Transport av cykel på biltak genom europa

AxelSthlm

Aktiv medlem
Ska jag ägna mig åt om ett par veckor. Är det idé att täcka för/linda in broms och växelreglage?
Läste i en tråd att växlingar kan bli "sega" för att skit, flygfän och diverse kan träffa styret och reglagen under transporten.

Några erfarenheter av detta och tips på metoder för att undvika följande? Jag funderar själv på om man skulle linda vanlig platsfolie runt styret, varv på varv sas.

Tacksamt!
//Axel

Jag har kört ganska många mil i Svergie och Europa med familjens cyklar på taket. Men jag har aldrig reflekterat över att reglage etc skulle bli smutsigare än från normal cykling, specielt inte jämfört med blöta stigar.

Det enda jag brukar göra är att sätta en plastpåse runt sadeln så att den inte blir helt igenomdränkt, framför allt lädersadlar typ Brooks etc.

Jo, i varmt sommarväder blir det mycket klet av krossade insekter på cykeln. Vet inte om det påverkar funktionen, men det är mindre trevligt när man greppar styret. Sist jag åkte längre sträckor tog jag bubbelplast från något emballage och lindade runt hela styret, ett snöre höll fast det hela.

Ett alternativ är att lägga cykeln i en takbox. Då är den helt skyddad. Det har jag också provat med gott resultat. Nackdelen är att man får montera isär cykeln lite (och att man förstås måste ha en box...).

Varför inte täcka över så mycket som möjligt? Det skadar ju inte heller? Trist att komma fram och behöva rengöra hojen det första man gör.. :)

Skulle jag åka långt (europasemester) skulle jag fundera på takboxalternativet, om jag inte kan få in cyklarna i kupén/skuffen (kanske går om packningen hamnar i takboxen? :). Borde sänka soppaförbrukningen, spara cyklarna och föränkla igarage eller motsvarande. Med lite klurighet borde väl iav två cyklar gå ner i en takbox...

Jag körde väl en 250 mil m en mtb och två barncyklar på taket i somras och det drog ordentligt med sås :/

Ett par cyklar på taket ger rätt mycket vindmotstånd, ingen större skillnad mot att ha dem på dragkroken med min sedan heller. Takbox låter helt klart som ett bra alternativ.

Vi packade in hojarna (4 st) i bilen i somras och hade en takbox för alla hjulen. Det krävde förstås fällt baksäte med så många cyklar men det underlättar helt klart om man vill lämna bilen så som bilsemester i 6 veckor tarvar.

Men det är ju inte alltid det är en option och det är dessutom en del pyssel varje gång man ska använda nån av cyklarna.

I mitt fall är det inte ett alternativ, någon takbox har jag inte och inne i bilen kommer det finnas en metallbur innehållandes en hund.....förutom fruns packning. (Jag har ju bara lycra med mig)

Jag ska dock kolla med den närmaste omgivningen om där finns någon box....
Tacksamt!
//Axel

Det ar en mycket bra ide att tacka over cykeln sa mycket som mojligt, speciellt om det ar en heldampad hoj med hydrualiska skivor. Kor du till exempel nar det regnar kraftigt ar det samma sak som att tvatta cykeln med hogtryckstvatt, vatten tranger in i kullager och lankage. Luft kan aven tranga in i hydrualiska bromssystem.

Är ni bara två i bilen? En cykel utan hjul mot ena sidan i en kombi tar minimalt med plats, hjulen i en hjulväska kan man sedan placera där det finns plats över.

I somras hade vi som sagt fyra cyklar plus kompletta utförscyklings- och landsvägscyklinsgutrustningar, prylar för att vandra i alperna inkl stora ryggsäckar och kängor, tält, liggunderlag, campingstolar och campingbord och dessutom alla vanliga kläder osv i bilen. Det gick fint, hade full sikt bakåt genom backspegeln till och med.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Är ni bara två i bilen?

Precis, plus en hund....

//Axel

Tillbaka
Topp