Träna på "sin" optimala kadens eller variera?

Dragkroken

Aktiv medlem
Om man är "starkare" och mer uthållig i ett visst kadensintervall, gör man bäst i att lägga sitt fokus där med viss variation eller ska man träna hela intervallet regelbundet?

Min utecykling består till 90% av enduro-esque cykling och där är låg kadens mer vanligt för mig. Halvbranta klättringar och sen några sprintar nerför.
Har även bakgrund inom styrkesport så har en del benstyrka med mig därifrån.

Märker på Zwift att om jag kör en given intervall på tex 3-4 minuter så är den betydligt lättare runt 70-75 kadens än runt 90.

Förstår att viss variation är bra och nyttig då det ena sliter olika. Men ska jag försöka hålla min kadens runt där jag känner mig starkast alltså lite lägre eller bör man ha en stor variation.
Har inga amibtioner att köra längre rundor eller vara snabb på platten, utan att jag ska orka alla klättringar så effektivt som möjligt.

Du kan lugnt gneta på! Kadens är individuellt och påverkas av många faktorer. Det finns inget egenvärde i en viss kadens. Det som tar dig framåt är hur mycket kraft du utvecklar inte hur snabbt benen snurrar. Om du inte har specifika moment som du försöker förbättra som t.ex. igångdrag eller spurt så finns ingen anledning att inte bara köra på den kadens som du utvecklar mest / bäst kraft på.

I tillägg till ovan: Lyssna även till dina knän. Också de brukar ha kadenspreferenser.

Håller med. Jag tycker om låg kadens vid stigcykling och hög kadens på låg. Men då ståcyklar jag nästan hela tiden på stig, det ger lägre belastning på knäna.

Tillbaka
Topp