Träning => huvudvärk?

lundatok

Aktiv medlem
Träning => huvudvärk?
Tjaba ranks!

Inför varje träning försöker jag dricka ordentligt under dagen men trots det får jag en lätt huvudvärk efter en halvtimmes fyspass. Huvudvärken går inte över utan blir värre om jag kör på lika hårt så jag slår av på tempot.

Har alltid med mig en flaska på passen och dricker kontinuerligt, ibland mer än en flaska på entimmespasset.

Ändå händer alltså detta. Blir det bättre när kondisen kommer krypande? Kan jag göra något mer än att dricka mycket i förebyggande syfte?

Träning => huvudvärk?
Får du i dig tillräkligt med energi innan träningen? Jag brukar ofta få ont i huvudet dan efter om jag har tränat nårga timmar och slarvat med att äta efter/under tiden. Vet inte om den teorin är tillämpbar på din situation iofs.

Träning => huvudvärk?
Hellooo everybody...

DrRiviera3.gif ht=427

Fråga doktorn?

Träning => huvudvärk?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hellooo everybody...
>
>
> Fråga doktorn?

FFS Harri, då kan man ju vara _sjuk_! ;P

Triple, ska titta på dom där tabletterna. Inte första gången någon rekommenderar dom, verkar ett bra sätt att återställa balanserna.

Pontus, ja, jag tror det iallafall. Ganska hyffsad frukost, lagad lunch, några mackor nån timme innan träning och mat efter. Maten tror jag att jag har koll på.

Fick precis påpekat för mig att jag är allvarlig koffeinist. Har hört att man måste kompensera med ett glas vatten per kopp kaffe, vilket jag försöker komma ihåg. Myt?

Träning => huvudvärk?
Jag kan få lätt huvudvärk ibland efter långa turer, tror det är när det är varmt ute eller jag klätt mig lite för varmt, dvs förmodligen beror det på saltbrist. Dricker alltid tillräckligt med vatten.

Kort sagt så håller jag med triple.

Träning => huvudvärk?
Vätskebrist, saltbrist och energibrist kan alla ge det här. Så prova en bra sportdricka med "elektrolyter" i, och se om det gör skillnad. Det gjorde det för mig i Australien i alla fall, jag hade samma problem, men det försvann när jag använde en bra sportdricka, men det var längre pass, runt 4 timmar.

Träning => huvudvärk?
Låter som blodsockerfall eller liknande. Se över att du äter mycket med långsamma kolhydrater ett stort mål 4 timmar innan aktivitet. Ät sen ett mindre mål 1 timme innan själva passet. Jag tror att det är kolhydratbrist. Sen drick mycket vatten dygnet runt. Kolhydrater binder som sagt vatten.

Dra ner på koffein skadar ju inte heller, man får konstiga upp och nedgångar av det är min erfarenhet.

Träning => huvudvärk?
Du kanske dricker för mycket? Låter iof konstigt att du får ont efter bara en halvtimme.

Du har ingen hjälm som sitter dåligt eller klämmer. Eller är det allmänt när du tränar?

Träning => huvudvärk?
Jag får ont i huvudet ibland på långpass, har kommit på att jag drar upp axlarna när jag blir trött. Får då spänningshuvudvärk, känns som en rejäl vätskebrist. Har justerat sittställning och "skakar loss" armarna lite oftare.

Träning => huvudvärk?
I samband med extremt mycket mjölksyra (som typ efter en intervall) så kan jag få en kort men ganska så intensiv känsla av blitrande huvudvärk som snabbt går över. Har för mig att jag har fått förklaringen att det är mjöksyran (eller nån annan slagprodukt) används som bränsle istället för syre när kroppen inte har nåt annat att ta av...
/F

Träning => huvudvärk?
För mig är det kolhydraterna som saknas, upptäckte det för något år sedan efter att vi haft någon kostföreläsning. Så nu slipper jag få ont i huvudet och må illa efter hårda träningspass.

Träning => huvudvärk?
Jan Ullrich skrev:
> Låter som blodsockerfall eller liknande. Se över
> att du äter mycket med långsamma kolhydrater ett
> stort mål 4 timmar innan aktivitet. Ät sen ett
> mindre mål 1 timme innan själva passet. Jag tror
> att det är kolhydratbrist. Sen drick mycket
> vatten dygnet runt. Kolhydrater binder som sagt
> vatten.
>
> Dra ner på koffein skadar ju inte heller, man
> får konstiga upp och nedgångar av det är min
> erfarenhet.

Blodsockerfall ger oftast skakningar och synförvrängningar(ljusblixtar framför ögonen typ) oxå ju, följd av(om man inte häver fallet med att äta nåt) kräkningar, kramper, och koma.

Träning => huvudvärk?
hur mycket är dricka ordentligt för dig?

äter du bra de dagar du tränar?

tycker det låter konstigt att du skulle få huvudvärk så snabbt som efter en halvtimme av fysträning.. är det spinning vi pratar om? är du avslappnad i axlarna eller har du dragit upp dem till öronen?

harris råd är inte så dumt om allt annat är frid och fröjd..

Träning => huvudvärk?
Axlar och nacke tar ibland mer stryk än man tror av att träna, stretcha ut axlar och nacke efter varje träningspass - det funkar för mig.

Hur hårda är dina pass? Kör du bara på som en tok så kanske det är tempot du skall dra ner på, vare sig det är cykling eller tunga lyft.

Koffeinets vara eller icke vara tror jag är överdrivet, är man van vid kaffe så finns det ingen orsak till att dra ner på det för att spara vätska - så vätskedrivande är det inte! Om man hoppas över kaffet däremot så får man lättare huvudvärk, det vet jag :-)

Träning => huvudvärk?
Enervit Sprotdryck är en rekommendation! Tillför både vätska och elektrolyter samt näring. Dessutom är den väldigt fräsch i smaken (inte alls så söt) och motverkar, förutom huvudvärk, att man blir akut vrålhungrig ute i skogen eller på väg hem. Imponerande effekt, faktiskt!

Träning => huvudvärk?
Primär aktivitets huvudvärk eller tyngdlyftarhuvudvärk kan vara två begrepp på det du beskriver. Har träffat på detta och det är något som finns på riktigt. Har inte med vätskebrist eller balanser att göra. Skicka PM så kan jag skicka dig mer info.

Träning => huvudvärk?
Kanske en dum fraga men har du en hjalm som trycker lite pa huvudet nanstans utan att du tanker pa det?

Stretching ar for hemmafruar.

Träning => huvudvärk?
När jag cyklar så brukar skallebanken inte komma förrän flera timmar in i passet och då är det om jag kör hårt och dricker dåligt. Så där bör det vara uttorkning.

När jag kör ett "fyspass" inomhus på det lokala gymmet så kan huvudvärken komma snabbt, ofta efter bara 30 min. Det kanske är så att jag borde hålla igen lite under passet, går kanske slut?

Jag försöker dricka mycket, har inga mått men det brukar bli ett antal glas under dagen. Sen äter jag lagad lunch varje dag på jobbet och försöker få i mig något lätt en eller ett par timmar innan träning.

Träning => huvudvärk?
Spänningshuvudvärk? Många små muskler i nacke -axlar som kan bli spända och belasta fästen eller ursprung så att ömma punkter uppstår som i sin tur genererar huvudvärk . Stretcha rejält och känn igenom din nacke inklusive bakhuvudets kant ner mot nacken. Ömma punkter kan du faktiskt självbehandla genom att massera dem. Tryck och gnugga med korta tag exakt där det gör som allra ondast. Ofta kan du då känna en övergående intensiv smärta i det område du brukar ha huvudvärk. Då har du hittat rätt!
Sittställning kan behöva korrigeras så att du inte hänger så mycket på armarna. Bra dämpning och en hjälm som sitter på plats och inte hoppar runt kan också vara bra. Kör du med pannlampa så se upp med balanseringen. Lampan långt fram blir en ganska rejäl vikt på dina arma små nackmuskler. Styrketräning för rygg, nacke och axlar är absolut att rekommendera. Kombinera med stretching för de muskler du tränar.

Mvh Curt

Träning => huvudvärk?
Curt skrev:
> Spänningshuvudvärk?

Spinninghuvudvärk? :-)

Tillbaka
Topp