Träna upp mage och rygg, hur?

Fritte

Ny medlem
Har nu åkt på mitt andra ryggskott på några månader och del av problemet enligt naprapaten är bristande bålmuskler.

Eftersom jag i stort sett aldrig tränat i hela mitt liv och ett för stort läsk och godisintag under 35 år satt sina spår är jag nu i akut behov av att göra något åt saken.

Steg ett att sluta dricka läsk har redan börjat men att få igång steg två att börja träna är lite klurigare.

Ordet gym får det att krypa i skinnet så jag skulle behöva komma igång med lite olika övningar hemma.
Så är det någon som har tips på enkla övningar.

Planerar att börja simma för att få upp lite flås också då jag enbart cyklar för skoj skull och inte som träning.

Tacksam för hjälp.

- Ät mindre storlek på portioner.
- Cykla länge, inte snabbt. Men håll alltid ett tryck på pedalerna, så du inte rullar länge för det ger ju ingen träning/kaloriutskott.
- Styrkeprogrammet.se har bålträningsövningar som är svinjobbiga. Gör dom(typ 7st övningar) i reps om 3. När du blir starkare, öka längden/tiden du håller varje position i varje reps.

Jag har gått ner 15kg med cykling, kontrollerade portioner. Och jag tränar även bålen, men egentligen mer för att den ska klara av belastningen vid cykling/tävling. Bålstabilitetsövningar bränner du inte mkt kalorier med, men de är perfekta att kombinera cykling med, jag kör lite bålövningar efter jag kört intervaller på cykeln hemma, det tar bara typ 10min att komplettera träningen med, och då är man redan uppvärmd innan!

Lycka till!

Tack för tipsen.
Den där styrkeprogrammet.se var ju en riktig guldgruva.
Det är ren styrketräning jag behöver, det där med (över)vikten är inte mitt stora problem.

Har alltid i långa cykelturer med badbyxa o liten handuk i ryggan tar långa simtur i mysiga badstället vid sommar väder helt skönt för ryggen. :)

Jag säger som jag brukar, kör kettlebell för det ger en allroundträning som jag ännu inte hittat i något annat system. Kettlebell ger dig funktionell styrka som kan användas inom alla discipliner.

Tunga marklyft och knäböj ger bra helkroppsstyrka
BBSquatHigh.gif

och
BBDeadlift.gif

Denna är bra oxå:
CBDownUpTwist.gif

Senast redigerad av en moderator:
Bålstabilitet är en konstig grej som kommer från forskning som man idag ifrågasätter rätt rejält. Se exempelvis:

http://andersgustafsson.wordpress.com/2011/02/10/ja-javlar-fjollbollar-och-corestabilitetsfascister/

Med min erfarenhet så skulle jag gå till en kiropraktor och kanske sjukgymnast för att undersöka felställningar och eventuella felfunktioner.

Baserat på senare tids forskning så är det fysisk rörelse - dvs det kan men måste inte vara corestablitetsträning - som är bra för ryggen.

Kettlebell är bra mot allt inklusive fotvårtor!

Mr. Scott skrev:
-------------------------------------------------------
> Bålstabilitet är en konstig grej som kommer
> från forskning som man idag ifrågasätter rätt
> rejält.
> [...]
> Med min erfarenhet så skulle jag gå till en
> kiropraktor

Att hänvisa till ifrågasatt forskning och hänvisa till en kiropraktor känns lite som en motsägelse.

Friskispass är verkligen underskattade.

Skivstångspass
Cirkelfyspass

Dessa 2 är de jag rekommenderar, då tränar du precis hela kroppen. Du lär förbereda dig på smärta och krenkning dock eftersom du är så otränad men håller du ut några veckor så är du igång sen.
Cykla lugnt och länge så ger det utmärkt fettförbränning.

Jag hade ryggproblem som löstes mha ullevikliniken i Gbg.
Jag gillar inte knäck och bänd och sa att jag ville träna upp ryggen.
Har nu i fem år kört deras övningar med gott resultat.
Pilatesboll: superman, bröstlyft, ligga på rygg rulla boll mot till dig med tåspets, situps
Utan boll: benpendling på rygg svanken i marken benen böjda vagga dem ihop sida till sida, strech av rumpmuskel.
Mig räddade de efter en sträckning på gymmet som jag hade haft ont av i 18månader.

JT skrev:
> Mr. Scott skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bålstabilitet är en konstig grej som kommer
> > från forskning som man idag ifrågasätter
> rätt
> > rejält.
> > [...]
> > Med min erfarenhet så skulle jag gå till en
> > kiropraktor
>
> Att hänvisa till ifrågasatt forskning och
> hänvisa till en kiropraktor känns lite som en
> motsägelse.

Är man duktig med saxen kan man man nog hitta vad man vill.

Nu också kettlebell inköpt.
45% rabatt på budo fitness sveavägen.

Det här känns bra, ska nog bli människa av mig också.

Tackar för råd och tips.

Mr. Scott skrev:
> rejält.

Det är väl möjligen sant i perspektivet: "Ska jag träna bålstabilitet istället för att cykla, om jag vill cykla snabbare?". Det är ju dock inte vad TS vill. Väldigt många ryggproblem beror på vad gammalt folk kallar dålig hållning. Då är nog bålstabilitet inte så dumt ändå.

Dr.Rock skrev:
> Jag säger som jag brukar, kör kettlebell för
> det ger en allroundträning som jag ännu inte
> hittat i något annat system. Kettlebell ger dig
> funktionell styrka som kan användas inom alla
> discipliner.

Kettlebells är bra grejer men vad är egentligen funktionell styrka? Vad som är funktionellt beror väl på vad man håller på med.

earnstrom skrev:

> Det är väl möjligen sant i perspektivet: "Ska
> jag träna bålstabilitet istället för att
> cykla, om jag vill cykla snabbare?". Det är ju
> dock inte vad TS vill. Väldigt många ryggproblem
> beror på vad gammalt folk kallar dålig
> hållning. Då är nog bålstabilitet inte så
> dumt ändå.

Du har rätt. Bloggningen jag hänvisade till handlar främst om det. Men i det jag länkat till gör man lite genomlysning.

Dålig hållning, krånglande knän, ont i axlar osv kan definitivt spela in. Hjälper plankan mot allt det är det nästan bättre än kettlebell :)

Fel tips på fel ställe...

Bloggen ger jag inte mkt för, men Body-artikeln har en poäng och det är att personer som inte har ryggproblem inte behöver fokusera på multifider och transversus.

Däremot hos personer med återkommande ryggsmärta så ses en försämrad neuromotorisk kontroll av MF och TA. Timingen på aktiveringen av dessa stabiliserande muskler är försenad.

Exempel. Man ska fånga en medicinboll som någon kastar till en. Hos den friska kommer TA göra så att MF aktiveras och kotorna stabiliseras innan de starka bålmusklerna aktiveras i samband med att bollen fångas. Hos den icke friska är det vice versa. Bra eller dåligt för rörelser mellan kotorna?

Till trådskaparen. Hitta någon/något som hjälper dig att hitta de stabiliserande musklerna. Kör varje dag i en vecka. Sen kan du successivt inleda med övriga tips i denna tråd. Det är många bra tips på bålstyrka.

Ciao!

Mr. Scott skrev:
> rejält. Se exempelvis:
>
> http://andersgustafsson.wordpress.com/2011/02/10/j
> a-javlar-fjollbollar-och-corestabilitetsfascister/
>
>
> Med min erfarenhet så skulle jag gå till en
> kiropraktor och kanske sjukgymnast för att
> undersöka felställningar och eventuella
> felfunktioner.
>
> Baserat på senare tids forskning så är det
> fysisk rörelse - dvs det kan men måste inte vara
> corestablitetsträning - som är bra för ryggen.
>
> Kettlebell är bra mot allt inklusive fotvårtor!

Magnus79 skrev:
> Fel tips på fel ställe...
>
> Bloggen ger jag inte mkt för, ...

Fast jag tycker du ska ge mig creed för en sak. Skälet till att jag metade fram bloggningen var att jag tänkte att det i sådana här sammanhang dyker upp självsäkra människor som på Internetvis rekommenderar samma mirakelkur på ryggproblem. Nämligen det som kommit kallas träning av bålmusklatur. Dom kallade jag "corestabilitetsfascister" och det verkar väl finnas, eller?

> Till trådskaparen. Hitta någon/något som
> hjälper dig att hitta de stabiliserande
> musklerna. Kör varje dag i en vecka. Sen kan du
> successivt inleda med övriga tips i denna tråd.
> Det är många bra tips på bålstyrka.
>
> Ciao!
>

Vet du vad? Jag sökte så här på Google: http://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=myth+coor+stability+back&ie=utf-8&oe=utf-8

Klickade på första länken ( http://www.google.com/url?sa=t&sour...O8eLQTzjg&sig2=xUr06VYTYuatifXc1GjGxg&cad=rja )och fick något som såg vetenskapligt ut (bilda dig din egen uppfattning det är ju nätet). Insåg att det var något jag läst förut och gick därför till slutet:

Conclusion
 Weak trunk muscles, weak abdominals and imbalances
between trunk muscles groups are not a pathology just
a normal variation.
 The division of the trunk into core and global muscle
system is a reductionist fantasy, which serves only to
promote CS.
 Weak or dysfunctional abdominal muscles will not lead
to back pain.
 Tensing the trunk muscles is unlikely to provide any
protection against back pain or reduce the recurrence
of back pain.
 Core stability exercises are no more effective than, and
will not prevent injury more than, any other forms of
exercise or physical therapy.
 Core stability exercises are no better than other forms
of exercise in reducing chronic lower back pain. Any
therapeutic influence is related to the exercise effects
rather than stability issues.
 There may be potential danger of damaging the spine
with continuous tensing of the trunk muscles during
daily and sports activities.
 Patients who have been trained to use complex
abdominal hollowing and bracing manoeuvres should be
discouraged from using them.

Trevlig helg Magnus.

Jag gick till en sjukgymnast o sa som det var -jag avskydde styrketräning. Önskade mig ett program som jag skulle göra varje dag, men bara i 10-15 minuter.
10 minuter om dagen blir 70 minuter i veckan vilket är väldigt mycket mer än ett pass som jag inte kommer iväg till. 10 minuter finns inga ursäkter ifrån heller, jag låter ju inte bli att duscha eller borsta tänderna eller bädda rent för att jag "inte har tid".
När jag sen låg där o kände mig fånig o klen var det ingen som tittade på mig, och i 10 minuter kan man stå ut även om det är trist.
Sen blev det roligt. Och det blev framsteg. Och ännu roligare. Och jag blev ju tvungen att köpa gymkort sen.

Så kan det gå.

Jag kan hålla med om att det finns en besatthet kring bålträning och aktivering av djupa muskler. Detta behövs inte för alla, det sker automatiskt hos friska. Och jag tycker absolut man ska kritisera gymkedjornas propaganda (det tycker jag i många fall).

Inom vetenskapen har man kommit fram till dagens rekommendationer och synsätt via forskning med hjälp av bla EMG. Kritiken som finns är oftast i form av reviewstudier där man inte motbevisar någonting. Men jag ska läsa den du länkade till. Alltid intressant, jag är öppen för nytänkande, men tycker ändå man bör rekommendera till de som söker hjälp vad man tror är bäst.

Hodges, MacDonald samt Rasmussen-Barr (Svenska som disputerat i ämnet) är tre olika författare som man kan förjdupa sig i om intresse finns.

Trevlig helg!

Rekommenderar en pilatesboll, tar lite plats hemma men med denna kan man köra hur många olika övningar som helst. Bara att plocka fram å köra. Eller core pass på gym, med eller utan boll.
Ger grym bålträning men med bollen också bra balans!

Magnus79 skrev:
... Kritiken som finns är oftast i
> form av reviewstudier där man inte motbevisar
> någonting.

Det här är en form av genomgång men med mycket eget resonemang om saker och tings rimlighet.

Men jag är ganska säker på att jag läst svenska studier som visat kopplingen mellan allmän rörelse och tid för tillfrisknande när det gäller ryggproblem.

Mina egna dyrköpta erfarenheter på mig själv är att ryggproblemen beror på andra åkommor dvs det är ett symptom. Främst är det när jag haft problem att räta mitt taskiga knä som jag fått ryggproblem. En bra sjukgymnast eller kiropraktor kan vara mycket bra för att reda ut om man har något som gör att ryggen inte kan jobba optimalt.

Men jag har ingen stor erfarenhet som tur är.

När jag läste ditt inlägg fick jag intrycket att du aldrig tränat tidigare (?) och att då börja experimentera med olika träningsmetoder för att träna upp en dålig rygg kan lätt sluta illa.

Gå till en sjulgymnast som kan hjälpa dig med ett träningsprogram så att du kan träna upp en grundstyrka i de muskler det handlar om. Det kostar säkert en slant men är i sammanhanget billigt imho.

När du har denna grundstyrka i bålen kan det vara värt att gå vidare.

Tillbaka
Topp