Saxar in ett gammalt inlägg om detta. Tyvärr kanske vissa länkar inte funkar längre.
"Fördelen med karbon är att antingen håller det eller så håller det inte"
Nja, till viss del håller jag med dig om detta. Dvs om det att den oftast går av och det utan knot. Blir sällan "bucklor" på en karbon gaffel.
Men min erfarenhet säger mig att den carbonram/gaffel som man kraschat med bör kontrolleras av en sakkunnig Den kan vid/under vissa situationer nämligen skiktat sig och det utan att man kan se det utan på. Och om detta har hänt. ja då skulle jag inte vilja vara den som "provkör" den gaffeln. För man kan ju bara föreställa sig hur det kan sluta vid en ev krasch i typ 30km/h eller snabbare. Ja långsammare också för den delen. Jag skulle låta någon sakkunnig besikta gaffeln och det är en billig försäkring tycker jag. Om man betänker vad som kan hända om den är skadad. Och har man inte tid till det, dvs man vill cykla i morgon också. Ja då skulle jag köpa en ny billig under tiden den ska kollas upp eller en helt ny fin som man kör på och den gamla har man som reservgaffel till nästa smäll kommer.
Så skulle jag göra, men det är jag det.
Och sen kan man undra varför vissa tillverkare har en "Carbon Fiber Crash Replacement", inte är det för att vara snälla, eller? Och självklart ska man inte överdriva riskerna, men man ska vara väl medveten om dessa. Och det är till synes och sist upp till var och en att göra bedömningen. Vill jag köra med en krockkudde som jag inte är riktigt säker på, eller ej. Hoppas nu inte att någon tagit illa vid sig, utan ser detta som en del i diskussionen .
Och till sist "Embracing a “Safety First” philosophy, LeMond Racing Cycles is introducing a Carbon Fiber Crash Replacement Program to make it easy and affordable to replace damaged carbon parts. Although carbon is arguably the strongest material used in the bicycle industry, it's important to remember that it reacts differently as a result of major impacts than aluminum, steel or titanium. Therefore, embracing a “Safety First” philosophy, LeMond Racing Cycles is highlighting a Carbon Fiber Crash Replacement Program to make it easy and affordable to replace damaged carbon parts at your local LeMond Authorized Dealer. If you are riding a carbon frame or component, we encourage you to check out our Proper Carbon Care & Maintenance fact sheet below and list of Carbon FAQ's to best ensure that you're equipment is safe, sound and ready to be enjoyed."
Och dom skulle inte svara så här på frågan "Hur vet jag om den är skadad?"om dom inte, liksom jag, är tveksamma, eller?
"How do I know if my frame, fork or component is damaged?
Take it to your dealer for inspection. If there is any doubt, the part should be replaced under LeMond's crash replacement policy."
"http://2006.lemondbikes.com/customer_support/carbon_fiber_care.shtml" Fungerar tyvärr ej längre.
Och gå gärna in här och titta.
http://www.bontrager.com/Proper_Carbon_Fiber_Care_and_Maintenance.php
eller här.
http://www2.trekbikes.com/Assets/Carbon_Care/06TK_Carbon_Care_Flyer.pdf
eller här.
Bontrager skriver så här.
"WARNING
A damaged carbon fiber part can fail suddenly, causing
serious injury or death. Inspect a carbon fiber part for
damage frequently. If you suspect a carbon fiber part is
damaged, replace the part before riding, or take the bike to
your dealer for service."