Transportcykling med fullface?

• Trådstartare Trådstartare fox
  • Start datum Start datum

fox

Aktiv medlem
Hur gör man smidigast när man vill ha med sig en FF-hjälm på cykeln under transportsträckor?

Utan varken bil och körkort så har jag inte så många andra alternativ än att helt enkelt trampa mig dit jag vill köra, och vill jag t.ex. Blixås så är det strax runt en mil enkel väg. Man vill väl knappast ha på sig sin FF hela vägen då, för tungt och svettigt en varm sommardag?

Vad är lösningen, spänna fast den på camelbak:en? I så fall vill jag ha på mig min vanliga hjälm under transport, och då kommer följdfrågan, var gör man av den när man kommer fram? Spänna fast på ryggsäcken kan väl aldrig bli bra utan att den hoppar omkring på ryggen?

Har du rätt väska så funkar det med FF i ryggan.
Camelbak-k.jpg

fox skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur gör man smidigast när man vill ha med sig en
> FF-hjälm på cykeln under transportsträckor?
>
> Utan varken bil och körkort så har jag inte så
> många andra alternativ än att helt enkelt trampa
> mig dit jag vill köra, och vill jag t.ex. Blixås
> så är det strax runt en mil enkel väg. Man vill
> väl knappast ha på sig sin FF hela vägen då,
> för tungt och svettigt en varm sommardag?
>
> Vad är lösningen, spänna fast den på
> camelbak:en? I så fall vill jag ha på mig min
> vanliga hjälm under transport, och då kommer
> följdfrågan, var gör man av den när man kommer
> fram? Spänna fast på ryggsäcken kan väl aldrig
> bli bra utan att den hoppar omkring på ryggen?

När jag trampat till Blixås(runt en timmas transportcykling för mig) har jag spänt fast hjälmen på styret, på framsidan. Dra spännet några varv runt styret och klicka i. Kolla att hjälmen inte är i vägen för styrning/bromsar. Annars funkar det även att spänna fast hjälmen på Camelbaken, men ju mindre vikt man har på "sittmusklerna" destå trevligare är det att trampa långt. :-)

/Leo

pbeijer: Jo det där ser ut som om det precis gick.. =)
Leo: Ah, det kanske är en bättre variant. Får prova, kanske får köpa FF:en först.. ;)

Men hur gör ni med xc-hjälmen sen när ni kommer fram som sagt då?

fox skrev:
> pbeijer: Jo det där ser ut som om det precis
> gick.. =)
> Leo: Ah, det kanske är en bättre variant. Får
> prova, kanske får köpa FF:en först.. ;)
>
> Men hur gör ni med xc-hjälmen sen när ni kommer
> fram som sagt då?

XC-hjälm har man i skogen, cyklar man till blixås så tar man cykelbanan, det funkar utan hjälm faktiskt om man är försiktig. :-)

/Leo

Hjälmen bak på väskan på väg dit, ingen på mig. Vill man leka på vägen dit kan man ha xc-kruka/dirtkruka och sen spänna fast den på ryggan när man kommer fram istället. Jag åker ändå inte med rygga i blixås utan lämnar den mellan åken.

Leo: Tror jag helst kör även cykelbana med xc-hjälm.. Är helst inte utan. =)

Westmans variant kanske är hur det får bli dock, att lämna väskan och hjälmen.

Tack för kommentarer iaf!

Parachute, så cyklar du utan hakskyddet dit, och klipper fast det på plats. (eller är det casco viper jag tänker på?)

Leo skrev:
...
> XC-hjälm har man i skogen, cyklar man till
> blixås så tar man cykelbanan, det funkar utan
> hjälm faktiskt om man är försiktig. :-)
>
> /Leo

Ursäkta men där sjönk du Leo..

Jag har sett på nära håll vad som kan hända med en människa som tagit det lugnt på en rak och fin cykelbana i Danmark. En mopedist råkade köra om henne för nära, haka fast i hennes styre och rev omkull henne med tinningen rätt ner i asfalten. Hon hade definitivt mått klart bättre idag om hon hade haft hjälmen på. Sviter av den enkla olyckan som hon utsattes för trots att hon var försiktig är bland annat:
* förlorad hörsel
* konstant saltsmak i munnen oavsett vad hon äter
* kraftigt försämrad balans med illamående
* ingen stresstålighet och kan därför inte träffa mina barn
* kraftiga sömnsvårigheter pga alla obehag, mm.

Slutsats: Det är oftast inte du själv som orsakar din egen olycka och om du inte vill belasta dina nära o kära med att vara grönsak - använd hjälm för böfvelen!

Lite OT men när jag var liten använde ingen hjälm, nån gång kunde man få syn på någon med en rosa frigolithjälm men det var sällsynt. Jag har till och med krockat med en bil i tonåren, slagit en volt över motorhuven och landat i ett buskage en halvmeter från en tall utan hjälm, då slog jag inte ens i skallen. Min hitils enda olycka för övrigt.
Jag började använda hjälm då och då när jag började cykla inne i Stockholm. Och sedan cykling blivit ett intresse så används hjälm alltid. Nuförtiden känns det naket utan och man blir lite orolig de gånger man glömt den påväg till jobbet.. Så det kan bli :)

surfjoan skrev:
> Lite OT men när jag var liten använde ingen
> hjälm, nån gång kunde man få syn på någon
> med en rosa frigolithjälm men det var sällsynt.
> Jag har till och med krockat med en bil i
> tonåren, slagit en volt över motorhuven och
> landat i ett buskage en halvmeter från en tall
> utan hjälm, då slog jag inte ens i skallen. Min
> hitils enda olycka för övrigt.
> Jag började använda hjälm då och då när jag
> började cykla inne i Stockholm. Och sedan cykling
> blivit ett intresse så används hjälm alltid.
> Nuförtiden känns det naket utan och man blir
> lite orolig de gånger man glömt den påväg till
> jobbet.. Så det kan bli :)

Mer OT: Vi har blivit trygghetsnarkomaner. Inte för att hjälm är dåligt men egentligen ska man väl ha en vid promenad också. Man kan ju även då bli påkörd av fordon eller halka på is.

Jag känner mig också naken utan hjälm men jag tror det är lite falsk trygghet. Mina ben och knän känns mest i riskzonen när bilar försöker köra på en.

Det e sant, men för många har hjälmen idag blivit mer en status grej. Det handlar inte så mkt om säkerheten längre utan snarare att hjälmen väger som ett brev utan frimärke och är av senaste modell :)

För att klargöra lite saker: Blixås är FR/DH område med massor med hopp och dropp, samt DH slingor. Där kör man helst med _alla_ skydden på och tar kalkylerade risker. Cykelbanan dit är rena lugna gatan om man ska göra en jämförande riskbedömning. Det är väldig få som överhuvudtaget cyklar dit, de flesta tar sig dit med bil eller skjuts. De få som cyklar dit tar det lugnt och släpar helst inte med sig någonting extra om de cyklar långt. Så ser det ut i verkligheten, utanför trygga happymtb forumet. Det är inte så vanligt att man har med sig två hjälmar samtidigt på en och samma cykeltur, vare sig här hemma eller när man är ute i stora världen och cyklar. Benskydden brukar jag också hänga på Camelbaken eller styret vid transportcykling, eftersom de skaver vid längre trampsträckor. Däremot tar jag inte av mig överkroppskyddet även om det är svettigt med ryggplattan. Öronen sitter på plats och lyssnar efter div. ljud, t.ex. bilar och mopeder som kan tänkas passera nära, inte inpluggade i en MP3 spelare och helt borta i trafiken som vissa är.

/Leo

Tillbaka
Topp