Hur går det med förberedelserna? Precis tillbaka efter mitt första miniäventyr i TCR-förberedelserna. Väcker liv i tråden med rapport från det.
Tanken än så länge är mest att cykla halvlångt flera dagar i rad i anständigt men lagom tempo, ha det göttigt och testa de delar av utrustningen som är på plats.
Sagt och gjort. Jag gav mig av hemifrån på långfredagen med riktning Vättern men utan att ha boende bokat eller dagsetapper definitivt bestämda. Hade en idé om att ta mig till Gränna dag 1, möta upp en polare på besök i föräldrarhem i Jönköpingstrakten för backfokus dag 2, kanske förra årets 13 hills-bana, och sedan cykla hem dag 3. Men som sagt en idé bara. Det blev inte riktigt så.
Lite sliten vid start. Kan innebära att jag är lätt illamående och har lite struligt att äta. Inte optimalt för långcykling. Pressade givetvis in mat ändå för att bränsle behövs för att komma framåt men det lägger viss sordin på stämningen. Flöt ändå på bra till Nyköpingstrakten. Insåg på väg genom Nyköping att jag behöver kolla rutt noggrannare. Navigatorn lurade in mig på kringelkrokar som bl a innehöll en gångbro. Grr.
Efter Nyköping blev det motvind. Egentligen inte jättemycket men den märks bra längs den där sträckan. Lunch i Norrköping och vidare över slätten. Grymt fint. Körde förbi slussen i Norsholm där jag i barndomen passerat med båt.
Humöret på topp. Strax därefter fick jag punka. Första gången på just det däcket (som rullat 6700km). Började nojja över att det skulle vara däckstrul. Råkade ut för det på vinterdäcken i vintras. Nåväl, rullade vidare. Bortom Linköping blev det väl segt. Tog beslutet att det var bättre att ta nattvila tidigare. Hade kunnat ta mig till Gränna for sure men då antagligen varit för sliten för att morgondagen skulle vara kul. Fram med booking.com-appen. Sjögestad motell lät lagom nära och med frukost och kvällsmat. Det fick det bli. Väl där insåg jag att det är ett ställe jag passerat med bil ett antal gånger och fascinerats över hur det kan gå runt.
Verkligen ett klassiskt motell. Länga med rum bakom huvudbyggnaden med parkering framför varje ingång.
Välkomnades av en trevlig herre och utfodrades med ypperlig pyttipanna. Och salladsbuffé! Får verkligen inte glömma frukt & grönt på långcyklingar! Inte så energieffektivt men gör så mycket för välbefinnandet. Middagen lyckades häva illamåendet bra nog.
Kläddtvätt, koll av däck (som verkade ok om än lite slitet), dusch och sedan marsch i säng. God natts sömn.
Så vad ska jag göra av dag 2 nu när jag är alldeles för långt från Jönköpingstrakten? Improvisera lite. Drygt 200km verkade lagom och nattvila på, säg 250km hemifrån. Lite backar. Rullade i riktning mot vändpunkten för 13 hills (norr om Uppgränna). Stopp för att kolla rökstenen. Finfin resa. Första backen jag kom fram till var grus. Har kört en del grus på mina victoria corsa men under omständigheterna hoppade jag över den och körde vidare. Men nästa testade jag. Den var brant. Efter den började det bli dags för mat. Traverserade en backe till för att komma till en circle k söder om Gränna. I sällskap med en grillkorv bestämde jag mig efter det att ta en runda runt närbelägna sjöar (Bunn bl a). Hittade superduper väg.
Tillbaka på circle k för mer korv och sedan norrut igen. Nattvila bestämde jag här skulle bli i Mjölby. Tog en annan väg tillbaka. I Uppgränna svängde jag höger uppåt och hamnade på en helt fantastisk väg mot Ödeshög. Tror det var runt 30km, bra underlag och exakt noll (0!) bilar. Bara jag och någon enstaka gård med lekande barn.
Anlände så småningom till Mjölby, checkade in på rum 212 efter att ha fått in 212km på kontot. Ytterst nöjd med dagen. Många intryck, ganska många km och lagom trött. Klädtvätt, dusch, ett lass spagetti m köttfärssås till middag (bästa maten!!) och sedan marsch i säng.
Gav mig av hemåt efter grym frukostbuffé. Flög fram till Norrköping. Verkligen fantastisk morgon med lätt nedförsbacke och vinden i ryggen. Hade koll på att smhi utlovade medvind för att sedan köra någon form av 270gradig ändring som skulle förvandlas till medvind på slutet igen. Den där 270gradaren visade sig vara strulig värre. Inledde med en 180gradare lagom till jag kom ut på fälten mot Nyköping. Känner numera klar avsmak mot just denna sträcka. Denna gång inte bara lite motvind utan riktigt mustig. Helt knäckt när jag kom fram till Nyköping. Svart i synen stapplade jag in på ännu en circle k. Ska jag lägga ner? Men det verkade ju dumt att göra det just i Nyköping. Borde ju kunna ta mig till Södertälje åtminstone så jag kunde komma hem idag. Hade trots att många timmar kvar av dagen och inga andra planer. Och det skulle ju bli bättre efter Nyköping rent vindmässigt. Forza!
Kämpade vidare och i början var det bättre men inte bra. Tänkt torktumlare. Ibland stillastående, ibland höll jag på att flyga av i sidled och ibland flög jag fram. Dubbel bamseglass på sillekrog och på't igen. Efter Vagnhärad övergick det till att bli mer sammanhängande flögande. Glad Stina igen.
Energin tog brutalslut precis lagom till Södertälje. Ännu en circle k och sedan delvis krypfart längs motblåsig borgaholmsvägen tillbaka mot stan.
Hemma igen lagom till middagen. Väldigt nöjd med resan (även om rapporten innehåller en hel del klagande ;) ). Sol. Värme. Fina vägar. Väldigt nöjd med den del av utrustningen som är på plats.
Väskorna funkar fint. Första vändan med tempopinnar som kändes oväntat naturligt att använda. Fixat "flaska" med mer komplett verktygslåda till tredje flaskhållaren vilket känns tryggt. Lite finjustering återstår förstås (förutom bl a hjulpar och belysning förstås). T ex hamnar ringklockan för nära ena tempopinnen så jag satt 15km i ett evigt plingande innan jag dödade klockan med silvertejp. För hitta annan lösning på det. Även fästet för garmin hamnar knas. Går knappt att få dit datorn pga av pinnarna.
Nu några lugnare dagar innan nästa äventyr.