Transcontinental race No 7

A.Nilsson sa:
Stina på väg upp mot toppen av första parcouren. Väldigt stark inledning! En gissning är ju att Björn L är väldigt sugen på att vinna detta efter att ha varit tvåa och trea sista åren utan att egentligen vara speciellt nära förstaplatsen.
Hon bör gå bra uppför med tanke på att hon inte har någon dövikt att släpa på. Å andra sidan vet jag inte hur de andra cyklisterna runt henne ser ut rent kroppsligt.

Hm, inga tider verkar dyka upp vid CP1. Lite irriterande. Hade annars varit ett ställe att kunna få en liten avstämning. Ser ut som solstina kommit dit nu och det verkar vara en större samling cyklister där tillsammans med henne. Såpass många att jag inte klarar av att räkna flaggorna/prickarna. Får göra ett försök att skatta placering när hon kommit iväg. Pontus har cul-de-sac:en kvar innan han är vid CP1.

GoranS sa:
A.Nilsson sa:
Stina på väg upp mot toppen av första parcouren. Väldigt stark inledning!.

Hon bör gå bra uppför med tanke på att hon inte har någon dövikt att släpa på. Å andra sidan vet jag inte hur de andra cyklisterna runt henne ser ut rent kroppsligt.

Hon bör gå bra uppför för att hon är stark, också. Att cykla uppför handlar dessutom om teknik. Rätt kadens och en hållbar effekt från början.

Petert sa:
GoranS sa:
A.Nilsson sa:

Hon bör gå bra uppför för att hon är stark, också. Att cykla uppför handlar dessutom om teknik. Rätt kadens och en hållbar effekt från början.
Uttalandet var avsett relativt de runt henne vilka också med all säkerhet är starka cyklister (eller extremt överoptimistiska).

Har man två cyklister som är jämngoda på platten och det är en klar viktskillnad mellan dem ska det väldigt mkt till för att inte den lättare ska vara bättre uppför. Det som möjligen skulle kunna göra det är om den tyngre cyklisten har en betydligt sämre sittställning aerodynamiskt sett. Det straffas betydligt hårdare på platten än uppför. Sen kan teknik och annat kan absolut göra skillnad men min erfarenhet är att det är sekundära effekter jämfört med vikt uppför.

GoranS sa:
Petert sa:
GoranS sa:
A.Nilsson sa:

Uttalandet var avsett relativt de runt henne vilka också med all säkerhet är starka cyklister (eller extremt överoptimistiska).

Det håller jag.absolut med om.

Ang aero så är sittställning en mindre komponent av aero än vad det är vid "vanlig" landsvägscykel tänker jag mig när cyklarna ser ut såhär

_20190727_180118.JPG

(exempel från Katjas instagram https://www.instagram.com/p/B0Tzg8vC5wz/?igshid=nt3wtsaq0ins )

När kommer första aeropackväskorna?

Stark öppning av Stina.

Och tack för din rapportering GöranS. Jag gillar loppet men detta är enda kanalen jag följer förutom det officiella instagramkontot.

Hinner inte läsa men snabb rapport från dagen. Det går lite fort för mig men jag kör på det sättet som jag kan. Min nattvila blir längre än andras. Precis bunkrat på Billa (ica). Nu snabb middag och sömn. Tidig start imorgon.
Hyfsat brutala grusvägar längs startparcouren. Stod folk och lagade punkor, skruvade fast delar osv längs hela vägen. Såg Marcus efter första. Trodde då det handlade om eker. Men pontus, som jag hängde med i någon slakmota senare trodde punka.
Vägen upp till cp1 skördade många offer. Brutalt varmt så där låg folk i skuggan på många ställen.
Själv är jag ingen hejare på grus men tog mig igenom det ungefär i samma hastighet som de runt omkring. Gick liksom inte att köra fortare. Och cykeln höll.
Och vägen upp till cp1 var tuff även för mig. Men behövde bara stanna en gång iallafall. Blev intervjuad för podden vid cpn. Knappt talbar. Och välte cykeln mitt framför kameramannen. Trött då men "återhämtad" efter rull ner till hotell. Känns bra och kul. Än så länge.
Hej så länge.

Lenhard bör i detta nu vara uppe vid Buzludzja-monumentet på toppen med samma namn (1441 möh). Denna utgör också slutet på parcours CP1. Enligt trackingen har han nu kört 336 km. I realiteten är det nog en del mer då linjärinterpolationen sumpar bort en hel del kurvor.

Senast ändrad:
solstina sa:
Hinner inte läsa men snabb rapport från dagen. Det går lite fort för mig men jag kör på det sättet som jag kan. Min nattvila blir längre än andras. Precis bunkrat på Billa (ica). Nu snabb middag och sömn. Tidig start imorgon.
Hyfsat brutala grusvägar längs startparcouren. Stod folk och lagade punkor, skruvade fast delar osv längs hela vägen. Såg Marcus efter första. Trodde då det handlade om eker. Men pontus, som jag hängde med i någon slakmota senare trodde punka.
Vägen upp till cp1 skördade många offer. Brutalt varmt så där låg folk i skuggan på många ställen.
Själv är jag ingen hejare på grus men tog mig igenom det ungefär i samma hastighet som de runt omkring. Gick liksom inte att köra fortare. Och cykeln höll.
Och vägen upp till cp1 var tuff även för mig. Men behövde bara stanna en gång iallafall. Blev intervjuad för podden vid cpn. Knappt talbar. Och välte cykeln mitt framför kameramannen. Trött då men "återhämtad" efter rull ner till hotell. Känns bra och kul. Än så länge.
Hej så länge.

Fin rapport, Stina, inte många som fixar en sån omfattande redogörelse i flykten. Första dagen på TCR.

Man kan ju konstatera att trackleaders skattning av sträcka kan ge rätt ordentliga underskattningar. För dagens etapp som tydligen mättes till 308,6 km säger trackleaders 255,9 km. I ärlighetens namn har den 3 km på slutet som inte är registrerade men det är ändå 5 mils underskattning på 30 mils cykling. Ffa serpentinvägar utför måste ju vara helt hopplösa med tanke på tidsintervallen mellan uppdateringar.

(Ingen kritik, bara en observation)

Lenhard och Rankin är nere i dalen efter att ha klarat av CP1 parcours och färdas nu västerut på väg 6 i riktning mot Sofia.

Första dam, Fiona Kolbinger, har nått slutet på CP1-parcouren. Hon är totalt på fjärde plats. Hennes tracking lämnar dock lite att önska vad gäller uppdateringsfrekvens:
Skrmklipp.JPG

Senast ändrad:
Får det till att Pontus f.n. ligger på 28:e plats på vägen (spöken och personer med halvtaskig trackingfrekvens oräknade).

@antonlindb: Känns som jag dragit ifrån i antalet inlägg i tråden. Går dock och lägger mig så nu har du ett antal timmar på dig att jobba ikapp. ;-)

209 har gjort ett intressant vägval då han kör runt Sofia istället för igenom. Ska bli spännande att följa. Vägvalet innebär ”fina” raka vägar helt fram till cp2 parcoursen istället för att krångla sig genom en storstad. Blir däremot något längre. Han låg nära 12,21, 142 och 182 när han avvek från Sofia-rutten. Kul att se om det lönar sig. Bör dock bli en behagligare resa.

Det vekar vara trackleaders.com som Astor strular. Senaste mailet från TCR:

"Hi Marcus,

Just to provide you with an update, it appears that your tracker was not logged correctly when we handed it out to you - our error and our apologies.

I have sent all information to Trackleaders and asked them to fix this as a priority. Please note however that they are based in the US and as such a a good few hours behind us.

CP staff have been notified that you have had some issues.

I will be in touch as soon as I have some news,

"

A.Nilsson sa:
209 har gjort ett intressant vägval då han kör runt Sofia istället för igenom. Ska bli spännande att följa. Vägvalet innebär ”fina” raka vägar helt fram till cp2 parcoursen istället för att krångla sig genom en storstad. Blir däremot något längre. Han låg nära 12,21, 142 och 182 när han avvek från Sofia-rutten. Kul att se om det lönar sig. Bör dock bli en behagligare resa.
Längdskillnaden är ca sex mil. Det som talar för den sydligare rutten via Plovdiv är förutom fördelen av att slippa strul med att passera Sofia: a) höjdskillnadsvinst på uppskattningsvis 500 höjdmeter att göra med det sydligare vägvalet, b) slipper åka på motorvägsliknande vägar vilket det blir ett visst mått av om man ska passera Sofia.

Startnummer 151 har också svängt av i en riktning som indikerar att Plovdiv-alternativet kommer att tas.

MarcusS sa:
Det vekar vara trackleaders.com som Astor strular. Senaste mailet från TCR:

"Hi Marcus,

Just to provide you with an update, it appears that your tracker was not logged correctly when we handed it out to you - our error and our apologies.

I have sent all information to Trackleaders and asked them to fix this as a priority. Please note however that they are based in the US and as such a a good few hours behind us.

CP staff have been notified that you have had some issues.

I will be in touch as soon as I have some news,

"
Tack för uppdateringen. Ser fram emot att se din flagga/prick dyka upp inom förhoppningsvis inte alltför lång framtid.

Ställning bland svenskanknytningarna. Listan sorterad på hur långt resp. åkares prick hunnit (samt MarcusS "manuella uppdatering"). Om viss data verkar lite föråldrad så beror det på att jag låser uppdateringarna medan jag sammanställer dessa listor s.a. det inte ska vara så att jag jämför uppdateringsstatusen vid olika tidpunkter. Sträckorna är avstånd förbi parcours CP1. Negativa värden innebär alltså att åkaren inte nått slutet på parcoursen. Är det parcouren eller parcoursen på "svenska?
+ 80 km - Pontus Johansson (114)
+  5 km - Stina Svensson (216)
+  x km - Marcus Silwer (228) (ev. före Stina)
- 20 km - Katja Kircher (110)
- 29 km - Amy Lippe (152)
- 37 km - Erik Ringqvist (204)
- 38 km - Cristopher Grundberg (255b) från 255a - Ross Lovell
- 45 km - Gert-Åke Rosqvist (213)
- 57 km - Anna Petters (98)
-110 km - Lorenza Walker (166)

Stina har, liksom Pontus, valt vägen via Sofia snarare än Plovdiv-vägen. Vet att hon i planeringsfasen hade den senare som ett alternativ men skulle besluta sig senare/under loppet för vilken väg hon skulle välja.

Lenhard har varit uppe och vänt på toppen vid parcours nr 2. Ser ut som att tarmen upp till toppen tar honom knappt 1,5 timmar att avverka fram och tillbaka.

Majoriteten tar sig via Sofia medan några få går på Plodiv-spåret.
Skrmklipp.JPG

En riktig outlier är nr 229 som tagit ett klart mer nordligt spår mot parcours CP2. Tror inte det är ngt vinnande koncept då det rimligen blir både längre och fler höjdmeter. Men det är ju möjligt att han ser det som ett äventyr och vill ha fina vägar.

Tillbaka
Topp