Träna på motionscykel på vintern?

Spooky

Ny medlem
Träna cykel på motionscykeln på vintern? Är det en bra träning när man kör racercykel, någon som brukar göra det? Är det några tävlingscyklister här i forumet som gör det?

Är der inte dödligt tråkigt?

Finns det någon variant med koppling till datorn så att man kan köra simulerade (del)etapper med tillhörande grafik?

BigBernt skrev:
-------------------------------------------------------
> Är der inte dödligt tråkigt?

Jag tycker trainer och motionscykel kan vara tråkigt. Däremot gillar jag spinning i grupp. Man måste passa en tid, någon annan bestämmer tempot/musiken och man kan köra skiten ur sig på ett helt annant sätt än när du är ute på vägen. (Jag brukar satsa på att bli totalt slut när det återstår en eller två låtar. Sedan får man kämpa för att överhuvudtaget ta sig "i mål".)

Enda problemet är att man får skämmas över svettpölen under cykeln.

BigBernt skrev:
>
> Finns det någon variant med koppling till datorn
> så att man kan köra simulerade (del)etapper med
> tillhörande grafik?

http://www.tacxvr.com/

BigBernt skrev:

Kör man hårda intervaller så orkar man inte tänka på om det är tråkigt eller inte.

Spinning i grupp är mycket roligare än vad man kan tro. Jag har kört spinning i några år nu under vinterhalvåret och skall fortsätta med det nu till hösten.
Man tar ut sig på ett annat sätt, man vrider liksom ur den sista kraften man har i sig.

vi har i flera år kört både spinning o testcykel/motionscykel på vintrarna. motionscykel är tråkigt, även i grupp, men ger lite mer än vanlig spinning då man kan anpassa det mer efter vad amn behöver som cyklist än att bränna massa fett. inga jumps osv.

vi brukar antingen köra långa intervaller, typ 8 min med 120 rpm, vila 2 min, o så typ 7-8 sånna näre är som mest. o sen när säsong närmar sig kan det bli lite mer med spurter och intervaller, med 15x15 sek, alltså köra 15 sek, vila 15 sek o så en massa sånna upprepningar osv.

Jag kör 3-4 ggr i veckan på vintern, det blir långtråkigt om man inte har en plan. Om du har en plan: uppvärmning, sen ditt intervallschema sen nedvärmning så har du alltid nåt att tänka på. Sen asbra och högmusik i mp3 spelaren så är det över på ett kick.

Öppna fönstret i det rummet en bit innan och ha en fläkt på högsta effekt mot dig. Du vill producera effekt inte värme. Det är inte tråkigt, lycka till!

Enkelt. Köp en lagom spännande säsong (eller flera) av valfri TV-serie (som du inte sett innan) på DVD. Tillåt dig bara titta på serien när du sitter och trampar på cykeln.

Ja, jag skall ivarjefall göra ett försök, börjar med en billig trainer, de man kunde koppla till datorna kostade lite för mycket, får väl köra med tv-serie tricket istället.

Köpte en spinningcykel att ha hemma men bristen på bra rum och tristessen (den får inte rum vid TVn) tog knäcken på mig. Den är till salu billigt, i år blir det spinning och studera gluteus maximus på det kvinnliga könet :)

Det är superbra träning att köra motionscykel på vintern, effektivt att köra intervaller. Men det är långtråkigt om man inte har något att göra. Jag brukar stoppa i en dvd i datorn och sätta på mig hörlurarna, sen är det bara att trampa på tills filmen tar slut. Jag kan rekommendera action rullar där det händer mycket, sega drama passar inte bra när man kör intervaller.

Kör max 1,5 timme långa pass så blir det inte så trist. Jag tror inte det finns någon cykelträning som är lika effektiv som motionscykel, oavsett årstid, bara man har ett psyke av järn så att man kan pressa sig själv utan att tävla mot andra.

Sedan får man ha koll på hur länge och hur mkt man tar i och hur ofta man kör. Träningsbelastning mao. Fördelen med motionscykel är att du kan ha full koll på ovanstående. På ett eller annat sätt.

Mattias

http://lunkan.wordpress.com/

Skitbra med spinning! Har kollat lite på pulsdata från mina pass och det är klockren intervallträning + att man får rejält med muskelträning utan att behöva ha en backe i närheten!
Fast jag har aldrig provat att köra "distanspass". Kör max 60 min pass.

En annan fördel att man sparar ryggen, jag menar det finns ju inget luftmotstån så det är ju ingen idé att ha vrållågt styre. Perfekt för mig som har dålig L4/L5-disk.

Hade en spinningcykel en vinter för ett par år sedan; bra för att köra korta intervallpass, men annars urbota tråkigt! Gick inte att glo på film samtidigt heller, kunde inte fokusera varken på film eller cykling! Tror dessutom att det är bra för psyket att komma utomhus, allrahelst i skogen, man får en helt annan känsla av välbefinnande! Men alla är ju olika, funkar kanske för Spooky!

Visst är det skittråkigt att köra trainer spinningcykel ibland. Men har du lite disciplin blir det
snart en vana och du kommer in i en rutin. Kör en timme och dela in den i sekvenser, typ intervaller.
Då går tiden fort och när du kliver av cykeln badande i svett längtar du redan efter nästa pass.

Endorfiner forever! =)
Så, vilken träningscykel ska man då välja för inomhusträning? Jag äger ingen racer, så rulle kanske inte är lämpligt. Jag har noll koll på märken/modeller, så kan någon ge ett tips eller hänvisa till en tråd i ämnet?

Jag kör på en crosstrainer de dagar som det är pissväder, jag tycker det fungerar för mig. brukar köra bergsprogram i medeltempo i ca 40 min det känns i bena och överkroppen, så lite nytta gör det väl.

Tacx såg ju fina ut, men det blir problem för mig med trainer på höst/vår då jag ena dagen cyklar utomhus och den andra vill cykla inne p.g.a busväder... Men å andra sidan tar ju en komplett spinningcykel rätt stor plats. *hmm..*

Det fina med film och hårda intervaller på trainer är att man kan se samma film varje gång.

Senast redigerad av en moderator:
Kan man köra trainer i en dåligt ljudisolerad lägenhet eller är det bara att glömma?
Kan man köra med tubdäcken i en trainer?

Timothy skrev:
> Kan man köra trainer i en dåligt ljudisolerad
> lägenhet eller är det bara att glömma?

Det är nog inte så poppis.

> Kan man köra med tubdäcken i en trainer?

Det beror på vilken trainer det är. Om den har en bra gummirulle så funkar det, även om det känns lite onödigt. Då är det bättre att skaffa ett billigt hjul med ett snikodäck på.
/J

Är det ingen som kör på rulle?
Funderar på att införskaffa en men är lite osäker på min balansförmåga.
En fördel med att också behöva koncentrera sig på att hålla balansen
borde vara att det inte blir så tråkigt.

Med en sån här blir det tydligen mer verklighetstroget:

sök på e-motion roller för att se fler. En kollega här på jobbet har redan byggt en och är nöjd. Min roller ligger på posten så i helgen skall jag oxå bygga en flytande roller.

4x4 minuters intervaller+uppvärm/nedkörning, detta med hjälp av motörhead i "bött". Detta koncept funkar för mig vintertid när mörker-halka-kyla gör det omöjligt att köra.

Timothy skrev:
> Kan man köra med tubdäcken i en trainer?

Jag kör med ett specifikt trainerdäck från Continental, det ska enligt uppgift låta mindre och hålla längre (trainer sliter ganska hårt på däcket).

Tillbaka
Topp