Träning Lagom dos av träning efter uppehåll ?

• Trådstartare Trådstartare orb
  • Start datum Start datum

orb

Ny medlem
På grund av först "varenda influensa som det här landet har anbringat" och sedan cykelproblem så har jag inte kunnat träna något vidare de sista ca 4 månaderna. Detta har medfört en totalt kass kondition. Tror ni det är lagom att köra 3x45minuter blandad kärning per dag för att komma upp i kondition igen ? Är det lagom eller för mycke.. för influensa tiderna är ju inte över och jag vill gärna slippa sitta o cykla genom happy istället för på riktigt :/

Vet inte hur man gör när man tränar 3*45min/dag men det låter onekligen som du kör kroppen rätt in i väggen om du nu varit mycket sjuk med lite träning som följd..

Att träna mer än en gång per dag ger oftast mer problem än framgång. Risken att man blir övertränad är riktigt stor i det fallet. En gång till eventuellt två gånger per dag är alldeles ypperligt då vila är viktigt för att kroppen skall bygga upp sig. Jaja, rådet är, ta det lugnt. Överdosera inte även fast du troligtvis klarar av det...

Fast om du menar fram och tillbaka till jobbet (2x45) och ett pass på 45 så är det bara att köra... se bara till att du inte tar ut dig för mycket de två första passen. :)

Ifall jag var i din situation skulle jag börja med grundkondisen, man hinner tappa rätt mycket på fyra månader.

Kom ihåg att ge kroppen tillräckligt med vila annars blir återhämtningen kass och du får ingen effektiv återuppbyggnad.

Kolla in läsvärt. Där finns en avdelning om träning under, särskilt: http://www.happymtb.org/forum/arts/index.php?cat=17&hide=0

Oavsett om du är motionär eller elit är det samma princip, bara olika stora träningsdoser det handlar om.

Håller med ovanstående; du måste bygga grunden försiktigt! Cykla till jobbet i mycket lugnt tempo ett par dagar i veckan till en början, utöka sedan till varje dag. Efter några veckor kanske du är mogen att köra ett längre, lugnt pass och efter ytterligare ett tag kan du köra maxpulsträning.

Skulle du köra som du planerar riskerar du bara att bli sjuk igen pga av överträning.

Tillbaka
Topp