Transcontinental race No 7

Spacekitty sa:
NLC sa:
Strael (2.0) ser intressant ut, men är det bara jag som blir lite fundersam när man kan lägga en handpenning om £500 för ramsetet utan att de visar någon geometritabell (utan man får skriva in sina mått och få en rekommendation) - https://fairlightcycles.com/product/deposit/?v=796834e7a283 ?

Emil G köpte en sådan (vet att det är Strael, minns inte om det är 2), provsitt hans när det går en brevet med Milslukarna nästa gång. Han har randonörat med den hela säsongen.

Det är bara v2 som har "stålplattor" nere vid bromsoken på kedjestagen? Isåfall har han en v2.

Jag köpte också en, men den finns i Gästrikland. Det verkar vara rätt lång väntetid just nu. Jag betalade precis efter Early Bird gick ut såklart...
Sen sjönk väl kronan så jag förlorade typ 2-3k till bara på växlingskursen. Fick bra hjälp angående storlek osv.
Den är mycket komfortabel. Väldigt modern lvggeo också. Lång reach är inte alltid av godo.

Peth sa:
NLC sa:
Peth sa:
Rankin kör, precis som de senaste årens segrare James Hayden, på en stålcykel från Fairlight. Han kör en Secan, en gravelhoj (medan James körde på den mer landsvägsbetonade Strael), med världens längsta sadelstolpe, typ.

https://www.instagram.com/p/B0X3tAEl0-Z/?igshid=2w0zbw3ll0y5

Strael (2.0) ser intressant ut, men är det bara jag som blir lite fundersam när man kan lägga en handpenning om £500 för ramsetet utan att de visar någon geometritabell (utan man får skriva in sina mått och få en rekommendation) - https://fairlightcycles.com/product/deposit/?v=796834e7a283 ?

Det är en fin cykel och rimligt prissatt, funkar fint för randocykling – inte lika stilig som en stålhoj med muffar dock. Du är välkommen att prova en strl M om du har vägarna förbi Hälsingland nångång.

Oooh sa:
När jag köpte min för drygt 2år sen fanns den på hemsidan eller om jag fick den via mail innan.
De var iallafall väldigt bra på att svara om man kontaktade de.

Edit ladda ner "lookbook", där finns den

Spacekitty sa:
Emil G köpte en sådan (vet att det är Strael, minns inte om det är 2), provsitt hans när det går en brevet med Milslukarna nästa gång. Han har randonörat med den hela säsongen.

Det är bara v2 som har "stålplattor" nere vid bromsoken på kedjestagen? Isåfall har han en v2.

Aaah, ladda ner "lookbook". 53 sidor stålrörsporr och en geometritabell! Om jag förstått rätt (vilket verkar vara osannolikt) så har 2.0 thru axles vs QR på första Straelen. Geometrin ser ut att vara samma.

Tackar!

Ser ut som Rankin återtagit ledningen. Delvis förklaras det av det närmare två timmar långa stoppet för Kolbinger. Exakt hur ställningen är får vi väl se när de kommer in på gemnsam väg. Skulle kunna tänka mig att det blir upp mot Sremska Mitrovica.
Capture.PNG

Amy och Katja i runda slängar en halvmil upp till toppen på parcours CP2.

Gert-Åke är inne i parcouren. Detsamma gäller för Anna som ligger lite bakom. De har dock huvuddelen av jobbet kvar.

Känns spontant som att cykla genom Belgrad kan äta mycket tid. Kolbinger har säkert en bra färdplan men just storstäder bygger ju om vägar med väldig omfattning och kort varsel.

GoranS sa:
Ser ut som Rankin återtagit ledningen. Delvis förklaras det av det närmare två timmar långa stoppet för Kolbinger. Exakt hur ställningen är får vi väl se när de kommer in på gemnsam väg. Skulle kunna tänka mig att det blir upp mot Sremska Mitrovica.
Nej, Kolbinger går på en ännu nordligare rutt än så. Kan kanske dröja en bra bit innan de hon kommer in på samma rutt som de som ligger längst fram på den lite sydligare rutten.

Hej från middagsbord i Nis. Fick trevligt nog sällskap igår. (Dvs enda möjliga tiden att rapportera gick bort).
Flyter på fortsatt bra tycker jag. Var klart stressad innan inför cp2 parcoursen. Och det gjorde jag rätt i att vara. Herrejävlar vilken resa. 50km grus upp mest och lite ner av ytterst blandad kompott. Eller vad sägs om detta:
20190729_100233.jpg

Otroligt vackert men fel typ av fordon.
Men jag gjorde det. Och håller fortfarande ungefär tänkt antal km per dag och bra känsla i kroppen. Imorgon blir det lättare. Ska bli skönt. Tramp på platten (mestadels) i meditationsläge utan grusinslag. Möjligen ett eller annat potthål förstås att vänta :D. Får se om jag samma dagsdos i tid eller km. Beror nog på känsla.
Har träffat på Marcus ett gäng gånger. Trevligt! Han fick ny tracker vid CP2.
Hej så länge.

Hm, är det bara jag som tycker det är lite konstigt att ta med så dåliga vägar på ett lopp där knappast någon har en cykel som är hyggligt lämplig för sådant? Grusvägar är ju en sak men det där är ju mer Tour Divide-rutt kan jag tycka. Om den överväldigande majoriteten tvingas gå är det ju inte längre ett cykellopp.

solstina sa:
Hej från middagsbord i Nis. Fick trevligt nog sällskap igår. (Dvs enda möjliga tiden att rapportera gick bort).
Flyter på fortsatt bra tycker jag. Var klart stressad innan inför cp2 parcoursen. Och det gjorde jag rätt i att vara. Herrejävlar vilken resa. 50km grus upp mest och lite ner av ytterst blandad kompott. Eller vad sägs om detta:

Otroligt vackert men fel typ av fordon.
Men jag gjorde det. Och håller fortfarande ungefär tänkt antal km per dag och bra känsla i kroppen. Imorgon blir det lättare. Ska bli skönt. Tramp på platten (mestadels) i meditationsläge utan grusinslag. Möjligen ett eller annat potthål förstås att vänta :D. Får se om jag samma dagsdos i tid eller km. Beror nog på känsla.
Har träffat på Marcus ett gäng gånger. Trevligt! Han fick ny tracker vid CP2.
Hej så länge.

Galen väg det där! Imponerad av planen du har gjort som håller trots ovanstående vägar med allt de kan utkräva. Cykla på!

Sen verkar det som A.Nilsson mkt riktigt påpekar fortfarande vara s.a. Marcus går i spökmod trots ny tracker.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Hm, är det bara jag som tycker det är lite konstigt att ta med så dåliga vägar på ett lopp där knappast någon har en cykel som är hyggligt lämplig för sådant? Grusvägar är ju en sak men det där är ju mer Tour Divide-rutt kan jag tycka. Om den överväldigande majoriteten tvingas gå är det ju inte längre ett cykellopp.
Var det inte valfritt vägval efter en viss station/checkpoint?

GoranS sa:
Håller med till 100 %.
Någon med lite inside kanske kan förklara hur det ligger till.
Kämpa alla svenskar(såklart alla andra också)!

GoranS sa:

Lopp som heter Divide i efternamn kan ha sådana vägar. Håller med om att de är för extrema för ett tcr-ekipage. Fanns förhandsinfo för deltagarna om dessa sprängstensvägar?

JesperA sa:
GoranS sa:
Om jag inte är felinformerad ingår den sträckningen i den obligatoriska delen.

Min gissning är att morgondagens etapp för Stina kommer att gå upp till någonstans i höjd med Novi Sad om inte vindarna bråkar alltför mkt.

JesperA sa:
GoranS sa:

Denna väg var obligatorisk.

WSMC sa:
JesperA sa:
GoranS sa:
Om jag inte är felinformerad ingår den sträckningen i den obligatoriska delen.
Hela sträckan över berget är obligatorisk. Om du tittar på trackleaders så är de rödmarkerade delarna sådana där cyklisterna måste åka precis enligt den rutten. Resten är fritt givet att man inkluderar kontrollpunkterna.
Skrmklipp.JPG

Senast ändrad:
Ajdå, ja då ser den där vägen inte jätterolig ut för många av dom ekipagen man sett hittills så strongt jobbat att ta sig över ?

Pontus är just nu delad sjua på den nordliga rutten. Han verkar dock precis som Hermans (209) svängt av tidigare än de andra där Kolbinger gått norr om Belgrad medan de fem andra som ligger för Pontus verkar ta vägen genom staden. Tre stycken på den sydligare rutten ligger nog ganska klart före Pontus och två ligger kanske i någon sorts jämnhöjd givet en färdriktning åt nordväst så någonstans tia-tolva kan man kanske säga att hans nuvarande placering är.

Eller, hm, Le Roux (nr 4) verkar vara på väg att precis som Kolbinger korsa över till norra sidan av Donau och inte åka in mot Belgrads centrala delar.

Det är en spännande spridning nu. Som arrangören skriver i den senaste rapporten inför etappen mot CP3:

"Over the next few days, the race will become more tactical. The journey from Serbian foothills to the Dolomites of Italy is a long one, and the riders are now faced with decisions around both their route and their sleep. Soon, we will begin to see the full value of clear heads and calm minds when legs start to fail."

Gert-Åke nådde toppen på parcours CP2 för tre kvart sedan och är nu på väg ner. Får hoppas han hinner förbi det värsta innan mörkret faller i alla fall.

Anna har precis nått toppen.

Erik har det tuffare då det fortfarande är en bra bit upp till toppen. Gert-Åke hade från där Erik nu är att göra i 3,5-4 timmar.

Än värre är det för Lorenza som med Gert-Åke-fart har att göra ytterligare en dryg timme jämfört med Erik.

Kan nästan känna att det för Eriks och Lorenzas del hade varit bättre att ta en lite tidig natt och sedan starta tidigt i morgon bitti för att slippa försöka ta sig över det där partiet i natten. Alternativet är förstås att övernatta längs vägen. Misstänker dock att det i så fall blir utomhus.

Senast ändrad:
Angående spridning så verkar verkligen Drinkwater (nr 16) göra sitt bästa för att dra sitt strå till den stacken. Fortsätter hon i den riktningen kan det komma att dröja innan hon ser någon TCR:are igen.
Skrmklipp.JPG

Om man kör sitt helt egna race så som startnummer 235 verkar göra så kan jag undra lite varför man ställer upp i loppet. Tycker ärligt talat att det är ganska oförskämt då det finns klart fler som vill åka än som får starta. Det är en sak om man får problem och tvingas bryta men här verkar det ju bara vara att han har noll intresse att följa reglerna. Varför man då inte bara kör sitt eget race helt utan koppling till TCR fattar jag inte. Eller finns det någon vettig förklaring som jag inte förstår?
Skrmklipp.JPG

Blir intressant att se om Pontus tänker sig att åka in genom Belgrad eller om han har någon rutt söder om staden på gång. För mig inte uppenbart vad som är bäst givet nuvarande position. Har ingen koll på hur trafiksituationen i Belgrad ser ut sent på en måndagskväll i slutet av juli. I bästa fall kanske det är relativt lugnt och det går fint att korsa igenom.

Jag tror att många av dom som till synes tar konstiga vägar är dom som helt blint litar på att skriva in en adress och att apparaten ska visa rätta vägen. Ibland om jag har gott om tid provar jag, för att se var jag hamnar eller hur vägen dit blir. Mina Garmin har alltid kommit till rätt destination, men vägen dit kan bli riktiga omvägar, kanske in i skogen trots att jag ställt in att inte köra på "narrow trails" och "unpaved". Min Wahoo Elemnt visar rätt på kartan i telefonen när jag väljer destination, men kan hamna på helt fel gata någon km bort när jag väl följer spåret på skärmen.

GoranS sa:
Blir intressant att se om Pontus tänker sig att åka in genom Belgrad eller om han har någon rutt söder om staden på gång. För mig inte uppenbart vad som är bäst givet nuvarande position. Har ingen koll på hur trafiksituationen i Belgrad ser ut sent på en måndagskväll i slutet av juli. I bästa fall kanske det är relativt lugnt och det går fint att korsa igenom.

Pontus kör strax söder om Belgrad. Har inte haft koll om fler valt den vägen. Men de flesta kör antingen igenom, eller längre ifrån. Får se om den vägen fungerar bra.

Vet inte om detta blir en dubbelpost
Fick min tredje sträcker på cp2. Fortfarande inget på TL....

Som lök på laxen slutade min mobil att ta emot laddning. Ny budgetmobil inköpt i vrenga (?). Efter en del konfigurtande så här jag fått igång några viktiga appar, lyckades Tom installera bankid.

Nu på väg norrut. Bokade rum i Nis, 40km kvar.

Parcour2 var magisk. 1500hm med grus. Underbart!!

Nu funkar trackern! Det första som syns är mitt kassa vägval till hotellet. Rakt över en höjd, istället för runt. Tack Google maps

Skulle säga att om inte vägarna går väldigt knasigt så är Pontus nu uppe på som sämst en delad tiondeplats!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp