Transportera cyklar på bilsläp

Edarion

Aktiv medlem
Hej!

Jag har bil och släp. Inget takräcke och inget ställ som tar många cyklar direkt på kroken.

Nu vill jag bygga ett ställ där jag kan transportera allt från 5 lvg cyklar till familjens blandade kompott vid cykelsemester. Prioriterar i ordning: Säkerhet, pris, flexibilitet, estetik.

Några idéer?

Jag tänker mig tre framåt och två bakåt på någon form av skena, likt transport på tak. Plocka bort hjul och ha sig verkar onödigt trixigt... Då ska ju dom också förvaras sedan. Hittade precis billiga lasthållare på biltema. Visst borde dom duga på ett släp? Eventuellt med någon form av förstärkning...

Jag var inne på att bygga en sån här lösning för att ha bak i bussen när vi åkte till VR ifjol, men tiden räckte inte till.

biketrailer-4.jpg

Har för mig att man hittade en del idéer när man sökte på "bikerack truck bed diy"...

Jag följer alla tips och funderar från och tillbaka... Lutar dock är biltemavarianten. Gillar inte att tvingas förvara hjulen i en redan överfull bil.

Följer tråden med intresse. Skulle gärna hitta något enkelt för att lite mer civiliserat transportera 6-8 cyklar ombord på stora (2.4 x 1.4 m) cykelkärran ...

Senast ändrad:
Edarion sa:
Jag följer alla tips och funderar från och tillbaka... Lutar dock är biltemavarianten. Gillar inte att tvingas förvara hjulen i en redan överfull bil.
Du missade hjulhållaren på min länk?
Löjligt enkel att tillverka (om du inte har en massa gamla framgafflar liggandes, då är det ju klart redan.

eketjall sa:
Edarion sa:
Du missade hjulhållaren på min länk?
Löjligt enkel att tillverka (om du inte har en massa gamla framgafflar liggandes, då är det ju klart redan.

Ja, det missade jag helt! Tack för påpekandet... Inte för att jag vet om löjligt enkelt även gäller mig, men det är en annan femma.

kontrapunkt sa:
Följer tråden med intresse. Skulle gärna hitta något enkelt för att lite mer civiliserat transportera 6-8 cyklar ombord på stora (2.4 x 1.4 m) cykelkärran ...

Så här transporterade jag fyra cyklar på ett smidigt sätt på en mindre cykelkärra. Borde fungera bra på släpkärra för bil också.

Cykelkrra.jpg

cykelkrrautancyklar.jpg

Smart variant... Har nu vart och när billiga cykelställ på biltema. Men att använda takräcke att lägga på släpkärra är förstås ingen dum idé! Nu testar jag nog träregel först iaf då jag redan har det hemma.

Pappa har du gammalt takräcke i garaget... Borrade hål i det och skivan till släpet. Islagsmutter i släpet och vingskruv uppifrån. Känns stabilt och vill jag ha fler ställ är det lätt ordnat. Monteras nu på några minuter.

Bilagor

• IMG_20160622_120902.jpg
    IMG_20160622_120902.jpg
    554.5 KB · Besök: 2,253
Till att börja med när vi nog cykelvagn framför cyklarna. Det ger mycket plats i bilen, vilket är otroligt skönt :)

Dessutom ville jag inte lägga för mycket pengar på konstruktionen innan jag vet hur mycket det kommer användas. Nu blev det 3x189 kr för cykelställ + ca 100 kr för lite vingskruv/muttrar och sånt... Cykelställ kan jag dessutom använda om jag skaffar vill med takräcke i framtiden. Så säg en hundralapp då :)

Men visst har det slagit mig att man skulle kunna packa lite framför cyklarna sedan också. Jag tycker dessutom bara det är en fördel att få lite vikt på släpet. När det är så här lätt blir det gärna ganska stötigt.

Tillbaka
Topp