trance eller reign i delsjön?

@happy

Ny medlem
Tja vad tror ni passar bäst i delsjöområdet, en Giant Reign eller en Giant Trance? Har tidigare kört 100mm slag fram och bak och det brukar inte vara problem med slaglängden egentligen, inte ofta jag bottnar ut.

Det beror på hur du vill köra? Kör själv med 150mm fram och 178mm bak på min FS(SC Bullit), det gör att man kan köra med rätt så bra fart på överallt där det är stökigt, både uppför och nerför. Om du är mer åt långloppscyklisthållet så ska du såklart välja mindre slaglängd och få en lättare cykel.

/Leo

jag trivs bäst på rundor som red devil och liknande och mitt största aber med min nuvarande trance är att vevpartiet är lite för lågt och det blir lätt att pedalerna bankar i lite här och var, mer än med min tidigare hoj och det stör mig.

Jag har väl inte tänkt att det är just mer slaglängd jag behöver men vad vet jag, det kanske skulle ta mitt cyklande till nya höjder? Har aldrig testat längre slag.

Samtidigt vill man ju ha möjlighet att hänga med polarna och med tanke på att man inte hinner ut och träna så ofta så är det kanske inte att rekomendera en reign x i det fallet, rundorna blir visserligen sällan mer än 2 timmar så det kanske funkar ändå?

Ja det är en svår balansgång när man vill ha det bästa av båda världar. Fler synpunkter mottages med glädje.

Reign funkar nog fint isåfall. Robert här på forumet kör en sådan och kan säkert komma med lite tips.

/Leo

Precis som Leo säger så kan man få användning för mer slag än vad man tror. Du bör också kolla styrvinklar och andra mått. Men det inte säkert att det fortare bara för att man har mer slaglängd, men man får större marginaler vid nedförskörning.
Personligen tycker jag att Giant Reign är det bästa valet, eftersom jag har en själv. Men jag vet fortfarande inte hur mycket den tål. Den har många söta lager som måste underhållas ibland. Där är Santa Cruz bättre med färre lager.
Här ett annat lätt alternativ:
http://www.lapierre-bikes.co.uk/lapierre/big-mountain-bike/2009/SPICY-916-1/specifications

Tillbaka
Topp