Tråkigaste tråden på Happy (köp av damcykel)

Cpunk

Medlem
Hej på er.

Det har blivit dags att köpa ny cykel till familjen och turen har kommit till sambon.

Tyvärr är hon inte lika cykelfrälst som jag. Jag vill gärna att hon ska bli det och misstänker att hennes ointresse har att göra med att hon har haft så tråkiga cyklar innan, senaste härket var Monark Karin.

Så: Ekvationen är att hon vill ha upprätt sittställning, cykelkorg och fotbroms. Jag däremot vill köpa en helt annan cykel till henne. Skulle jag köpa cykeln jag tycker att hon skulle ha är risken att hon skulle cykla ännu mindre. Man måste smygga på dem intresset.

Finns det en pendlarcykel som är rolig att cykla på med upprätt sittställning, cykelkorg och fotbroms. Jag tänker att jag främst måste jobba med att få ner vikten. Alla LBS:er har ju bara 20-kg cyklar i den modellen.

Kom igen, jag kan inte vara ensam om det här problemet.

Nu är jag inget fan av scott men för två år sen köpte jag en beg sportster till gumman.
Bytte styre till ett mer "normalt" monterade korg, skärmar och bytte till snorgröna vittoria zafiro däck (tror dom uppskattades mest)
Numer åker hon cresent 318 fashion line med bockstyret kvar till jobbet och mtb ht i stök och bröt på helgerna (hon sneglar mer och mer på AM hojjar och det dyker upp paket från crc med hennes namn på....)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    51.1 KB · Besök: 77
Skeppshult har najsa damcyklar, lite tunga, men sköna som fan.. :P
Annars är tycker jag, Crescent en given kandidat, har allt från klassiker, till mer sportiga.

Tack för tipsen men tyvärr inte fotbroms på någon av dem utom Skeppshult.

Kombinationen fotbroms och låg vikt verkar vara en smal nisch.

Acadian skrev:
-------------------------------------------------------
> Sambon köpte ny cykel förra året, ville absolut
> ha en damtralla.
> Hittade en Sjösala Kornelia med alla attiraljer
> som hon önskade ha på en komplett cykel.
> Den har alu-ram så väger inte ett ton heller.
>
> Blev denna modell men i annan färgsättning.
> http://www.teamsportia.se/produkter/cykel/cyklar/c
> lassic-dam-26-28/sjosala-kornelia-vit-korg#.U2yOpf
> l_t8E

Tack för tipset. Bra att man kan prova den också. Seriöst kedjeskydd på den modellen.

Acadian skrev:
> Sambon köpte ny cykel förra året, ville absolut
> ha en damtralla.
> Hittade en Sjösala Kornelia med alla attiraljer
> som hon önskade ha på en komplett cykel.
> Den har alu-ram så väger inte ett ton heller.
>
> Blev denna modell men i annan färgsättning.
> http://www.teamsportia.se/produkter/cykel/cyklar/c
> lassic-dam-26-28/sjosala-kornelia-vit-korg#.U2yOpf
> l_t8E

Den är ju i det närmaste identisk med Monark "Karin" ju...

Fotbroms verkar vara flaskhalsen. Så länge det är ett krav är det nog svårt att nånsin få ner henne i cykelträsket. Är man van vid fotbroms och aldrig haft annat känns det lite otäckt med handbroms (? blev plötsligt osäker på hur man benämner "vanliga" bromsar), även de första turerna är det lite otäckt (vet jag av egen erfarenhet).

HaraldN skrev:
> Kan hon inte få bestämma själv? Känns som att
> hon vill ha en Skoda Octavia, men alla
> rekommenderar Lotus Elise...

Man vill ju inte ha tråkiga trådar? :)

HaraldN skrev:
> Kan hon inte få bestämma själv? Känns som att
> hon vill ha en Skoda Octavia, men alla
> rekommenderar Lotus Elise...

Hon förstår ju inte sitt eget bästa, utan behöver hjälpas på traven.

Specialized Daily Deluxe kan det vara något? Det är iaf aheadset så man slipper vikt och vekhet i styrningen och den har aluram. Tyvärr är skärmarna i stål, tror jag, så de borde ju väga multum
Lite osäker på bromsalternativen i de olika versionerna dock. Men det är ju en smal sak att montera ett fotbromsnav.

http://www.specialized.com/at/de/bikes/globe/daily/daily-deluxe-3-step-through

Rose-cykeln såg fin ut, kansnek går det i konfiguratorn att ta bort fjädergaffeln och byta navet/bakhjulet. Lite trist med matt ram dock, den ser inte så glassig ut.

Eller bygg en på denna om storleken passar
http://www.on-one.co.uk/i/q/FRSBSWH/sab-sidney-womens-700c-hybrid-frame

Senast ändrad:
Fotbroms+Växlar => Nexusnav => Bojsänke. I alla fall om man ska ha 8 växlar. Min sambo uppgraderade sin blycykel med ett nexushjul inhandlat på tyska Ebay, ännu billigare än Rose. Men jag kan inte påstå att cykeln blir lättare.

Jag hade en Kona Dr Good förut, jäkligt rapp mot hur den ser ut. Aluram, alugaffel, lätta hjul. Det finns inget inbyggt fel i Nexusnav; kanske plockar det på ett halvkilo mot utanpåliggande system men när det kombineras med massivt stål i resten av cykeln blir det garanterat trist.

Leta rätt på nåt halvsportigt och peta i ett fotbromsnav /hjul. Behåll handbromsen bak. Spara hjulet tills hon märkt att hon slutat använda fotbromsen.

Lte surt att kasta ett Alfine men denna cykel passar väl mallen? Cykelkorgen är ju bara att montera på efteråt

Charge Grater
charge-grater-3-mixte-2014-step-though-hybrid-bike.jpg

Undvik allt med quill stem, fjädring och stålram.

Grejen är väl att få henne börja cykla...sedan börja cykla tillsammans...sedan börja lite lätt att cykla där du tycker det är kul (lite försiktigt)...liksom sälja in ditt koncept med lite list. Helt plötsligt kanske hon inser att damtralla inte funkar att cykla Dh med ;D

Jag byggde en lätt (förhållandevis) vardagscykel på en NOX cx-ram, rakt styre, Alfine-vevparti och blandade komponenter till frun. Med skärmar och lätt pakethållare. Fokus på snygghet. Hon har kvar det gamla Skeppshultsaset på 20kg och tröga däck, men använder den knappt alls längre när hon insett hur mycket lättare och roligare det är med den andra cykeln. (Var dock mycket skeptisk till utanpåliggande växlar och endast handbroms till en början). Positivt är även att hon får glada tillrop från sportigare bekanta om att hon har en fin cykel.
Mitt råd är med andra ord att köpa två cyklar: en dålig och en bra. Den dåliga kommer sluta användas per automatik (även om den har fotbroms).

Senast ändrad:
Oj, här trillar det in tips i härlig happyanda. Kona verkar ha några trevliga modeller som kanske kan moddas till fotbroms om det fortsätter vara ett krav.

Tack för alla tips!

Crescent Biork på Team Sportia. Lite sportigare än korgcyklarna, men upprätt sittställning och fotbroms. Går att montera korg på.

Väcker denna.

Pga det är det alla andra har så duger inte dotterns White AX längre, damcykel it is.

Finns det anledning att lägga mer pengar än såhär?

Jag tänkte säga att du skulle satsa på att köpa en med aluminiumram istället för att få ner vikten, men så såg jag att den där faktiskt har alu-ram. Är ramen bara vridstyv nog så ser jag ingen större anledning att köpa något dyrare.

Jag har just fixat iordning en Crescent till sambon. Den har Alu-ram och även alugaffel och styre, och ramen är väldigt vridstyv för att vara en damcykel. Det är väl där jag ser en liten skillnad jämfört med White-cykeln. Lättare gaffel och styre gör ändå en del när det kommer till hur rolig den är att cykla på, men så länge som det inte är en sladdrig supertung stålram så är White-cykeln bra nog.

Kan du inte motivera det här med handbromsar att det är så mycket mer trafiksäkert när man väl lärt sig? Jag har sett massa folk med fotbroms slira när de försöker bromsa hårt eftersom de alltid bara använder fotbromsen. Bromsar man med båda hjulen stannar det såklart snabbare. Reaktionsförmågan för att röra ett finger jämfört med att trampa ett halvt varv bakåt tycker jag gör att handbromsar känns självklart i stadstrafik.

Jag drog gränsen vid "one size"
Jag tycker Ortler är bra men av någon anledning är det tunnt med både modeller och storlekar

Kan du inte motivera det här med handbromsar att det är så mycket mer trafiksäkert när man väl lärt sig? Jag har sett massa folk med fotbroms slira när de försöker bromsa hårt eftersom de alltid bara använder fotbromsen. Bromsar man med båda hjulen stannar det såklart snabbare. Reaktionsförmågan för att röra ett finger jämfört med att trampa ett halvt varv bakåt tycker jag gör att handbromsar känns självklart i stadstrafik.
Det är en trettonåring som skall ha cykeln. Hon är lika intresserad av trafiksäkerhet som jag är av valfri Kardashian.

Tillbaka
Topp