Trans-Provence 2010 - nu med RR med bilder!

Peter_K

Aktiv medlem
Eftersom Per, Ola och jag hade så skoj förra året tänkte vi köra i år igen. Bilder, babbel och sånt om vad som hände förra året finns på http://happymtb.org/forum/read.php/1/1269030

Det släpptes nyss en teaser för nya stigar på dag 6, finns att kika på här:
type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" width="400" height="300"

Förberedelserna inför årets upplaga är redan i full gång. Vi skulle behöva få tag i Bjarne Riis mail-adress för att kunna skicka honom följande:

Subject: Borrowing a team bus during September-October 2010?

Hi Bjarne,

Me and two friends participated in the Trans-Provence mountain bike
race during 2009 (see http://www.trans-provence.com for more info).
This is a multi-day stage race, sort of similar to that other bike race
that is arranged every year in France during July.

The differences are basically that this is a mountain bike race, it's only
for seven days, you get a minibus uplift on the major climbs, only the
descents are timed, it's almost all single-track and there are no
podium girls. Oh, and it's OK to drink beer and wine in the evening and
almost no-one wears lycra.

Anyway, the reason why I write to you is that the accommodation that
is provided is a tent for each participant at a camp site. We thought it
would be nice to have a team bus to relax in after each stage, maybe
also with the possibility to get a massage and a drink. Since the race
season is almost over for you at this point, would it be possible for us
to borrow a Saxo Bank team bus from you? The dates we are talking
about is the 26th of September to the 2nd of October. We would need
a driver and if possible a massage therapist during this time. The race
takes place in the south of France (starting in Gap, ending in Monaco).

For this favour from you, we would obviously make sure that your
regular sponsors get the publicity that they deserve. I'm sure we
can agree on the terms for this.

I look forward to hearing from you in the near future.

Best regards,

Peter Karlsson

De uppenbara bjarne@riis-cycling.com och bjarne.riis@riis-cycling.com funkar inte.

Är det nån mer härifrån som ska köra? Om ni också är intresserade av en plats i team-bussen, skriv i så fall i tråden så vi vet hur många deltagare vi blir i teamet. Om ni inte anmält er än kan det bli bråttom, 75% av platserna är tagna.

Senast redigerad av en moderator:
Har inte hittat Bjarnes mailadress än, så det går ganska trögt. Nån som har kontakter? Har dock fått insiderinfo om att tälten är mycket schysstare i år så vi överlever kanske utan teambuss. Men vi har såklart inte gett upp det projektet än.

I övrigt går väl träningen sådär. Per verkar stark och köra fort på sin nya FS. Jag körde lite back-intervaller i fredags med resultatet att jag blev febersjuk i två dagar... Men det ordnar sig nog, långt kvar än. Ola verkar grymt stark som vanligt.

Imorgon går flyget. Håller tummarna för att KLM inte tappar bort mitt bagage i år igen (de har lyckats leverera både cykel och packning en gång på fyra försök hittills så statistiken är inte lysande). Per och Ola flyger utan byte vilket borde göra deras transport lite säkrare.

Det blev ingen teambuss i år men tälten är lyxigare än förra året så det gör kanske inte så mycket. Det ingår dessutom 10 öl-biljetter i anmälningsavgiften i år. Eventuellt blir det lite kvällsrapporter om hur det går för oss men inte säkert att det hinns med.

Peter jag tar mig friheten att svara i din tråd-:)

Team Dragon Force gjorde en hedersvärd insats. Peter körde fortare ju längre veckan led o tryckte in en topp 3 på en av sista dagens specialsträckor. Per körde bra och stabilt och skrämde slag på folk + sin egen cykel när han höll på att däcksparka sönder sina tår efter punka på en specialsträcka. Själv körde jag mer stabilt än förra året (då jag vurpade bort mig dag 4) o lyckades ta mig ända till Monaco. Hade ganska många 2a o 3e placeringar på de specialsträckor som innehöll uppförskörning. Per slutade 8a Peter 6a och jag själv lyckades sno åt mig bronsplatsen framför en hypersnabb Schweizare som punkade bort sig dag 6. Tror vi alla 3 var ganska nöjda o belåtna när vi rullade ner genom Monaco.

Vann gjorde Chris från Skottland. Snabb kille både uppför o nerför. På andra plats Mike från Whistler. Snabb nerför men inte uppför.

På det stora hela en grym vecka. Jobbigt som f-n att vara på cykeln 7-8 timmar per dag i en vecka men man kommer in i det efter några dagar. Stigarna på den där tävlingen är av absoluta toppklass. Många specialsträckor uppemot 700 höjdmeter och enbart singletrack. En favorit i år var en ny stig 450 höjdmeter på lövtäckt lövskogsstig. Ganska oteknisk men perfekt lutning o grymt flow. Runt hörnet väntade sen dagens sista stig dag 6....stenigt tekniskt o brötigt i brant exponerad terräng. Det är lite tjusningen med det här loppet....variationen på stigarna.

Skyltningen var klart bättre än förra året och de där 20 minuterfelkörningarna som kastade om resultatlistan totalt förra året fanns det inget av i år.

Kan varmt rekommendera detta evenemang. Det kostar en del men man får köra otroligt mycket fina stigar.

Peter kanske lägger upp en RR senare....(?).

Edit. Glömde ju...att Per också hade pallplats på en specialsträcka.

Verkar riktigt riktigt nice det där, jag är sugen men kanske inte så mkt av just pallplatserna :)

Hur mycket kostade resan allt som allt, totalt, resa, boende, mat etc?

Evenemanget kostade 1195€ i år, flygresa inklusive cykeltransport ca 3000. Så säg 15000 i runda slängar. Man gör inte av med en krona därnere så det tillkommer inga extrautgifter*

Man behöver inte köra för pallplatserna...en del kör det som en 7 dagarsutflykt/äventyr på grymma stigar, njuter mer o bryr sig mindre om tävlingen. Andra (jag själv inkluderad) har svårt att hålla tävlingsjävulen borta när det står en tidtagningsutrustning i skogen, vad man än sagt på förhand om att köra lugnt o undvika vurpor osv.

*edit. Allt ingår alltså i startavgiften. Mat, boende, transport tor till flygplatsen, cykelmekaniker, etc etc...

nu babblar jag oxå lite i peters tråd här ngt obefogat men;
enl mig är detta resornas resa på ngt sätt. I vanliga fall när man (jag) har klättrat upp för ngn kulle och ska köra ner så har jag svårt att köra fort, man vill dra ut på det goda lixom. när man är med i ett lopp har varenda nerförslöpa ett klart syfte och det är att köra så fort och bara som möjligt. det känns bra att köra så fort man vågar och bli klar så fort som möjligt (ofta som ett mjölksyravrak med svår andnöd).
Man pallar ju inte med att vara i "tävlignsmode" hela dagarna heller så därför är det bra att man har transportsträckorna som inte enbart är klättringar (men ganska mycket) då man kan sitta och snacka skit med sina polare eller ngn annan (eller bara hålla käft som är rätt skönt det med).
Tävlingen gör oxå att man blir mer social med andra i gruppen, ett givet samtalsämne. Men som sagt det är skönt att det inte bara är tävling HELA tiden. Lite av varje. Lagom, som vi svenskar gillar..

I övrigt; stigarna är världsklass och ingen är den andra lik, tälten större än förra året och man är trött på cykling när man kommer hem. (och vi hade tur med vädret igen...)

Bilder kommer så fort jag har fått lite tid över. Helt fantastisk vecka i år igen. Donkey Darko, Granges des la Brasque del ett och del två, nya lövrodelbanan dag 6, Flowcore-specialarn första åket dag 3, Grey Earth utan felkörningar, ja jävlar...

funkstar skrev:
-------------------------------------------------------
> Men som
> sagt det är skönt att det inte bara är tävling
> HELA tiden. Lite av varje. Lagom, som vi svenskar
> gillar..

Hur lång tid spenderar man i tävlingen och hur mycket tid spenderar man i sadeln utanför tävling?

lite olika det där med tider, men tror att rör sig om ca en knapp timmes racing per dag och ca 6 - 9 timmar i sadeln (racing timmen inkluderad)(och lite pauser för käk, vila, foto, babbel, kolla utsikt osv osv).
Lägger in en bild med risk för att ola tappar lite i anseende här. Men det är viktigt att kunna koppla av efter en lång dag bland berg och dalar... (förlåt ola, kunde itne låta bli)

P.-

Bilagor

• IMG_0548.jpg
    IMG_0548.jpg
    28.7 KB · Besök: 69
Hahaha. Sibbarps camping i Provence. Det där är efter dag 4... då börjar man bli sådär lagom sliten så 2 kapsyler whisky och en öl gör en helsnurrig i huvudet.

Har hört (läst) lite rykten om att det kanske är en RR inklusive bilder på gång snart.

Jag vet vad jag skall göra nästa år nu, fyfasen vad härligt det ser ut.

Lite tidigt nu, men skall boka in den semestern snarast :D

I väntan på RR så kommer här en liten snutt från "grey earth trail" som är en av specialsträckorna dag 4. Grymt roligt landskap och nästan synd att man kör det som tidtagningssträcka.

(filmen är inte från Trans Provence men det är samma berg o samma sträcka)

http://www.genepifilm.com/video6.html

Tjusigt. Men shit vad mycket trampa luft på lätta växlar och upplåst bakdäck vid inbromsning det var.

Det där trailet måste ju vara 10ggr roligare på en ren downhillhoj.

Här kommer lite blandade bilder och babbel från årets upplaga.
Den här reserapporten sponsras av:
DSC00711.JPG ht=725

Schysst soluppgång dag 2:
jenn_intro.jpg ht=409

Photo (c): Jenn

Skyltarna var blå och fler i år:
jenn_intro2.jpg ht=361

Photo (c): Jenn

I övrigt var det ungefär som förra året fast vi hade mer whisky (sponsorbilden är tagen i början av sista kvällen) och höj/sänkbara sadelstolpar. Två oerhört viktiga framgångsfaktorer i ett sånt här arrangemang.
Folk gör sig klara för att cykla 10.000 höjdmeter uppför och 15.000 nerför på sju dagar. Campingen på söndag morgon, första dagen:
David_Warren_day1_morning.jpg ht=480

Photo (c): David

Morgonen börjar med uplift:
David_Warren_day1_uplift.jpg ht=480

Photo (c): David

När vi klivit av upliften fixade Ola tävlingens första punka efter ungefär en kvarts trampande på första transportsträckan. Vi märkte rätt omgående att det var betydligt kallare än förra året, det blev mindre slappande vid starten av specialsträckorna.
David_Warren_day1_1st_spec.jpg ht=480

Photo (c): David Warren

Montserieux är första specialsträckan på första dagen av Trans-Provence. Minnena från förra året var en brant början och en brutal klättring halvvägs igenom specialsträckan. Det stämde rätt bra fast klättringen var längre och jobbigare än vad jag mindes.

Fiona mot slutet av dagen:
Ash_Smith_day1_Fiona.jpg ht=667

Photo (c): Ash Smith

Lunchstation. Melissa har fixat kaffe till i år!
Chris_Herraghty_feedstatation_day1.jpg ht=720

Photo (c): Chris Herraghty

Dagen avslutades med en ruggigt skön stig med berms och löv där man inte behöver tänka, bara köra och njuta. Per bränner på:
Ash_Smith_day1_per.jpg ht=667

Vi höll ett lite högre tempo på transportsträckorna i år med färre pauser så vi kom tillbaka rätt tidigt första dagen. Det skulle visa sig vara ett bra drag eftersom de gjort om reglerna för sovmorgongruppen till i år. De tröttnade tydligen på att ha oss som gruppetto förra året så i år är det totaltiden man tillbringar ute i sadeln som avgör om man åker i första eller andra uplift-omgången. De snabbaste åker i andra omgången och får därför en timmes längre sovmorgon. Det var ändå nära att vi hamnade utanför sovmorgongruppen men det ordnade sig precis vilket vi firade med öl, vin och Resorb på kvällen. P.g.a. logistiska problem bortom vår kontroll hade vi ingen whisky just då, men det ordnade sig till dag 2.

Per njuter av solen på morgonen dag 2:
DSC00559.JPG ht=544

Berget rakt fram ska vi upp på:
DSC00560.JPG ht=544

Stuart på väg uppför nyss nämnda berg:
Chris_Herraghty_climb1_day2.jpg ht=540

Jag (till vänster) och Chris rekar linjer inför första specialsträckan dag 2:
Stuart_Gilfillan_day2_lines.jpg ht=720

Photo (c): Stuart Gilfillan

Chris visar hur man gör:
DSC00567.JPG ht=544

Efter att man åkt ner behöver man åka upp igen. Ola och jag:
David_Warren_day2_hike2.jpg ht=480

Dag 2 är dagen med mest klättring i årets upplaga med 2000 höjdmeter uppför. Klättringen upp till sista specialsträckan är en 800 höjdmeter hög mardröm som trevligt nog gick bättre att ta sig igenom i år än förra året. Donkey Darko kallas stigen som väntar när man tagit sig till toppen och den är fortfarande bland det bästa jag kört på MTB nånsin. Öppet och fort i början, stenigt, tight och tekniskt i mitten och lagom när armarna börjar krampa på allvar planar det ut och man kan släppa på lite mer ner till slutet. 860 fallhöjdsmeter nerför i en perfekt mix. Ola och Per laddar med energi inför nerförsåkandet:
DSC00591.JPG ht=544

Återhämtning vid tälten i slutet av dagen:
DSC00596.JPG ht=544

Äta bör man:
DSC00597.JPG ht=544

Något mer mätt nu efter detta och två tallrikar soppa till förrätt:
DSC00598.JPG ht=544

Bara efterrätten kvar. Per har lite mat-koma:
DSC00600.JPG ht=544

Dag tre börjar med en rejäl uppförsbacke över Pas de Labaud. Alex gillar utsikten från toppen:
David_Warren_day3_alex_view.jpg ht=480

Allan, stolt medlem av Team Denmark i början av första specialsträckan:
David_Warren_day3_spec1_allan.jpg ht=480

Ingrid som vann damklassen på väg ner:
DSC00607.JPG ht=544

Konkurrent till Ingrid:
DSC00612.JPG ht=544

Vi överlever även denna dagen och klättringen upp till Col de Sven (egentligen Col de Seoune men Col de Sven är lättare att komma ihåg när man ska memorera navigeringen inför specialsträckorna) på andra specialsträckan. 120 höjdmeter uppför på en specialsträcka ger stumma ben...
Även om denna dagen "bara" innehöll totalt 1400 höjdmeter klättring är det viktigt att återhämta sig ordentligt:
Stuart_Gilfillan_day3_beers.jpg ht=540

Vid frukosten dag 4 visar det sig att alla har haft ångest inför denna dagen och första specialsträckan från Col des Champs. Det var här Ola skadade knät förra året och det är veckans mest exponerade stig med hysteriska mängder klippor och vassa stenar. Stigen är dessutom 7 km lång med en fallhöjd på 890 meter så man är rätt sliten mot slutet...

Upliften framme vid toppen av Col des Champs:
Chris_Herraghty_day4_uplift_end.jpg ht=540

Det börjar bra med att hela fältet kör fel och missar starten på specialsträckan. Ungefär här har vi kommit på det och har 150 höjdmeter att ta oss tillbaka:
David_Warren_day4_spec1.jpg ht=480

Jag tar det lugnt på tillbakavägen upp mot starten:
David_Warren_day4_me_back.jpg ht=544

Trots inledande ångest går första specialsträckan finfint för oss. Däremot kraschar Markus från Tyskland hårt och slår axeln ur led och bryter ett ben i axeln, så Trans-Provence slutar för honom med en helikoptertransport till Nice. Riktigt trist, men senaste rapporterna säger att han verkar återhämta sig snabbare än beräknat.
Ola på transportsträcka mellan första och andra specialsträckan:
DSC00626.JPG ht=544

Per på ungefär samma ställe:
DSC00628.JPG ht=544

Chris trivs bland bergen:
DSC00634.JPG ht=725

Vi trampar vidare och når efter lite navigerings-krångel dagens lunchstopp. Per fyller på vatten, Allan slappar, resten njuter av utsikten.
Chris_Herraghty_lunch_day4.jpg ht=540

Efter lunchpausen är Grey Earth Trail som gäller:
David_Warren_day4_climb_grey_earth.jpg ht=480

Per körde väldigt fel på denna specialsträckan tillsammans med Rob förra året och hamnade i ett vattenfall och tappade åtminstone 20 minuter. För att undvika samma missöde bestämmer vi oss för att starta i stort sett samtidigt och hjälpa till med navigeringen. Bra drag, allt funkar och ingen behöver varken kasta cyklar eller bada. Ralf visar hur första hoppet ska tas:
DSC00646.JPG ht=544

Återhämning vid dagens slut:
DSC00647.JPG ht=544

Det märks nu att vi tagit oss en bit söderut, solen värmer mer och det blir inte lika kallt om nätterna. Allt känns dessutom positivt nu, vi har klarat av dag 4, nu är det mindre än hälften kvar.

Transportsträcka i början av dag 5:
DSC00656.JPG ht=544

Mer singletrack i början av dag 5:
Rolf_Reimann_day5_transport.jpg ht=540

Photo (c): Rolf Reimann

Transportsträcka i slutet av dag 5:
DSC00660.JPG ht=544

Mer transportsträcka från näst sista specialsträckan:
David_Warren_day5_spec3.jpg ht=480

Avslutande stigen ner till Roure börjar med tighta switchbacks, sen blir det mer öppet och det hela avslutas med ett gäng trappsteg och mycket skak. Några naturliga knölar halvvägs ner bjöd på lagom stora luftfärder om man körde lite fort. Mycket uppskattat.
Ola och Per i inledande switchbacks:
DSC00671.JPG ht=725

DSC00675.JPG ht=725

På kvällen kom det precis som förra året ett regnväder in över campingen. Denna gången var det dock mindre regn och slutade innan det var dags att sova. Dag 6 började med strålande väder. I början av första klättringen upp mot Col des Deux Caires:
Chris_Herraghty_day6_first_climb.jpg ht=540
Chris_Herraghty_day6_first_climb.jpg

Lite högre upp blir det brantare:
David_Warren_day6_first_push.jpg ht=480

Lättade att ha nått dagens första delmål:
Chris_Herraghty_day6_top_of_climb.jpg ht=540

Solen tittade fram samtidigt som vi nådde toppen:
DSC00677.JPG ht=725

Dags att börja traversera:
DSC00678.JPG ht=544

Mer travers:
DSC00686.JPG ht=544

Alex pausar och kikar på utsikten:
David_Warren_day6_alex_view.jpg ht=480

Tessa tar det lugnt på den stundtals rätt exponerade stigen:
David_Warren_day6_tessa.jpg ht=480

Per njuter av utsikten:
DSC00690.JPG ht=544

Jag på transportsträcka:
Stuart_Gilfillan_day6_me.jpg ht=720

Dagens första specialsträcka är en sammanhängande stig som är 14 km lång med en fallhöjd på drygt 1200 meter. Ett riktigt monster som i år delats upp i två specialsträckor för att ge folk chansen att vila lite halvvägs. Mina armar, ben och ryggen var alla väldigt tacksamma för vilan halvvägs ner. Stigen är dock helt fantastisk och innehåller allt man kan önska sig av nerförsåkning i Alperna.
Switchback i början av del 2:
David_Warren_day6_granges.jpg ht=480

Stigen fortsätter bort längs med kammen och sen ner i dalen till vänster.
David_Warren_day6_granges2.jpg ht=480

Avslutningen på denna dagen ändrades till i år för att minska mängden klättring från förra årets 2000 höjdmeter till årets något mer modesta 1400 meter och dagen avslutas på en camping i Sospel. Tredje specialsträckan kallas Toboggan run och videon i första inlägget är delvis inspelad där. Det är en klockren nerfart efter förmiddagens äventyr på hög höjd och det är i princip bara att släppa bromsarna och styra. Tyvärr inga bilder härifrån. Sista specialsträckan slutar i en canyon och visar sig vara väldigt teknisk med mycket klippor och tighta switchbacks. Jag varken orkar eller kan cykla en hel del av det här och tar det rätt lugnt. Färden tillbaka till campingen efter specialsträckan ser till att ordentligt döda benen. På kvällen känns det här som en stor utmaning att ta sig uppför:
DSC00722.JPG ht=544

Kockarna laddar inför kvällens middag:
Gordon_Hughes_kitchen_prep_day6.jpg ht=405

Photo (c): Gordon Hughes

Nu är det nära! En dag kvar med tre specialsträckor och inte speciellt mycket klättring. Ola på väg mot mål på sista specialsträckan i årets Trans-Provence och en grymt imponerande tredjeplats:
DSC00699.JPG ht=544

Per, Ola och jag på beachen i Monaco:
DSC00702.JPG ht=544

Melissa har samlat in alla timingchipen för sista gången i år:
Graeme_Blance_melissa_monaco.jpg ht=592

Photo (c): Graeme Blance

Avslutande badet för alla deltagarna i årets upplaga:
Ash_Smith_day7_monaco_swim.jpg ht=525

Avslutningsmiddag och prisutdelning på restaurangen vid campingen ovanför Menton på kvällen:
DSC00713.JPG ht=544

Skaplig utsikt från restaurangen:
Gordon_Hughes_monaco_from_resto.jpg ht=405

Chris tar emot förstapriset:
Gordon_Hughes_chris_prize_giving.jpg ht=540

Slutresultat:
Gordon_Hughes_final_results.jpg ht=540

Ett helt sjukt äventyr tar därmed slut. Bara att försöka komma ihåg vilka stigar man kört och inse hur långt man faktiskt transporterat sig med cykel är ett nästan oöverskådligt projekt. Några avslutande bilder:

Mountain staff ger bra instruktioner i samband med skyltningen:
Dom_Perry_tp_sign.jpg ht=725

Photo (c): Dom Perry

A great snus moment[TM]:
DSC00578.JPG ht=544

Ola funderar på om det här med smalbensskydd kan vara en bra idé:
Ola_Carmonius_legs.jpg ht=540

Grymt tack till alla andra deltagare, alla som ser efter en, meckar med ens cykel, lagar mat, sätter upp skyltar, tar ner skyltar, kör uplift, organiserar, fixar logistik, river tält och allt annat ni gör som vi inte märker.

WARNING! EPIC OVERLOAD!! :)

Ser helt sjukt mulligt ut! Donkey Darko, bästa stignamnet någonsin? ;)

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> WARNING! EPIC OVERLOAD!! :)

Det sammanfattar det hela rätt bra. Shit vilken vecka!
Tack för text och speciellt bilder.

Nja, sexa blev jag även om det var väldigt jämnt =) Ola trea och Per åtta.

Edit: Glömde ju skriva det jag tänkte göra innan jag skickade in det: Rätt sjukt egentligen att det skiljer typ 5 minuter mellan 5:an och 8:an efter mer än fem timmars racing.

Maten var på kvällen efter dag 2. Man äter (minst) så där mycket varje kväll samt rejäl frukost och ett lunchpaket under dagen. Jag gick ner typ 3 kg i år...

Grym vecka och grym RR Peter. Får plocka fram den när dagarna är som mörkast och regnet står som spön i backen...som idag:-)

Det är mycket med den där veckan man kommer att minnas..ex känslan att hyfsat skabbig rulla ner genom Monaco med blodiga ben och en svärm flugor i sällskap. Man har bott i bushen o knappt sett en icke-TP-relaterad människa på en hel vecka..o helt plötsligt hojjar man några 100m från sista stigen och är mitt i Monaco.

Wow, jag är otroligt imponerad av... allt. Den här bilden var helt underbar:
file=139569

Måste ha varit en fantastiskt upplevelse.

Och då vet man vad man ska gøra i slutet av september næsta år :)
Fin rapport!

harrejevvlar peter, att du kommer ihåg allt det där. för mig är det mesta ett virrvarr av sten och spritångor. vi är inte alls så seriösa som peter vill framställa oss bara så ni vet.
Men grymt RR och ngt man kan sitta inne och tänka på medan jobb och vinter gör sitt bästa för att ta död på en.
Det händer så mycket på en vecka, men det som stannar kvar är bara känslan av att ha roligt med sina polare och att man vill ha mer av sånt.

P.-

Om man vill läsa en text om det här skriven av någon som faktiskt kan skriva och se lite bilder av folk som faktiskt kan fota kan man köpa senaste numret av Singletrackworld (december-numret, nr 62). Matt som var med har skrivit en artikel om årets race som jag tyckte gav en rätt bra bild av vad det handlar om.

Wow, det här måste ju ändå vara något av det roligaste man kan göra på två hjul? Jag känner att jag verkligen måste göra detta något år..

Tack Peter! Hur funkar höjdmetersträningen hemma i Linköping? :) Eller är du tillbaka i Geneve nu?

Tillbaka
Topp