den kan ge jäkligt trögt motstånd och har inte så mycket som kan gå sönder. Tror jag, har inte haft den så länge. :-)

Trainer / rullar
Han som berättade det menade att ramen utsätts för mycket kraftigare böjningar när den är monterad i en trainer och inte kan lutas åt sidorna, särskilt då om man står upp och drar och bänder i styret. Typ. Men man tycker ju att en cykel borde tåla rätt mycket ändå.

Någon som kan förklara skillnad mellan rullar / trainer. Skiljer det i oväsen?

Trainer / rullar
Stämmer det att det inte går att köra med stort motstånd med rullar? Kan man överhuvud taget ställa in motståndet med rullar?

Och hur är det med ljudet?

Tillbaka
Topp