Trainermatta på parkettgolv

JerkStore

Medlem
Hej hej,
Har flyttat och har nu parkettgolv. Som jag förstått är det inte rekommenderat att ha en standardmatta för trainers (de där gummi-aktiga) på parkett då det kan bli problem med fukt.
Har ni nåt tips på bra matta som inte riskerar golvet?
Har en Tacx Neo 2t, om det spelar någon roll.

Bilagor

• 20220413_161711.jpg
    20220413_161711.jpg
    517.9 KB · Besök: 190
Jag skulle vara mer orolig för missfärgning i parketten pga ämnen som utsöndras från en gummimatta. En trainermatta släpper väl inte igenom någon fukt? Skulle det rinna fukt över kanten ser man det och torkar upp efter passet?

Min matta från Wahoo har inte lämnat några spår på trägolvet även om den legat utlagd under längre perioder.

Hjälper inte. De är täta och orsakar fuktproblem

Var kommer fukten ifrån? Att den är tät är hela grejen eftersom den ska kunna dra åt sig vätska som spills uppifrån. Jag har haft depåmatta från 24MX i fem år under trainern, på parkettgolv. Lyfte på den nu i morse, ingen fukt eller missfärgningar. Har en under mekstället också.

Ett annat sätt är att strunta i skyddsmatta och köra billig skummadrass med en plywoodskiva på. Inget ljud neråt i huset, ingen risk för missfärgning och klart mer cykelkänsla.

Säger som @Spacekitty vad ska den fukten komma från.
Om du har så mycket underifrån kommande fukt att en matta skulle orsaka skador kommet parketten att resa sig och mögla i hela rummet.
Själv kör jag med Wahoo-mattan i källaren där parketten ligger direkt på en halvdant isolerad platta utan några som helst problem.

DYI Rocker plate av det enklare slaget ?
Jag hade ingen aning om att det fanns något sådant när jag "byggde" min. Jag ville bara få det lite tystare, så jag kunde cykla ovanför sovande barn. Bonus att det blev lite mer levande och jag var ett tag inne på att jag uppfunnit något stort och kanske säljbart. Sedan googlade jag lite...

jag har biltemas byggbara träninngs matta funkar bra på mitt parkett golv i lägenheten sen en handduk i skarven mellan ”mattorna” har haft de så i 4 år, och en golv fläkt.

Var kommer fukten ifrån? Att den är tät är hela grejen eftersom den ska kunna dra åt sig vätska som spills uppifrån. Jag har haft depåmatta från 24MX i fem år under trainern, på parkettgolv. Lyfte på den nu i morse, ingen fukt eller missfärgningar. Har en under mekstället också.
Cyklar man mot andra, online, så kan man ju inte ta en kissepaus hur som helst.

Tillbaka
Topp