Träna med tempocykel eller linjecykel

andersks

Medlem
Hej

Jag sysslar med triathlon och har både en linjecykel och en tempo/triathloncykel.

Tänkte kolla hur folk tänker kring detta med att träna med tempocykling kontra att träna med linjecykeln. Jag tävlar mest med tempocykeln både i mina triathlontävlingar och jag köra smacktempot. Tempocykeln är sjukt kul att träna med men jag har ju läst mycket om att den inte har den mest ergonomiska sittpositionen. Läste denna artikel ang att använda tempocykeln på trainern.

http://claeswikdahl.com/2014/12/att-trana-i-tempoposition-eller-inte/

Tänkte kolla vad ni andra tror. Spelar det verkligen så stor roll om man cyklar på tempon eller på linjecykeln. Båda lär ju träna dig bra om du använder cyklarna för att träna med. Självklart måste man vänja in ryggen och kroppen för att cykla 90/180 km i tempoposition. Även för 20-40 km i tempoposition måste man träna in men inget man måste göra varje gång. Bör man inte få ut lika mycket träning av att köra med linjecykel som med tempocykel?

Mvh Anders

Detta verkar vara ganska individuellt, och jag vet andra som inte verkar tappa märkbart i effekt i tempoställning jämfört med på räsern (möjligen har det en del med kroppsproportioner att göra, vilket påverkar höftvinkeln), men för mig är det mycket stor skillnad om jag tränar mycket i tempoställning jämfört med om jag inte gör det.

I början av tempoställningsträningen saknar jag ca 20 procent av effekten (50-60 W!) jag kan hålla på räsern, för samma ansträngning. Med en hel del träning (30-40 timmar) i tempoställning verkar jag kunna få ner det till 3-5 procent, eller ca 10 W. Närmare har jag inte kommit, men med mer radikalt träningsupplägg med nästan all träning i tempoställning skulle jag tro att jag blir starkare i den ställningen, eller åtminstone helt likvärdig med på räsern.

I år har jag varit lite dålig på tempoställningsträningen. Under veckan som varit har jag kört en tempoutmaning sydöst om Gbg två gånger. Första på räsern för en vecka sen, och andra på tempocykeln, i måndags. På räsern snittade jag 296 W i 45 minuter, med 172 i snittpuls, och ganska bra känsla i benen. På tempocykeln snittade jag 275 W i drygt 41 minuter, med 166 i snittpuls och jobbig känsla i benen. Skillnaden i puls, 6-7 slag, motsvarar rätt väl skillnaden i effekt (grovt räknat är det 3 W/pulsslag, dvs 18-20 W), så det är helt enkelt svårare att få ut effekten, inte att pulsen är högre för samma effekt (utan på jämförbar nivå).
Nu gick det nästan 4 km/h snabbare med tempocykeln, trots 20 W mindre, så tempocykeln vinner man alltid på ändå, men i alla fall... Jag hade gärna snittat 296 W även i tempoställning. Då hade jag säkert varit under 40 minuter på sträckan.

Satsar man på triathlon eller renodlat på tempo, så kan man i stort sett pensionera räsern, anser jag. Då är det bara träning på tempocykeln, i tempoställning, som gäller.

Hej

Ja det verkar vara ganska individuellt. Jag började köra tempo på riktigt detta år och har märkt en märkbar skillnad i hastighet som har utvecklats väldigt fort.

Tror du att man kan ta skada av att träna för mycket på tempocykeln. Har man ställt in den ordentligt bör man väl kunna köra hela tiden på den.

Tillbaka
Topp